Hop til indhold

Flexline marreridt

Gæst Kattiie
 Share

Recommended Posts

Gæst Kattiie

Ja det skal lige siges at jeg som udgangspunkt ikke har noget imod flexlinen, så længe man forstå hvordan de skal bruges... Dette har jeg også givet udtryk for i andre tråde..

Meeen, jeg var lige ude og gå en tur med Pluto og vi går så ud af en lang landevej hvor vi for enden skal ned af en sti, her kan jeg så der kommer to unge, en pige og en dreng med tre cocker spaniels (tror jeg nok) i flexliner... Pigen har to af hundene og drengen en...

Jeg tænker åhhh gud, please lad være med at gå ned af stien... :engel: Men nej self. sku de ned af den sti, deres hunde får øjne på Pluto og vil meget gerne snakke med ham så de trækker mod os (uden de trækker linerne ind :stupid:) Jeg tager så Pluto over på den anden side så jeg slipper for konfrontationer mellem alle hundene, 1: Pluto hader at hilse i snor, 2: Pluto kan ikke lide når der kommer tre hunde stormene mod ham, så jeg prøver at passere og de trækker stadig ikke linerne ind; jeg kommer forbi og sætter tempoet lidt op så jeg kan give Pluto lidt snor igen og i baggrunden kan jeg så høre at de ikke helt ved hvordan de skal håndtere alle de liner ...

Som sagt så må folk gerne bruge flexliner, hvis de bruger dem ordenligt; jeg har selv en flexline (bruger den dog ikke så meget) men jeg trækker skuda linen ind og giver kortere snor når der kommer andre...

Hundene virkede såmænd søde nok, men som sagt Pluto ville ikke have været tryg ved situationen.. Og kunne i lige se kaoset med tre flexliner og Plutos line viklet ind i hinanden, JESUS!!! :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
Mangler slutningen på historien??? Var der ingen der brækkede et ben i alle de liner, eller ejere der blev rodet sammen???

:slem: :rolleyes:

Nej der skete ikke noget (heldigvis), andet end at de tre hunde blev viklet lidt ind... :blink: Men havde jeg ikek afskåret vejen så havde de kunne når Pluto og så var han blevet pænt gal :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
godt der ikke skete noget , en af mine bekendtes hund blev kørt ned da den pludselig sprang ud foran en bil . En træner jeg engang havde sagde at man skulle have lige så god kontrol over hunden i en flexline som hvis den var løs - gik fri ved fod .

Ja det kan gå grueligt galt desværre.. Og ja det er utroligt vigtigt at man kontrolere hunden og linene for den sags skyld hvis man tager brug af flexline...

Link til indlæg
Del på andre sites

godt der ikke skete noget , en af mine bekendtes hund blev kørt ned da den pludselig sprang ud foran en bil . En træner jeg engang havde sagde at man skulle have lige så god kontrol over hunden i en flexline som hvis den var løs - gik fri ved fod .

Alternativt lade være med at bruge den ved en vej?:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

Ja, hvis folk ikke fatter at den skal afkortes ved veje og når der kommer andre med hunde (og uden for den sags skyld) så burde de helt lade være at bruge den,det må da også være utroligt frustrerende for vedkommende selv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er helt enig i denne tanke! Hvis flexline bruges som producenten selv har beskrevet er det noget rod. Forkert brug af flexline er voldsomt inkonsekvent og giver lynhurtigt en hund, der lærer at den skal trække i snoren for at komme frem og få plads.

Selv bruger jeg kun flexline hvis hunden skal være i snor (skove) eller når jeg skal lære en ny ung hund at gå uden snor her inde i Kbh K. på veje og gader.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender godt problemet, jeg kan heller ikke forstå, at det kan være så vanskeligt for nogle flexline-bruger at få hunden til sig, det er forsøren bare at få hunden til sig og trykke på en knap så er snoren låst men det kan selvfølgelig være at de synes hundene skal hilse og derfor ikke gør snoren kort?

Jeg bruger selv en flexiline og har altid gjort det med undtagelse ved træning, jeg gør altid snoren kort og låser den, hvis der kommer andre, svære er det som ikke:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er helt enig i denne tanke! Hvis flexline bruges som producenten selv har beskrevet er det noget rod. Forkert brug af flexline er voldsomt inkonsekvent og giver lynhurtigt en hund, der lærer at den skal trække i snoren for at komme frem og få plads.

Selv bruger jeg kun flexline hvis hunden skal være i snor (skove) eller når jeg skal lære en ny ung hund at gå uden snor her inde i Kbh K. på veje og gader.

men jeg ville slet ikke lade mine hunde bruge flexline i Kbh. det er alt for farligt !

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke jeg ville kunne leve uden en flex! :engel:

Men jeg er enig i at nogle bruger den på en irriterende måde, de ikke har kontrol over.

Mio er usikker i sit indkald, og derfor bruger jeg den, så han har mulighed for at gå og snuse uden at skulle gå ved mit ben i fast snor hele tiden - når vi går ved vej låser jeg den i en radius-længde, der ikke lader ham komme ud på vejen, og det samme gør jeg når vi møder anden "trafik" (om det så er kat, hund, barn, cykel, mfl) eller skal rundt om hjørner, buske osv., hvor jeg ikke kan se hvad der kommer på den anden side. (undtaget er møder med hunden vi kender, så står den på "snore-dans" :genert:)

Virker indkald ikke, er det bare armen frem, lås, træk tilbage, og gentag til hunden er ved din side - ikke svært, når man bare husker aldrig at have linen længere end man kan håndtere.

Ved godt det er den "dovne" løsning på indkald, men fordi det er gået galt for vores træning et eller andet sted, skal Mio ikke straffes med kort snor :vuf:

Når linen er låst i en fast længde, kan vi også sagtens træne "gå pænt" - så hænger linen bare løst i en lille bue, og så går han som regel pænt uden at trække.. :5up: Til rigtig træning foretrækker jeg dog en alm. line, da jeg har bedre manøvrering med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

men hvis man bor i en storby er der ikke ret meget andet end veje - alternativet må være at flex-liner kun bruges i parker - skove og evt på stranden , kort sagt på steder hvor hunden ikke må være løs. :vuf:

Ja præcis... Jeg bor i byen, men jeg kunne da aldrig finde på at give min hund lang line langs en vej. Synes slet ikke det giver mening, for uanset om man har kontrol over den, så kan man jo ikke kigge om hjørner, så hunden ville jo skulle gå ved siden af en alligevel?

Men den er da rigtig smart, hvis man skal over i en park, og ikke er 100% sikker på sit indkald eller ens hund er i en usikker periode, så kan man jo rulle den ud når man kommer derover...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
Jeg tror ikke jeg ville kunne leve uden en flex! :engel:

Men jeg er enig i at nogle bruger den på en irriterende måde, de ikke har kontrol over.

Mio er usikker i sit indkald, og derfor bruger jeg den, så han har mulighed for at gå og snuse uden at skulle gå ved mit ben i fast snor hele tiden - når vi går ved vej låser jeg den i en radius-længde, der ikke lader ham komme ud på vejen, og det samme gør jeg når vi møder anden "trafik" (om det så er kat, hund, barn, cykel, mfl) eller skal rundt om hjørner, buske osv., hvor jeg ikke kan se hvad der kommer på den anden side. (undtaget er møder med hunden vi kender, så står den på "snore-dans" :genert:)

Virker indkald ikke, er det bare armen frem, lås, træk tilbage, og gentag til hunden er ved din side - ikke svært, når man bare husker aldrig at have linen længere end man kan håndtere.

Ved godt det er den "dovne" løsning på indkald, men fordi det er gået galt for vores træning et eller andet sted, skal Mio ikke straffes med kort snor :vuf:

Når linen er låst i en fast længde, kan vi også sagtens træne "gå pænt" - så hænger linen bare løst i en lille bue, og så går han som regel pænt uden at trække.. :5up: Til rigtig træning foretrækker jeg dog en alm. line, da jeg har bedre manøvrering med den.

Jeg kan også selv finde på at bruge flex, men netop som du siger så afkorter man på steder hvor andet ville være uhensigtsmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

Jeg bruger også flexline i skove hvor hunden ikke må rende fri, og på strand osv, så han kan rende lidt rundt og få lidt luft under vingerne alligevel :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

men jeg ville slet ikke lade mine hunde bruge flexline i Kbh. det er alt for farligt !

På ingen måde.

Skal vi forbi nogen, så kaldes hunden ind og gå dagligdags-fri-ved-fod. Så snart vi har passeret gives der fri igen. Er hunden på vej udover fortovet gives nej, hører hund ikke efter, kan snoren låses som sikkerhedsventil.

For mig er det meget let med flexi. Enten kan hunden går frit ud i fuld længde. Eller også får den besked på, at den nu skal gå ved fod og så er snoren låst i fast længde. Lås på midten - med mindre det er et nødstop - forstår jeg ikke.

På hvilken måde mener du brug af flexline (anvendt korrekt) er farligt i byen? Er med på det er til stor gene når folk går tur på meget befærdede fortove uden hensyntagen til andre mennesker og længden på linen.

Link til indlæg
Del på andre sites

På ingen måde.

Skal vi forbi nogen, så kaldes hunden ind og gå dagligdags-fri-ved-fod. Så snart vi har passeret gives der fri igen. Er hunden på vej udover fortovet gives nej, hører hund ikke efter, kan snoren låses som sikkerhedsventil.

For mig er det meget let med flexi. Enten kan hunden går frit ud i fuld længde. Eller også får den besked på, at den nu skal gå ved fod og så er snoren låst i fast længde. Lås på midten - med mindre det er et nødstop - forstår jeg ikke.

På hvilken måde mener du brug af flexline (anvendt korrekt) er farligt i byen? Er med på det er til stor gene når folk går tur på meget befærdede fortove uden hensyntagen til andre mennesker og længden på linen.

jeg mener det er farligt fordi det er de færreste der har så meget kontrol over hunden at de kan kalde den til sig hurtigt nok - en hund kan lynhurtigt spæne ud på vejbane eller cykelsti og blive kørt ned af en bil , hvis man ikke har hunden forholdsvis tæt på kan den også hurtigt blive ramt af alle de cyklister , der ialtfald her hvor jeg bor ikke helt har styr på forskellen på cykelsti og fortov , og jeg vil altså nødig se en af mine hunde blive ramt af en cykel. :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor i et nybyggeri i udkanten af en "forstad" til Herning, med en villakvarterer på den ene side og fri mark på den anden. Og her bruger jeg flexline, når vi er ude at gå hygge/snusetur

Hvis vi skal på tur andre steder tager jeg både flexline og trepunktsline med. Flexlinen bruges når der er fri bane til det ellers ryger trepunktslinen på.

Jeg bruger låsemekanismen på flexlinen aktiv og mange gange får han ikke fri bane. Det er kun når der ikke er risiko for nedkørsler eller møder med andre dyr eller mennesker, at han får fri løb i flexlinen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

Jeg er enig i at hvis man bruger den korrekt så behøver det altså ikke at være farligt, men jeg er også enig i at der desværre er rigtig mange der ikke bruger den på en fornuftig måde, det er lidt et dilemma... Synes bare Flex'en er en genial opfindelse til de steder hvor man ikke må slippe hunden :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er rigtig glad for min flexline og har stort set ikke brugt andet. Men måske er jeg selv en af de irriterende hundeejere, som tager lidt afslappet på det med at møde andre hunde og mennesker med min hund i flex?

Jeg bor på Vesterbro i København og her er et hav af hunde: Nogle i kort snor, mange i flex og en del uden snor. Det fungerer som regl upåklageligt. Selvfølgeligt bliver man nogle gange filtret fundstændigt sammen, når hundene hilser og leger - det får vi alle rigtig mange gode grin ud af. Og ofte bestemmer Bodil om vi går højre eller venstre om de mennesker vi møder. Men hun har så meget mere frihed til at snuse og hilse, at det er en lille pris at betale. Og jeg har aldrig fået negativ respons fra hunde, deres ejere eller andre mennesker. Måske skyldes det, at min lille cavalier tæve smelter alle hunde og menneskehjerter, når vi møder andre rundt omkring i gaderne? Måske har jeg rimeligt godt styr på både hund og flex? Eller også er der måske bare en anden "hundekultur" på Vesterbro??? Jeg bliver i hvert fald heller aldrig selv irriteret over andre hundeejeres brug af flex.

Med hensyn til "farerne" ved flexline, så handler det vel mest om, hvorvidt ens hund er opdraget til at gå på fortorvet og KUN på fortorvet. Flexlinen har været en god måde at lærer Bodil reglerne på: Vi skal altid vente før vi krydser en vej, og vi går kun på fortorvet eller midterabatten på Sønderboulevard (som er ca. 10-12 m. bred og indrettet med stier, græs, træer osv.) Det er grunden til , at hun nu kan gå uden snor de fleste steder - dog ikke, hvor der er rigtig meget trafik. Hun går selvfølgeligt lige ved siden af mig, hvis ikke hun får lov at løbe fri. Og jeg sørger altid for at lure kropssproget på hunde og hundeejere jeg ikke kender, før hun får lov at hilse.

Min pointe er, at problemer forbundet med flexline er meget individuelt. Hvis man har en hanhund med tendens til dominans og aggression eller en hund der ikke kan kende forskel på fortov og asfalt - så er flexline måske en dårlig idé. For os har det fungeret fantastisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
Jeg er rigtig glad for min flexline og har stort set ikke brugt andet. Men måske er jeg selv en af de irriterende hundeejere, som tager lidt afslappet på det med at møde andre hunde og mennesker med min hund i flex?

Jeg bor på Vesterbro i København og her er et hav af hunde: Nogle i kort snor, mange i flex og en del uden snor. Det fungerer som regl upåklageligt. Selvfølgeligt bliver man nogle gange filtret fundstændigt sammen, når hundene hilser og leger - det får vi alle rigtig mange gode grin ud af. Og ofte bestemmer Bodil om vi går højre eller venstre om de mennesker vi møder. Men hun har så meget mere frihed til at snuse og hilse, at det er en lille pris at betale. Og jeg har aldrig fået negativ respons fra hunde, deres ejere eller andre mennesker. Måske skyldes det, at min lille cavalier tæve smelter alle hunde og menneskehjerter, når vi møder andre rundt omkring i gaderne? Måske har jeg rimeligt godt styr på både hund og flex? Eller også er der måske bare en anden "hundekultur" på Vesterbro??? Jeg bliver i hvert fald heller aldrig selv irriteret over andre hundeejeres brug af flex.

Med hensyn til "farerne" ved flexline, så handler det vel mest om, hvorvidt ens hund er opdraget til at gå på fortorvet og KUN på fortorvet. Flexlinen har været en god måde at lærer Bodil reglerne på: Vi skal altid vente før vi krydser en vej, og vi går kun på fortorvet eller midterabatten på Sønderboulevard (som er ca. 10-12 m. bred og indrettet med stier, græs, træer osv.) Det er grunden til , at hun nu kan gå uden snor de fleste steder - dog ikke, hvor der er rigtig meget trafik. Hun går selvfølgeligt lige ved siden af mig, hvis ikke hun får lov at løbe fri. Og jeg sørger altid for at lure kropssproget på hunde og hundeejere jeg ikke kender, før hun får lov at hilse.

Min pointe er, at problemer forbundet med flexline er meget individuelt. Hvis man har en hanhund med tendens til dominans og aggression eller en hund der ikke kan kende forskel på fortov og asfalt - så er flexline måske en dårlig idé. For os har det fungeret fantastisk.

Jeg kender ikke så meget til hundekulturen på vesterbro :genert: Men ofte er det jo forskelligt i de forskellige miljøer, nogle steder glort folk dumt på dig hvis du har hunden i snor og andre steder bliver du nærmest overfaldet hvis hunden er fri...

Til det markedere: Det er netop også et vigtigt element; at man lurer de mennesker der er omkring en og man lurer reaktionerne på en given situation.. Jeg havde en anden episode den anden dag hvor jeg kommer gående med Pluto og modgående kommer der en anden lille hund(kan ikke huske racen) i flexline, og da Pluto ikke skal hilse i snor, grundet at han tænder af på det, så kalder jeg ham på plads og giver ham kort line; og der mener jeg ejeren til den anden hund burde have luret mig; men nej, hunden får alligevel lov til at kommer næsten helt hen til Pluto :evil: Jeg forstår bare ikke at folk ikke lige kan tænke: okay hun korter snoren af, måske jeg burde gøre det samme?

Jeg synes det er fint hvis I har det sådan inde på vesterbro, så længe at man også acceptere når der kommer mennesker der ikke bryder sig om at hundene kan komme så tæt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville alligevel fraråde flexline , ialtfald her hvor jeg bor for her vrimler det med cyklister på fortovene og det er alt for farligt for hunde i flex - men måske er cyklisterne på vesterbro bare bedre til at overholde færdselsloven ??

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville alligevel fraråde flexline , ialtfald her hvor jeg bor for her vrimler det med cyklister på fortovene og det er alt for farligt for hunde i flex - men måske er cyklisterne på vesterbro bare bedre til at overholde færdselsloven ??

Tror ikke Vesterbro er så meget anderledes, men de fleste er søde til at stoppe op eller sætte farten ned, hvis de cykler på fortorvet. Prøver også at undgå de gader og veje, som er meget trafikerede - på fortorvet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det du mener, Anne-Lise, er vel egentlig at du mener det er for farligt for hunden at gå fri i byen? For mig at se, er der nemlig ikke noget, der gør det farligere for hunden at gå i flex end at gå fri?

Mine går for det meste fri. Men det kræver virkelig, at man som hundeejer er fire skridt foran sin hund. For det er netop ikke andet end en hund, der hurtigt kan syntes, at noget på den anden side af vejen er mere interessant.

Må nu indrømme, at jeg også hader hunde i lange frie flexliner i byen, vis det foregår et sted, hvor der er mange på fortorvet. Orker ikke selv at blive viklet ind i en tynd flexline og tror ikke mange ejere af flexliner ved, hvor grimme skader sådan en line kan lave på andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites