Hop til indhold

hund opereret for ledmus, aktivering?


Gæst BonnieGolden
 Share

Recommended Posts

Gæst BonnieGolden

Hej med jer!

 

Er der nogen herinde, der har en hund, der har fået opereret en ledmus væk, eller som af andre grunde har skullet holde deres hund i ro i en periode?

 

Jeg kunne godt bruge nogle forslag til rolig aktivering, da Bonnie (Golden Retriever på 11 måneder) er en meget aktiv type og bestemt ikke er tilfreds med knap nok at måtte bevæge sig.

 

Hun har fået en kikkertoperation i skulderen og de første to uger må hun kun gå korte rolige ture (10 minutter) i snor og må ikke hoppe og løbe og den slags overhovedet. Derefter må hun begynde at svømme, men må stadig ikke ellers belaste leddet, da der skal dannes nyt brusk. Først om 6 uger må hun motioneres mere og slippes løs på tur. Problemet er, at det smertestillende medicin gør, at hun slet ikke skåner leddet, man skal hele tiden have øjne i nakken for at holde hende i ro.

 

Her er de ting jeg gør for at aktivere hende:

 

Diverse gnaveben

 

Træning af dæk, sit, rul rundt og den slags. Jeg modtager gerne forslag til andre øvelser der ikke belaster benene.

 

Leverpostej inde i hendes Kong legetøj, som hun skal slikke ud.

 

Massage over hele kroppen efter instruktioner fra dyrlægen.

 

Gemme godbidder

 

Jeg ville sætte meget pris på nogle forslag :-). Jeg ville være meget ked af at skulle sætte hende i bur, som var dyrlægens forslag hvis jeg ikke kan holde hende i ro. Jeg arbejder hjemme, så hun ville med garanti konstant hyle efter mig.

 

På forhånd tak for hjælpen.

 

Marlene & Bonnie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Øv det er aldig sjovt, at skulle holde en hund i ro, og slet ikke en golden på 11mdr. :(

 

Jeg kan foreslå øvelser som at:

se til højre/venstre

Se op/ned

Nikke

Hviske

Slikke om munden

Bakke

Logre med halen

Ryde op

Finde ting og komme og aflevere

Holde noget spiseligt i munden og så aflevere pænt igen.

Hjælpe med at hente post

Åbne/lukke skabbe/skuffer/døre

Godbidder i bøtter med låg

Godbiddern i viskestykke med knude på

 

Der skulle være rigeligt, at gå i gang med. :-)

 

Og god bedring til det lille pus :ae:

 

Jeg ved dog ikke hvor god "rul rundt" er for hende. Jeg tror nu nok, det var en øvelse, jeg ville vente lidt med, da en hunds fysik gerne skulle være i orden, når man træner dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BonnieGolden

Hej og tak for velkomsten :-)

 

Rul rundt og spil død tilbyder hun af sig selv så snart hun får chancen for det, hun har altid været meget til at ligge med stængerne i vejret, selv når hun sover. Men jeg sørger selvfølgelig for at det foregår stille og roligt.

 

Tak for forslagene, dem vil jeg prøve. Hun er lidt af en "flænser", så ved godbidder i viskestykke ville det nok være mere interessant at ødelægge viskestykket. :lol: Det har jeg ihvertfald måttet indse ved godbidder i plasticflaske, flasken er langt mere interessant end godbidderne.

 

Hvordan indlærer du hviske og logre med halen? Går ryd op ud på at lægge ting bestemte steder?

 

Marlene & Bonnie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BonnieGolden

Jeg glemte lige at nævne, at hun har også har sådan en bold til godbidder, den gider hun dog ikke ret længe ad gangen. Hun har ikke tålmodighed til det, hvis der ikke kommer noget ud meget hurtigt. Jeg modtager i øvrigt også gerne andre forslag til ting jeg ikke behøver deltage i, da jeg jo også skal have noget arbejde fra hånden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Hej og tak for velkomsten :-)

 

Rul rundt og spil død tilbyder hun af sig selv så snart hun får chancen for det, hun har altid været meget til at ligge med stængerne i vejret, selv når hun sover. Men jeg sørger selvfølgelig for at det foregår stille og roligt.

Det lyder godt :5up:

 

Tak for forslagene, dem vil jeg prøve. Hun er lidt af en "flænser", så ved godbidder i viskestykke ville det nok være mere interessant at ødelægge viskestykket. :lol: Det har jeg ihvertfald måttet indse ved godbidder i plasticflaske, flasken er langt mere interessant end godbidderne.

Hvad bruger du af godbider? Det kan være, der skal noget mere indbydende til. Noget som er mere interessant end flasken. ;-)

 

Hvordan indlærer du hviske og logre med halen? Går ryd op ud på at lægge ting bestemte steder?

 

Marlene & Bonnie

Hviske kan indlæres forskelligt, alt efter om man vil have det med lyd på, eller om hunden skal sætte snuden op til ens øre, så det ser ud som om den hvisker.

 

Nu ved jeg ikke om du træner med klikker, men ellers vil jeg anbefale det, da det er et yderst godt redskab, når man har lært at bruge det rigtigt ;-)

 

Men jeg ville netop bruge klikkeren til hviske (man kan godt uden klikker, det er bare nemmere med klikker)

I modellen med lyd, ville jeg stille mig og vente på, at min hund tilbød den rette adfærd. I starten til de lærer, at de skal tilbyde en adfærd, kan der godt gå lidt tid, men det er okay, så køre hjernen på dem, og de bliver trætte :5up:

Når hun kommer med det mindste grynt, fnys, bjæf eller lignede (ikke et højt gø) så ville jeg klikke og belønne. Man kan så langsomt bygge op, og få den lille lyd man nu ønsker hunden skal komme med. Min egen hund kan sige wrauauaau, det lyder ret sødt :-)

 

Ved hvisken, hvor hun sætter snuden ved øret, ville jeg lære hende først at dutte min finger. Simpelthen ved at holde fingeren frem, og så snart hun kigger på fingeren, så klikke og belønne, og langsomt bygge op, så hun skal nærme sig fingeren med snuden, og den skal så ende med at uanset hvor jeg holder min finger, så går hun hen og dutter snuden på fingeren.

 

Når hun kan det, ville jeg holde fingeren op til mit øre, og klikke eller rose og belønne, når hun sætter snuden på fingeren. Kangsomt, kan man begynde at fjerne fingeren lige i det hun er ved at ramme fingeren, så hun i stedet rammer øret, og så bliver rost og belønnet for det. Når hun har forstået dette, kan man sætte signal på "hviske" "hemmelighed" eller hvad man nu vil bruge. :-D

 

Når jeg skulle lære hende at logre med halen, ville jeg også vente på, at hun tilbød en adfærd, og i det samme der kommer en lille bevægelse med halen så klikke/rose og belønne, og så skal der så komme mere og mere bevægelse på halen, for til sidst at at kunne sætte et signal på.

 

At ryde op, kan man bare bruge en kasse, som hunden skal hente ting/legetøjet, som ligger rundt omkring, og lægge op i. Så når dens legetøj ligger og flyder rundt omkring, kan man sige "kan du ryde op?" og så klare den lige den lille sag :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BonnieGolden

Jeg bruger Frolic foder til små hunde, det er sådan nogle små bløde nogen. Det er dem hun virker mest interesseret i. Selvfølgelig kan man bruge pølser eller sådan noget, men hun skal jo helst ikke tage på under genoptræningen :-). Jeg har lige skiftet til noget andet foder, for hun gad bare slet ikke Royal Canin mere. Nu får hun Pronature, det er et stort hit smagsmæssigt. Dem tager hun også gerne som godbidder, men hun er bare ikke vildt madglad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Jeg bruger Frolic foder til små hunde, det er sådan nogle små bløde nogen. Det er dem hun virker mest interesseret i. Selvfølgelig kan man bruge pølser eller sådan noget, men hun skal jo helst ikke tage på under genoptræningen :-). Jeg har lige skiftet til noget andet foder, for hun gad bare slet ikke Royal Canin mere. Nu får hun Pronature, det er et stort hit smagsmæssigt. Dem tager hun også gerne som godbidder, men hun er bare ikke vildt madglad.

Frolic er fyldt med sukker, så hvis du tænker på om hun tager på, så er det bedre med eksempelvis kyllingepølser, lever el.lign.

Man skal jo så også huske, at det de får i godbidder, skal man trække fra i fodermængden, så de ikke tager på. ;-)

 

Min golden er nu heller ikke vildt madglad, så jeg ved godt, hvordan det er, og der gælder det om hele tiden at finde nye ting, for man skal ikke byde det samme i for lang tid, så bliver det uinteressant. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Ud over de ider der er blevet givet, vil jeg nævne aktivitets legetøjet af Nina Ottoson,. Det giver god mulighed for samarbejde meller jer begge to og "tvinger" hunden til at bruge hjernen.

 

Dem der hedde Dog Trigger, Dog Fighter og Dog Turbo er vi ret glade for herhjemme når det ikke er vejr til udendørs aktivitet.

 

Efter 15-20 min leg med det er Bella glad, tilfreds og i ro :-D

 

Vi plejer at købe ved www.apporten.dk de ligger i den lave ende med priser.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...