Hop til indhold

Aktivering


Aslan
 Share

Recommended Posts

Næste uge skal Aslan så til at være rigtig rigtig alene hjemme.

 

Det går fint nu, vi er oppe på 3 timer, men de 3 timer er taget efter at han har nusset rundt i haven i minimum 2 timer og bare hygget.

Når vi så er taget afsted, lægger han sig og sover (7-9-13) og vågner når vi kommer hjem (han har sikkert nusset rundt i mellem tiden).

 

Planen var jo at Aslan skulle have sin morgenmad ude i haven....Nu har vi så bare det problem at han pure nægter at spise tørfodder der er tørt.

 

Aslan er af den gigante race og det er vigtigt at han spiser ved hvert måltid, så den med at bare sulte ham er udelukket.

 

Lange gå ture må han heller ikke (kan gigante racers knogler ikke tåle).

 

Så er det at jeg ville hører om i har råd til aktivering om morgenen, inden jeg skal afsted?

Det skal så lige siges at han sover gerne længe, han ligger lige ny og bobler på hunde madressen her inde i stuen, så det er ikke engang sikkert at vi behøves det, men det kan jo blive afprøvet i denne uge.

 

Hvad kunne Aslan have af aktivering når nu han ikke kan (vil) spise sin mad udenfor?

Redigeret af Aslan
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Du kan sagtes bløde tørfoderet lidt op før du spreder det.

Bland evt lidt guf i, så det får ham til at søge.

 

Jeg forstår ikke helt den der med ingen lange ture kontra 2 timers "nussen" rundt i haven.

 

Det er jo selve den megen bevægelse som kan give problemer med knoglerne ikke hvor bevægelsen foretages.

Den motionsmængde han får i haven vil jeg mene kunne anvendes bedre ved at gå rolige ture med ham - overføre bevægelsesmønstret fra haven til turene.

 

På turene bliver han udsat for langt flere stimuli end i haven og vil derfor blive mere mentalt tilfreds og træt - et godt udgangspunkt for hunde som skal være alene hjemme

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtes bløde tørfoderet lidt op før du spreder det.

Bland evt lidt guf i, så det får ham til at søge.

 

Jeg forstår ikke helt den der med ingen lange ture kontra 2 timers "nussen" rundt i haven.

 

Det er jo selve den megen bevægelse som kan give problemer med knoglerne ikke hvor bevægelsen foretages.

Den motionsmængde han får i haven vil jeg mene kunne anvendes bedre ved at gå rolige ture med ham - overføre bevægelsesmønstret fra haven til turene.

 

På turene bliver han udsat for langt flere stimuli end i haven og vil derfor blive mere mentalt tilfreds og træt - et godt udgangspunkt for hunde som skal være alene hjemme

 

 

Jeg undrede mig også over det med at han gerne måtte nusse rundt i haven og ikke gå to lidt længere ture....

 

Det som vi har fået at vide er at i haven (det kan vi også se) ligger han tit og lytter og gnaver i en pind, trækker lidt mos op, tygger i et ben osv.

 

Hvorimod på de lange ture, bevæger han sig for meget og vil glemme at holde pauserne som han holder i haven. Så kunne man sige at jeg skal holde hans pauser....men han kan ikke ligge stille på de ture (har nemlig prøvet).

 

Jo, så kunne vi da øve at han skulle ligge muse stille, og være total ligeglad (????) med alle de dufte som de andre hunde har sat iløbet af aftenen efter hans sidste tur. Men jeg syntes det er synd at forhindre ham i at følge sin snude (med måde, jeg ville jo ikke lade ham jagte en kat eller lign.)

 

Misforstå os ikke, vi går skam ture, og prøver at afvige så meget så muligt, og han snuser da også indtil der hænger snørrebånd i mundvigene.

 

 

Men men men, jeg ville da gerne lige hører lidt mere om det med at overfør have bevægelsen til turen :-D

Hvis du gider?

Link til indlæg
Del på andre sites

som ninjamor skriver er det nok bedst med en gå tur, det behøver jo ikke være længere tid end 20-25 minutter.

 

Cujo har også en aktiverings bold med guffer i til når han er alene hjemme. Samt han får sit sovetæppe ned i stuen også, han har sit eget tæppe at sove på i soveværelset som han får ned når han er alene, de første dage han var helt alene lagde vi en af mine gamle t-shirts hos ham også så han kunne lugte en.

 

Og det råd Nmor gav os i en tidligere tråd hjalp i hvert fald meget på vores hund :-D

 

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/1841-hund-er-ikke-renlig-mere-s-2.html

 

btw. når han går tur markere han sig mere end derhjemme så hans blære vil være stort set helt tømt og mindske chancen for uheld, det er i hvert fald min teori.

Redigeret af guanomo
tilføjelse.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg undrede mig også over det med at han gerne måtte nusse rundt i haven og ikke gå to lidt længere ture....

 

Det som vi har fået at vide er at i haven (det kan vi også se) ligger han tit og lytter og gnaver i en pind, trækker lidt mos op, tygger i et ben osv.

 

Hvorimod på de lange ture, bevæger han sig for meget og vil glemme at holde pauserne som han holder i haven. Så kunne man sige at jeg skal holde hans pauser....men han kan ikke ligge stille på de ture (har nemlig prøvet).

 

Jo, så kunne vi da øve at han skulle ligge muse stille, og være total ligeglad (????) med alle de dufte som de andre hunde har sat iløbet af aftenen efter hans sidste tur. Men jeg syntes det er synd at forhindre ham i at følge sin snude (med måde, jeg ville jo ikke lade ham jagte en kat eller lign.)

 

Misforstå os ikke, vi går skam ture, og prøver at afvige så meget så muligt, og han snuser da også indtil der hænger snørrebånd i mundvigene.

 

 

Men men men, jeg ville da gerne lige hører lidt mere om det med at overfør have bevægelsen til turen :-D

Hvis du gider?

 

Jeg mener egentlig bare det du selv er inde på - at holde pauser som han gør i haven :-)

Og så må DU bare styre hans pauser.

 

Min personlige holdning er at alle hvalpe/unghunde bør lære at kune være "på tur" uden at være i bevægelse konstant. Så turene bliver opleveture mere end ture som bliver flere km lange.

 

En rigtig god tur kan, vel planlagt, sagtens vare et par timer selvom man måske ikke bevæger sig mere end et par km fremad i terænnet.

 

Ved at tilbyde aktiviteter/øvelser sammen med sig selv, hver 10. skridt for eksempel, opnår man dels at turen for hunden mest kommer til at handle om samværet og aktiviteten med ejeren dels at hunden mættes af gode aktiviteter og derfor opnår en god tilfredshed og træthed.

 

Med "fuglekik" pauser undervejs (man sætter sig bare og slapper af) bliver hunden ikke overanstrengt.

Selv endog ret unge hvalpe kan klare sådanne ture.

 

Jeg mener, vi har pligt til at lade vore unghunde lære at være afslappede på ture, så de ikke lærer at alt udenfor er fuld fart frem.

Når hunden har lært dette, kan den meget nemmere tages med overalt uden at køre op i forventning om konstant højaktivitet.

 

Det er os, hundeejerne, som sætter standarden for varighed, længde og aktivitetsniveau på turene.

Ikke hunden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

btw. når han går tur markere han sig mere end derhjemme så hans blære vil være stort set helt tømt og mindske chancen for uheld, det er i hvert fald min teori.

 

 

Aslan tisser ikke på ture......:oops:

 

Har også prøvet med komandoen "tisse"....så kigger han på mig somom jeg er dum :roll:

 

og 7-9-13 har vi kun haft 3 uheld siden 1/7 (min skyld :oops::oops::oops::oops::oops:)

 

 

Og den med aktivitets bolden....tør jeg ikke af to grunde

 

1: han kommer helt op i det røde felt (den er lagt væk i et stykke tid)

 

2: den bliver sparket til højer og venstre og op i luften (:neutral::neutral::???::???:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan tisser ikke på ture......:oops:

 

Har også prøvet med komandoen "tisse"....så kigger han på mig somom jeg er dum :roll:

 

og 7-9-13 har vi kun haft 3 uheld siden 1/7 (min skyld :oops::oops::oops::oops::oops:)

 

 

Og den med aktivitets bolden....tør jeg ikke af to grunde

 

1: han kommer helt op i det røde felt (den er lagt væk i et stykke tid)

 

2: den bliver sparket til højer og venstre og op i luften (:neutral::neutral::???::???:)

 

vores er af massiv plastik, så den bliver ikke bare "sparket" rundt :)

 

Hmm, ikke tisser på ture? og han vil ikke spise tør tørkost? i har en sjov hund altså :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener egentlig bare det du selv er inde på - at holde pauser som han gør i haven :-)

Og så må DU bare styre hans pauser.

 

Min personlige holdning er at alle hvalpe/unghunde bør lære at kune være "på tur" uden at være i bevægelse konstant. Så turene bliver opleveture mere end ture som bliver flere km lange.

 

En rigtig god tur kan, vel planlagt, sagtens vare et par timer selvom man måske ikke bevæger sig mere end et par km fremad i terænnet.

 

Ved at tilbyde aktiviteter/øvelser sammen med sig selv, hver 10. skridt for eksempel, opnår man dels at turen for hunden mest kommer til at handle om samværet og aktiviteten med ejeren dels at hunden mættes af gode aktiviteter og derfor opnår en god tilfredshed og træthed.

 

Med "fuglekik" pauser undervejs (man sætter sig bare og slapper af) bliver hunden ikke overanstrengt.

Selv endog ret unge hvalpe kan klare sådanne ture.

 

Jeg mener, vi har pligt til at lade vore unghunde lære at være afslappede på ture, så de ikke lærer at alt udenfor er fuld fart frem.

Når hunden har lært dette, kan den meget nemmere tages med overalt uden at køre op i forventning om konstant højaktivitet.

 

Det er os, hundeejerne, som sætter standarden for varighed, længde og aktivitetsniveau på turene.

Ikke hunden :-)

 

 

Tak.:-D

 

Kan godt se ud fra det du skriver at en kort tur kan blive lang.

Og med øvelserne ville det jo være super da dette også kan gøre ham træt.

 

Kan også se på ham i dag, at når det er dårligt vejr, nusser han ikke rundt i haven, dertil må man jo så kunne lægge lidt til på gåturen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tak.:-D

 

Kan godt se ud fra det du skriver at en kort tur kan blive lang.

Og med øvelserne ville det jo være super da dette også kan gøre ham træt.

 

Kan også se på ham i dag, at når det er dårligt vejr, nusser han ikke rundt i haven, dertil må man jo så kunne lægge lidt til på gåturen!

 

God tur!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...