Gæst LuiseN Skrevet August 25, 2011 Rapporter Share Skrevet August 25, 2011 Hej alle Jeg har en 4-måneder gammel FT spaniel hvalp. Hun er meget ivrig og jagtinstinktet fejler ihvertfald ikke noget. Men hun trækker voldsomt i snoren, når vi er ude og gå. Jeg har forsøgt at stoppe ud, hver eneste gang at hun trækker, men jeg synes ikke rigtig at hun fanger den. Nu er jeg så begyndt at vende om, når hun trækker og jeg synes faktisk at det virker rigtig godt (forsøg i hundeskov). Men jeg bor jo mit inde i byen, og her kan jeg jo ikke rigtig vende om hver gang at hun trækker. Hvordan gør I andre, som bor i byen eller som også har problemer med at hvalpen trækker? Jeg har også forsøgt med klikkertræning i forhold til gåturen, men godbidderne er slet ikke ligeså interessante, som alle de andre ting ude på turen. Er der nogen, som har nogle gode ideer til lækre, LÆKRE godbidder, da min hvalp efterhånden ikke er så interesseret i godbidder mere? Jeg håber at der er nogen, som kan give et råd eller to God dag til alle derude. Venlig Hilsen Luise og Stella Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret August 25, 2011 Rapporter Share Besvaret August 25, 2011 kogt kylling. Vi kunne sagtens vende rundt på et fortov med vores hund da vi trænede gå pænt.... Præcis hvordan gør i? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LuiseN Besvaret August 25, 2011 Rapporter Share Besvaret August 25, 2011 Altså, når hun trækker, så vender jeg rundt og går den anden vej. Det er jo lidt svært i byen, mht. lyskryds, krydsning af vej og også uden at være til gene for andre mennesker, som færdes i byen. Altså hvis man træner på den måde, bør man vel gøre det HVER eneste gang, at man er ude og gå tur eller hvad? Håber at det er lidt nemmere at forstå nu Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret August 25, 2011 Rapporter Share Besvaret August 25, 2011 Altså, når hun trækker, så vender jeg rundt og går den anden vej. Det er jo lidt svært i byen, mht. lyskryds, krydsning af vej og også uden at være til gene for andre mennesker, som færdes i byen. Altså hvis man træner på den måde, bør man vel gøre det HVER eneste gang, at man er ude og gå tur eller hvad? Håber at det er lidt nemmere at forstå nu Vi bor ikek centralt i byen så der er ikke mange mennesker på fortovene. Men ja det skal trænes konstant, for hver gang man undlader det er det 2 skridt tilbage, altså man har ødelagt flere skridt i træning end man "springer over". Kort hvordan vi gjorde. Når hans bagdel kom forbi vores lår (inden snoren stramte) vendte vi rundt. Når han så kom op på siden der sagde vi "kom" "gå pænt" og vendte tilbage igen, når han så kom op på siden med hovedet/forkroppen ved vores ben roste vi. Når mere man træner jo længere skal man trække tiden man går den "forkerte" vej før man vender tilbage sin den rigtige vej. Du kan også supllere med at rose når han har gået 5 meter korrekt og forlænge det med ½-2 meter når du føler han er klar til det. og stille og roligt tager man også godbidder væk og kun giver godbid samtidig med hver 3-4 gang. Vi gik så kortere ture, men oftere fordi det også er mental krævende for hunden, da den prøver at finde ud af hvad der nu sker. Nu går han så langt frem han kan uden at snoren strammes. Hvis den strammes forsøger vi os med ordet "roooligt" så sagter han gerne farten, og gør han ikke "nøjes" vi med at stoppe op, for så ved vi at han er ukontakt bar og så venter vi i 3 sek. med slap linie før vi går videre. Ordet roligt har vi trænet ved at nusse ham meget rolige langs brystet/halsen imens han var i ro og sagde ordet samtidig med. Hvilket også gør han er nemmere at få i ro når vi møder sure hanhunde. Sidenløbbende kan du så træne kontakt øvelser, først hjemme og så ude i haven, så med yderligere påvirkning. Da det næsten var indlært begyndte vi at træne plads, altså gå ved konstant , så han nu går i plads når vi passere folk, men også kun der, så kan han snuse resten af tiden vi går. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LuiseN Besvaret August 25, 2011 Rapporter Share Besvaret August 25, 2011 Tusind tak, det var et rigtig godt indlæg du skrev Men jeg synes stadig at det kan være lidt svært, for om morgenen skal jeg jo afsted og har jo sådan set ikke helt tid til at gå og vende rundt 40 gange Men selvfølgelig er det jo bare en dårlig undskyldning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret August 25, 2011 Rapporter Share Besvaret August 25, 2011 Tusind tak, det var et rigtig godt indlæg du skrev Men jeg synes stadig at det kan være lidt svært, for om morgenen skal jeg jo afsted og har jo sådan set ikke helt tid til at gå og vende rundt 40 gange Men selvfølgelig er det jo bare en dårlig undskyldning Vi fik vores hund som 7 mrd. og var stort set ikke vant til at gå tur, ej hellere pænt :blink: så det var et kæmpe projekt for os. Når hun kun er 4 mrd. behøver du hellere ikke gå særligt langt jo, lidt mental aktivering er lige så godt, specielt om morgen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LuiseN Besvaret August 25, 2011 Rapporter Share Besvaret August 25, 2011 Okay, det er da rart at vide Hvad form for mental træning ville du lave om morgenen? Træning, søge godbidder, evt. andet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret August 25, 2011 Rapporter Share Besvaret August 25, 2011 Ja fodersøgning evt. Et frossen fyldt marvben hvis hun skal være alene hjemme. Bare stop op på turen og lave nogle små øvelser hun kender og kan derhjemme. Kigge og observere omgivelserne. Godbidder viklet ind i et håndklæde. Ting du kan sætte hende igang med uden du nødvendigvis behøver være en del af det. Og så i ro ½ time før hun skal være alene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LuiseN Besvaret August 25, 2011 Rapporter Share Besvaret August 25, 2011 Guanomo - Tusind tak Det er lige sådan nogle ting, jeg kan bruge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret August 25, 2011 Rapporter Share Besvaret August 25, 2011 Vi fik vores hund som 7 mrd. og var stort set ikke vant til at gå tur, ej hellere pænt :blink: så det var et kæmpe projekt for os. Når hun kun er 4 mrd. behøver du hellere ikke gå særligt langt jo, lidt mental aktivering er lige så godt, specielt om morgen. Her er jeg lidt uenig med dig.. Så nu bliver det ikke nemt for trådstarter Hvalpe med krudt i måsen som en ft'er, har berug for at få brændt det fysiske krudt af om morgenen. Vi kan ikke mentaltræne al fysisk energi ud af hundene. Derfor vil jeg i tillæg til dine fine forslag, anbefale at hvalpen slippes løs til leg eller kan spurte rundt i en langline først på turen. En længere line kan også forhindre indlæring af et kedeligt trækmønster. Når det meste krudt er brændt af vil det være passende med den mentale aktivering, som også vil få hvalpen til at falde ned ovenpå den vilde aktivitet. På denne måde sikrer en hvalpeejer at hvalpen er træt og tilfreds i både krop og hjerne. Man skal ikke regne med at en hvalp i den alder kan trættes tilstrækkeligt af at gå på fortovet, den skal ud at løbe også. En god måde at sikre en passende træthed på er at give hvalpen samme tur om aftenen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LuiseN Besvaret August 25, 2011 Rapporter Share Besvaret August 25, 2011 Hej ninjamor, jeg heller også til dit forslag, da ft'ere er meget livlige og ivrige og derfor har brug for fysisk aktivitet, men det er lidt svært at gå med langline midt inde i byen, altså om eftermiddagen kører vi jo afsted og går en lang tur i hundeskov/alm. skov mm., men om morgenen har man ikke sådan helt tid til at gå vildt langt, hvis du forstår hvad jeg mener Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret August 25, 2011 Rapporter Share Besvaret August 25, 2011 Hej ninjamor, jeg heller også til dit forslag, da ft'ere er meget livlige og ivrige og derfor har brug for fysisk aktivitet, men det er lidt svært at gå med langline midt inde i byen, altså om eftermiddagen kører vi jo afsted og går en lang tur i hundeskov/alm. skov mm., men om morgenen har man ikke sådan helt tid til at gå vildt langt, hvis du forstår hvad jeg mener Jeg forstår godt hvad du mener, men da jeg selv har måtte stå op før en vis mand fik sko på for at trætte og tilfredsstille min unghund, så er det i mine øjne "bare" en del af pakken, når man har hvalp Det kan betale sig at lægge en god energi i "projektet" nu og få nogle gode alenevaner og det får man sikrest med en tilfreds og fysisk træt hvalp. Ikke at jeg misunder dig at skulle op en time tidligere om morgenen! Er der slet ingen grønne områder i nærheden? Du kunne måske køre dertil? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LuiseN Besvaret August 25, 2011 Rapporter Share Besvaret August 25, 2011 Ninjamor: Der er rigeligt at grønne områder, men må nok indrømme at jeg ikke er helt tryg ved at rende rundt i den nærliggende park kl. 5 om morgenen, men selvfølgelig skal hun motioneres, det er vi helt enige om. Og det er fint at du tager det op, men nu handler mit spørgsmål lidt mere om, hvordan jeg går tur i byen, og samtidig træner min hvalp i at gå pænt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret August 25, 2011 Rapporter Share Besvaret August 25, 2011 Her er jeg lidt uenig med dig.. Så nu bliver det ikke nemt for trådstarter Hvalpe med krudt i måsen som en ft'er, har berug for at få brændt det fysiske krudt af om morgenen. Vi kan ikke mentaltræne al fysisk energi ud af hundene. Derfor vil jeg i tillæg til dine fine forslag, anbefale at hvalpen slippes løs til leg eller kan spurte rundt i en langline først på turen. En længere line kan også forhindre indlæring af et kedeligt trækmønster. Når det meste krudt er brændt af vil det være passende med den mentale aktivering, som også vil få hvalpen til at falde ned ovenpå den vilde aktivitet. På denne måde sikrer en hvalpeejer at hvalpen er træt og tilfreds i både krop og hjerne. Man skal ikke regne med at en hvalp i den alder kan trættes tilstrækkeligt af at gå på fortovet, den skal ud at løbe også. En god måde at sikre en passende træthed på er at give hvalpen samme tur om aftenen Helt okay, ikke en race jeg har erfaring med jo. :blink: Og er enig med det fysisk afkrudtning før mental aktivering selfv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret August 25, 2011 Rapporter Share Besvaret August 25, 2011 Ninjamor: Der er rigeligt at grønne områder, men må nok indrømme at jeg ikke er helt tryg ved at rende rundt i den nærliggende park kl. 5 om morgenen, men selvfølgelig skal hun motioneres, det er vi helt enige om. Og det er fint at du tager det op, men nu handler mit spørgsmål lidt mere om, hvordan jeg går tur i byen, og samtidig træner min hvalp i at gå pænt En mental og fysik træt hund efter en løs løbe tur vil også have mindre overskud på gåturen i snor, så den ikke skal af med overskuddet når man går i snor med den. Der kan jeg jo tilføje at vi har en hund der ikke kan/må gå løs, så der kommer vores aktivering derhjemme til gode når vi går tur. Ellers har vi en 20 meter linie hvis han har brug for mere plads uden for matriklen, vi har dog mere en snuse hund end løbe hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret August 25, 2011 Rapporter Share Besvaret August 25, 2011 Uha kan virkelig følge dig. Jeg har en cocker spaniel på nu 3 år og han har aldrig lært at gå på i snor. Han trækker som en sindsyg og har gjort det lige fra dag 1 som hvalp. Der er ikke de metoder jeg ikke har prøvet, der er ikke de seler, ikke de adfærdsterapueter og ikke de bøger jeg ikke har læst, forsøgt osv. Lige lidt hjælper det. Det har kort sagt været et helvede, mine arme, mine knæ, min nakke og min ryg har været hårdt medtaget og er det stadig. Selv i en sele kan han næsten kvæle sig selv fordi han hiver så meget. Jeg har opgivet at lærer ham at gå pænt, efter den sidste adfærdsterapuet måtte kaste håndklædet i ringen og måtte tilstå hun sjælden havde set en hund på hans størrelse trække så voldsomt, så længe og så ihærdig, gav jeg også op. Selv efter en aktiv time hvor han har tonset rundt, leget med andre, snuet efter kiks og fået brændt en masse krudt af, formår han at trække en hele vejen hjem, så der står gløder ud fra en sko, af at holde igen. I dag går med med en haltiSELE og selvom det nok næppe er specielt sundt, så ved jeg ikke hvad jeg ellers skal gøre, for min krop kan ikke holde til det andet. Synes også jo mere vi øver det, jo værre bliver det. Så nu går han løs så meget som overhovedet muligt, og så kun i haltiselen så kort tid som muligt, for at skåne både ham og mig mest muligt. Jeg skal have en cocker hvalp her i septemper, jubii :klap: glæder mig rigtig meget. og den hund SKAL bare lærer ikke at trække i snoren, kan ikke overskue to hunde der trækker som ti vilde hesten, i så fald skulle man nok overveje en kørestol og binde de to for Så af bitter erfaring får min kommende hvalp ikke lov til at trække så meget som en eneste gang. Men det er rigtig rigtig svært at føre ud i praksis, for at sige ikke umuligt. Der er mange forhinddringer på vejen. Man kan ikke vende om eller stoppe op fordi han trækker, mens man krydser en vej feks. Hvis det er en trøst kender jeg faktisk ikke en eneste cocker, springer, FT, eller kleiner der IKKE trækker. Jeg synes jeg ser det overalt. Folk der bliver slæbt efter deres små jagthunde. Min veninde har en cocker spaniel som er lige så gammel som min. Hun har vundet både det ene og det andet, inden for træning, lydighed, udstilling og agility, og når de er på træningspladsen går han pænt, men i det sekund de forlader den, trækker han så han er med at miste vejret. Hun kan ikke holde til at gå med ham, så det må kæresten gøre. Jeg ønsker dig held og lykke og bliv ved og ved og ved, for det er et maridt når hver gåtur giver en ondt alle steder. Jeg håber rigtig meget at det lykkes for dig :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LuiseN Besvaret August 25, 2011 Rapporter Share Besvaret August 25, 2011 Stella: Tusind tak for dit gode indlæg, selvom det kun giver mere spekulation Men jeg har besluttet mig for at jeg IKKE skal have en hund, som trækker. For når en hund kan gå pænt i snor, er det også nemmere at have den med forskellige steder, hvilket gør at hunden kommer med hver gang at man tager afsted Og sådan skal det helst være at være hund hos mig. Så vi fortsætter træningen og håber at vi pludselig kan gå en fredelig tur på 20 meter uden at trække Held og lykke med din nye hvalp - det er så spændende med de små babyer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret August 25, 2011 Rapporter Share Besvaret August 25, 2011 Og det er fint at du tager det op, men nu handler mit spørgsmål lidt mere om, hvordan jeg går tur i byen, og samtidig træner min hvalp i at gå pænt Vi kan ikke lære en hvalp at gå pænt (med pæne metoder) mens den er sprængfyldt af overskudsenergi efter en nats søvn. Det svarer til at slæbe en 4 års dreng for første gang i Tivoli og forvente at han kan fokusere på at lære 6 tabellen mens karussellerne, rutchebanen, candyfloss og ivrige børn er indenfor hans syns- og hørevidde - det er simpelthen for svært. Kriteriet er sat for højt. Derfor foreslår jeg en længere line, så din hvalp ikke når at komme ud i træksituationen, men i stedet har noget råderum at agere i. Det kunne jeg også have skrevet i første indlæg Overskudsenergi og for mange indtryk er indlæringens største hurdle. I alt andet prøver vi at sætte kriterierne så vore hunde kan få det optimale ud af læringssituationen. I den situation hvor man bor midt i byen, som du, er der ikke en blød overgang til bylivet for hvalpen, man står bare midt i det hele når man kommer ud af døren og det gør hele situationen sværere både for en hvalp og for ejer. Det er en situation med oplæg til konflikter og det ville være synd. Dette kan undgås, og indlæringen kan bedres væsentligt hvis man tager toppen af belastningen. Det kunne i din situation være at undlade at kræve noget hun ikke kan honorere og lære hende dette i en anden situation f.eks. på vej hjem fra turene, når hun er mættet og har rendt overskuddet af sig. Så vil det blive meget nemmere og hun vil sikkert igen kunne belønnes med godbidder. Giver det bedre mening? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst LuiseN Besvaret August 26, 2011 Rapporter Share Besvaret August 26, 2011 Hej Ninja-mor, Tak for dit super gode indlæg, og jeg forstår dig fuldt ud nu og er helt enig Og så gør det vel heller ikke noget, hvis vi (for det meste) kan slutte gåturene af med lidt træning, og forhåbentlig få lidt succes med den gå-pænt-træning. Men vil det ikke (ødelægge/gøre processen langsomere) af kun at lave gå-pænt-træning nogen gange? Jeg tænker bare om hvalpen ikke vil blive forvirret, når den sommetider kommer videre ved at trække og andre gange ikke kommer nogle steder? Bare lige en lille tanke (: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Syfongse Besvaret August 26, 2011 Rapporter Share Besvaret August 26, 2011 ooh, jeg kender det ^^ Tror det er en generel jagthunde-ting at trække (medmindre man kan vænne dem af med det self :blink: ). Kooikeren (min hund) er en apporterende jagthund og ligesom beaglen elsker de at sniffe og snuse til ALT. Det resulterer i at han krydser frem og tilbage over stier og fortove, rundt om benene på en, ind i en hæk, rundt om et træ.. man skal i det hele taget hele tiden gøre ham opmærksom på at han er ved at vikle sig ind i noget, når han har snor på. Han har så lært, at når han er på vej forbi et træ, på den forkerte side, og jeg siger "hov, det kan man ikke" (ord-ret, hver gang ), så kigger han op og går den rigtige vej rundt om træet. Hvis man ikke hele tiden lige laver en lille kontaktøvelse, så går han i sine egne tanker og snuser og trækker. det bedste jeg nogensinde har gjort for mig selv var at købe en flex-line! nu kan jeg meget bedre nyde at gå tur med ham, før var det nærmest en kamp.. så, han holder nok aldrig helt op med at trække, men vi har indgået et kompromis, hvor han har lang sele og kommer hen til mig når jeg beder om det, men at "gå pænt" lige ved siden af mig, i mere end 5 minutter, uden godbidder, det gør han ikke.. endnu har du prøvet de seler der kun sidder på næsen og som får hunden til at dreje når han trækker? Jeg har ikke selv erfaring med sådan en sele og har ikke hørt om den er kontroversiel eller ej, men, hvis det ikke skader hunden kunne det være værd at prøve. jeg føler med dig, du må være øm i hele kroppen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret August 26, 2011 Rapporter Share Besvaret August 26, 2011 Hej Ninja-mor, Tak for dit super gode indlæg, og jeg forstår dig fuldt ud nu og er helt enig Og så gør det vel heller ikke noget, hvis vi (for det meste) kan slutte gåturene af med lidt træning, og forhåbentlig få lidt succes med den gå-pænt-træning. Men vil det ikke (ødelægge/gøre processen langsomere) af kun at lave gå-pænt-træning nogen gange? Jeg tænker bare om hvalpen ikke vil blive forvirret, når den sommetider kommer videre ved at trække og andre gange ikke kommer nogle steder? Bare lige en lille tanke (: Fidusen med en længere line er netop at hun højst sandsýnligt ikke vil trække når hun har mere råderum. Ofte skal der bare 1 meter længere line til at stoppe trækkeriet. Det er værd at prøve. Når jeg går tur i line med min hund, har han en ca 3½m line i selen. Dette råderum bevirker, at han ikke trækker for han kan komme lidt på afstand af mig og det har den effekt at han bliver optaget af at snuse hist og pist. Han skal ikke gå behersket på samme måde i denne lidt længere line som i en kortere. Han er mere fri og det giver en mere afslappet gang. Ellers er der modellen: Hvalp har sele på og må trække - hvalp har halsbånd på og går uden at trække. Det kan hunde hurtigt lære at skelne mellem, hvis vi er konsekvente med træningen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret August 26, 2011 Rapporter Share Besvaret August 26, 2011 Ninja mor, min hund har 5 meter flexline og alligevel trækker han som en hest. Selv i sporlinen på 20 meter, bliver man slæbt afsted. Men hvis ens hund altid er vant til at gå i kort line, kan man jo godt prøve med mere line Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret August 27, 2011 Rapporter Share Besvaret August 27, 2011 Ninja mor, min hund har 5 meter flexline og alligevel trækker han som en hest. Selv i sporlinen på 20 meter, bliver man slæbt afsted. Men hvis ens hund altid er vant til at gå i kort line, kan man jo godt prøve med mere line Der er ingen regel uden undtagelser. Det er derfor jeg skriver "højst sandsynligt" og ikke bare postulerer at en længere line vil løse problemet Det er min erfaring, at en længere line oftest løser problemet hos hvalpe/unge hunde. Man kan sagtens få sin hund til at trække i længere line Noget helt andet er, at flexline på hvalpe meget ofte lærer dem at trække. Det samme gør sig ikke gældende med en fast langline. Muligvis fordi hunden ikke oplever at skulke trække for at få mere line. langlinen skal ikke trækkes ud, som flexen skal. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Marina Besvaret August 30, 2011 Rapporter Share Besvaret August 30, 2011 Tak for en god tråd. Rådene kan også bruges herhjemme Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mou Besvaret August 31, 2011 Rapporter Share Besvaret August 31, 2011 Mit råd er også - når hun trækker, så vend rundt og gå den anden vej. Vi bor i Århus c .Og ja vi har vendt mange gange på fortorv - gik først i lyskryds da Freja var næsten sikker . Ja det er hårdt og tidskrævende .. Vi troed faktisk ikke det ville lykkes :damn:men nu går hun pænt - og kommer hun til at trække /snor stram sætter hun sig og venter .. Så hold ud Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts