Hop til indhold

Bidearbejde?


Gæst BongoJungle
 Share

Recommended Posts

Gæst milder batmusen
Nu der er så mange kloge Brugshundefolk i denne tråd, så svar míg venligst på et spørgsmål.

 

Jeg kommer indimellem forbi en gruppe folk og hunde der træner med deres hunde i skoven. De træner rundering og andet c arbejde..

De er primært scæferhunde og man kan høre dem laaangt væk..

 

Jeg ved godt schæfere er nogle skrigere, men hvordan kan man bilde sig selv ind at hunden Ikke stresser over træningen når den sidder i bilen og gør som en sindsyg indtil den endelig bliver lukket ud?

Og den har vel og mærke ikke direkte udsigt til de hunde der træner..

 

Jeg ser i hvertfald ikke en hund, der bare glæder sig..

 

Og hvordan kan det være at man, når man møder "brugstrænede" hunde ude i dagliglivet og på kurser, altid ser meget omkringfarende hunde, der har svært ved at slappe af?

 

 

hundene nyder træningen andet kan jeg ikke sige

og fordi hundene stresser og hyler både inden træningen og under er de spændte og hellere dt end stadig den røvkedelige som bare lunter rundt efter mor og far

træner selv rundering på denne måde og mine gør det samme

hvor står der også at hunde ikke må stresses:?:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 181
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

^ Tja bare med vores lille skid på 8 mdr kunne man godt se at begrebet ferie var noget opreklameret fis. Ikke at han begyndte at lave unoder, men han kunne blive rastløs af og til. Der er forskel på træning 4 gange om ugen og ingen træning andet end det sædvanlige en gang om dagen her hjemme.

 

Så kan man selvfølgelig fører i marken, at kræet bliver stresset over alt det træning og derfor ikke kan finde feriero. Jeg tror ærligt talt han røv kedede sig til sidst...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu der er så mange kloge Brugshundefolk i denne tråd, så svar míg venligst på et spørgsmål.

 

Jeg kommer indimellem forbi en gruppe folk og hunde der træner med deres hunde i skoven. De træner rundering og andet c arbejde..

De er primært scæferhunde og man kan høre dem laaangt væk..

 

Jeg ved godt schæfere er nogle skrigere, men hvordan kan man bilde sig selv ind at hunden Ikke stresser over træningen når den sidder i bilen og gør som en sindsyg indtil den endelig bliver lukket ud?

Og den har vel og mærke ikke direkte udsigt til de hunde der træner..

 

Jeg ser i hvertfald ikke en hund, der bare glæder sig..

 

Og hvordan kan det være at man, når man møder "brugstrænede" hunde ude i dagliglivet og på kurser, altid ser meget omkringfarende hunde, der har svært ved at slappe af?

 

Det er schæfere :mrgreen::engel:

 

Ej der er meget stor forskel på hundene. Min egen sidder stille og roligt i bilen (hun kan godt blive lidt urolig når hun ved hvor vi er på vej hen) Men hun sidder ikke og gør og "skaber sig".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
hundene nyder træningen andet kan jeg ikke sige

og fordi hundene stresser og hyler både inden træningen og under er de spændte og hellere dt end stadig den røvkedelige som bare lunter rundt efter mor og far

træner selv rundering på denne måde og mine gør det samme

hvor står der også at hunde ikke må stresses:?:

 

 

hundene ved hvad der foregår selvom de ikke kan se det

og igen nu med schæfere hellere det end den står og glor dumt

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu der er så mange kloge Brugshundefolk i denne tråd, så svar míg venligst på et spørgsmål.

 

Jeg kommer indimellem forbi en gruppe folk og hunde der træner med deres hunde i skoven. De træner rundering og andet c arbejde..

De er primært scæferhunde og man kan høre dem laaangt væk..

 

Jeg ved godt schæfere er nogle skrigere, men hvordan kan man bilde sig selv ind at hunden Ikke stresser over træningen når den sidder i bilen og gør som en sindsyg indtil den endelig bliver lukket ud?

Og den har vel og mærke ikke direkte udsigt til de hunde der træner..

 

Jeg ved ikke om de bilder sig ind at de ikke er stressede, men der hvor jeg trænede bidearbejde, var der kun 2 hunde der opførte sig sådan og det var netop 2 schæfere der blev kørt helt vildt op med bold ;-)

 

Jeg ser i hvertfald ikke en hund, der bare glæder sig..

 

Heller ikke mig !

 

Og hvordan kan det være at man, når man møder "brugstrænede" hunde ude i dagliglivet og på kurser, altid ser meget omkringfarende hunde, der har svært ved at slappe af?

 

Ja så har du ikke set mine, roligere hunde skal du lede længe efter og de er gode til at slappe af og det gælder da de fleste af dem jeg har trænet med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
:5up: Yep.

 

 

Måske jeg skal bruge det som undskyldning hvis/når jeg dumper en prøve :mrgreen::engel:

 

Det er ihvertfald fast kostume at have en eller flere undskylninger parat, når tingene ikke helt falder ud som håbet..

 

Her er et par eksempler til inspiration:

 

Hunden var ikke sig selv idag...

Jeg vidste godt den del kunne give problemer...

Der har vist været en løbsk tæve i nærheden...

Der er garanteret nogen der har tabt non godbidder på banen...

Jeg var alt for nervøs...

Sporunderlaget var alt for kort/langt/vådt/tørt/bart...

Figuranten var også alt for hård...

Det er heller ikke hundevejr idag...

Den plejer altså ikke at have problemer med det...

Det er godtnok også varmt...

Figuranten var for passiv...

Jeg havde ellers luftet den godt inden vi meldte til...

Er det spring ikke også lidt for stejlt?...

Dommeren er godtnok også hård idag...

Jeg vidste jeg ikke skulle have trænet dagen før prøven...

Den fik ellers SG i samme moment, sidst...

Jeg tror den har ondt et sted...

Dommeren kan ikke li min hund...

Jeg synes sporlæggeren tog alt for store skridt...

Jeg kunne ikke huske programmet...

Hvorfor så dommeren ikke den anden hunds fejl...

etc...

etc...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ihvertfald fast kostume at have en eller flere undskylninger parat, når tingene ikke helt falder ud som håbet..

 

Her er et par eksempler til inspiration:

 

Hunden var ikke sig selv idag...

Jeg vidste godt den del kunne give problemer...

Der har vist været en løbsk tæve i nærheden...

Der er garanteret nogen der har tabt non godbidder på banen...

Jeg var alt for nervøs...

Sporunderlaget var alt for kort/langt/vådt/tørt/bart...

Figuranten var også alt for hård...

Det er heller ikke hundevejr idag...

Den plejer altså ikke at have problemer med det...

Det er godtnok også varmt...

Figuranten var for passiv...

Jeg havde ellers luftet den godt inden vi meldte til...

Er det spring ikke også lidt for stejlt?...

Dommeren er godtnok også hård idag...

Jeg vidste jeg ikke skulle have trænet dagen før prøven...

Den fik ellers SG i samme moment, sidst...

Jeg tror den har ondt et sted...

Dommeren kan ikke li min hund...

Jeg synes sporlæggeren tog alt for store skridt...

Jeg kunne ikke huske programmet...

Hvorfor så dommeren ikke den anden hunds fejl...

etc...

etc...

 

Hvad med PMS? Eller det er den tid på måneden? (man skal vel udnytte man er hunkøn) :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, det er jeg glad for. :5up:

 

Jeg tror altså for langt størstedelen af hundene gælder det at de er på når det er i træningssituationen og ganske afslappede hjemme (i bilen).

Sådan er det med langt størstedelen af de hunde jeg ser/træner sammen med.

Link til indlæg
Del på andre sites

hundene nyder træningen andet kan jeg ikke sige

og fordi hundene stresser og hyler både inden træningen og under er de spændte og hellere dt end stadig den røvkedelige som bare lunter rundt efter mor og far

træner selv rundering på denne måde og mine gør det samme

hvor står der også at hunde ikke må stresses:?:

 

 

Det står der vel ingen steder, at de slet ikke "må". Men det kan så diskuteres om det er særlig sundt for hunden at sidde og galpe i lang tid før og efter den egentlig er på. Og det måske flere gange om ugen..

Og hvorfor hundeførene ønsker hunden sidder sådan.?

 

Og hvorfor har du som modpol til en hylende skrigende hunde, en røvkedelig hund? Tror du ikke der findes en hund midt imellem, en hund der er afbalanceret, men ved hvornår den er på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Jeg kende da lidt til sporten.

Men du må da gerne fortælle mig hvor det er hundens sanser bliver udfordret i særlig stor grad i grp. c arbejdet.

 

Alle sanser er i brug og kan ikke undværes. Jeg vil enddog mene at de er særligt skærpede i kraft af intensiteten i selve forsvarsdelen hvor der udover et effektivt arbejde kræves meget kontrol.

 

Øjnene er selvsagt noget af det vigtigste. Eftersom der i de selvstændige momenter er krævet at hunden selv tager affære, kræver det jo naturligt nok at hunden kan se hvor og hvornår den skal sætte ind.

 

Hvis du ellers kender lidt til sporten som du påstår, vil du også forstå vigtigheden af lydhørhed fra hundens side. Selv under pres, eller under kamphandlinger skal hunden lystre din komando. Også første gang den gives.

 

Næse og følesansen påvirkes envidere af temperaturen, fysisk kontakt feks ved stokkeslagende, figurantens bevægelser osv. Desuden registrerer næsen også de stoffer som både føreren og figuranten udskiller i for af adrenalin i sved osv..

 

Hvis du vitterligt mener at alt dette på én gang, kombineret med en brugshunds temperament er pebernødder, vil jeg da gerne høre dit forslag til hvad der vil give større udfordringer i sammenligning?

 

Kender ikke PH programmet særlig godt, så hvad forskellen er på et IPOspor og et PHspor ved jeg ikke.

 

Det er omtrent lige så usammenligneligt som PH rondering og IPO rundering...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det står der vel ingen steder, at de slet ikke "må". Men det kan så diskuteres om det er særlig sundt for hunden at sidde og galpe i lang tid før og efter den egentlig er på. Og det måske flere gange om ugen..

Og hvorfor hundeførene ønsker hunden sidder sådan.?

 

Og hvorfor har du som modpol til en hylende skrigende hunde, en røvkedelig hund? Tror du ikke der findes en hund midt imellem, en hund der er afbalanceret, men ved hvornår den er på?

 

 

hvor er det præcist det er usundt og galpe i bilen:?:

hvem siger stress er usundt når det kan kontroleres

 

en midt imellem hund når som regel ikke ret langt indenfor brugssport

eller andre former for meget hård træning om det er bombehunde man søger eller redningshunde søger man hunde med en høj aktivitet som regel som regel den hund som den almene familie syntes er belastende og ødelæggende det er oftest den type hunde med stor motor man søger som arb hund en hund men moderat aktivitet eller drift ville sjældent klarer sig særlig langt hen ad vejen

 

nu hvor i har så travlt med at nævne brugshundesport om hvor stressende det er hvad så med agility og flyball hvor der konstant er gøende og stressede hunde som i ville kalde er det og forkert så:?:

jeg ser ikke stress som noget usundt hvis hund og fører kan kontrolere det og det ikke er eller går forud for indlæring

der er også forskel på stress og en hund i drift

kan ikke hvor problemet ligger

nu er der forskel på racer ikke alle hunde hyler og skriger

men mange af de hunde som gør det ja de er højst sandsynligt stressede efter at komme igang det er mine ihvertfald og spændte men når vi går igang løser de opgaven hvilket er forventet da stresset meget ligger i at komme igang med det man nu skal til stresset aftager for mange hundes vedkomne når man er igang og på vej hjem fra træningspladsen slapper de af

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er da bare lidt underligt hvis det bare er hos dem her at alle biler gør?

 

Hmmm - det vil jeg da give dig ret i.

 

Men det er jo et godt eksempel på at man ikke skal tro at fordi det er sådan et sted, så er det sådan alle andre steder også.:-D

 

Seje biler ellers :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil altså også lige komme med en kommentar til schæfere der galper i bilerne....jeg har selv en der aldrig siger en lyd - eller det vil sige - ikke så højt så man kan høre det på den anden side af bilen ;)

 

Hun snakker højlydt når vi har kørt til træning - men i ventetiden er hun altid stille - men ganske ganske ivrig for at komme ud når hun ser jeg kommer mod bilen....

 

Og så vil jeg tilføje at hunde der træner agility er mindst lige så stresset/glade over at skulle på banen....og jeg kan kun gentage IKKE ALT STRESS ER USUNDT......

 

Træning kan stress en hund så meget at den mister fodfæste - fordi den er glad for det og ivrig - men så er det førens opgave at træne sin hund i at stresse ned .... det kan bl.a. gøres ved at man er tilstede uden at skulle træne enten agility eller gruppe C - hvor man afleder og roser for al rolig opførelse - så lærer hunden til sidst at den godt kan være til stede ved sådan en bane uden at skulle køre helt op før - man skal på....

 

Det er faktisk derfor pollitiet bruger schæferen - fordi den kan trænes i en stabil tænd/sluk funktion.... :5up::5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er schæfere :mrgreen::engel:

 

Ej der er meget stor forskel på hundene. Min egen sidder stille og roligt i bilen (hun kan godt blive lidt urolig når hun ved hvor vi er på vej hen) Men hun sidder ikke og gør og "skaber sig".

 

Bare se på mine to... Caisar ligger altid helt roligt (han hidser sig måske kun lidt op, når jeg tager Kimba ud istedet for ham), og han siger meget sjældent noget... Kimba derimod hun snakker, og hun snakker meget :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg vil da gerne tage en snak om stress. Men kan vi overhovedet gøre noget som ikke stresser hunden. Personligt mener jeg ikke stress som sådan er negativt. det øger alle sanser og mulig gør at et individ kan udvøve lidt ekstra når det er på krævet af situationen.

Men er det ikke lidt overdrevet at man for enhver pris skal undå stress

 

Hvem siger da man skal det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil altså også lige komme med en kommentar til schæfere der galper i bilerne....jeg har selv en der aldrig siger en lyd - eller det vil sige - ikke så højt så man kan høre det på den anden side af bilen ;)

 

Hun snakker højlydt når vi har kørt til træning - men i ventetiden er hun altid stille - men ganske ganske ivrig for at komme ud når hun ser jeg kommer mod bilen....

 

Og så vil jeg tilføje at hunde der træner agility er mindst lige så stresset/glade over at skulle på banen....og jeg kan kun gentage IKKE ALT STRESS ER USUNDT......

 

Træning kan stress en hund så meget at den mister fodfæste - fordi den er glad for det og ivrig - men så er det førens opgave at træne sin hund i at stresse ned .... det kan bl.a. gøres ved at man er tilstede uden at skulle træne enten agility eller gruppe C - hvor man afleder og roser for al rolig opførelse - så lærer hunden til sidst at den godt kan være til stede ved sådan en bane uden at skulle køre helt op før - man skal på....

 

Det er faktisk derfor pollitiet bruger schæferen - fordi den kan trænes i en stabil tænd/sluk funktion.... :5up::5up:

 

Ikke kun...

Den er alsidig, og kan bruges til mange opgaver.

Og dens bid er også anderledes end f.eks. en rottweilers - en schæfer rusker ikke nær så meget, og kan ikke klemme nær så hårdt!

bare nogle få eks. på hvorfor politiet har valgt schæferen, men det er langt fra kun pga. tænd/sluk funktionen... Som jeg f.eks. mener at andre racer har i størrere grad end schæferen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg kende da lidt til sporten.

Men du må da gerne fortælle mig hvor det er hundens sanser bliver udfordret i særlig stor grad i grp. c arbejdet.

 

Kender ikke PH programmet særlig godt, så hvad forskellen er på et IPOspor og et PHspor ved jeg ikke.

 

DU kan se sporsøg for PH Patruljeklassen HER

 

IPO-1 er et egetspor på mindst 300 skridt ca. 20 min. gammelt med 2 knæk på 90° og med 2 genstande.

IPO-2 er et fremmedspor på mindst 400 skridt ca. 30 min. gammelt med 2 knæk på 90° og med 2 genstande.

IPO-3 er et fremmedspor på mindst 600 skridt ca. 60 min. gammelt med 4 knæk på 90°og med 3 genstande. .

Redigeret af Ninjamor
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Bare se på mine to... Caisar ligger altid helt roligt (han hidser sig måske kun lidt op, når jeg tager Kimba ud istedet for ham), og han siger meget sjældent noget... Kimba derimod hun snakker, og hun snakker meget :roll:

 

Kvinder :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tak for det, men PH programmet interessere mig nu ikke. Overvejede en gang at træne der, men da jeg ikke må aflægge prøver der, gider jeg ikke.

 

 

Nej, men du spurgte om forskellen på sporene...

Link til indlæg
Del på andre sites

IPO-1 er et egetspor på mindst 300 skridt ca. 20 min. gammelt med 2 knæk på 90° og med 2 genstande.

IPO-2 er et fremmedspor på mindst 400 skridt ca. 30 min. gammelt med 2 knæk på 90° og med 2 genstande.

IPO-3 er et fremmedspor på mindst 600 skridt ca. 60 min. gammelt med 4 knæk på 90°og med 3 genstande. .

 

Ret nemme prøver.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...