Hop til indhold

Kiwi's alenetræning


Gæst Winkybly
 Share

Recommended Posts

Gæst Winkybly

Ja, den går bare SÅ godt.... Hver dag har jeg trænet med hende med at gå ned efter post, ned med skraldet også hævet tiden lidt af gangen.

I dag gjorde vi så det, at vi gav hende en godbidspind-tingelling og gik ned og handlede i 20 minutter.

Det var virkelig med nerverne udenpå tøjet og skærende hjerte at gå fra hende. Troede hun ville pive helt vildt, men hun sagde INTET. vi lyttede ved døren og der kom ingen lyd. Og da vi kom hjem til hende igen, kom hun stormende fra den anden ende af lejligheden og hilste som altid når en af os kommer fra arbejde. :mrgreen:

 

Så nu varer det ikke længe før jeg kan arbejde fuldtid igen og hun kan være alene.

hun bliver ihvertfald nødt til at have lært at være alene i 5 timer pr. 1/9 da jeg starter elevplads der. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke, tillykke, det er godt gået.:5up:

 

Optager i hende når i er væk, så i er sikre på, at hun ikke siger noget al den tid i er afsted? Vi lavede nemlig den "lille" fejl, at vi gav vores et tyggeben som han syntes var vældig lækkert, og derfor lystigt spiste i stilhed - men når han var færdig efter 3-5 minutter, så begyndte han åbenbart at gø i ca. 15 minutter. Det var naboen der gjorde os opmærksom på det, og det har medført en del hårdt arbejde herfra at få ham til at være alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly
Tillykke, tillykke, det er godt gået.:5up:

 

Optager i hende når i er væk, så i er sikre på, at hun ikke siger noget al den tid i er afsted? Vi lavede nemlig den "lille" fejl, at vi gav vores et tyggeben som han syntes var vældig lækkert, og derfor lystigt spiste i stilhed - men når han var færdig efter 3-5 minutter, så begyndte han åbenbart at gø i ca. 15 minutter. Det var naboen der gjorde os opmærksom på det, og det har medført en del hårdt arbejde herfra at få ham til at være alene.

 

Uhh nej, det har vi godt nok ikke gjort, men vi stod og lyttede ved døren et par minutter og igen når vi kom hjem inden vi gik ind. Og ingen af gangene sagde hun noget. plus den tyggetingest hun får er spist på 30 sekunder. hehe....

Men måske vi skulle prøve at optage hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, det lyder nu som om det går ganske fint, så det er slet ikke sikkert det er nødvendigt.

 

Hvis i vil kan i jo bare prøve det en enkelt gang (vi har bare brugt computeren til at optage lyd, så vi har ikke investeret i div. udstyr). Men som sagt, det er jo slet ikke sikkert det er nødvendigt, det lyder jo til at gå meget godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly
Tja, det lyder nu som om det går ganske fint, så det er slet ikke sikkert det er nødvendigt.

 

Hvis i vil kan i jo bare prøve det en enkelt gang (vi har bare brugt computeren til at optage lyd, så vi har ikke investeret i div. udstyr). Men som sagt, det er jo slet ikke sikkert det er nødvendigt, det lyder jo til at gå meget godt.

 

Vi har tænkt os lige at prøve det. Også for at høre hvad der egentlig foregår når vi ikke er her. Så vi sætter et webcam mod døren til at optage også sætter computeren til at optage lyd samtidig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly
Ja det kunne være sjovt at se, måske går hun i gang med at støvsuge, strikke eller måske endda tager opvasken.

 

Det kunne da være dejligt hvis hun gjorde det.... hehe....

 

Prøvede det i dag med at optage. Og fandt faktisk ud af hvor meget hun hyler... hun hyler godt nok ikke hele tiden, i starten var det kun 5 minutter, så var der lang pause inden hun begyndte igen. Så hun har ikke været klar. Og har det bare SÅ dårligt over det. Så nu begynder vi med intens hjemmetræning igen med rummene også så stille bevæge os ud af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, det var da ærgeligt - men godt at i fandt ud af det allerede nu. Så slipper i måske for det lange forløb som både jeg selv og bl.a. PPP-Pero, Sonja77 og sikkert også andre har været/er igennem.

 

Held og lykke med træningen.

Redigeret af Buju
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Øv, det var da ærgeligt - men godt at i fandt ud af det allerede nu. Så slipper i måske for det lange forløb som både jeg selv og bl.a. PPP-Pero, Sonja77 og sikkert også andre har været/er igennem.

 

Held og lykke med træningen.

 

 

Ja, forhåbentlig er Winkybly så tidligt ude at problemet er til at rette op på. Pero nåede kun at gø/hyle to gange (den ene dag var han alene 2 timer, den anden 5 minutter) og der var skaden sket... Men jeg tror også Pero har været lidt speciel i forhold til mange andre.

 

Winkybly, held og lykke med træningen! Jeg er sikker på, at det nok skal lykkes hvis i gør det i Kiwi's tempo :-D Hold os endelig opdateret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg ikke lige hoppe ind med et par små spørgsmål?

 

Jeg træner nemlig også alene-hjemme med Laika, og indtil videre har jeg haft ham med på arbejde og så øvet lidt med ham at jeg gik fra ham i kortere perioder (5 minutter) i løbet af dagen og en lille halv time til frokost i forbindelse med at jeg gav ham hans frokost spredt ud over gulvet, så han var aktiveret de første minutter efter jeg gik.

 

De første gange har jeg stået uden for den lukkede dør ind til mit kontor for at høre, hvordan han reagerede, og det virker som om han klynker meget kort når han registrerer at han er alene, men så accepterer situationen og enten lægger sig til at sove eller leger med noget af det legetøj jeg har lagt til ham. Når jeg kommer tilbage fra frokost, der jo er lidt længere tid, er han rolig og stille. Alt i alt virker det altså som om han er ret godt i gang med at lære at være alene.

 

Men så er det at jeg også har diskuteret det lidt med de søde hundefolk vi møder når vi går tur, og der er nogen af dem, der mener at hunde har lettest ved at overskue at være alene, når de kun er i et begrænset område (hos mig ville det så være entreen og køkkenet) mens andre (og nok også mig selv med mindre der er nogen der kommer med virkelig gode argumenter for det første) synes at man skal give dem lov til at være de samme steder som de ellers er, når man også selv er hjemme. Er der nogen der ved, hvad der er bedst at gøre der?

 

Mit andet spørgsmål går på aktivering - nu har jeg godt nok ikke nogen planer om at gå fra ham i flere timer lige foreløbig, men jeg tænker lidt over, hvordan man bedst gør klar til et par timer alene? Der er jo skrevet mange rosende ting herinde om den frosne kong, og de sover jo også lidt. Men er der andre ting man kan gøre for at gøre det lidt mindre træls at være alene hjemme et par timer?

 

Jeg har fx læst et par steder at man kun må give sin hund aktiveringslegetøj når man selv er der - så hvad kan man gøre i stedet for? Jeg kan selvfølgelig godt se at visse hunde kan blive overgearede af forskellige former for legetøj, men jeg troede egentlig at aktiveringslegetøj (fx en bold med foder i) virkede som en god måde at give hunden noget at tage sig til når den var alene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Vuff: Jeg vil lige fortælle at min hund startede med at sige nogle enkelte piv når jeg gik fra ham og så lagde han sig til at sove - som din. Men det blev altså til hylen og gøen med tiden. Hvis din hund en dag har overskud til det, vil den muligvis begynde at pive i længere tid og måske udvikle sig til mere. Det er ikke for at være en lyseslukker, de kan sagtens være at din hund kan lære at være alene på den måde, men ville lige fortælle dig det så du ikke lige pludselig står med en hund der har lært, at man hyler når du går. :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly
Ja, forhåbentlig er Winkybly så tidligt ude at problemet er til at rette op på. Pero nåede kun at gø/hyle to gange (den ene dag var han alene 2 timer, den anden 5 minutter) og der var skaden sket... Men jeg tror også Pero har været lidt speciel i forhold til mange andre.

 

Winkybly, held og lykke med træningen! Jeg er sikker på, at det nok skal lykkes hvis i gør det i Kiwi's tempo :-D Hold os endelig opdateret.

 

Jo tak... Skal nok holde jer opdateret... :-)

 

En lille opdatering allerede: Har prøvet at gå i et andet rum i dag, først et par minutter uden hun sagde en lyd. Senere på aftenen skulle manden og jeg så lige ind i vores kontor for at finde nogle ting. Det tog os 5-10 minutter. Og der sagde hun heller ikke et kuk. Så nu tror jeg at jeg vil prøve i aften at lukke døren til soveværelset når vi går i seng og først åbne når vi lægger os til at sove. jeg plejer som regel at ligge og se noget Langt fra Las vegas inden jeg sover. Så nu må vi se hvad hun siger til det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly
Øv, det var da ærgeligt - men godt at i fandt ud af det allerede nu. Så slipper i måske for det lange forløb som både jeg selv og bl.a. PPP-Pero, Sonja77 og sikkert også andre har været/er igennem.

 

Held og lykke med træningen.

 

Det var rigtig ærgeligt ja, men håber at det vil lykkes snart. Starter elev d. 1/9 så der er der ikke noget at gøre, der bliver hun nødt til at være alene. Der er så "kun" tale om 5½-6 timer. men det er altså også bare meget lang tid hvis hun ikke er klar :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Vuff: Jeg vil lige fortælle at min hund startede med at sige nogle enkelte piv når jeg gik fra ham og så lagde han sig til at sove - som din. Men det blev altså til hylen og gøen med tiden. Hvis din hund en dag har overskud til det, vil den muligvis begynde at pive i længere tid og måske udvikle sig til mere. Det er ikke for at være en lyseslukker, de kan sagtens være at din hund kan lære at være alene på den måde, men ville lige fortælle dig det så du ikke lige pludselig står med en hund der har lært, at man hyler når du går. :ae:

 

Ja, det tænker jeg også meget over... Han piver også et par sekunder når jeg går ned og handler og han er 'alene' sammen med min sambo, men bagefter går han hurtigt i gang med andre ting. Men hvad kan man mon gøre for at undgå at det udvikler sig sådan som det gjorde for dig og Pero?

Link til indlæg
Del på andre sites

Må jeg ikke lige hoppe ind med et par små spørgsmål?

 

Jeg træner nemlig også alene-hjemme med Laika, og indtil videre har jeg haft ham med på arbejde og så øvet lidt med ham at jeg gik fra ham i kortere perioder (5 minutter) i løbet af dagen og en lille halv time til frokost i forbindelse med at jeg gav ham hans frokost spredt ud over gulvet, så han var aktiveret de første minutter efter jeg gik.

 

De første gange har jeg stået uden for den lukkede dør ind til mit kontor for at høre, hvordan han reagerede, og det virker som om han klynker meget kort når han registrerer at han er alene, men så accepterer situationen og enten lægger sig til at sove eller leger med noget af det legetøj jeg har lagt til ham. Når jeg kommer tilbage fra frokost, der jo er lidt længere tid, er han rolig og stille. Alt i alt virker det altså som om han er ret godt i gang med at lære at være alene.

 

Men så er det at jeg også har diskuteret det lidt med de søde hundefolk vi møder når vi går tur, og der er nogen af dem, der mener at hunde har lettest ved at overskue at være alene, når de kun er i et begrænset område (hos mig ville det så være entreen og køkkenet) mens andre (og nok også mig selv med mindre der er nogen der kommer med virkelig gode argumenter for det første) synes at man skal give dem lov til at være de samme steder som de ellers er, når man også selv er hjemme. Er der nogen der ved, hvad der er bedst at gøre der?

 

Mit andet spørgsmål går på aktivering - nu har jeg godt nok ikke nogen planer om at gå fra ham i flere timer lige foreløbig, men jeg tænker lidt over, hvordan man bedst gør klar til et par timer alene? Der er jo skrevet mange rosende ting herinde om den frosne kong, og de sover jo også lidt. Men er der andre ting man kan gøre for at gøre det lidt mindre træls at være alene hjemme et par timer?

 

Jeg har fx læst et par steder at man kun må give sin hund aktiveringslegetøj når man selv er der - så hvad kan man gøre i stedet for? Jeg kan selvfølgelig godt se at visse hunde kan blive overgearede af forskellige former for legetøj, men jeg troede egentlig at aktiveringslegetøj (fx en bold med foder i) virkede som en god måde at give hunden noget at tage sig til når den var alene?

 

Ligesom PPP-Pero har jeg heller ikke så gode erfaringer med, at man bare har fortsat træningen når der var lidt klynkeri. Hos os udviklede det sig også til gøen/hylen.

 

Det med at stå uden for døren kan nogen gange være lidt misvisende. Hunden opfatter garanteret at du er der, og reagerer ud fra det. I starten tænkte vi også at de få småpiv vi hørte ikke gjorde så meget, da vi jo kunne høre, at han holdt op. Problemet var så bare, at når vi var kommet uden for rækkevidde, så begyndte han åbenbart at gø/hyle. Så måske skal du lade din computer optage mens du er til frokost, så kan du høre om han har sagt mere end et par piv.

 

Mht. aktivering når hunden er alene, så har det ikke virket for os. Vi forsøgte også med slagterben, frossen leverpostej og små lækre kødben, men det resulterede til sidst bare i, at han ikke ville spise noget om morgenen. I stedet har vi vænnet ham til, at han skal sove om formiddagen/eftermiddagen når vi er væk. De dage hvor vi er hjemme i det tidsrum giver vi ham heller ikke for megen aktivitet i det tidsrum.

 

Det virker sikkert for andre, men når hunden ikke skal være alene i længere tid, så tror jeg ikke du skal bekymre dig om, at den skal aktiveres hele tiden.

 

Held og lykke med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det lyder meget fornuftigt... Jeg har som sagt ikke været væk fra ham i mere end omkring en halv time ad gangen, men jeg har selvfølgelig også kun haft ham en måned.

 

Spørgsmålet er så, hvordan man kommer videre i træningen - skal jeg mon gå tilbage til ikke at gå mere fra ham end de to minutter det tager at gå ned med skraldet? Egentlig virker det som om det er bedre at gå fra ham i lidt længere tid, fordi han så når at acceptere situationen og falde til ro end at gå fra ham i korte bidder, hvor han stadig ligger og venter ved døren, når jeg kommer tilbage efter et minut?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Winkybly

Jeg er altså ved at blive desperat. Hvad pokker kan jeg gøre? Når jeg går på arbejde om eftermiddagen hyler hun helt vildt selvom min mand er hjemme. Der er ingenting når jeg går i andre rum. Der kan jeg være i flere minutter af gangen. MEn så snart jeg nærmer mig hoveddøren går hun i gang. Min mand prøver at kalde hende til sig, men det hjælper ikke.

Der er ikke noget når min mand går. det er kun mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det lyder meget fornuftigt... Jeg har som sagt ikke været væk fra ham i mere end omkring en halv time ad gangen, men jeg har selvfølgelig også kun haft ham en måned.

 

Spørgsmålet er så, hvordan man kommer videre i træningen - skal jeg mon gå tilbage til ikke at gå mere fra ham end de to minutter det tager at gå ned med skraldet? Egentlig virker det som om det er bedre at gå fra ham i lidt længere tid, fordi han så når at acceptere situationen og falde til ro end at gå fra ham i korte bidder, hvor han stadig ligger og venter ved døren, når jeg kommer tilbage efter et minut?

 

Jeg tror ikke det bliver bedre af at lade ham vente længere fordi han så bliver stille - vores blev også stille efter et stykke tid, men problemet er der jo stadig.

 

Og selvom han kun piver lidt når han bliver efterladt med din sambo, så kan det jo godt være at det er anderledes når han er helt alene.

 

Jeg har ikke rigtig nogle gode råd - som du kan se i den anden "alene-hjemme" tråd, så har jeg (åbenbart) stadig problemer. Men måske nogle af de andre har et eller andet godt råd. Synes du skal melde dig under fanerne sammen med alle os andre problem"forældre"...;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke rigtig nogle gode råd - som du kan se i den anden "alene-hjemme" tråd, så har jeg (åbenbart) stadig problemer. Men måske nogle af de andre har et eller andet godt råd. Synes du skal melde dig under fanerne sammen med alle os andre problem"forældre"...;-)

 

Ja, jeg ville i hvert fald gerne tage det i opløbet før det bliver til et rigtigt problem - jeg ved bare ikke lige, hvordan jeg bedst griber det an...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...