Hop til indhold

Dyrlægens ansvar give besked til DKK?


Gæst Hausgaard
 Share

Recommended Posts

Gæst Hausgaard

Min hund er registreret i DKK. Tilbage i forsommeren planlagde jeg hvalpe og derfor skulle min tæve igennem diverse undersøgenser. Røntgen af hofter og albuer, øjenlysning samt DNA af PRA (øjensygdom). Ved alle undersøgelserne skal der på forhånd købes en rekvisition ved DKK som skal medbringes til dyrlægen ved undersøgelsens start. Dyrlægen sender automatisk svaret/rekvisitionen til DKK når han har svaret. Da min tæve fik lavet en DNA test, gik det IKKE automatisk hvilket jeg først fandt ud af, da min tæve havde fået hvalpe. DKK havde altså ikke modtaget noget svar - et svar som skal forelægge dem INDEN parringen og derfor skulle jeg først til at søge om dispensation hvilket kostede mig 750 kr og en lang ventetid, hvilket gjorde at mine hvalpe ikke kom på hvalpelisten før de var godt 5 uger gamle. Jeg havde rekvisitionen med til dyrlægen, så den side af sagen var på plads.

 

Hvis ansvar er det at DKK får besked? - min, dyrlægens eller fælles?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver selv at det er dyrlægen der skal sende svar/billeder til DKK så hvad er du i tvivl om?

Om dyrlægen har et økonomisk ansvar ift. dine ekstra udgifter?

Havde du ikke selv tjekket på hundeweb om alt var registreret inden du parrede din tæve, for jeg tænker at du da evt. selv har en del af ansvaret der?

Kendte du resultatet på forhånd siden du ikke behøvede at vente på at svaret var registreret?

 

Men under alle omstændigheder så må din dokumentation for at du har gjort hvad du skulle være på plads ift. hvis du vil forsøge at få din dyrlæge til at tage et økonomisk ansvar, spørgsmålet er bare om du vil få noget ud af det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bestemt et fælles ansvar.

 

Du bør som opdrætter ALTID checke at din tæve er avlsgodkendt inden du parringen, for der kan jo ske fejl i alle led. Derudover burde du selv checke op på om dyrlægen overhovedet havde modtaget svaret fra laboratoriet. Der kan jo også ske fejl der, så dyrlægen ikke har modtaget svaret (Optigen f.eks. sender IKKE svaret til dyrlægen, så der er det dit eget ansvar at sørge for at dyrlægen modtager svaret)

 

Så jeg mener ikke du kan holde dyrlægen ansvarlig at svaret ikke blev sendt ind. Sådan noget skal man selv holde øje med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fælles ansvar..

Mit gik godt nok helt automatisk, men jeg udspurgte dyrlægen om hvordan og hvorledes, så jeg selv havde styr på slagets gang..

 

At svaret på PRA ikke er kommet, gør jo at din tæve absolut ikke er avlsgodkendt og hun i bund og grund kunne have været affected.

Selvom hun også blir øjenlyst, så ses PRA først i 5-6 års alderen ved øjenlysning..

 

Forstår så heller ikke at hanhunde-ejer ikke er OBS på manglende resultat, da de har lige så meget ansvar for et sundt og raskt kuld.

Jeg tjekker altid at tingene er i orden, inden min får lov at parre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...