Hop til indhold

fedt ? barf


martin
 Share

Recommended Posts

Gæst Marianner

Hej Martin.

 

Jeg kan se du har Alaskan Malamute. Smuk hund, som jeg måske også vil prøve at eje :-)

 

Jeg har fodret med Barf i 1 år og er langt fra ekspert, men jeg ved da en smule :-) Om en hund får fedt nok, kan man som udgangspunkt se på vægten. Men jeg må lige spørge dig, om du ikke giver andet end kylling ?

 

Hilsen Marianne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marianner

Hej igen Martin.

 

Jeg er ny på forum men har lige set mig lidt omkring. Jeg kan se at du har haft en del kommunikation herinde om Barf. Jeg kan også se at du fodrer med forskellige protein-kilder. Fedt får hundene gennem nogle af de andre kødsorter som jeg kan se du også fodrer med.

 

Marianne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke så meget om BARF, men man ser vel om en hund er under/over/normalvægtig på samme måde, uanset fodringen?

 

Jeg holder øje med min hunds "vægt" ved at se og mærke på hende (hun har også meget pels).

- Stil dig over hunden og kig på den ovenfra, om du kan se en “talje” (pelsen må lige pressen ind først, hehe). Hos normalvægtige hunde er kroppen bag brystkassen tydeligt slankere.

- Læg begge håndflader på højre og venstre side af hundens brystkasse. Du skal nu kunne mærke ribbenene, men de skal ikke stikke ud. Hvis hun er undervægtig vil de stikke ud. Hvis du ikke kan mærke ribbenene, er hunden efter al sandsynlighed overvægtig.

- Mærk ovenpå hundens rygsøjle. Du skal kunne mærke den, men den må ikke kunne ses.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

jo men, syntes det er svært at bedømme !

da hun har meget pæls og man kan tage fadt i bægge sider med hændene hvor jeg kan tage pæls og hud og fylde hænderne i bægge sider.....

det er som om hun har meget hud som er løst. jeg kan mærke rygsøjlen hvis jeg køre hænderner over ryggen men ikke meget. jeg skal prasse lidt på siderne for at kunne mærke dem.

det er som om hun mangler at få huden strammet op ! så hun bliver fast lige som de andre.

hun vejer kun 28 kg nomal vægten er 34 kg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Hej Martin.

 

Jeg kan se du har Alaskan Malamute. Smuk hund, som jeg måske også vil prøve at eje :-)

Jeg har fodret med Barf i 1 år og er langt fra ekspert, men jeg ved da en smule :-) Om en hund får fedt nok, kan man som udgangspunkt se på vægten. Men jeg må lige spørge dig, om du ikke giver andet end kylling ?

 

Hilsen Marianne.

 

Kan man "prove at eje" en hund?:genert: I min verden, saa ejer man en hund, eller ogsaa gor man det ikke.:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
På vores broholmer, som jo er korthåret, kan man se det på at han skælder, han klør sig og så er tommefingerreglen at hvis han er ligeså blod ved halen som han er på brystkassen, så får han nok fedt.

 

Men ved ikke om der er en tommefingerregel ved langhåret hunde :vedikke:

 

Man ser generelt paa det helt samme: Er pelsen tor og/eller mat? Er der skaeld? Tor hud? Irritation?

 

Hvis ja, er ekstra fedt i en eller anden form, som den individuelle hund bedst kan optage, ofte en god ide.

 

Man bor overveje en fedtresource frem for en anden. Nogle korer ikke godt paa kyllingefedt f.eks m.m.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
jo men, syntes det er svært at bedømme !

da hun har meget pæls og man kan tage fadt i bægge sider med hændene hvor jeg kan tage pæls og hud og fylde hænderne i bægge sider.....

det er som om hun har meget hud som er løst. jeg kan mærke rygsøjlen hvis jeg køre hænderner over ryggen men ikke meget. jeg skal prasse lidt på siderne for at kunne mærke dem.

det er som om hun mangler at få huden strammet op ! så hun bliver fast lige som de andre.

hun vejer kun 28 kg nomal vægten er 34 kg

 

Du skal ikke tage om pelsen, men grave dine fingre igennem pelsen for at maerke og vurdere hendes stand. Hvis hun har saa kraftig tyk pels at dette er en umulighed, saa skal hun borstes igennem og overskydende pels fjernes ved hjaelp af dette indenfor rette pelspleje af racen. Uanset hvor meget pels en hund har skal man altid vaere istand til at kunne maerke dens reelle krop stand.

 

Ja, saa er hun jo baade for tynd og har daarlig pels, ud fra det du beskriver, muligvis som folge af forkert eller manglende ernaering og/eller motion, hvis hun ellers er tilset af dyrlaege og erklaeret sund og rask.

 

Det du giver hende nu er altsaa ikke optimalt for hende, saa prov noget andet. Noget der vaekker hendes appetit, saa hun optager det bedst muligt og muligvis spiser mere. Desuden er det vigtigt at hun bliver fysisk aktiveret, ikke for meget i starten selvfolgelig. Gaature til at opbygge muskler og stimulerer kroppens omsaetning af stoffer (som ogsaa gor sig gaeldende ved god pels, hud, stand osv).

 

Kan hun lide Okse? Fisk? Hvis hun fungerer godt paa fisk ville jeg anbefale at du prover at give hende et par skefuld fiskeolie hver dag fordi det er der gode isaer omega 6 fedtsyrer i der er specielt godt til pels og hud. At supplerer Barf med torkost virker ogsaa bedre for nogle hunde, der skal tage paa. Giv hellere 2-3 maaltider i lobet af dagen, fremfor et enkelt maaltid.

Det er hvad jeg er blevet anbefalet af eksperterne, naar en hund skal tage paa.

 

mht til dit sporgsmaal om at tilsaette mere fedt (op til de 15- 20 procent) til det fedtholdige kylling du allerede fodrer med, saa er det ikke kun mere fedt, efter min mening, men mere af det hele hunden skal have. Dvs. mere vitaminer og mineraler, sunde bakterier og enzymer (byggeklodserne) osv som foder ogsaa indeholder. Faar hun kun raadt kylling serveret, eller varierer du med noget andet? Hvis hun kun faar raadt kylling er hendes foder for ensformigt og ikke naerende nok i sig selv, og det vil ekstra fedt som regel heller ikke hjaelpe paa.

 

Fedt er ikke nok i sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Afganskmynde........

 

hun får 3 gange 30 min motion om dagen, og resten i haven......

hun får mere ind bare kylling.

hun får vildt/lam/kalv en gang i mellem ikke så tit/kalkun/kylling/strus/kanin/and/hest/og okse en gang i mellem ikke så tit.....

og får indmad fra: lam/kalv/okse/kanin/hest/kylling...

og kallun er fra lam/okse/vildt........

Hvad mener du med okse ???

hun får 1 spiseskeTobis olie hver dag og hokamix og vital-animin også

fisk gider mine 3 hunde ikke at sprise !!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Afganskmynde........

 

hun får 3 gange 30 min motion om dagen, og resten i haven......

hun får mere ind bare kylling.

hun får vildt/lam/kalv en gang i mellem ikke så tit/kalkun/kylling/strus/kanin/and/hest/og okse en gang i mellem ikke så tit.....

og får indmad fra: lam/kalv/okse/kanin/hest/kylling...

og kallun er fra lam/okse/vildt........

Hvad mener du med okse ???

hun får 1 spiseskeTobis olie hver dag og hokamix og vital-animin også

fisk gider mine 3 hunde ikke at sprise !!!

 

Jeg mener okse som i ko.

 

Jeg har faaet at vide at det er vigtigt at oge foderet, samtidig med fedtprodenten og fodrer over flere maaltider (2-3 maaltider frem for et enkelt), saa vidt det er muligt.

 

Hvor tit bliver hun fodret? Og hvorledes er hendes appetit og fordojelse med de div. kodarter du giver hende?

 

Det er muligt der er mere fedt i kyllingen du giver, men hvis hun bedre synes om et andet stk kod, saa er det vaerd at give det, der giver bedre appetit.

 

Det er svaert at vurderer hvor meget fedt, det kod du giver indeholder. En del kod er forholdsvis meget magert. Hvis det er tilfaeldet er et par skefulde olie sommetider ikke nok, og der skal mere til. Som f.eks daglige fedt afdryppelser fra f.eks and, ko, svin, kylling, lam (jo federe stk kod jo bedre) - Har du tilfort det?

 

Har du provet at kombinere hendes kod med et godt Torfoder (f.eks hvalpefoder, hvor fedtprocenten er foroget)? Nogle hunde fungerer bedre med kombineret torfoder.

 

En del mynder har tildens til at vaere mager, med minimal appetit. Meget pelsrige racer har brug for ekstra fedt resourcer for at opnaa rette glans og smidighed.

Jeg kan varmt anbefale at bruge and (hvis den individuelle hunds fordojelse er til det). Der er gode fedt resourcer at hente ved ande afdryppelse (1 and giver mig ofte knap 1 liter fedtafdryppelse med vaede). Kan nemt opbevares i en uges tid i koleskabet og tilfores i skefulde, til foderet indtil effekten er opnaaet. Min ene mynde tog fint paa, af denne tilforelse samtidig med forogelse af det normale foder i lobet af forholdsvis kort tid.

 

Olie kan gives dobbelt (2 -3 spise skefulde) saa fremt ingen effekt ses ved 1 spsk. Har du provet at oge olie tilskudet til dobbelt?

 

Det er bare om at prove dem og tilpasse dem efter sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

man skal jo passe på med okse ! da det kan være allagifremkaldene !

jeg syntes ikke at hun er for tynd og dyrlægen siger at hun ikke må blive støre hun er lidt kort i kroppen ind nomalen for en tæve men har det rigtige højde som er 58 cm vægten er nomalt 34 kg... jeg har talt med opdrattern og de fortæller at det er ikke meget hun vejer og at det er for lidt men de har ikke set hinde siden vi hentede hinde detsvære.........

hun har stor apatit og spiser alle kød arter og spiser op hver gang og nomalt fordojelse på det hele... rimlige fast/hård

hun får mad 1 gange om dagen og hun vil ikke have mad 2 gange det har hun selv bestemt at det skal være sådan....

jeg har strusse fedt og kan skaffe lamme fedt...

der er forskæld på hvor meget der er i, i alt fjerkræ og vildt/hjort/hest er der ca mellem 10 til 15% fedt

i alt det andet som lam/kalv/okse/and er der ca 20 % fedt

Link til indlæg
Del på andre sites

man skal jo passe på med okse ! da det kan være allagifremkaldene !

jeg syntes ikke at hun er for tynd og dyrlægen siger at hun ikke må blive støre hun er lidt kort i kroppen ind nomalen for en tæve men har det rigtige højde som er 58 cm vægten er nomalt 34 kg... jeg har talt med opdrattern og de fortæller at det er ikke meget hun vejer og at det er for lidt men de har ikke set hinde siden vi hentede hinde detsvære.........

hun har stor apatit og spiser alle kød arter og spiser op hver gang og nomalt fordojelse på det hele... rimlige fast/hård

hun får mad 1 gange om dagen og hun vil ikke have mad 2 gange det har hun selv bestemt at det skal være sådan....

jeg har strusse fedt og kan skaffe lamme fedt...

der er forskæld på hvor meget der er i, i alt fjerkræ og vildt/hjort/hest er der ca mellem 10 til 15% fedt

i alt det andet som lam/kalv/okse/and er der ca 20 % fedt

Ja, man skal passe på oksekødet - det er mere allergifremkaldende end andet, men det gælder også for kylling og fjerkræ generelt.

Generelt gælder det at en hund (og mennesker) er i større risiko for at få allergi overfor stoffer/proteiner de ofte indtager. Der er derfor ikke noget i vejen med at give din hund okse eller kylling, så længe det indgå i en varieret kost hvor andre proteinkilder også indgå - og det er mit indtryk at det er allerede er sådan :-)

 

Er det rigtig forstået at din hund ikke vil spise fisk? Hvad gør du så med omega 3 og 6? Giver du et tilskud? Eller fisketabletter i stedet?

Din hund skal bruge de ting fisk indeholder og hvis den/de ikke vil spise det, skal den/de have det fedtstoffer den ellers vil få derfra på en anden måde. Så vidt jeg ved skal en hund på BARF have et fiskemåltid 1-2 gange om ugen.

 

når jeg mærker på siderne skal jeg trykke for at kunne mærke dem, men nede under på brystede kan jeg mærke dem !!!

det er mon om hun ikke kan fylde huden ud !!!

hun har en talje, og ryggen kan jeg også mærke lidt, men hun virker meget flad på ryggen....

 

Det lyder meget mærkeligt det med at hun nærmest ikke fylder huden ud. Måske skyldes det at hunde mangler noget elasticitet? Det får vi mennesker fra kollagen og elastin. Silicium er kilder hertil og findes i en fiberrig kost, bønner, grøntsager mv.

Hvis hun ikke får omega 3 eller 6 kan det også skyldes at hun mangler disse esentielle fedtstyre der især er kendte for at påvirke huden.

 

Hvis du ikke synes hun er for tynd og dyrelægen ikke synes hun må blive større, så lyder det da som om hun er som hun skal være. Så er problemet "kun" det overskydende hud? Hvad sagde dyrelægen til det?

 

Hvis hun faktisk er for tynd eller hvis du vil prøve at lade hende tage lidt på, synes jeg du i en periode skal sætte antallet af kulhydrater op. Ligesom hos os mennesker er det kulhydraterne og ikke fedt der feder :-) Stivelse er en god kilde til kulhydrat - du kan derfor bruge udkogte kartofler eller udkogte ris. Havre, rug osv. er også gode - disse skal også udkoges først. Grøntsager er også en god kilde, men en lidt for "sund" kilde, hvis målet er at tage på ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

hun får tobis olie i hver dag er lige begyndt på den før fik hun noget fra orginal barf med omega3/6/9.....

hunde må da ikke få katofler mener jeg at have læst....... grønsager gider hun ikke at spise ! heller ikke ris !

Hunde må gerne få kogte kartofler. Jeg mener det er rå de ikke må få. Smilla er på ''allergi-barf-diæt'' og hun får indimellem lidt kogt kartoffel i, hvis afføringen skal have lidt mere fylde (pga fibrene).
Som frk. Smilla skriver må de gerne få kartofler. Det er ligesom med alle andre grøntsager og stivelse - det skal være udkogt før det bliver serveret. Rå må de ikke få! Man skal være lidt opmærksom på at de kartofler man koger ikke har de der grønne områder - det kan være giftigt (for både hunde og mennesker, men hunden er jo mindre og bliver derfor påvirket mere af det). Det er meget vigtigt at det er helt udkogt - altså uspiseligt for mennesker. Nærmest smulder!

 

Får dine hunde slet ikke grøntsager, fibre eller stivelse? Det lyder da ikke som en ret sund kost ...

Er det eneste de får, så kød og fedt? :-/

Link til indlæg
Del på andre sites

De behøver heller ikke grøntsager, når de får kallun og alt det andet.

 

BARF – Grønsager eller ej? - Hundeeksperten.dk

 

Smilla får ingen kallun og ingen grøntsager, jeg føler mig lidt mere 'usikker' omkring om hun får vitaminer nok. Men måske er det godt nok... Vil dog overveje at prøve med nogle blendede grøntsager.

Link til indlæg
Del på andre sites

de gider ikke fugt og grønt kun gullerøder.

de får kød/ben/fedt/indmad/kallun/vitamin og vital-animin

Hvis gulerødderne er rå kan de ikke optages. De mætter, men kommer ud næsten som de er spist og kan derfor ikke tælles med i et grøntsagsregnskab.

Har du prøvet at blende / fintskære de kogte grøntsager og blande det med kødet? :-) Sådan gør man med kræsne børn - det virker vel også med hunde, så ;-) hehe ...

 

De behøver heller ikke grøntsager, når de får kallun og alt det andet. BARF – Grønsager eller ej? - Hundeeksperten.dk

Ok. Interessant!

Jeg BARF'er ikke, så jeg er slet ikke inde i det der. Jeg troede bare at kosten skulle være 80% kød og 20% grønt. De 20% bliver så dækket ind af kallun'en!?

 

Der står i artiklen at hunde ikke har brug for kulhyrater - det vidste jeg godt. Jeg er bare ikke helt enig i at man bare kan fjerne det fra kosten uden bekymring. De har jo stadig brug for et stabilt blodsukker vha. glukose, hvad bl.a. grøntsager kan give. Hvis de ikke får grøntsager danner de glukose ud fra fedt og protein i stedet. Det kræver mere energi fra hundens system at gøre det sådan og derfor kan det bedst betale sig for hundens system at få grønt eller stivelse. D

er står lidt om det her: Sprgsml og svar om hundens sundhed og sygdom

:-)

Redigeret af Tigerdyr
Citat virkede ikke ..
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...