Gæst Løye Skrevet November 29, 2011 Rapporter Share Skrevet November 29, 2011 (rettet) Hej Forum Vi er en familie på 4, vi har været så uheldige at mindste vores Petit Basset Griffon Vendeen, som desværre kun blev 7 år. Futte var hele sit liv igennem plaget af en lang række sygdomme som, voldsomt eksem, epilepsi og en lang række øreproblemer. Vi har efterfølgende fundet ud af at disse sygdomme skyldes indavl. Selvom at hun var plaget af sygdom, var hun en perfekt hund for vores familie, og kunne derfor godt tænke os en ny. Men denne gang vil vi, undgå indavl. Vi vil gerne spørge om andre, der har haft denne race også har haft problemer med sygdomme? Og dertil vil vi gerne høre, om der er nogen kan anbefale kennler, der bestræber sig på at undgå indavl? Håber i kan hjælpe Redigeret November 29, 2011 af Løye Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret November 29, 2011 Rapporter Share Besvaret November 29, 2011 Det gør mig ondt for jer - det er hårdt at have en syg hund, og jeg forstår godt at I vil prøve at undgå noget lignende næste gang. En bruger her på H-F med navnet Trinus har to af slagsen, der mig bekendt er sunde og raske. Du kan evt. sende hende en pb hvis hun ikke ser tråden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Løye Besvaret November 29, 2011 Rapporter Share Besvaret November 29, 2011 Okay mange tak for tippet, det vil jeg gøre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret November 29, 2011 Rapporter Share Besvaret November 29, 2011 Det er altid trist at miste, specielt når det skyldes sygdom og ikke alderdom. Dog vil jeg nævne at indavl i sig selv ikke skaber sygdom, men ligger der sygdom i den linie der er doblet på så er det ret sandsynligt at afkommet af en sådan kombination vil rammes af noget. Det du selv aktivt kan gøre for at komme uden om fremtidige problemer vil være at kigge på de hunde der er i tavlen på din tidligere hund, snakke med nogle opdrættere om der er kendskab til problemer med nogle af disse, eller hvis du allerede ved at det er en bestemt hund der har båret noget med sig, så undgå denne eller disse i den fremtidige hund. Om der er kenneler der konkret afholder sig fra indavl ved jeg ikke, men hos alle opdrættere der tidligere har lavet en indavlet parring vil siden lave udavlede parringer, begge dele bruges af langt de fleste. Bare husk at udavl bestemt ikke er en sikkerhed for genetisk sunde hvalpe, det er langt mere givtigt at sætte sig bedst muligt ind i hvilke linier der ligger i de parringer man bliver præsenteret for. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Løye Besvaret November 29, 2011 Rapporter Share Besvaret November 29, 2011 Mange tak for dit brugbare svar. Jeg var ikke klar over at indavl, ikke i sig selv skaber sygdomme. Jeg vil fremover rette fokus overfor både de opdrættere vi hat valgt før, og de hunde der er på tavlen. En ting jeg under mig over er, at når opdrættere før har fået syge hvalpe kan få lov til at avle videre med samme hunde? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret November 29, 2011 Rapporter Share Besvaret November 29, 2011 Du er velkommen! Og du er slet ikke alene om den misforståelse at indavl er roden til alt ondt. Det er jo oftest folk uden avlsmæssig erfaring der udtaler sig sådan, lissom det er folk med endnu mindre erfaring der lytter og så er det sørme ikke nemt at blive oplyst. I praksis bruges indavl til at fremme positive egenskaber. I nogle tilfælde er det eksteriør, i andre tilfælde brugsegenskaber eller psyke. Som opdrætter skal man have en viden om det man dobler på, dvs. der skal være et formål og dette skal man være i stand til at kunne argumentere for. Men det gælder altså osse for udavl (avl med to ubeslægtede individer). Ved man ikke noget om forældredyrene og deres bagland bør man vente med at lege opdrætter. Det kan dog ikke undgås at en opdrætter får lavet en kombination der bringer noget uventet med sig, man er efter min mening først en idiot hvis ikke man lærer noget af sådan en situation. Dertil kan tilføjes, at fordi en tæve een gang er blevet mor til en hvalp med allergi eller HD, så betyder det langt fra at denne tæve ikke i fremtiden bør indgå i avl. Det kan betyde at hun ikke igen skal kombineres med samme hanhund eller andre hanhunde af samme linier som den første, men arvelighed og genetik er så tilpas kompliceret at der ikke er én løsning på et problem. Jeg ved fra en bekendt med en anden race end mig selv, at de var flere med afkom fra en bestemt opdrætter som alle havde allergiske reaktioner. Her gik disse hvalpekøbere sammen om at klarlægge om der var familiemæsige relationer mellem de hunde fra opdrætteren som fik konstateret samme problem. Da dette viste sig at være tilfældet kontaktede man DKK hvorefter der blev nedlagt avlsforbud på de implicerede hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Løye Besvaret November 29, 2011 Rapporter Share Besvaret November 29, 2011 Da vi fik vores petit basset for 7 år siden, var vi uvidne om, at man skulle rette fokus mod sygdomme og derfor havde vi ikke videre undersøgt hvilke opdrætter der var anerkendt. Fordi at vi gik ud fra at alle der var medlem af DKK, var ordentlige opdrætter med raske hunde. Da vi fik hende var alt fin, men efter nogen måneder begyndte sygdommene at vise sig. D erfor kontaktede vi opdrætterne efter vi havde været ved dyrlæge. Det eneste de havde at sige til dette var, at vi bare kunne få hende aflivet, og få en ny, fordi de før havde haft hvalpe der var plaget af de selv samme sygdomme. Dette kunne vi selvfølgelige ikke, og vi er taknemmelige for vi alligevel kunne give hende 7 gode år trods alt. Det er gør mig bekymrede er at disse mennesker, virker mere fokuserer på at tjene penge og ikke bestræber sig på at få raske hvalpe. Derfor er vi meget på vagt denne gang når vi skal vælge opdrættere, da vi ikke vil have en syg hund igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret November 29, 2011 Rapporter Share Besvaret November 29, 2011 Da vi fik vores petit basset for 7 år siden, var vi uvidne om, at man skulle rette fokus mod sygdomme og derfor havde vi ikke videre undersøgt hvilke opdrætter der var anerkendt. Fordi at vi gik ud fra at alle der var medlem af DKK, var ordentlige opdrætter med raske hunde.Da vi fik hende var alt fin, men efter nogen måneder begyndte sygdommene at vise sig. D erfor kontaktede vi opdrætterne efter vi havde været ved dyrlæge. Det eneste de havde at sige til dette var, at vi bare kunne få hende aflivet, og få en ny, fordi de før havde haft hvalpe der var plaget af de selv samme sygdomme. Dette kunne vi selvfølgelige ikke, og vi er taknemmelige for vi alligevel kunne give hende 7 gode år trods alt. Det er gør mig bekymrede er at disse mennesker, virker mere fokuserer på at tjene penge og ikke bestræber sig på at få raske hvalpe. Derfor er vi meget på vagt denne gang når vi skal vælge opdrættere, da vi ikke vil have en syg hund igen. Det er en kedelig måde at behandle hvalpekøbere på, desværre kan ingen gardere sig mod at ramle ind i den slags mennesker. Jeg kan kun opfordre til at man - når dialog ikke er mulig selvfølgelig - henvender sig til DKK og beskriver den oplevelse man har haft. DKK kan ikke vide hvad der foregår i alle krogene, så det er medlemmerne der må gøre et stykke arbejde så der rettes fokus mod de svage led. Jeg er selv opdrætter i DKK og bliver rigtig ærgerlig og irriteret over at blive trukket med ned når andre opføre sig usympatisk og uetisk, for det kan ikke undgås at en dårlig oplevelse hos en enkelt opdrætter smitter af på klubben som helhed. Jeg syns ikke der er noget som helst forkert i at man som førstegangs hvalpekøber føler at man gør sit bedste når man vælger en hvalp med DKK-bog, og ikke er klar over at stamtavlen er et stykke værktøj der bruges til at finde det man søger. Men heldigvis er der mennesker der gerne hjælper og opdrættere der gerne sætter sig ned og bruger tid på at forklare hvad du skal kigge efter i den situation du står i nu. Tag jeres tidligere stamtavle i hånden når I på et tidspunkt skal på opdrætterbesøg og spørg ind til om nogle ved noget om hvorfra problemerne måske kan være kommet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Løye Besvaret November 30, 2011 Rapporter Share Besvaret November 30, 2011 Mange tak fordi du vil svare på alle mine spørgsmål, er blevet meget klogere på emnet. Vi er også ret frustreret over at sådan noget kan finde sted. Men vi vil nu gøre hvad vi kan for at oplyse om disse opdrætter, da vi ikke mener at de skal ha lov til at avle på syge hunde. Vi vil derfor til næste gang som du selv fortæller tage vores samtavle med, så vi kan være sikre på at disse hunde ikke indgår ved vores næste hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Trinus Besvaret December 1, 2011 Rapporter Share Besvaret December 1, 2011 Jeg er forarget over jeres opdrætters svar til jer - det er simpelthen så usmageligt! Heldigvis er langt de fleste opdrættere inden for racen seriøse, og tager deres hundes og afkoms sundhed meget seriøst. Kan du evt. sende nogle af de navne, der er på Futtes stamtavle - jeg er nysgerrig efter at se, hvilke linier hun var efter. Jeg ville helt sikkert også medbringe tavlen ved næste kontakt til opdrættere og høre, om nogle af navnene siger dem noget, på godt eller ondt, så du kan finde ud af, hvad du skal styre udenom. På bassetklubben.dk kan du finde en liste over opdrættere af PBGV, bla. de navne jeg sendte til dig, men også andre, som garanteret også er helt ok. Blot vil jeg råde dig til at holde dig væk fra de 2 jeg nævnte, især opdrætteren i Hirtshals. Du kunne evt. også ringe til DKK og høre, om de har kendskab til, hvilken af hundene, der "lavede" syge hvalpe, eller hvilken kombination der ikke er god. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts