Gæst Sega Skrevet Februar 14, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2012 Vi har verdens skønneste lille Siberian Husky, han er nu 13 uger gammel og efterhånden mere og mere nysgerrig :slem: Han leger rigtig godt med vores anden hund, men når de begge er i haven skal der laves narrestreger og så bliver naboerne gerne besøgt Da racen jo har det med at strejfe skal vi under alle omstændigheder ha hegn op, men hvor højt vil i mene det skal være..? Vi har selv snakket om rionet som kan vokse ind i hækken og som samtid er meget stabilt, men højden er vi ikke så sikre på.. Er der nogen som har erfaringer:confused: Pt er han nem nok at holde inde i haven når han er alene ude, men der kommer mange forbi med hunde og tror ikke der går længe før de er mere interessante end farlige Desuden har vi snakket om at han skal ha en løbegård/ hundegård så han kan være ude så meget han vil.? Hvad har i af erfaringer? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Februar 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2012 Tillykke med jeres husky, det er jo den bedste race af dem alle Det er ikke alle huskies der er udbryder-konger, men når de er, kan næsten intet holde dem inde! Er det planen at han skal kunne være i have alene, uden opsyn? I så fald vil jeg mene 180-200 cm hegn, og derudover 50cm gravet ned... Vores hund er aldrig uden opsyn i haven, og derfor har vi ikke gravet ned på alle sider af vores have.. MEN det skal sige at den ene side af vores have er grænset op til en stor garage=Ingen mulighed for udgravning... Den anden side er så op til vores hus hvor han jo heller ikke kan grave sig ud, de to sidste er gravet ned... Vi har 2 meter hegn/mur hele vejen rundt, pånær et kort stykke hvor vi har en tæt hæk, hvor der er hegn inde i hækken som er 160cm... Det holder ham fint inde (Han er 10 mdr.). Husk at træne indkald med jeres husky, og træn impulskontrol med ham... Hvis I gør dette kan i, hvis i er i nærheden når han får lyst til at stikke af, ofte undgå at han får den typiske husky "spurter", hvor han bare løber afsted for at løbe... Held og lykke Husk at han sandsynligvis ikke stikker af "for alvor" før han bliver kønsmoden, så indtil da gælder det om at træne så meget som muligt, så han er bedst klar til at modstå sine teenage-ballade tider! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sega Besvaret Februar 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2012 Tusind tak, er sikker på at vi bliver ved med at blive mere og mere glad for ham hver dag :hjerte: Hold da op et højt hegn, jeg havde nærmere tænkt 1.20- 1.50 :stupid: Meeen var nu nok klar over at der sku noget til at holde ham inde hvis han vil afsted... Lige nu træner vi sit, dæk, rul rundt. Når vi finder godbidderne frem afprøver han alle 3 ting inden vi overhovedet når at få en godbid ud af posen.. Vi er i hundeskoven stort set hver dag, går ture og så starter vi til hundetræning i starten af marts Så håber det gir pote med alle de forskellige aktiviteter.. Nu er jeg dog ikke så meget inde i træningen endnu så er ikke helt klar over hvad du mener med impulskontrol..? Hvis du har et par gode fif ang go træning og indkald tager jeg meget gerne imod Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Februar 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2012 Impulskontrol kan være mange ting, men det bunder i bund og grund i at han lærer ikke at reagere "impulssivt"... Det vil f.eks. sige at han hvis du taber en godbid ikke vil hoppe hen for at spise den... Det kan trænes ved at du dækker ham af, og tager en skål med en godbid i, og sætter skålen på gulvet, hver gang han rejser sig løfter du hurtigt skålen op, og dækker ham af igen... så snart han dækker sætter du skålen... Når han begynder at blive bedre og bedre kan du høje forventningerne, i dag kan vi ligge en godbid på Dexters pote, og han tager den først når vi siger at han må.. Impulskontrol kan også være f.eks. at når du kaster en bold, henter han den først når du siger han må... Det kan også være f.eks. at du tager en skål med lækre godbidder og sætter på gulvet, og du så laver din træning/leg ved siden af, det er så meningen at hunden skal fravælge godbidderne, og tilvælge dig... Det er selvfølgelig målene med træningen og i starten er det ufattelig svært... Vi havde store problemer med opstartfasen til impulskontrol med vores husky, de er bare en glad race som virkelig er styret af deres lyster! Det var faktisk først til selve vores hvalpeholdsprøve at han første gang kunne være dækket af og modstå, så vi var super overraskede og super glade at det lykkedes! Det er vigtigt at det trænes uden "surhed", det vil sige at hvis han rejser sig op, i stedet for at sige "neej ah ah dæææk", så fjerner du skålen, dækker ham af igen, og starter forfra... Man kan også være to om at træne det i starten... En til at stå ved siden af ham og dække ham af og give signalet når han må spise... og en til at stå 3-4 meter væk og sætte skålen ned... denne person kan også starte ud med at sætte skålen bag ved dem, så hunden ikke direkte kan se skålen... Der findes mange tråde herinde omkring det, og jeg tror hvis du søger på impulskontrol vil der komme en hel masse gode trænings tips op omkring det! Et andet godt råd er at "mere vil have mere", så jo mere i aktivere ham nu, jo mere vil han have behov for som voksen! Derfor er det en god idé at have i tankerne at det er en krævende race rent motionsmæssigt, og det vil kun blive "værre". Det er virkelig vigtigt at lærer ham at slappe af, stort set alle hvalpe skal lærer det, men med huskyen er det virkelig vigtigt, for ellers køre de i højt gear rigtig ofte... Derfor er det en god idé at have "afslapnings dage", så de lærer at sparer energien op, og bruge den et par gange om ugen. Jeg ville desuden allerede nu begynde at overveje jeres planer med ham... Skal i bruge ham til at cykle, måske trække slæde eller noget helt andet? I så fald start allerede nu med at træne! Han må selvfølgelig ikke hverken løbe ved cyklen, eller trække en slæde, men han kan allerede nu vænnes til f.eks. at gå ved siden af en cykel, eller at have noget bag sig han skal trække (f.eks. en tom vanddunk).. Og forresten; Lad være at sammenligne ham når i starter på hvalpe holdet! Mange har fordomme overfor huskies, og at de er utrænbarer, lad være at tro på det og gør jeres bedste! Dog keep in mind, han er ikke en labrador, og i skal ikke få det skidt over at han måske ikke er lige så "nem" som mange af de andre hvalpe. Vores husky brugte det meste af sin tid på hvalpe holdet med at bjæffe, og ville lege Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sega Besvaret Februar 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 14, 2012 Åh oki, det er vi også igang med at træne, jeg har nok bare ikke lige tænkt over sammenhængen Indtil videre med godbidder som han ikke skal tage før der bliver sagt til. Og bolde m.m. Han elsker at lære og er meget nysgerrig, vi har en tunnel til børn som han elsker at løbe igennem, synes det er fantastisk træning til ham da den jo rasler en del og kan bevæge sig.. Har allerede hørt en del "fordomme" overfor racen: De skal motioneres alle døgnets timer. De vil ikke høre. De vil ikke blive. Er i nu sikker på i magter det. Pas nu på når i har børn i huset. Men som jeg ser det så er det også meget afhængig af hvad man gør sin hund til Havde slet ikke tænkt over at jeg jo egentlig lære ham at ha mere brug for motion nu hvor vi er afsted hele tiden, jeg har bare tænkt at han skal ha så meget social hundekontak som muligt så han er rustet inden hundetræning Så ku godt ske vi sku prøve med noget mere "brug-hjernen" træning, til at køre ham træt med Tusind tak for alle dine gode råd, super dejligt at få lidt hjælp og fif Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts