Hop til indhold

Oversigt over alene hjemme problemer


Aslan
 Share

Recommended Posts

Nu da vi er mange (???) der følger alene hjemme tråden, kunne jeg godt tænke mig en oversigt over tegn på disse problemer.

 

Pero giver udtryk for dem.

Tyson er en stille alene hjemme problem hund.

 

Den anden tråd er ved at være (for mit vedkommende) meget følelses mæssig, og jeg har svært ved at skille følelser for facts derinde (mine egne da jeg føler med jer).

 

Be om oversigt :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Oversigt generelt eller over hundene i tråden?

 

Samson er jo også så venlig at give højlydt udtryk for sin utilfredshed ved at hyle/gø. Det er mest sådan nogle fine, dybe oooooouuuuuuuaaaaahhhh (lige som når han tuder med ambulancerne).

 

Hvis det var generelt, så mangler vi vel bare hunde der ødelægger ting - dem har vi (så vidt jeg kan se) heldigvis ikke nogen af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et godt spørgsmål - jeg kan ikke komme det nærmere, end at Tyson vist var helt kulret når Sonja kom hjem fra arbejde - det tog så vidt jeg husker nærmest timevis at få ham til at falde til ro.

 

Men det er jeg nok ikke den bedste til at svare på, det problem har jeg jo "heldigvis" slet ikke :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Der skal en del til før Pero gøer/hyler. Han har ikke gjort det her i lejligheden siden d. 27. december - siden da har vi kun trænet herhjemme. Til gengæld kan han pive, gå rastløst rundt med ørerne nede, være meget opmærksom på lyde osv. Det er det sidste jeg er opmærksom på nu fordi det er tegnene på, at han måske begynder at pive.

 

Altså - Først rastløshed og øget opmærksomhed, så piven og så gøen/hylen.

 

I starten sagde han kun pivpiv og så lagde han sig til at sove - men det udviklede sig. Det blev lige så stille værre og værre og en dag havde han overskud nok til at gø og hyle.

Det er den reaktion man ofte ser ved lidt ældre hunde. Mange hvalpe har slet ikke energi til højlydt kalden, men finder sig bare i at blive ladt alene. Når de så bliver ældre har de overskud til at fortælle at de er kede af det. For Peros vedkommende kom det bare allerede da han var hvalp - men han har også altid været meget verbal og klager sin nød over de mindste ting :rolleyes:

 

Helt generelt er der mange tegn på separationsangst.

 

De typiske er piven, gøen og hylen - altså kalden.

 

Derudover er mange hunde destruktive. Dette kan både være for at udløse den stress, de forbinder med at være alene, men nogle gange kan det også være et forsøg på at slippe væk. Fx hvis de bider og kradser på døre. Jeg har sågar hørt om en hund der er hoppet igennem en rude :megaked:

 

Derudover viser nogle hunde angsten ved urenlighed. Hvis hunden kun har været alene nogle timer og var blevet luftet inden er det ikke normalt at den går ind og tisser mm. på stuegulvet. Slet ikke hvis den ellers er renlig.

 

Når hunde er destruktive vælger mange at sætte dem i bur (hvilket er synd hvis det er rigtig separationsangst de lider af). Dette kan betyde at hunde begynder at skade sig selv. Hunde kan faktisk dø af at være i bur hvis det er rigtig slemt og hunden ihærdigt forsøger at komme ud.

 

- nogle tegn kan være svære at se selv på video. Nemlig savlen og fugtige poter (ligesom hvis vi får klamme hænder når vi skal til eksamen).

 

Nogle hunde er så angste at de kaster op (så er det også virkelig slemt).

 

Andre, som Tyson, ligger med en klump i halsen. Her er det nemmest at se på reaktionen når man kommer tilbage - er hunden normalt glad (som fx hvis den har været sammen med dig om dagen og alligevel bliver rigtig glad for at se et andet familiemedlem komme hjem) eller er den overglad?

Pero gøede af glæde når det havde været rigtig slemt og kunne slet ikke finde ro.

Dette skal man efter min mening altid være opmærksom på - hvis hunden er for glad har den ikke haft det godt.

 

Efter min mening er det bedst hvis hunden ikke har nogen forventning til at der skal ske noget sjovt når man kommer hjem. Så er det nemlig nemmest at se dens ægte reaktion på at du er kommet hjem og ikke "wuhuu, hun er hjemme, nu skal vi i skoven" osv. :-) Det bedste ville være hvis man lige bruger en halv time på at lave (for hunden) ingenting - fx kigge posten igennem, snuppe en kop kaffe/the, læse lidt avis osv.

 

Når man har lært sin hund godt at kende er det heller ikke svært at tyde dens kropssprog. Derfor er video en god ting - her kan man se om hunden:

 

- kan finde ro eller bare vandrer fra sted til sted

- leder efter en (Pero gik ind i alle rummene for at kigge efter os selvom han havde set os gå)

- sover eller om den bare ligger og kigger (at ligge og kigge i mange timer betyder, at hunden ikke er tryg nok til at sove)

- bevæger sig som den plejer, har samme mimik osv. En hund der smyger sig langs væggene med ørerne ned og et skulende blik er fx ikke godt! Jeg ved hvordan Pero ser ud når han er utryg og andre ved hvordan deres hund ser ud når den er utryg.

 

Det var hvad jeg lige kunne komme på :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tyson vender det som sagt indad, og som Buju og P-P-P-Pero nævner, kunne det ses, når jeg kom hjem. Han var fuldstændig overgearet i lang tid, kunne ikke finde ro, halsede helt vildt, bed manisk i sit legetøj, så det var ved at gå i stykker (sådan bider han normalt ikke i det) og virkede i det hele taget utrolig stresset i lang tid efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...