Hop til indhold

Proteinindhold ????


Gæst PernilleT
 Share

Recommended Posts

Gæst PernilleT

Hej alle :-D

 

Lige pt. fodrer vi med Hills herhjemme, da vi på et tidspunkt var igennem foder helvede med Elvis, da den havde mave problemer pga. noget af foderet.. og andet ville smagsløgene simpelthen ikke spise :cool:

 

Derfor har jeg overvejet at prøve Acana og/eller Orijen, men er i tvivl om protein indholdet er for højt? Af hvad jeg kan læse mig til er protetinindholdet 38% ved Acana hvalpefoder til large breed og 40 % ved orijen..

 

Men er det for højt, når det er en labrador?

 

Pernille

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Ja jeg synes det er for højt, uanset om det er en labbe eller en anden race. Men med det sagt, så er man jo osse nødt til at kigge på hvad hunden trives på. Og hvis hunden trives på trods af det høje proteinindhold, så er det jo fint nok.

 

Men så vidt muligt ville jeg altså prøve at finde noget med proteinindhold på max 30

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PernilleT
Ja jeg synes det er for højt, uanset om det er en labbe eller en anden race. Men med det sagt, så er man jo osse nødt til at kigge på hvad hunden trives på. Og hvis hunden trives på trods af det høje proteinindhold, så er det jo fint nok.

 

Men så vidt muligt ville jeg altså prøve at finde noget med proteinindhold på max 30

 

Michelle, kender du nogle mærker, hvor indholdet ikke er højere end 30 %? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Mange -men det afhænger jo lidt af hvad dine krav ellers er til foderet. Jeg fodrer selv med Oliver's og hundene trives på det. Ellers er mange jo glade for wolfblut og Taste of The Wild. ToTw ligger dog osse lige over grænsen med (så vidt jeg husker) 32%.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PernilleT

Jamen jeg vil selvfølgelig gerne have, at det er et kvalitetsfoder .. Gerne uden alt for mange tilsætningsstoffer, men det behøves ikke være kornfrit, men det må gerne, elvis har indtil nu ikke har udvist nogen form for "allegi" mod dette. Og så ser jeg umiddelbart ikke nogen grund til at undgå dette.

 

Vi har prøvet Olivers, men det var en blandet fornøjelse. Overvejer at prøve det igen, men har bare hørt at mange labrador får ødelagt deres maver på Olivers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke kun protein du skal være opmærksom på. Faktisk betyder mineralerne calcium og fosfor mere i forhold til knogledannelse og dermed risiko for vokseværk osv.

 

Der er flere tråde om large breed hvalpefoder. Mener for nylig der har været en med nogle eksempler. Sidder dog med telefonen så kan ikke lige søge...

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at vide om det er dette TS er bange for, så har der jo tidligere været sammenkædning af højt proteinindhold med vokseværk - ikke at jeg er enig, for det er jeg sådan set ikke :mrgreen: Men det kunne måske være derfor...

 

Helt enig. Hvis der er vokseværk man er bange for skal man sørge for at hunden ikke vokser for hurtigt samt sikre at den får alle de næringsstoffer den har brug for mens den vokser. I den forbindelse er det ikke proteinindholdet, men energiindholdet man skal se på.

 

Hvis energiindholdet er højt, betyder det at hunden vokser hurtigt. Og hvis den ikke samtidig får alle de næringsstoffer den har brug for, for at bygge knogler, muskler, sener mm. ordentligt op, er det, at der opstår problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PernilleT

Men jeg synes bare, at de produkter som har højt proteinindhold også ofte har et højt energiindhold .. ?

 

Men ja, det vigtigt, at den får alle de næringsstoffer som den har brug for - og synes faktisk, at det er lidt af en jungle at finde ud af, hvad værdierne for de forskellige næringsstoffer skal være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PernilleT
Uden at vide om det er dette TS er bange for, så har der jo tidligere været sammenkædning af højt proteinindhold med vokseværk - ikke at jeg er enig, for det er jeg sådan set ikke :mrgreen: Men det kunne måske være derfor...

 

Ved ikke om det er vokseværk jeg er bekymret for, vil bare gerne have at han fortsat vokser med den hastighed som han har gjort hidtil, så knogler, muskler og sener ikke lider overlast på nogen måde.

Og de produkter jeg har set på med højt proteinindhold har også et højere energiindhold, hvilket jo kan ændre i hans vækst? Men så kan jeg selvfølgelig sætte rationen ned i forhold til fodermængden, men ja .. Synes bare, at fodermængden er høj på de produkter med højt proteinindhold i forhold til, hvad han får nu ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke om det er vokseværk jeg er bekymret for, vil bare gerne have at han fortsat vokser med den hastighed som han har gjort hidtil, så knogler, muskler og sener ikke lider overlast på nogen måde.

Og de produkter jeg har set på med højt proteinindhold har også et højere energiindhold, hvilket jo kan ændre i hans vækst? Men så kan jeg selvfølgelig sætte rationen ned i forhold til fodermængden, men ja .. Synes bare, at fodermængden er høj på de produkter med højt proteinindhold i forhold til, hvad han får nu ..

 

Ja det er rigtig svært at finde rundt i!!! Jeg ville ikke være så bekymret for de tal der står på poserne. I sidste ende er det de samme normer de skal leve op til. Find et foder som både du og hunden kan lide og juster så mængden så han ikke tager på, men holder sig slank.

 

Selvfølgelig skal det ikke være et alt for "skod" foder da der så kan være problemer med udnyttelsen af næringsstofferne :blink:. Og det er også bedst at du finder et foder hvor energiindholdet nogenlunde passer så du kan give ca. den mængde der står på posen. Hvis man giver halv mængde af hvad der står på posen for at få kalorierne til at passe giver man jo samtidig også kun halvdelen af de vitaminer og mineraler der er i foderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PernilleT
Ja det er rigtig svært at finde rundt i!!! Jeg ville ikke være så bekymret for de tal der står på poserne. I sidste ende er det de samme normer de skal leve op til. Find et foder som både du og hunden kan lide og juster så mængden så han ikke tager på, men holder sig slank.

 

Selvfølgelig skal det ikke være et alt for "skod" foder da der så kan være problemer med udnyttelsen af næringsstofferne :blink:. Og det er også bedst at du finder et foder hvor energiindholdet nogenlunde passer så du kan give ca. den mængde der står på posen. Hvis man giver halv mængde af hvad der står på posen for at få kalorierne til at passe giver man jo samtidig også kun halvdelen af de vitaminer og mineraler der er i foderet.

 

Er også lidt det jeg måske er på vej ud i .. men er bare "bange" for at gøre noget forkert, hvis du forstår :-) Vil ham jo kun det bedste. Men tror måske, at jeg så vil prøve Acanas foder - og så se,hvordan det går.. Ellers må vi fortsætte med Hills og så putte lidt ekstra i af kød osv. så han vil spise det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er også lidt det jeg måske er på vej ud i .. men er bare "bange" for at gøre noget forkert, hvis du forstår :-) Vil ham jo kun det bedste. Men tror måske, at jeg så vil prøve Acanas foder - og så se,hvordan det går.. Ellers må vi fortsætte med Hills og så putte lidt ekstra i af kød osv. så han vil spise det.

 

Evt. gem vand fra når du har kogt kylling eller andet som ikke er kydret med alt muligt, put det i isterning poser og så tø sådan en terning op og vend foderet i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Ang et højt proteinindhold, så kan for meget protein belaste nyrerne -nu vælter hunden næppe død om af at få et foder med proteinindhold på 30,5% når anbefalingen er max 30%, men det er da noget jeg har i baghovedet når jeg vælger foder (sammen med alle de andre ting der jo osse kigges efter)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg vil selvfølgelig gerne have, at det er et kvalitetsfoder .. Gerne uden alt for mange tilsætningsstoffer, men det behøves ikke være kornfrit, men det må gerne, elvis har indtil nu ikke har udvist nogen form for "allegi" mod dette. Og så ser jeg umiddelbart ikke nogen grund til at undgå dette.

 

Vi har prøvet Olivers, men det var en blandet fornøjelse. Overvejer at prøve det igen, men har bare hørt at mange labrador får ødelagt deres maver på Olivers.

 

Mine får Olivers og Maggies opdrætter fodrer også med Olivers og anbefaler det til alle deres hvalpekøbere. Det står endda i kontrakten, at vi skal fodre med Olivers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Jeg har også hørt (så sent som i september) at mange labber ikke kan tåle Olivers. Luna kunne heller ikke.

 

Synes da det lyder lidt underligt -mon ikke der bare er tale om at nogen labber ikke fungerer på det (ligesom der med garanti osse er nogen aussier, nogen spaniels, nogen.... der ikke gør), og folk så er rendt på andre med en labbe der ikke lige duede på det og derudfra konkluderede at "labber kan ikke tåle olivers".

 

Vi kender da begge 1 hvis 3 labber fungerer fint på det:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang et højt proteinindhold, så kan for meget protein belaste nyrerne -nu vælter hunden næppe død om af at få et foder med proteinindhold på 30,5% når anbefalingen er max 30%, men det er da noget jeg har i baghovedet når jeg vælger foder (sammen med alle de andre ting der jo osse kigges efter)

 

Proteinindholdet er kun et problem for nyrene, hvis de ikke fungerer optimalt. En sund og rask hund har ikke problemer med at nedbryde protein. Men selvfølgelig skal man passe på hvis man har en gammel eller nyresyg hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PernilleT
Mine får Olivers og Maggies opdrætter fodrer også med Olivers og anbefaler det til alle deres hvalpekøbere. Det står endda i kontrakten, at vi skal fodre med Olivers.

 

Så det da at håbe, at hundene kan tåle det - og lide det!! :-) Så heldige har vi bare ikke været herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...