Hop til indhold

Passe en hund


Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg skal i 3 dage passe mine forældres gamle kleine munstelænder på 10 år.

Hun har været på besøg og hende og Aslan kommer fint ud af det, og hun har luret at hun bare kravler ind under sofa bordet når hun vil have fred, for der kan Aslan ikke komme ind.

 

Mange snakker om at når man har 2 hunde, spiser den gamle først.

 

Hvis dette er sandt, hvem skal så spise først ?

gæst voksen?

hvalp i sit hjem?

Bella er vandt til at maden bare står, det kan den ikke nu, for så ædder Aslan det (dette tvivler jeg ikke på).

 

Nogle gode råd til hvordan vi takler 3 dage med pasning?

Er der noget man skal være opmærksom på?

Både Aslan og Bella skal jo have en god oplevelse ud af det her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at når Aslan ikke er ældre end han er, så vil han bare synes det er skægt at have en ven på besøg i tre dage. Jeg ville fodre dem samtidig, og hvis de ellers svinger sammen så bare få en hyggelig mini-hundeferie ud af det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger

Hej

Jeg har jo selv 2 hunde. Her i huset har den "gamle" ikke fortrinsret frem for den lille. De bliver tilgodeset lige meget. Når de spiser får de maden samtidig, vil den ene ikke spise så tager jeg maden væk igen og så spiser den bare senere. Det er heller ikke nogen god ide at hunden har adgang til mad hele tiden, for så er det sværere at følge med i hvor meget den spiser, nogle hunde mister også appetitten på den måde og det har jeg set flere eksempler på. Vi går også ture forskudt, med vores hunde, hvor den ene tur om formiddagen er en tur kun for en hund, hvor vi så om aftenen ofte går samtidig med dem begge.

Jeg går ud fra at dine forældres hund har sin egen kurv/tæppe med hvor I kan henvise hende til, og så skal I ellers bare "opføre" jer som I plejer at gøre, med Aslan og gåture osv. Det er jo kun en kort periode I skal have hende på besøg.

Go' fornøjelse

Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Når jeg passer hunde spiser de samtidigt ligegyldigt hvad alder. Jeg bruger tit det at kaste maden ud så de kan søge sammen - det giver lidt hjerne/snude arbejde til begge og jeg har endnu ikke haft nogle som ikke kunne det sammen. Du kan endda give dem al deres mad sådan.

 

Hvis du fodrer inde, så kan du sagtens fodre samtidigt - men hver for sig. Jeg har brugt det at lukke en glas dør mellem hundene det minut det tager dem at spise. Når begge er færdige, kan du åbne døren så de kan 'bytte' - det kan de fleste hunde godt lide, for så chekker de lige om der er levnet noget i den anden skål.

 

Når jeg fodrer ben har jeg lagt dem i god afstand fra hinanden. På et tidspunkt er der altid en hund som fjerner sig fra sit ben og trisser lidt rundt, uden at genere den anden hund. Så bliver den anden hund ofte nysgerrig og forlader sit eget ben for det andet - og sådan bytter de ganske fredeligt. Hvis ikke der er fred over spisningen, ville jeg adskille dem eller fjerne benene.

 

De fleste hunde ville stivne, stoppe med at spise, knurre, og snappe hvis nødvendigt for at fortælle den anden hund at den er for tæt på - og det er helt ok. Og det skal den anden hund gerne respektere. Det kan godt ske de første gange, fordi de ikke kender hinandens grænser - men så går det lidt i sig selv.

 

Hunde spiser ofte mere glubsk når der er mere end en - så her hjælper afstand og adskillelse også - så hunden ikke føler sig så presset til at skynde sig at spise. Ved fodersøg, som sagt, kan man dog undgå det, samtidig med at hundene arbejder for maden.

 

De hunde jeg har passet har altid hvilet når de er inde, og leger ikke tit. Jeg har taget dem ud på gode gåture, fodersøg og haven til leg, og så er det som om at de synes at når de er inde - så er det hygge og hvile tid.

 

Selvom de hviler, så sørger jeg også for, at både min egen og ny hund, får pauser fra hinanden. Hvis muligt, ved at tage en ud og efterlade den anden (hvis den har det godt med det). Hvis jeg er låst fast af at jeg ikke kan efterlade en hund, så sørger jeg for at de indenfor har et sted hvor der er helle for den anden hund - ligesom du snakker om med under bordet :-) Det er vigtigt, for både sin egen og den ny hund synes jeg.

 

Gå ture er gode hver for sig, men det har jeg ikke altid tid til eller situationen passer ikke til det. Jeg har nogle gange haft hunde, som vimser rundt eller gerne vil 'hænge' i den anden hund. Her er det igen vigtigt, at man sørger for at begge hunde kan gå i fred uden at blive forstyrret og rykket med at den anden hund hele tiden.

 

Forresten laver jeg også flere kong end normalt - generelt er det godt at bruge ting som de kan arbejde med (kong, ben, søg).

 

Held og lykke :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...