Hop til indhold

Strømførende hegn - ulovligt eller lovligt?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Er det ulovligt at hegne sin grund ind med strømførende hegn, således at ens hund ikke stikker af?

 

Det mener jeg at have hørt det er, men jeg kan ikke finde det i nogen lov?

 

Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg kan slå det op?

 

Ps. Jeg har INGEN planer om at sætte stødhegn op i min have

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ulovligt at hegne sin grund ind med strømførende hegn, således at ens hund ikke stikker af?

 

Det mener jeg at have hørt det er, men jeg kan ikke finde det i nogen lov?

 

Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg kan slå det op?

 

Ps. Jeg har INGEN planer om at sætte stødhegn op i min have

 

Det er ikke ulovligt.

 

Elhalsbånd er derimod ulovligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Hvorfor synes du det er dyremishandling ?

Det bruges da i vidt omfang til indhegning af heste, får og køer, synes du også det er dyremishandling ?

 

Jeg synes det er OK, hunden kan jo se hegnet, og lærer ligesom heste og køer hurtigt at holde sig væk fra det. Det er vel ikke mere synd for hunden end for hesten, fåret og koen ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Der er ikke ulovligt at sætte op omkring sin have. Men forskellen på heste ,køer og andre husdyr er at hunden kan trænes til ikke at forlade området. Det kan en ko muligvis også men dem har man typisk mange af så træning er nok utopisk.

 

Dyreværns loven påpeger at man ikke må påføre dyret væsentlig ulempe eller smerte. Dette gælder også for husdyr ,men forskellen er at dyret i tilfældet med stødhegn selv påfører sig denne ulempe. Og lovgivningen er derfor noget liberal på dette område.

 

Jeg har en nabo der brugte et såda stødhegn til sin labrador. (før vi flyttede hertil) og det virker skam endnu, altså det med at den ikke går væk. Så ja det virker, og så er det op til een selv om hvad man rent etisk vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Hvorfor synes du det er dyremishandling ?

Det bruges da i vidt omfang til indhegning af heste, får og køer, synes du også det er dyremishandling ?

 

Jeg synes det er OK, hunden kan jo se hegnet, og lærer ligesom heste og køer hurtigt at holde sig væk fra det. Det er vel ikke mere synd for hunden end for hesten, fåret og koen ?

 

Ja jeg syntes også det er synd for de andre dyr. Og kan ikke bruge begrundelsen med at man bruger det til andre dyr som en Carté blance til at bruge det til sin hund.

Har man en decideret udbryderhund der bare ikke kan/vil blive inde og som kravler over og gennem alt man sætter op, og kan man efter at have prøvet en adfærdsbehandler heller ikke få den til at blive inde ,,tja så er det da en mulighed. Men kun i yderste og sidste instans.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke der er blevet forsket heftigt nok i ko-adfærd til at jeg kan udtale mig om, om en ko kan trænes til at blive på arealet. Er der tilstrækkeligt at spise bliver den der (som regel).

 

Jeg har ikke de store kvaler ved at have mine marker indhegnet med el-tråd. Er dyrene gået ind i hegnet 1 gang, så gør de det ikke igen. -og jeg har ikke engang specielt meget smæk på min strømgiver.

 

Jeg er tilgengæld gået i hegnet henved en million milliard gange fordi jeg glemmer alt om det er der. Men det siger nok mere om min intelligens end om mine dyrs :roll:

 

Mine egne hunde er ofte med når jeg er ude og tilse køer og får, og det er da hændt at de er løbet ind i hegnet og har fået stød. Men det ligger jeg nu ikke søvnløs over, og det nægter jeg også at tro at de gør.

 

Jeg må dog lige påorientere at hjemme er mine hunde absolut ikke bag elhegn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Jamen jeg er da enig i, at andre typer hegn er at foretrække. Men ligefrem at kalde det for dyremishandling, er langt ude synes jeg, da det netop kan være et udmærket redskab i visse tilfælde. Og hellere sætte strømhegn op end aflive hunden "fordi den bliver ved at stikke af" f.eks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg er da enig i, at andre typer hegn er at foretrække. Men ligefrem at kalde det for dyremishandling, er langt ude synes jeg, da det netop kan være et udmærket redskab i visse tilfælde. Og hellere sætte strømhegn op end aflive hunden "fordi den bliver ved at stikke af" f.eks.

 

 

Jeg vil nu sige at jeg nok ville foretrække en hvilken som helst anden, men da strømhegnet ofte er billigere at hegne med end maskehegn, så vælges den løsning ofte ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg tror ikke der er blevet forsket heftigt nok i ko-adfærd til at jeg kan udtale mig om, om en ko kan trænes til at blive på arealet. Er der tilstrækkeligt at spise bliver den der (som regel).

 

Jeg har ikke de store kvaler ved at have mine marker indhegnet med el-tråd. Er dyrene gået ind i hegnet 1 gang, så gør de det ikke igen. -og jeg har ikke engang specielt meget smæk på min strømgiver.

 

Jeg er tilgengæld gået i hegnet henved en million milliard gange fordi jeg glemmer alt om det er der. Men det siger nok mere om min intelligens end om mine dyrs :roll:

 

Mine egne hunde er ofte med når jeg er ude og tilse køer og får, og det er da hændt at de er løbet ind i hegnet og har fået stød. Men det ligger jeg nu ikke søvnløs over, og det nægter jeg også at tro at de gør.

 

Jeg må dog lige påorientere at hjemme er mine hunde absolut ikke bag elhegn.

 

Hvaaaaad træner du ikke dine køer til at blive inde på græsset?? :blink:

 

Kan du komme afsted ,, du har ikke andet at lave om vinteren og så kan du jo lige så godt begynde med det samme. Så er de klar til foråret. :5up:

 

Du ved jo godt at landmænd ikke laver en bjælde hele vinteren andet end at gå til halbal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvaaaaad træner du ikke dine køer til at blive inde på græsset?? :blink:

 

Kan du komme afsted ,, du har ikke andet at lave om vinteren og så kan du jo lige så godt begynde med det samme. Så er de klar til foråret. :5up:

 

Du ved jo godt at landmænd ikke laver en bjælde hele vinteren andet end at gå til halbal.

 

 

Er du måske lige klar over hvor krævende halballer er? Her er min ugeplan for vinterhalvåret

 

Onsdag: Tøjvask, man skulle jo gerne være lidt lækker

Torsdag: Skifte halm i madrassen (hvis man skulle være heldig ;-))

Fredag: Pudse traktor, hvis man vil ankomme standsmæssigt til hallen.

Lørdag: Halbal

Søndag: Restitution

Mandag: Restitution

Tirsdag: Restitution

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skrev at jeg syntes at det tangerede dyremishandling ikke at det var det.

 

Jeg kan også acceptere det i aller yderste nødkonsekvens efter at alt andet er prøvet.

 

Jeg skal så lige nævne at grunden til mit spørgsmål opstod, da jeg i andet forum forsøgte at give gode råd om hvordan man fik en hund til at blive hjemme (evt. ved at aktivere den, så den ikke havde så stort et behov for at blive aktiveret uden for sin have), men jeg blev fejet af, fordi at det var lettere at sætte et strømhegn op...

 

Dette fik mig nok til at melde meget bombastisk ud, fordi jeg var sur over at det første man griber til er noget der volder smerte på hunden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Altså jeg må indrømme jeg ikke kan se det forfærdelige i det. Det gør jo ikke skade på hunden overhovedet, den får bare et rap og så lærer den at det er ikke smart at røre ved hegnet. Akkurat ligesom heste, køer etc. De lider da absolut heller ingen overlast og bliver da ikke psykisk handicappede af at få et stød (ligesom vi heller ikke gør).

Det er jo lidt den samme måde de lærer på i naturen, er det ubehageligt, gør det ondt eller får man ikke noget ud af sit forehavende, ja så lader man bare være med det en anden gang.

 

Og nej man kan altså ikke træne alle hunde til at blive et bestemt sted på ejendommen, eller i haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg er så en af dem, der hegner med strømhegn :roll:

 

Vores hestefolde ligger hele vejen rundt om vores ejendom og der er hegnet med strømhegn - og der er smæk på hegnet (har man en gang set eller prøvet at påkøre et stort tungt dyr, så ved man at ordentligt hegn er alfa og omega - alt andet er en dødsfælde)

 

Hundene ved udemærket at elhegnet bider og de har begge max. været i hegnet 2 gange - hegnet er tydeligt for dem og de har begge lært at vente ved leddene, indtil vi har åbnet, hvis de skal med på markvandring :5up:

 

Man vil kunne sige, at vi kunne have valgt at indhegne med træhegn, men 10 km træhegn af ca. 200 kr meteren er dyrt og ekstremt vedligeholdelses krævende - derudover risikerer man let, at de yngre heste finder ud af (næsten uanset højde) at springe over eller kravle igennem... også uanset hvor meget foder der er på marken.

 

I gamle dage var pigtråden fremme, den er heldigvis på retur mange steder i dag - for den gav grimme skrammer :( Dyrehegn står nummer 1 på listen over benskader på folden på heste - får hesten først et ben i et sådant hegn, så er den mere end heldig, hvis den bliver normalt gående igen....

 

Jeg syntes at det er en anelse trælst, at man nærmest skal hænges ud pga at man bor på landet, med det miljø omkring dyr der nu er og indtil der er fundet en bedre løsning mht at hegne dyr ind, så holder jeg mig til elhegnet - vi har 7-9-13 aldrig haft dyr der er rendt ud og forvoldt skade på mennesker eller ejendom og det ønsker vi heller ikke.

 

Hvert år hører man om mange grimme ulykker, hvor der er en hest eller ko der er røget ind gennem forruden på en bil og dræber mennesker - oftest pga utilstrækkeligt hegn :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Nemlig Malene! Vi har osse heste og der er MEGET smæk på vores hegn, da vi har hingste og føl og vi vil være sikre på at de bliver inde! Det er de også blevet, og er de gået i hegnet én gang så gør de det ikke frivilligt igen. Tænkt hvis de kom ud et sted der lå ned til vejen og der kom en bil eller andet :eek:, ja føreren ville være ekstremt "heldig" hvis han kunne nøjes med at sidde i kørestol resten af livet :(.

 

Træhegn er kanon dyrt og jeg har ikke oplevet noget træhegn der alene kunne holde heste inde (de fleste er komb. med tråd). De gnaver i det de gnubber røv i det, de smækker forben op ad det, og de braser ind i det når de leger, for ikke at snakke om de udspekulerede som decideret prøver at kravle igennem (eller hoppe over ja).

 

Hundene har osse fået stød, og ja det gør rigtig, rigtig ondt med lige vores hegn. Men de har som end overlevet alligevel og har på samme tid også fået mere respekt for hestene (hvilket ikke er så dårligt ;-)) da de i starten troede at det var dem der gav stød :lol:.

 

Hvis man skulle hegne haven ind med elektrisk hegn så ville der garanteret ikke være så meget stød i som på et heste/kvæghegn. Så det ville være en noget mildere form end de stød mine hunde eksempelvis har fået, og de er ikke mærket af det på nogen måde andet end de har lært ikke at røre ved hegnet ;-). Katten har i øvrigt fået samme lektie, da halen lige kan nå den nederste tråd, og den er her osse endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg er så en af dem, der hegner med strømhegn :roll:

 

Vores hestefolde ligger hele vejen rundt om vores ejendom og der er hegnet med strømhegn - og der er smæk på hegnet (har man en gang set eller prøvet at påkøre et stort tungt dyr, så ved man at ordentligt hegn er alfa og omega - alt andet er en dødsfælde)

 

Hundene ved udemærket at elhegnet bider og de har begge max. været i hegnet 2 gange - hegnet er tydeligt for dem og de har begge lært at vente ved leddene, indtil vi har åbnet, hvis de skal med på markvandring :5up:

 

Man vil kunne sige, at vi kunne have valgt at indhegne med træhegn, men 10 km træhegn af ca. 200 kr meteren er dyrt og ekstremt vedligeholdelses krævende - derudover risikerer man let, at de yngre heste finder ud af (næsten uanset højde) at springe over eller kravle igennem... også uanset hvor meget foder der er på marken.

 

I gamle dage var pigtråden fremme, den er heldigvis på retur mange steder i dag - for den gav grimme skrammer :( Dyrehegn står nummer 1 på listen over benskader på folden på heste - får hesten først et ben i et sådant hegn, så er den mere end heldig, hvis den bliver normalt gående igen....

 

Jeg syntes at det er en anelse trælst, at man nærmest skal hænges ud pga at man bor på landet, med det miljø omkring dyr der nu er og indtil der er fundet en bedre løsning mht at hegne dyr ind, så holder jeg mig til elhegnet - vi har 7-9-13 aldrig haft dyr der er rendt ud og forvoldt skade på mennesker eller ejendom og det ønsker vi heller ikke.

 

Hvert år hører man om mange grimme ulykker, hvor der er en hest eller ko der er røget ind gennem forruden på en bil og dræber mennesker - oftest pga utilstrækkeligt hegn :(

 

 

Og man skal ikke glemme at der er lovgivning der påpeger at der skal være et hegn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...