Hop til indhold

Underholdning og aktivering


Gæst Coda
 Share

Recommended Posts

Er lidt i tvivl og vil høre jer andre med hvalpe. Hvor meget underholder i dem?? :hmm:

 

Coda er hjemme alene 6-6½ time hver dag mens vi er på arbejde, inden vi tager afsted bruger kæresten og jeg sammenlagt ca. 1½-2 timer på ham, går tur, laver øvelser, fodersøgning, putte på sofaen.

Nå jeg så kommer hjem fra arbejde starter vi med lidt hyggetid og så går vi en lang tur, enter tager vi til stranden, skoven, osv. Det tager ca. 1-1½ time...

Når vi kommer hjem plejer han at sove en times tid og så vil han underholdes igen. Enten roder jeg rundt med ham på gulve, leger i haven eller andet, eller han begynder at finde på ulykker selv.

 

Det passer ca. med jeg skal lave aftensmad når min kæreste kommer hjem, så overtager han. Kl syv spiser vi aftensmad, leger lidt mere og sover så en times tid eller to. Ved otte-ni tiden går vi endnu en lang tur hvor vi laver fodersøgning, leger, hvad vi nu kan finde på og alligevel så har han svært ved at falde til ro før midnats tid og hvis det stod til ham stod vi op kl fem... :hmm:

 

Jeg vil ikke lære ham at han skal underholdes hver eneste minut han er vågen, på den anden side er han jo stadig så lille... :genert: Men hvad gør i? Og kan i se jeg gør noget forkert eller er hans rutiner meget almindelige for en hvalp?? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også i gør meget ud af at han har en "hos sig" hele tiden, til at underholde ham, og det synes jeg ikke..

 

Selvfølgelig skal han ikke bare efterlades alene, men f.eks. ligger Dexter bare og kigger når vi laver mad... I dag gik han rundt og "ledte efter ballade", det var tydeligt at se han kedede sig, men han skal jo lære at vi altså ikke kan aktivere ham hvert et øjeblik han er vågen...

 

Det hænger dog også sammen med at Dexter aldrig er alene hjemme :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst labberdrengene

Jeg er enig med de 2 andre:hmm:..

 

Når man aktivere sin hund kort tid inden den skal være alene/sove, risikere man at den ikke kan falde til ro. En hund har brug for ca 20 min til at få adrenalinet ned igen. Så lav evt. fodersøg efter gåturen, derefter sæt jer roligt ned, så der også falder ro på hunden. Derefter kan i sige godnat eller farvel.

Mine hunde kommer kun i haven om morgenen og lige inden sengetid, om eftermiddagen går vi ca 1-1½ time, derudover træner vi:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blev noget overrasket igår til hvalpetræning ..

Jeg spurgte ind til motion / leg og ''underholding .

 

Fik så det svar at hvis en hvalp er 16 uger - lig med 16 min motin dgl

20 uger 2o min..

men at det mere gælder om at aktivere hjernemæssigt

 

Bliver en hund aktiveret meget, stiger aktiveringsniveauet som regel endnu mere.

 

Men jeg er også hjemme og Freja ofte bare ligger og ser på jeg er i køkken eller ordner vasketøj osv.

 

Sidder jeg feks med strikketøj - får hun kødben

 

vi går tur ca 3-4 gange inden kl 14 ca 30 min hvor er både er sporleg - fri leg .

 

jeg kan så have det lidt modsat om Freja bliver ''understimuleret ''

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luke og Jack

Jack er 11 uger i morgen. Han kommer ud og gå mellem 10 og 30 minutter 3 gange dagligt. Når vi er afsted 30 minutter, så er det på en mark, hvor vi har fundet legekammerater. Her bliver han ofte træt og lægger sig ned. Derudover træner jeg ham ca 5-10 minutter på et tidspunkt, hvor jeg kan mærke at han er frisk.

Men han har jo så også den anden hund at lege med ud over og det styrer de nogenlunde selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kiki kommer ud en kort tur om morgen 10 - 15 min, den samme hver dag. så hjem og sove. Jeg forsøger at der ikke sker for megen aktivitet på turen, da jeg har hørt at det gør det nemmere at vi forlader hjemmet. Jeg er hjemme for tiden, men skal starte på job snart igen, så ingen aktivitet i løbet af dagen, andet end lidt småture i haven - for at tisse. Hun leger selv når hun er vågen. (og lidt nus og sådan bliver det jo til :lun:)

 

Om eftermiddagen går vi en længere tur - gerne forskellige ruter på ca. 30 - 45 min afhængigt af om vi møder andre hunde og der skal leges. På den tur træner vi med dummy et par gange. Hjem og spise og 5 min lydighedstræning. Så sover hun igen til ca. kl:20.

 

Så træner vi lidt lydighed 5 - 10 min, hvis vejret er godt, søger hun godbidder ude, hvis det er dårligt gør vi det inde. Og vi leger og nusser og slapper af sammen.

 

Omkring 22 - 23 går vi en lille tur igen i 5-10 min. - hvis nu hun skal af med lidt. Og så er det nus og godnat.

 

Det er sådan det passer bedst ind i vores lille familie og Kiki er rolig og ved nogenlunde hvordan dagen er skruet sammen. Jeg er absolut ikke ekspert, så dette indlæg er bare for at fortælle hvad der virker for os :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kiki kommer ud en kort tur om morgen 10 - 15 min, den samme hver dag. så hjem og sove. Jeg forsøger at der ikke sker for megen aktivitet på turen, da jeg har hørt at det gør det nemmere at vi forlader hjemmet. Jeg er hjemme for tiden, men skal starte på job snart igen, så ingen aktivitet i løbet af dagen, andet end lidt småture i haven - for at tisse. Hun leger selv når hun er vågen. (og lidt nus og sådan bliver det jo til :lun:)

 

Om eftermiddagen går vi en længere tur - gerne forskellige ruter på ca. 30 - 45 min afhængigt af om vi møder andre hunde og der skal leges. På den tur træner vi med dummy et par gange. Hjem og spise og 5 min lydighedstræning. Så sover hun igen til ca. kl:20.

 

Så træner vi lidt lydighed 5 - 10 min, hvis vejret er godt, søger hun godbidder ude, hvis det er dårligt gør vi det inde. Og vi leger og nusser og slapper af sammen.

 

Omkring 22 - 23 går vi en lille tur igen i 5-10 min. - hvis nu hun skal af med lidt. Og så er det nus og godnat.

 

Det er sådan det passer bedst ind i vores lille familie og Kiki er rolig og ved nogenlunde hvordan dagen er skruet sammen. Jeg er absolut ikke ekspert, så dette indlæg er bare for at fortælle hvad der virker for os :lol:

 

Det er sådan ca. det samme jeg har kørt det i denne uge, med undtagelse af at han ikke gider sove efter eftermiddagsturen, men jeg lader ham underholde sig selv. Så spiser vi kl syv og kl otte går vi en tur på ca. 30 min med lidt fodersøgning men ellers ikke mere aktivitet end at nusse og snuse.

 

Nå vi kommer hjem fra aftentur får han hans bidepind og vi slapper af i sofaen, sørger for at tage det så roligt som muligt for at få ham til at falde til ro. Alligevel sker det først omkring eleve tiden og ca. halv tolv/tolv sover han. :roll: Det har endnu ikke hjulpet at tvinge ham til at ligge stille eller give ham noget at bide i.

Det er ikke fordi han farer rundt og er ophidset, set slutter gerne ved ni tiden, men han virker rastløs. Går rundt og småpiver, går hen til døren for at komme ud, når han så er ude vil han gerne ind igen. Kommer hen og vil have opmærksomhed men forvinder så igen. Sådan kan han fortsætte i flere timer.... :stupid:

 

Men tænker han lige skal bruge lidt tid til at vende sig til at vi ikke er tilgængelige hele tiden. Vi har nemlig været meget hurtige til at være der lige så snart han sagde det mindste. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i prøvet at lade ham søge om aften i stedet for om morgen. Give ham nogle små opgaver som trætter hans hjerne. Sådan en omgang "søg" hvor små godbidder er gemt forskellige steder, er et hit, her hos os. De bliver trætte på en anden måde, når de skal løse opgaver.

 

Vi har også med succes gemt et stykke legetøj, som jeg først har vist hende og derefter beder hende om at finde det. Ellers har jeg ikke rigtigt nogle bud, lige nu. Knus Linda

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i prøvet at lade ham søge om aften i stedet for om morgen. Give ham nogle små opgaver som trætter hans hjerne. Sådan en omgang "søg" hvor små godbidder er gemt forskellige steder, er et hit, her hos os. De bliver trætte på en anden måde, når de skal løse opgaver.

 

Vi har også med succes gemt et stykke legetøj, som jeg først har vist hende og derefter beder hende om at finde det. Ellers har jeg ikke rigtigt nogle bud, lige nu. Knus Linda

 

Vi laver altid fodersøgning når vi kommer hjem fra tur, det hjælper desværre ikke... :cry:

 

Jeg ved ikke om jeg bare har en ekstrem aktiv hvalp. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Abbydoodle
Men tænker han lige skal bruge lidt tid til at vende sig til at vi ikke er tilgængelige hele tiden. Vi har nemlig været meget hurtige til at være der lige så snart han sagde det mindste. :oops:

 

Kender jeg godt:blink:

 

Kunne det ikke bare være tilvænning til den nye 'stil'? Håber det ændrer sig snart for jer.

Fik at vide at når de slikker på noget bliver de rolige, så hvis Abby er rastløs får hun noget der skal slikkes - ikke bides...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender jeg godt:blink:

 

Kunne det ikke bare være tilvænning til den nye 'stil'? Håber det ændrer sig snart for jer.

Fik at vide at når de slikker på noget bliver de rolige, så hvis Abby er rastløs får hun noget der skal slikkes - ikke bides...

 

Det er værd at prøve, Coda får nemlig bare hans tyggepind så det kan være en kong med blødt fyld kan gøre trikket? :hmm:Tak! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jack er 11 uger i morgen. Han kommer ud og gå mellem 10 og 30 minutter 3 gange dagligt. Når vi er afsted 30 minutter, så er det på en mark, hvor vi har fundet legekammerater. Her bliver han ofte træt og lægger sig ned. Derudover træner jeg ham ca 5-10 minutter på et tidspunkt, hvor jeg kan mærke at han er frisk.

Men han har jo så også den anden hund at lege med ud over og det styrer de nogenlunde selv.

 

Hej! Er Jack renlig i så ung en alder? Jeg har en foxterrier hvalp, Mika, og han er 3 måneder og 3 uger gammel, og bestemt ikke renlig endnu. Jeg går ud med ham ca. en milliard gange om dagen :rolleyes: Jeg tror afgjort han forstår at det er udendørs "det skal foregå", for han er begyndt at gå meget søgende rundt når han skal noget, og så kan jeg tit nå at få ham ud inden der sker uheld. Men lige så tit når jeg det ikke. Det virker som om han ikke kan holde sig når først han virkelig skal besørge.

Er det normalt? Jeg skælder aldrig ud, men roser ham derimod når han gør det udenfor.

Hvis din Jack allerede er renlig, vil jeg da frygtelig gerne vide hvad du har gjort for at gøre ham renlig så hurtigt :-D

Mange hilsner Lone & Mika

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej! Er Jack renlig i så ung en alder? Jeg har en foxterrier hvalp, Mika, og han er 3 måneder og 3 uger gammel, og bestemt ikke renlig endnu. Jeg går ud med ham ca. en milliard gange om dagen :rolleyes: Jeg tror afgjort han forstår at det er udendørs "det skal foregå", for han er begyndt at gå meget søgende rundt når han skal noget, og så kan jeg tit nå at få ham ud inden der sker uheld. Men lige så tit når jeg det ikke. Det virker som om han ikke kan holde sig når først han virkelig skal besørge.

Er det normalt? Jeg skælder aldrig ud, men roser ham derimod når han gør det udenfor.

Hvis din Jack allerede er renlig, vil jeg da frygtelig gerne vide hvad du har gjort for at gøre ham renlig så hurtigt :-D

Mange hilsner Lone & Mika

 

Hej Lone og Mika,

 

Jeg tillader mig lige og svare, vores Coda er nu 17 uger og har ikke haft et eneste uheld siden den dag vi fik ham hjem! :banan:

Det vi gjorde var ikke at vente til han begyndte at se trængede ud, men tage ham ud tit alligevel. Hver gang han vågnede, med det samme ud, når han havde leget, ud, når han havde spist, ud, ja generelt ud en gang i timen. :blink:

Hvis Mika er 15 uger gammel så er hendes blære mere udviklet end da hun var 8 uger, men er stadig en hvalp så mit råd er la' vær med at vente til hun selv giver besked, gå ud med hende noget oftere så hun ikke når at have uheld.

 

Inden vi hentede Coda læste jeg et sted at jo færre uheld de når at have indenfor, jo nemmere er det at få dem indlært at det foregår udenfor så de rent faktisk giver besked og de dermed kan kaldes renlige. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Coda, det med at din hvalp går rundt og piver og ikke kan finde ro om aftenen, det kan altså godt være fordi der er sket for meget. Prøv at tag 4-6 dage hvor i nærmest ikke laver noget, selvf skal han ud og tisse, men prøv at vær ude i kortere tid, og så prøv at give flere rolige aktiviteter - kong feks, og husk korte trænings sessioner, kun et par minutter af gangen.

 

 

Dansbo -

Motor tissede tusind gange indendørs, og han blev helt renlig omkring 5 mdr gammel. Det tager bare længere tid for nogle - og faktisk kan de sagtens være helt normale og have uheld op til et halvt års alderen (vist længere for små racer).

 

Er rigtigt, at de ikke kan holde sig specielt godt, de har ikke kontrol over blæren endnu, men igen, det er forskelligt fra hund til hund - vores Voodoo har kunne holde sig fra vi fik ham, ret imponerende.

 

Bare bliv ved og ros når han gør det udenfor, så skal det nok komme :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Coda, det med at din hvalp går rundt og piver og ikke kan finde ro om aftenen, det kan altså godt være fordi der er sket for meget. Prøv at tag 4-6 dage hvor i nærmest ikke laver noget, selvf skal han ud og tisse, men prøv at vær ude i kortere tid, og så prøv at give flere rolige aktiviteter - kong feks, og husk korte trænings sessioner, kun et par minutter af gangen.

 

Vi har faktisk prøvet at skære ned på hans aktivering i løbet af en dag, og selv om han stadig vil op kl fem om morgenen :stupid:, så falder han meget hurtigere til ro om aftenen. Nu kommer han og ligger sig i sofaen hos os og vil nusse eller tygge lidt på hans politistav i stedet for at vandre hvileløs rundt! :banan:

 

Så mange tak til alle for jeres råd... :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten, Voodoo er 4 mdr om et par dage, han står op og får morgenmad og tuller rundt og leger, holder øje med mig osv, og så får han en kort tur på cirka 10 min når Anders kommer tilbage fra en længere tur med Motor. Og det er faktisk det - han er nok vågen 3 timer før Anders så går på arbejde og de skal sove, men det passer fint, han går selv til ro inden de skal være alene.

 

Om eftermiddagen tager jeg dem ud, for det meste Voodoo i cyklen og Motor der lunter ved siden af. Forskelligt om de bare får en kort tur på 20 min (der går Voodoo selv) eller om vi kører et sted hen hvor Voodoo kan løbe løs, men der får han heller ikke lov at stæse rundt mere end 20-30 min. Turen er så lidt længere for Motor, men Voodoo sidder bare i cyklen og kigger.

 

Hjemme hærger bøllerne rundt mens vi laver alt muligt andet, så spiser de - hærger igen, forskelligt hvornår de så falder til ro. Nogle gange er Voodoo med på en kort aftentur, andre gange ikke. Han behøver den ikke da vi har have, så det er mest på de dage hvor de kun har været på kortere eftermiddagstur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten, Voodoo er 4 mdr om et par dage, han står op og får morgenmad og tuller rundt og leger, holder øje med mig osv, og så får han en kort tur på cirka 10 min når Anders kommer tilbage fra en længere tur med Motor. Og det er faktisk det - han er nok vågen 3 timer før Anders så går på arbejde og de skal sove, men det passer fint, han går selv til ro inden de skal være alene.

 

Om eftermiddagen tager jeg dem ud, for det meste Voodoo i cyklen og Motor der lunter ved siden af. Forskelligt om de bare får en kort tur på 20 min (der går Voodoo selv) eller om vi kører et sted hen hvor Voodoo kan løbe løs, men der får han heller ikke lov at stæse rundt mere end 20-30 min. Turen er så lidt længere for Motor, men Voodoo sidder bare i cyklen og kigger.

 

Hjemme hærger bøllerne rundt mens vi laver alt muligt andet, så spiser de - hærger igen, forskelligt hvornår de så falder til ro. Nogle gange er Voodoo med på en kort aftentur, andre gange ikke. Han behøver den ikke da vi har have, så det er mest på de dage hvor de kun har været på kortere eftermiddagstur.

 

Det er mere eller mindre også blevet vores rutine nu! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...