Hop til indhold

Til jer med trækhund - hundescooter


Siri
 Share

Recommended Posts

Gæst maian889
Der er ingen tvivl om, at en hund der er avlet til at trække er meget, meget bedre end en bc. Men jeg tror nu alligevel at rigtig mange hunde kan få stor glæde af netop træk. Nærmest uanset race.

 

Og hey - skal du ikke prøve at stille i trækkonkurrencer?

 

Jo jeg ville rigtig gerne, men har ikke lige nogen kontakter inden for den "sportsgren" så er aldrig rigtig kommet igang. Avler bor jo i Jylland. Men kunne være fedt at have ham med i et spand..

 

Tror bestemt også mange hunde uanset race kunne finde glæde ved det at bruge deres krop så intenst ind i mellem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Jeg bruger mine hønsehunde og hønsehundeblandinger som trækhunde, og ved om andre som bruger border collie, dobermann, pudelblanding, gordon setter, schæfer m.m.

 

Normalvis kører vi med vogn eller cykel, men efter at vi opdaget sparkecyklen/dogscooteren, så har hundekøring fået en anden dimension! Vi har en scooter af mærket Kickbike, og inden jeg købte den, prøvet jeg også en Pawtrekker. Min erfaring (baseret på meget trækivrige hunde og høj fart):

 

Pawtrekker: noget mere ustabil i svingene (små hjul), litt højt tyngdepunkt, stor afstand fra fodtrinnet til jorden

 

Kickbike: Ligner en mtb, men har stort forhjul og det giver god kontrol gennem sving, kort afstand fra fodtrin til jorden, kan være på en cykelholder på bilen.

 

Overordnet er en scooter fantastisk til at motionere hunden med, og man føler, man har fuld kontrol. Fordelen med en scooter er, at skulle man miste balancen, så sætter man bare et ben i jorden.

 

Læs mere om hvordan du kommer i gang på Dansk Trækhunde Klubs hjemmeside: Dansk Trkhunde Klub Her finder du også link til danske forhandlere af Kickbike.

 

En scooter en sjovt for hunde og sjovt for ejere;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Super links :5up: troede faktisk kun at man kunne trække med slædehunderacer og vogn, men kunne læse at især jagthunde af de stående racer var meget benyttet og kunne have stor glæde af det. Så det skal jeg da helt sikkert overveje med Gizmo, jeg har mountainbike og hele udstyret nemlig :blink:

 

Nej da, tror alle der kan lide at løbe vil være glade for den ekstra go der er i træk :)

 

Se lige her, hvis nogle skulle være interesserede:

Hundeslæde, Hippy Trike Træ... – dba.dk – Køb og Salg af Nyt og Brugt

 

Er ikke helt sikker, men tror ikke den vil være godkendt til konkurrencer - bare lige for en sikkerheds skyld, hvis folk var interesserede i dét. Mener buen skal være foran hjulet (den man spænder hunden fast i). Den ser ellers fed ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg blevet helt hooked på, at det kunne være så fedt at træne træk med Gizmo - og tror han ville elske det ;-)

 

Men har et par spørgsmål :genert:

Troede jo, som tidligere skrevet, at det faktisk kun var hunde af deciderede træk-racer som kunne bruges, men blev jo så lige klogere.

Men hvor gammel skal hunden være, før man begynder at lade den trække rigtigt?? Tænker at det nok er bedst at vente til Gizmo bliver 2 år, så han er færdigudvokset, og det passer godt med næste efterår.

 

Og hvilken træksele vil I anbefale?? Har kigget lidt hos Kenjan som har denne SLDEHUNDESELE - bld nylon - foret/flece - L - sort.

 

Og så så jeg hos Udstyr til Slædehunde - Attaliq Slædehundeudstyr at de har tre slags seler (vedhæftede billeder), men hvad er den egentlige forskel på selerne, altså hvad gør de ved trækket f.eks. og hvilken ville være at foretrække??

x-bck.jpg

 

Og hvor langt kan man egentlig køre med hunden, når den bliver vant til at trække???

H-Back.jpg

R-harness.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Indenfor slædehunde miljøet er det ikke ualmindeligt, at man vænner trækhundene til at have en sele på mens de er hvalpe for, at de på den måde er vandt til at have selen på. Normalvis starter man træningen af en trækhund når den er opmkring et år. Knogler, led og muskulatur vil ikke være færdigt udviklet på dette tidspunkt, og man skal derfor være meget opmærksom på, at træningen skal foregå med langsom progression både med hensyn til vægt af det hunden skal trække og distance. Alligevel er det en fordel at starte når hunden er ung, da den er meget modtagelig for indlæring. En god trækhund skal kunne dreje, starte og stoppe på kommando, ignorere/passere andre hunde, heste, folk osv., for når den har sele på, så er den på arbejde:) Alt dette kan man øve i trækhundens første år, og man skal forvente, at hunden ikke nødvendigvis gør det man ber den om. I trækhundens andet år, hvor knogler, led og muskulatur er ved at være færdigt udviklet, kan man stille større krav til hunden.

 

Som med os mennesker, så vil man gradvis kunne opbygge konditionen hos hunden, og træningen sætter derfor begrænsningen for, hvor langt hunden kan løbe. Som eksempel deles slædehundeløb i tre grupper med følgende distancer: sprintløb 5-15 km, mellemdistanceløb 35-50 km og langdistanceløb 300-1850 (!).

 

Selen er hundens arbejdstøj, og det er derfor vigtigt, den sidder godt. Trækket fra baglinen skal fordele sig på hele skulder og frontparti hos hunden. En god sele til en hund kan være forkert til en anden.. Selen fra Kenjan er en x-back sele, som er almindelig til slædehunde. R- og H-seler bruges også, men i mindre omfang. I øvrigt kan jeg anbefale dig at købe x-back sele hos hike.dk, her er selerne lavet til lidt slanke hunde og prisen er god: Hike X-Back slædehundesele små - Alt i hundefoder, hunde- og jagtartikler | HIKE Mine hønsehunde bruger størrelse 2 eller 3.., så hvis man har en lækker vizla skal den nok have en af de to størrelser:)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Nu må den sne og frost godt tage og forsvinde, så jeg kan komme ud med Gizmo og mountainbiken... ;-)

 

Var i Kenjan i lørdags, og fik købt en Wolfsong træksele som sidder som støbt, og så har jeg i dag lige modtaget min elastiske line til cyklen (fra Hike) - så vi er altså bare klar til, at komme igang med det træk der ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...