Hop til indhold

Svinehjerter


Tigerdyr
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

 

Jeg har brug for lidt vejledning fra de råfodrings-kyndige!

 

Nala vejer 9 kg, er 1,5 år og er 3/4 Cairn og 1/4 Westie.

Hun lever primært at tørfoder med højt proteinindhold (Acana, TOTW, Now, Orijen, WB og Olivers), men får ca. en gang om ugen råt - bl.a. ben og afskåringer fra f.eks. kylling, kalkun osv. Tørret kallun får hun også 1-2 gange om ugen ..

 

Jeg var hos slagteren den anden dag og købte et svinehjerte til hende. Her til aften har hun fået ca. 80 gram rå svinehjerte, ca. 10 gram kylling-afskåring og 30 gram tørkost

Jeg har sidenhen søgt lidt på svinehjerter og kan se at svinekød ikke betegnes som god råspisning? Skulle det have været kogt?

 

Jeg gav Nala 80 gram svinehjerte i dag, da jeg mente hun skulle have ca. 2% af sin kropsvægt (har jeg tidligere læst), dvs. 180 gram (og jeg gav så ca halvdelen for også at give lidt tørfoder ved siden af), men gælder de 2% også for indmad? Så vidt jeg husker må de kun få indmad 1 gang om ugen - nogen der kan be/afkræfte dette?

 

Håber der er nogle råfodrings-kyndige der kan hjælpe mig her!

Vuf fra Line

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer gerne med svin. Ikke indmad fra svin dog, men haler og nøgleben. Det er glimrende kalk-kilder :-)

Mht. svinehjerter, så har jeg aldrig brugt dem. Har brugt indmad fra andre dyr og blandet sammen hjerte, lever, osv.

Men en tommelfingerregel er at indmad ikke skal overstige 10% af hundens daglige madration. Dels for ikke at overdosere på forskellige vitaminer, som indmad indeholder en høj koncentration af og dels fordi indmad kan være noget krads for maven.

 

Bruger dog grisehjerter til hjerter i flødesovs og DET er i vinkel, synes de firbenede :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer gerne med svin. Ikke indmad fra svin dog, men haler og nøgleben. Det er glimrende kalk-kilder :-)

Pyha - så svin er en godkendt råfodrings-kilde? :-)

.. Hvorfor fravælger du indmad fra svin?

 

Mht. svinehjerter, så har jeg aldrig brugt dem. Har brugt indmad fra andre dyr og blandet sammen hjerte, lever, osv.

Men en tommelfingerregel er at indmad ikke skal overstige 10% af hundens daglige madration. Dels for ikke at overdosere på forskellige vitaminer, som indmad indeholder en høj koncentration af og dels fordi indmad kan være noget krads for maven.

 

Bruger dog grisehjerter til hjerter i flødesovs og DET er i vinkel, synes de firbenede :cool:

Nu får Nala jo så tørfoder til daglig og har kun denne ene dag fået ca. halv indmad og halv tørfoder. Er det så for meget på en gang når det er 50%? Jeg havde bare forstået det sådan at de fleste råfodre gav en dag i ugen hvor de kun gav indmad !?

 

Uha, hjerter i flødesovs - ja, det kunne jeg forestille mig var et kæmpe hit :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke jeg gør rådfodring som de fleste, så hvad der er godkendt eller ikke godkendt i bred forstand vil jeg ikke begynde at spå om :-)

Men hos mig er det helt og aldeles godkendt. Min ene hanhund ville leve udelukkende af grisehaler hvis han fik lov.

 

Jeg fravælger ikke som sådan indmad fra svin, jeg tilvælger det blot fra andre dyr, hvorfra jeg kan skaffe det til en god pris.

Jeg fodrer mest med hest og fisk og min heste-pusher servicerer mig med indmad også :-)

Når det er sagt, så hører man jo om landmændenes ret heftige brug af antibiotika og derfor kunne jeg tænke mig, at jeg ikke ville være helt ok med at fodre med rå indmad udelukkende fra gris. Men noget videnskabeligt grundlag at have min fordom i har jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok - tusind tak begge to :-) Hjerte fra gris var lige det eneste de havde hos den slagter, men jeg vil forsøge at finde en hvor de også har indmad fra andre dyr!

 

Det med antibiotikaen var også en af de ting jeg havde i tankerne, men det er jo ikke anderledes end når vi selv spiser det. Det skal bare være i moderate mængder så :-)

 

Jeg har lige et tillægsspørgsmål :-)

Er der nogle ben eller noget kød de abslout ikke må få? Jeg har tidligere givet Nala et stykke af en hjorteryg med hvivler, ribben og det hele. Jeg spurgte efter ribben hos slagteren, men han sagde at det måtte hunde da ikke få fordi det kan splintre. Sådan havde jeg ikke opfattet det. Jeg troede først det splintrede når det var tilberedt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde må få alle ben så længe de er Rå........

man skal passe op med det store hunde ben da de er så hårde for tænderne at de kan flække og gøre skade !!! der er mange hunde der ikke kan spise dem da de er så hårde

men mine mutter kværner den Rup og Stup !

 

alt kød kan bruges nogle kan ikke tåle kylling og svin og okse, men det kommer an på hunde hvad den kan tåle !

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde må få alle ben så længe de er Rå........

man skal passe op med det store hunde ben da de er så hårde for tænderne at de kan flække og gøre skade !!! der er mange hunde der ikke kan spise dem da de er så hårde

men mine mutter kværner den Rup og Stup !

 

alt kød kan bruges nogle kan ikke tåle kylling og svin og okse, men det kommer an på hunde hvad den kan tåle !

 

Det mente jeg nok! Mange tak :-) Kunne da heller ikke forstå det ..

 

Min Nala kan også sagens spise store ben (pt. spiser hun en hofteskål fra en ko!), selvom hun er lille - 9 kg. Hun er dog altid under opsyn, netop fordi det er lidt hårdt for tænderne .. Hun er en Cairn Terrier blanding og har derfor store, stærke tænder. Det hjælper nok på det :-) Hun får dog sjældent lov til at spise helt op. Den sidste hårde kerne synes jeg typisk er lidt hård nok!

 

Jeg kan forestille mig, at en stor hund måske skal passe lidt på med at spise små ben - f.eks. ribben, fordi de med stor sandsynlighed vil blive slugt hele og så kan sætte sig fast, men det er bare en tanke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke en ekspert, men da jeg talte med en barf forhandler i telefon sagde hun følgende:

Hjerte får hunden ikke dårlig mave af, og det kan den sagtens tåle en hel portion af (hvis den er på råt i forvejen). Det er lever og nyre der giver tynd mave :)

Jeg har haft givet Eris et helt måltid med hjerte for noget tid siden, og der var ingen ændring i høm hømmen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke en ekspert, men da jeg talte med en barf forhandler i telefon sagde hun følgende:

Hjerte får hunden ikke dårlig mave af, og det kan den sagtens tåle en hel portion af (hvis den er på råt i forvejen). Det er lever og nyre der giver tynd mave :)

Jeg har haft givet Eris et helt måltid med hjerte for noget tid siden, og der var ingen ændring i høm hømmen :)

Nala's primære føde er tørfoder, men hun er vant til at få rimelig meget råt og også meget varieret mad - også når hun får tørfoder hvor jeg veksler mellem 4-6 slags ved hvert måltid .. Hun har ikke fået dårlig mave af hjerterne hun fik igår :-) Heldigvis!

Den BARF-forhandler du talte med, sagde hun at det var en god idé at give en dag hvor de kun får indmad, f.eks. hjerte, eller var det bedste at give dem det fordelt over hele ugen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...