Hop til indhold

Er min hvalp dum eller....


Gæst MikaelPS
 Share

Recommended Posts

Gæst MikaelPS

Hej med jer, ja jeg ved godt at overskriften lyder spøjs men jeg har et spørgsmål som jeg bliver nødt til at få lidt hjælp med.

Min kone og jeg har netop fået hund nr. 2 - en lille Collie-hvalp. Hun er noget af det sødeste der findes - men samtidig heller ikke specielt kløgtig. Når hun er indenfor kan hun godt gå hen foran stuedøren og sætte sig og på den måde vel vise at hun vil ud - men når hun så kommer ud - ja så lægger hun sig bare til at sove... ihvertfald alt andet end at lave stort eller småt. Det har jo så også givet en del problemer om natten - selvom at jeg er oppe hver tredje time og lukke hende ud. Vi har haft hende i en uge nu - så hun er altså 9 uger. Er det helt almindeligt det her??

 

Grunden til jeg spørger er at vi med vores første hund havde en renlig hund, der kunne sitte, dække og reagere 100% på sit navn efter en uges tid. Så derfor er vi lidt frustrerede og søger derfor gode råd - særligt omkring renlighedstræning. Det andet skal vi nok få styr på - håber jeg.

Kan træne med hende i fem min. af gangen - så mister hun koncentrationen - men det er vel også blot her i starten hvor hun er lille og alt er nyt??

 

På forhånd tak for gode råd.

 

Mvh

Mikael

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Hej med jer, ja jeg ved godt at overskriften lyder spøjs men jeg har et spørgsmål som jeg bliver nødt til at få lidt hjælp med.

Min kone og jeg har netop fået hund nr. 2 - en lille Collie-hvalp. Hun er noget af det sødeste der findes - men samtidig heller ikke specielt kløgtig. Når hun er indenfor kan hun godt gå hen foran stuedøren og sætte sig og på den måde vel vise at hun vil ud - men når hun så kommer ud - ja så lægger hun sig bare til at sove... ihvertfald alt andet end at lave stort eller småt. Det har jo så også givet en del problemer om natten - selvom at jeg er oppe hver tredje time og lukke hende ud. Vi har haft hende i en uge nu - så hun er altså 9 uger. Er det helt almindeligt det her??

 

Grunden til jeg spørger er at vi med vores første hund havde en renlig hund, der kunne sitte, dække og reagere 100% på sit navn efter en uges tid. Så derfor er vi lidt frustrerede og søger derfor gode råd - særligt omkring renlighedstræning. Det andet skal vi nok få styr på - håber jeg.

Kan træne med hende i fem min. af gangen - så mister hun koncentrationen - men det er vel også blot her i starten hvor hun er lille og alt er nyt??

 

På forhånd tak for gode råd.

 

Mvh

Mikael

:vinken:Velkommen til:-D

 

Det er vel meget normalt at de, de første uger ikke med i hovedet;-)

En gylden regl er at når hvalpen har sovet, spist, drukket og leget skal den ud;-)

Hun er jo kun en lille baby og hendes "system" er langt fra færdig udviklet. Alt skal jo undersøges og der går nogle måneder før hendes sanser er helt med, og hun bliver hurtig træt og må ha' en lur.

Men alt i kan lege-lære hende nu, og alt hun oplever specielt de næste uger vil sidde fast resten af livet.

5 minutteres træning er da fint, bare ikke presse eller tvinge hende. Så hellere give hende 10 minutteres pause og/eller lege lidt lidt med hende

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Velkommen

 

Jeg synes ikke jeres hvalp lyder dum...

 

Hun vil gerne ud, men det er jo ikke ensbetydende med at det er fordi hun skal rense sig.

Det er dig som tænker i de baner, hun gør ikke endnu...

 

Man kan sige at jo længere tid hun er i haven des større mulighed har hun for at "ramme plet" og derved lære at det er i haven hun helst vil tisse og prutte.

 

Lad endelig være med at sammenligne hende med jeres forrige hvalp og dens dygtighed, den sammenligning kan ingen bruge til noget :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...