Hop til indhold

Bidearbejde?


Gæst BongoJungle
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Endnu engang: Det handler ikke om C træning..

Det handler om at jeg skal have bekræftet min position i "flokken". Derfor finder jeg det nødvendigt og morsomt at "banke" ham indimellem.. Er sikker på at hunden ikke tager skade :-)

 

OK, hver sin lyst og fremgangsmåde...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 181
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Ninjamor
Når nu det er dig der spørger - ja så tør jeg jo dårligt mene noget selv :blink:

 

Ja, ja det tror jeg på... host host..

 

Den del når min hund dog ikke :blink: Hun "gider" ikke engang bærer på byttet (ærmet) ret lang tid - det siges jo ellers at være belønningen for hunden, altså det at bærer byttet hjem til hulen (bilen).

 

Så har hun opnået behovsopfyldelse før dette punkt

 

Syntes du det ville være bedre at træne C-arbejde hvor man "kører" på forsvarsdriften?

 

Nej, og det er heller ikke hvad vi diskuterer.

Jeg diskuterer hvorvidt man kan adskille glæde/opkørthed/"drift"

 

Mener du, at når man udnytter hundens jagtadfærd så skaber man en stresset situation for hunden idet den "burde" føle sult når den finder denne adfærd frem??

 

Nej.

 

Jeg mener, at når en hund arbejder på behovsopfyldelse f.eks. i jagtsekvenserne, sporing, forfølgelse, grib af bytte, drabet og ædningen, så arbejder den for sin overlevelse, den er "i drift" og at selve disse "jobs" ikke har noget med følelsen af glæde at gøre.

 

Om en hund føler glæde ved at jage et bytte skal jeg ikke kunne sige, men det er vel et instinkt den har!?

 

Jo.

Er hvalpen som forfølger et hvirvlende blad "glad"?

 

Er det ikke lige meget hvilken "drift" man benytter i den enkelte træningssituation/moment - Er det hele ikke "blot" et spørgsmål om at opnå målopfyldelse for hunden?

 

Nej jeg synes så ikke det er ligemeget, men igen, jeg diskuterer glædesspørgsmålet..

 

Sportræning hører vel også ind under hvor man udnytter hundens byttedrift/jagtadfærd - er dette så heller ikke noget hunden føler glæde ved? Bliver den stresset af denne aktivitet? Det er da en aktivitet der meget ofte anbefales herinde.

 

Skalaen går ikke fra stress i den ene ende og glæde i den anden.

 

Om hunden føler GLÆDE ved sporsøg ved jeg ikke. Jeg ved at hunden ser ud til at blive meget opsatte på at gå sporet (høj motivation) og jeg tror på at de oplever tilfredsstillelse ved at få brugt deres sanser.

 

Ja klart tærsklerne er forskellig ikke bare fra race til race men også fra individ til individ inden for samme race (gener,miljø osv.)

 

Præcis

 

Jeg indrømmer gerne (som også er skrevet tidligere) så har jeg også lidt en fornemmelse af at hvis man belønner sin hund med bold, så er man en grimme karl der stresser sin hund unødvendigt :neutral:

 

Sådan tror jeg også det er indenfor visse kredse.

 

Den bølge er jeg nu ikke med på.

Det afgørende er hvordan hunden har det med bolden som belønningsform og ikke belønningsformen i sig selv.

 

Jeg har også en fornemmelse af at hvis man dyrker en hundesport hvor der er lidt "fart over feltet" så er man igen en grimme en, der stresser hunden.

 

Sådan er det måske også i visse kredse.

Selv er jeg hamrende ligeglad med hvad andre beskæftiger deres hunde med så længe hunden ikke lider overlast for at kunne præstere for sin ejer.

 

Jeg kan godt lide fart over feltet hunde, men bliver superærgerlig når jeg ser hunde som ikke kan klare mosten - og ejere som ikke viser forståelse for dette og presser hunden udover dens grænser.

 

Det er som om, at hvis man laver lidt ud over div. "cirkusøvelser" og samarbejds/kontakt-øvelser så er man kun ude på at skabe sig en stresset hund :-D

 

Nå?

 

Hvor oplever du det?

 

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl :-)

 

Jamen hvis ovenstående er et indtryk du har fået af mig, så tager du fejl!

 

Jeg kan godt lide at se godt ærmearbejde, gode agilityhunde, dygtige jagthunde mv.

Og med dette mener jeg "rent" arbejde og hunde som kan tændes og slukkes så de kan tackle situationen.

 

Jeg kan ikke fordrage når hundejere piller ved noget så stærkt som hundes forsvarsdrift/byttedrift uden at vide hvad de gør.

Og dette var ikke møntet på NOGEN OVERHOVEDET.

 

OG jeg synes det er væsentligt at pille ved begreberne og se hvad der egentligt ligger bag.

Nogle gange kan man blive overrasket.

 

For eksempel greb jeg fat i "glæde" i denne debat. Ikke for at hakke på nogen, men fordi netop begrebet glæde hos hund ofte - alt for ofte - dækker over noget andet. Men hvis hundeejeren ser hundens adfærd som glæde, vil h*n næppe ændre noget og lever måske sin tid ud i den overbevisning at hunden eeeelllsker vandet, hvor hunden i virkeligheden måske tænker:"Så giv mig for h...... den pind uden jeg skal i vandet" :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ja, ja det tror jeg på... host host..

 

 

 

Så har hun opnået behovsopfyldelse før dette punkt

 

 

 

Nej, og det er heller ikke hvad vi diskuterer.

Jeg diskuterer hvorvidt man kan adskille glæde/opkørthed/"drift"

 

 

 

Nej.

 

Jeg mener, at når en hund arbejder på behovsopfyldelse f.eks. i jagtsekvenserne, sporing, forfølgelse, grib af bytte, drabet og ædningen, så arbejder den for sin overlevelse, den er "i drift" og at selve disse "jobs" ikke har noget med følelsen af glæde at gøre.

 

 

 

Jo.

Er hvalpen som forfølger et hvirvlende blad "glad"?

 

 

 

Nej jeg synes så ikke det er ligemeget, men igen, jeg diskuterer glædesspørgsmålet..

 

 

 

Skalaen går ikke fra stress i den ene ende og glæde i den anden.

 

Om hunden føler GLÆDE ved sporsøg ved jeg ikke. Jeg ved at hunden ser ud til at blive meget opsatte på at gå sporet (høj motivation) og jeg tror på at de oplever tilfredsstillelse ved at få brugt deres sanser.

 

 

 

Præcis

 

 

 

Sådan tror jeg også det er indenfor visse kredse.

 

Den bølge er jeg nu ikke med på.

Det afgørende er hvordan hunden har det med bolden som belønningsform og ikke belønningsformen i sig selv.

 

 

 

Sådan er det måske også i visse kredse.

Selv er jeg hamrende ligeglad med hvad andre beskæftiger deres hunde med så længe hunden ikke lider overlast for at kunne præstere for sin ejer.

 

Jeg kan godt lide fart over feltet hunde, men bliver superærgerlig når jeg ser hunde som ikke kan klare mosten - og ejere som ikke viser forståelse for dette og presser hunden udover dens grænser.

 

 

 

Nå?

 

Hvor oplever du det?

 

 

 

Jamen hvis ovenstående er et indtryk du har fået af mig, så tager du fejl!

 

Jeg kan godt lide at se godt ærmearbejde, gode agilityhunde, dygtige jagthunde mv.

Og med dette mener jeg "rent" arbejde og hunde som kan tændes og slukkes så de kan tackle situationen.

 

Jeg kan ikke fordrage når hundejere piller ved noget så stærkt som hundes forsvarsdrift/byttedrift uden at vide hvad de gør.

Og dette var ikke møntet på NOGEN OVERHOVEDET.

 

OG jeg synes det er væsentligt at pille ved begreberne og se hvad der egentligt ligger bag.

Nogle gange kan man blive overrasket.

 

For eksempel greb jeg fat i "glæde" i denne debat. Ikke for at hakke på nogen, men fordi netop begrebet glæde hos hund ofte - alt for ofte - dækker over noget andet. Men hvis hundeejeren ser hundens adfærd som glæde, vil h*n næppe ændre noget og lever måske sin tid ud i den overbevisning at hunden eeeelllsker vandet, hvor hunden i virkeligheden måske tænker:"Så giv mig for h...... den pind uden jeg skal i vandet" :lol:

 

 

 

 

man kan også definere det på anden måde end end glæde eller opkørthed

en hund som bruger sine sanser om det er byttedrift eller jagtdrift osv osv

så tilfredstiller det hunden at få brugt de sanser uanset på hvilken måde man bruger deres sanser

en jagthunde race med udpræget jagtinstinkt bliver tilfredstillet ved at gå på jagt

en sporhund eller hunde med anlæg for spor nyder at få brugt deres sanser

en hyrdehund med udpræget hyrdedrift tilfredstilles også ved at gå til hyrdning

en brugshund med anlæg for at arb nyder at få brugt dens sanser lige meget hvilken måde det gøres på

man kan se det på hunden efter træningen hunden virker veltilpas og afslappet noget jeg ikke synes mine gør hvis jeg ikke træner med dem og bruger og udnytter de instinkter som hunden nu engang er udstyret med.

nogle hunde er mere udstyret med disse drifter end andre

men se på en border collie feks er skabt til at hyrde og arb det ligger i deres instinkter på de fleste synd at flere ikke udnytter den drift for hyrdning da man kan se på dem som hyrder at det tilfredstiller hunden

hunde er ikke skabt til at bare være familehunde ikke ret mange racer ihvertfald og ofte får man en mere veltilpasset hund istedet for at undertrykke dens drifter så brugs dem på en god måde som også giver meming for hunden,

bidearb er ikke mere stressende og forkert end agility træning som kræver en hund i højt gear også :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

man kan også definere det på anden måde end end glæde eller opkørthed

en hund som bruger sine sanser om det er byttedrift eller jagtdrift osv osv

så tilfredstiller det hunden at få brugt de sanser uanset på hvilken måde man bruger deres sanser

en jagthunde race med udpræget jagtinstinkt bliver tilfredstillet ved at gå på jagt

en sporhund eller hunde med anlæg for spor nyder at få brugt deres sanser

en hyrdehund med udpræget hyrdedrift tilfredstilles også ved at gå til hyrdning

en brugshund med anlæg for at arb nyder at få brugt dens sanser lige meget hvilken måde det gøres på

man kan se det på hunden efter træningen hunden virker veltilpas og afslappet noget jeg ikke synes mine gør hvis jeg ikke træner med dem og bruger og udnytter de instinkter som hunden nu engang er udstyret med.

nogle hunde er mere udstyret med disse drifter end andre

men se på en border collie feks er skabt til at hyrde og arb det ligger i deres instinkter på de fleste synd at flere ikke udnytter den drift for hyrdning da man kan se på dem som hyrder at det tilfredstiller hunden

hunde er ikke skabt til at bare være familehunde ikke ret mange racer ihvertfald og ofte får man en mere veltilpasset hund istedet for at undertrykke dens drifter så brugs dem på en god måde som også giver meming for hunden,

bidearb er ikke mere stressende og forkert end agility træning som kræver en hund i højt gear også :5up:

 

Jeg er ganske enig i det med agilityen kontra bidearbejde - har også set hunde stresse voldsomt op over sådan en bane...

 

Nåååh men til resten du har skrevet vil jeg så bare spørge - og hvad så hvis man har en blanding (lidt provokerende) men det er bare en tanke i og med der bliver snakket utroligt meget race - og måske ikke så meget hunden som individ - noget med at kigge på den enkelte hund og via det tætte samarbejde man får med den ved træningen finde dens stærke og svage sider uanset race....eller blanding...

 

og ja ja - ved godt at specifikke racer har specielle styrker via avlen....:5up::5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg er ganske enig i det med agilityen kontra bidearbejde - har også set hunde stresse voldsomt op over sådan en bane...

 

Nåååh men til resten du har skrevet vil jeg så bare spørge - og hvad så hvis man har en blanding (lidt provokerende) men det er bare en tanke i og med der bliver snakket utroligt meget race - og måske ikke så meget hunden som individ - noget med at kigge på den enkelte hund og via det tætte samarbejde man får med den ved træningen finde dens stærke og svage sider uanset race....eller blanding...

 

og ja ja - ved godt at specifikke racer har specielle styrker via avlen....:5up::5up:

 

 

 

 

hvis man har en blanding vil jeg sige kig på hunden find ud af hvor dens drifter ligger størst og hvad hunden typisk hælder mere til den ene eller anden side

lad os sige en lab/schæfer man følger hunden ser hvor den hælder mere til den ene eller anden siden da det er 2 vidt forskellige hunde og arbejder ud fra hvad hunden synes er sjovest :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
man kan også definere det på anden måde end end glæde eller opkørthed

en hund som bruger sine sanser om det er byttedrift eller jagtdrift osv osv

så tilfredstiller det hunden at få brugt de sanser uanset på hvilken måde man bruger deres sanser

en jagthunde race med udpræget jagtinstinkt bliver tilfredstillet ved at gå på jagt

en sporhund eller hunde med anlæg for spor nyder at få brugt deres sanser

en hyrdehund med udpræget hyrdedrift tilfredstilles også ved at gå til hyrdning

en brugshund med anlæg for at arb nyder at få brugt dens sanser lige meget hvilken måde det gøres på

man kan se det på hunden efter træningen hunden virker veltilpas og afslappet noget jeg ikke synes mine gør hvis jeg ikke træner med dem og bruger og udnytter de instinkter som hunden nu engang er udstyret med.

nogle hunde er mere udstyret med disse drifter end andre

men se på en border collie feks er skabt til at hyrde og arb det ligger i deres instinkter på de fleste synd at flere ikke udnytter den drift for hyrdning da man kan se på dem som hyrder at det tilfredstiller hunden

hunde er ikke skabt til at bare være familehunde ikke ret mange racer ihvertfald og ofte får man en mere veltilpasset hund istedet for at undertrykke dens drifter så brugs dem på en god måde som også giver meming for hunden,

bidearb er ikke mere stressende og forkert end agility træning som kræver en hund i højt gear også :5up:

 

 

Jeg synes det er underligt, at mit spørgsmål vedrørende glæde hos en hund pludselig drejer debatten hen over hvorvidt bidearbejde er stressende eller ej?

 

Hvorfor nu det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg synes det er underligt, at mit spørgsmål vedrørende glæde hos en hund pludselig drejer debatten hen over hvorvidt bidearbejde er stressende eller ej?

 

Hvorfor nu det?

 

 

har intet med stress og gøre med at man kan sætte at bruge hundens naturlige drifter er en naturlig ting for en hund som tilfredstiller den kald det glæde eller gøre nytte af dens medfødte egenskaber som jagtdrift og byttedrift og drift for mad osv osv

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
har intet med stress og gøre med at man kan sætte at bruge hundens naturlige drifter er en naturlig ting for en hund som tilfredstiller den kald det glæde eller gøre nytte af dens medfødte egenskaber som jagtdrift og byttedrift og drift for mad osv osv

 

Der er mange 'naturlige' ting som kan blive til en negativ oplevelse for hunden, selvom den ser glad ud. Noget så enkelt som at lege med en anden hund kan være stressende for en hund - selvom det jo er en ret naturligt ting, og her er der ikke engang mennesker indblandet.

 

Det betyder ikke at det altid er negativt at sætte hunde sammen i leg. Det samme er gældene for drift arbejde. Men det betyder at det er vigtigt at kunne skelne - og se hvornår situationen (eller træningen) stresser hunden. Især når hunden, når den stresser, kan se ud som om den bare er glad og vil i gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Nå, men for pøblens skyld (og ninjamors) vil jeg da gerne definere min opfattelse af ordet "glæde" i bla. bidearbejdet...

 

Når hundene er glade for at arbejde, kommer det normalt til udtryk i deres motivation, indsats og frejdighed i momentet. Det vil sige at de tilbyder endten den indlærte nødvendige adfærd for at udløse belønningen (trænede hunde). For hvalpe/unghunde, eller måske ældre hunde der skal "rettes ind", gælder det samme. Her kan glæden oftest ses ved at hunden afprøver flere mulige løsninger. Man kan sige de roder i lommen efter den rette mønt til automaten.

 

Hunde der bliver presset for hårdt i forhold til deres stressterskel, eller kører for højt op, er ikke særligt modtagelige for indlæring og det ender ofte med et lidt sjusket billede i "det færdige" resultat. Tit også med svingende succes.

Når jeg har oplevet den manglende glæde (pr. min defination) ved hunde jeg har haft i ærmet, har det mest været hunde jeg ikke kender der skulle have rettet et eller andet problem. Har der været trænet for hårdt, eller hunden har været udsat for urimeligt pres, måske i en tidlig alder, sker der tit det at de "blokerer" når de er i ærmet. Dvs at de får et fraværende dødt blik i øjnende og er typisk helt uden for rækkevidde. I andre momenter kan der spores en usikkerhed i form af dæmpende signaler i større eller mindre grad. I et af de værste tilfælde jeg har mødt, runderede en Schæfer flot de 5 første skjul, men den ville under ingen omstændigheder i nærheden af 6. skærm hvor jeg stod parat.. Egentlig modigt af hunden selv at sige fra, eftersom man roligt kan sige at det ikke bekom føreren særligt vel :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst KageKaDeN

Hmm altså jeg har ikk haft hund men skal have. Nu tænker i sikkert at jeg så overhovedet ikk ved noget om hunde. :P det kan også godt være ;) hehe...

Men jeg har læst en del om hunde og min "erfaring" (som er ret ringe) er at man bare skal sige nej og så ignorere den. Hvis man til gengæld hopper op og siger av av futte så synes den måske at det sjovt at se at den person den bidder hopper og danser når personen bliver bidt.

Altså lyder måske dumt men jeg vil bare hjælpe hehe :)

 

Kh miig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle
Hmm altså jeg har ikk haft hund men skal have. Nu tænker i sikkert at jeg så overhovedet ikk ved noget om hunde. :P det kan også godt være ;) hehe...

Men jeg har læst en del om hunde og min "erfaring" (som er ret ringe) er at man bare skal sige nej og så ignorere den. Hvis man til gengæld hopper op og siger av av futte så synes den måske at det sjovt at se at den person den bidder hopper og danser når personen bliver bidt.

Altså lyder måske dumt men jeg vil bare hjælpe hehe :)

 

Kh miig :)

 

 

Det handler og bide arbejde/ C arbejde.

Det er en træningsform.

IKke om en hund der bider i leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

man kan også definere det på anden måde end end glæde eller opkørthed

en hund som bruger sine sanser om det er byttedrift eller jagtdrift osv osv

så tilfredstiller det hunden at få brugt de sanser uanset på hvilken måde man bruger deres sanser

en jagthunde race med udpræget jagtinstinkt bliver tilfredstillet ved at gå på jagt

en sporhund eller hunde med anlæg for spor nyder at få brugt deres sanser

en hyrdehund med udpræget hyrdedrift tilfredstilles også ved at gå til hyrdning

en brugshund med anlæg for at arb nyder at få brugt dens sanser lige meget hvilken måde det gøres på

man kan se det på hunden efter træningen hunden virker veltilpas og afslappet noget jeg ikke synes mine gør hvis jeg ikke træner med dem og bruger og udnytter de instinkter som hunden nu engang er udstyret med.

nogle hunde er mere udstyret med disse drifter end andre

men se på en border collie feks er skabt til at hyrde og arb det ligger i deres instinkter på de fleste synd at flere ikke udnytter den drift for hyrdning da man kan se på dem som hyrder at det tilfredstiller hunden

hunde er ikke skabt til at bare være familehunde ikke ret mange racer ihvertfald og ofte får man en mere veltilpasset hund istedet for at undertrykke dens drifter så brugs dem på en god måde som også giver meming for hunden,

bidearb er ikke mere stressende og forkert end agility træning som kræver en hund i højt gear også :5up:

 

Hvor er det lige hunden bruger sanser i grp c arbejde. Hunden skal jo ikke en gang bruge søgefunktionen i IPO/BHP rundering Det er jo rent dressurarbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hvor er det lige hunden bruger sanser i grp c arbejde. Hunden skal jo ikke en gang bruge søgefunktionen i IPO/BHP rundering Det er jo rent dressurarbejde.

 

 

 

hundens naturlige drifter i gr-c er byttedriften og jagten

som bruges i naturen på at opspore og fange byttet

her er det bare et ærme ikke et dyr

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Hvor er det lige hunden bruger sanser i grp c arbejde. Hunden skal jo ikke en gang bruge søgefunktionen i IPO/BHP rundering Det er jo rent dressurarbejde.

 

Tillader mig lige at svare..

 

Nej, hundens næse bliver ikke brugt i forsvarsdelen. Det er holdt udelukkende i Gr. A (spor) der også er en del af programmet.

Dog skal hunden være opsøgende i runderingen. :-)

 

Jeg har engang i min skoletid lært at dyr og dermed hunde har mere end kun lugtesansen til rådighed :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er underligt, at mit spørgsmål vedrørende glæde hos en hund pludselig drejer debatten hen over hvorvidt bidearbejde er stressende eller ej?

 

Hvorfor nu det?

 

Jeg tror det er endt der fordi når vi mente vores hunde udviste glæde, så var dit modspørgsmål en del gange (sådan forstod jeg det :oops:) hvordan vi kunne se forskel på om hunden var glad eller om den ikke bare var "opkørt" i forventning om at nu kom der en bold/pind eller andet.

 

Din egen beskrivelse af Pelles ture til dyrlægen har da også drejet mine tanker i stressretningen.

 

Desuden er glæde vel også en stresstilstand - om ikke andet så hvis hunden bliver lidt for glad.

 

jeg selv er ikke ret meget itvivl om at min hund nok bliver en smule stresset når vi er ved søen/svømmehallen eller når vi skal i gang med C-arbejdet.

I mine øjne er det så bare ikke så "farligt" idet jeg ved (tror) min hund bliver det pga. at hun forventer, at nu skal der ske noget rigtigt sjovt. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
har intet med stress og gøre med at man kan sætte at bruge hundens naturlige drifter er en naturlig ting for en hund som tilfredstiller den kald det glæde eller gøre nytte af dens medfødte egenskaber som jagtdrift og byttedrift og drift for mad osv osv

 

Jeg forstår ikke meningen med dit svar

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det handler og bide arbejde/ C arbejde.

Det er en træningsform.

IKke om en hund der bider i leg.

 

For mig handler diskuss:-)ionen ikke om bidearbejde, men om hvordan vi kan se, at hunden er glad eller andet under/før en opgave/aktivitet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hvor er det lige hunden bruger sanser i grp c arbejde. Hunden skal jo ikke en gang bruge søgefunktionen i IPO/BHP rundering Det er jo rent dressurarbejde.

 

Der er jo andre sanser end lige lugtesansen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg tror det er endt der fordi når vi mente vores hunde udviste glæde, så var dit modspørgsmål en del gange (sådan forstod jeg det :oops:) hvordan vi kunne se forskel på om hunden var glad eller om den ikke bare var "opkørt" i forventning om at nu kom der en bold/pind eller andet.

 

Ja OK:

Jeg er bare ikke ude på at stille spørgsmål ved nogen træning/aktivitet som sådan...

Det er selve glad - "noget andet" før/under en aktivitet/øvelse jeg vil i bund i.

 

Din egen beskrivelse af Pelles ture til dyrlægen har da også drejet mine tanker i stressretningen.

 

Fint, så har han ikke lidt forgæves :-)

 

Desuden er glæde vel også en stresstilstand - om ikke andet så hvis hunden bliver lidt for glad.

 

Ja, der er stresshormoner til stede ved glæde/positiv forventning og det er positivt.

 

jeg selv er ikke ret meget itvivl om at min hund nok bliver en smule stresset når vi er ved søen/svømmehallen eller når vi skal i gang med C-arbejdet.

 

OK

 

I mine øjne er det så bare ikke så "farligt" idet jeg ved (tror) min hund bliver det pga. at hun forventer, at nu skal der ske noget rigtigt sjovt.

:-D

 

Stresstilstanden skal være langvarig eller gentages hyppigt før den er en risiko.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mit vedkommende kan du kalde det stress, opkørthed eller glæde, hvis jeg kan se at min hund er glad/opkørt, med halen højt og gnist i øjet, for at arbejde med den opgave den er ved og den ellers falder ned igen efter udført opgave, kan jeg altså ikke se at det er et stort problem hvad det hedder !

Link til indlæg
Del på andre sites

hundens naturlige drifter i gr-c er byttedriften og jagten

som bruges i naturen på at opspore og fange byttet

her er det bare et ærme ikke et dyr

 

 

Kan kun sige nemlig :5up:

 

og så bare gentage IKKE alt stress er dårligt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...