Hop til indhold

Apropro tråden om dårlige råd


HNP
 Share

Recommended Posts

Gæst Joey-Salome
Når din hund ikke vil sitte mange gange i træk er din belønning ikke god nok. Så simpelt er det bare. Hunden gør kun noget for at opnå noget eller for at undgå noget. Det er i hvert fald min klare overbevisning, og det gælder for alle racer. Min retriever skal være "well to please" eller hvad pokker det hedder, men jeg kan ikke rigtig se ideen i det, for han gør intet for at gøre mig glad, han gør hvad der kan betale sig for ham. Har du et eksempel hvor det ikke er tilfældet hører jeg gerne om det.

Derfor er din belønning ikke god nok. Og ja, det kan se lettere ud for sidemanden der har en labrador som hopper på tungen for en lille bid pølse.

Jeg siger ikke det er let at finde en god belønning og nogen gange er den ikke i vores lomme, nogen gange er den et sted udenom jer.

Det er død træls at man står der og synes man nu har taget det bedste af det bedste med, og så synes hunden alligevel at andet er mere spændende. Men det er fakta at hunden bare ikke findes belønningen spændende nok.

 

Du står foran en stol. For hver gang du sætter dig ned på den og rejser dig igen får du 100 kr. Det gør du nogle gange. Er du fattig studerende gør du det til dine ben er syret til, har du penge nok, gider du måske kun gøre det få gange. Nu siger du at du ikke gider mere. Så tilbyder jeg dig 1000 kr. pr. gang. så gider du måske godt lige gøre det et par gange mere, osv. Det er nøjagtig det samme med hunden :)

 

Hvordan du får hende til ikke at gø når træneren snakker, er en rigtig svær en, og jeg er ikke sikker på at jeg er kompetent nok til at hjælpe dig med at afhjælpe adfærden. Jeg ved bare (af bitter erfaring) at du ved at træne med hende mens træneren snakker ikke lærer hende at være stille, men blot lærer hende at hun skal underholdes hele tiden. Da jeg selv havde et problem med at min hund peb meget under træning fandt jeg en artikel i et canis blad hvori problemet var beskrevet, og vi er det nærmest helt kvit idag. Jeg brugte 3 uger hvor jeg kun trænede på det problem, og var med på holdet, men arbejdede ud fra min egen træningsplan i de uger for at komme problemet til livs.

Jeg vil undersøge om ikke der ligger noget om materialet på canis (synes meget ofte de har nogle rigtig gode og holdbare løsninger på problemer) eller søge efter stof til emnet andet steds. At lære hunden ikke at gø er virkelig en svær opgave (nærmest umulig) da den får så meget succes med at gø. Og netop derfor ved jeg ikke helt hvordan man skal sætte ind.

 

Og så har jeg super god erfaring med at træne på den måde hvor man er 2 mennesker sammen, og arbejder sammen med 1 hund af gangen. Hundene er dermed ude på skift i 10 min hver. Hundene lærer at de er på når de er ude, de yder maksimalt fordi de får pauser, og man er ude over gø problemet. Og en masse andre fordele. Men det er selvfølgelig klubben der skal arbejde på den måde, så det ved jeg godt du ikke kan bruge til så meget. Jeg har selv arbejdet med hund ude en time af gangen i mange år, og er først indenfor det sidste år skiftet til at arbejde 2 og 2 sammen, men jeg er meget positiv over resultatet og kan kun anbefale det.

 

Held og lykke med træningen :) alt i alt så handler det jo om at følge sit hjerte og sin mavefornemmelse. Sådan gør vi andre :)

 

Så simpelt er det altså ikke. Hvis hunden direkte synes, det er kedeligt eller nederen at skulle sitte mange gange i træk, så synes jeg, det er synd at tvinge den - og så forstår jeg godt, hvis en godbid eller noget andet, som hunden ellers elsker, bare kan være ligemeget for den.

Nu bevæger jeg mig måske ud på tynd is (og lidt OT) ... men af og til synes jeg, at kommandoer og tricks kan være lidt ydmygende for hunde. Jeg møder ind imellem en dame med en mops på gåturene, og hun eeeeelsker at vise folk, hvad hendes hund kan af tricks, fordi de har gået ih og åh så meget til træning. Og så ruller og high fiver og potetæller-1-2-3-er den derudaf og hvad hulen ved jeg, og den er bare helt tom i blikket og robot-agtig og den viser ingen entusiasme eller glæde ved det. Den gør de der ting, fordi den kender kommandoerne og ved, hvad det betyder, og så er den sådan "nåja, så må jeg jo hellere"-suk-agtig. Ellers bliver dens ejer bare skuffet. Den minder mig om delfiner i shows, som jo ikke laver alle de der ting, som er totalt unaturlige for dem og som de ikke ville gøre af sig selv, fordi det er den eneste måde, de kan få mad på.

Det kan godt være, en hund gør, hvad der kan betale sig - det gør den der mops også, dens ejer bliver jo glad og den får en godbid. Men den er ikke SELV glad ved det. Og den var nok hellere fri.

Så i sådan en situation synes jeg, at træning/tricks/kommandoer er ude på overdrevet. Der er det ikke aktivering og kontakt og sjov for hunden - som samtidig er praktisk for ejeren. Der er det bare styring - og kun til nytte for mennesket, men ikke i virkeligheden nytte, for der er ikke noget egentligt brugbart formål. Og så er jeg stået af. Jeg synes ikke, man skal have hunde på sådan en måde som sådan nogle umælende væsener, som bare skal lystre det mindste vink uanset om det giver mening eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Så simpelt er det altså ikke. Hvis hunden direkte synes, det er kedeligt eller nederen at skulle sitte mange gange i træk, så synes jeg, det er synd at tvinge den - og så forstår jeg godt, hvis en godbid eller noget andet, som hunden ellers elsker, bare kan være ligemeget for den.

Nu bevæger jeg mig måske ud på tynd is (og lidt OT) ... men af og til synes jeg, at kommandoer og tricks kan være lidt ydmygende for hunde. Jeg møder ind imellem en dame med en mops på gåturene, og hun eeeeelsker at vise folk, hvad hendes hund kan af tricks, fordi de har gået ih og åh så meget til træning. Og så ruller og high fiver og potetæller-1-2-3-er den derudaf og hvad hulen ved jeg, og den er bare helt tom i blikket og robot-agtig og den viser ingen entusiasme eller glæde ved det. Den gør de der ting, fordi den kender kommandoerne og ved, hvad det betyder, og så er den sådan "nåja, så må jeg jo hellere"-suk-agtig. Ellers bliver dens ejer bare skuffet. Den minder mig om delfiner i shows, som jo ikke laver alle de der ting, som er totalt unaturlige for dem og som de ikke ville gøre af sig selv, fordi det er den eneste måde, de kan få mad på.

Det kan godt være, en hund gør, hvad der kan betale sig - det gør den der mops også, dens ejer bliver jo glad og den får en godbid. Men den er ikke SELV glad ved det. Og den var nok hellere fri.

Så i sådan en situation synes jeg, at træning/tricks/kommandoer er ude på overdrevet. Der er det ikke aktivering og kontakt og sjov for hunden - som samtidig er praktisk for ejeren. Der er det bare styring - og kun til nytte for mennesket, men ikke i virkeligheden nytte, for der er ikke noget egentligt brugbart formål. Og så er jeg stået af. Jeg synes ikke, man skal have hunde på sådan en måde som sådan nogle umælende væsener, som bare skal lystre det mindste vink uanset om det giver mening eller ej.

 

Jeg tror du har fat i noget, men det handler nok ikke bare om tricks. Jeg tror bare at forskellige hunde finder forskellige typer træning sjovere end andre.

Min gamle amerikanske bulldog synes ikke det var specielt underholdende at rulle rundt på stuegulvet og give high five. Bevares hun gjorde det da, men uden synlig entusiasme. Til gengæld var hun helt på når jeg satte hende til at rundere, gå spor, den slags.

Da jeg så fik Chino havde jeg ligesom vænnet mig til at 'den slags' træning ikke var sjovt for hunden. Men så opdagede jeg (under indlæring af en ny øvelse) at han ELSKER at sidde på stuegulvet og prøve sig frem og lave små sjove ting og være dygtig.

 

Så om tricks er ufede tror jeg kommer absolut an på den enkelte hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Har selv et gø-monster.

Hold nu kæft vi har bøvlet med hans gøen af alt... Hele tiden...

 

Ignorering virker IKKE i hans tilfælde og min erfaring er netop at når det er spidshunde, med gø-tendenser så er ignorering en farlig ting af begynde med, for som Buddha siger, så er det at gø selvforstærkende for mange spidshunde.

 

Du skal tage fat FØR han begynder at gø.

En start og stop kommando til, hvornår vi slapper af og hvornår vi arbejder, har været en stor hjælp for os - Den skal selvfølgelig indlæres.

Hvordan man gør det kommer utrolig meget an på den enkelte hund.

 

Men vi startede med at give stop kommandoen, samtidig med jeg smed en stak guffere i græsset som han så kunne søge efter.

Og så har vi indlært en "læg dig" kommando, som blev brugt sideløbende.

Han kunne selvfølgelig kun blive liggende et par sekunder i starten, men så trak vi tiden længere og længere.

Andre træner allerede hunden fra lille hvalp til at være i ro på et lille stykke tæppe, som de så tager med rundt.

 

Det vigtige er bare at man får belønnet for RO! Altså FØR hunden begynder at gø! Og så kan man stille og roligt strække tiden længere og længere mellem belønningerne.

 

Det er et par forskellige måder at gøre det på, som du kan se om du kan/vil prøve og evt. foreslå din træner at arbejde videre med.

 

Ifht. andre hunde, så ville jeg konsekvent gøre som Buddha - Gøen af andre hunde betyder bare man kommer endnu længere væk fra dem.

Jeg ville simpelthen bare vende om i samme sekund der kom en lyd og uden ydeligere dikkedare... Så plejer de ret hurtigt at fatte, at man kommer væk fra de andre hunde, som jo er så sjooooooove, hvis man larmer.

Det er én måde at gøre det på... Men den plejer at være et god sted at starte, hvis man har en hund der gør af ivrighed efter at komme hen til de andre.

 

Nu er jeg lidt nysgerrig efter hvordan i træner?

Træner i med klikker, eller med lokning med godbidder ol.?

 

For kan godt se problemet i mange gentagelser, hvis man f.eks skal lokke med en godbid som hunden reelt ikke finder interessant :hmm:

Må indrømme at jeg ikke kan finde ud af at undervise eller give gode råd om klassisk indlæring.... :oops:

 

Har selv en hund der er mega svær at motivere.

Så vi har brugt at belønne hende for alt, alt og atter alt hun fandt på i starten og så derefter belønne for 2 x sit, 3 x sit osv. Men først repetitionerne når hun var kommet op i omdrejninger og synes det var sjovt.

De fleste godbidder kan jeg sgu' selv få lov at æde :roll: Og hvad hun gider er forskelligt på dagen - Så vi har et arsenal af forskellige typer belønning vi bruger.

Har mindst 3-4 forskellige typer godbidder med til træning, og så bruger vi nusning, bold, ruskeleg, snusen, løb, andre mennesker, græsstrå, andre hunde osv. som belønning.

 

Belønningsfrekvensen skal være høj - Som i meget høj!

Ellers så gider hun sgu' ikke mere og giver sig til at lave alt muligt andet i stedet.

 

Ved ikke om du kan bruge det her til noget.

 

Men vil i hvertfald råde dig til at tage en snak med din træner og fortælle om hvordan du synes det (ikke) virker, med de råd du har fået.

Og så høre om der ikke er andet h*n kan prøve at foreslå!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg tror du har fat i noget, men det handler nok ikke bare om tricks. Jeg tror bare at forskellige hunde finder forskellige typer træning sjovere end andre.

Min gamle amerikanske bulldog synes ikke det var specielt underholdende at rulle rundt på stuegulvet og give high five. Bevares hun gjorde det da, men uden synlig entusiasme. Til gengæld var hun helt på når jeg satte hende til at rundere, gå spor, den slags.

Da jeg så fik Chino havde jeg ligesom vænnet mig til at 'den slags' træning ikke var sjovt for hunden. Men så opdagede jeg (under indlæring af en ny øvelse) at han ELSKER at sidde på stuegulvet og prøve sig frem og lave små sjove ting og være dygtig.

 

Så om tricks er ufede tror jeg kommer absolut an på den enkelte hund.

 

Det er jeg totalt enig i - det var heller ikke for at sige at tricks aldrig er godt, hvilket jeg håber også fremgik af mit andet indlæg ovenover. Det var mere bare den der med, at det er ikke helt så simpelt, når man snakker træning. Hunde er forskellige - og derfor synes de også, forskellige ting er sjovt. For nogle hunde er nogle tricks lykken og sjovt for dem, mens andre ikke er spændende. Og så var min pointe bare, at står man med en hund og et trick, som den ikke finder fedt, og det ikke skal bruges til noget, så synes jeg, man skal finde på noget andet fremfor at tvinge det igennem og tro, at det bare handler om at belønningen skal være god nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Miss_menelli:

 

Vi træner med lokning må det være. Tror nok der blev fortalt det var klilkkermetode uden klikker, men er ikke helt sikker. Men det virker helt fint i hvert fald.

 

Næste gang tager jeg leverpostej med, så kan det være hun gider det hele uden "brok" :mums:. Tror jeg vil prøve idag om leverpostej virker på gentagelser i kedelige øvelser. Gør det ikke må det bare være sådan. På alle andre punkter er hun så nem en hund. Var vi ikke begyndt til træning, havde det aldrig været et "problem" der var opdaget. Heller ikke gø problemet, for hun kan sagtens vente uden problemer andre steder.

 

Hun har ingen problemer med at gøre tingene i lang tid når det er "tricks". Pote, High-five, Rulle rundt på gulvet, Kravle, Elefanten, Dutte på ting, Hente ting til mig, Hoppe, Søge, Finde mad i og på forskellige ting (synes der er flere, men kan ikke komme i tanke om det). Så kan hun blive ved og ved i en uendelighed :shock: Fordi hun synes det er sjovt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Miss_menelli:

 

Vi træner med lokning må det være. Tror nok der blev fortalt det var klilkkermetode uden klikker, men er ikke helt sikker. Men det virker helt fint i hvert fald.

 

Næste gang tager jeg leverpostej med, så kan det være hun gider det hele uden "brok" :mums:. Tror jeg vil prøve idag om leverpostej virker på gentagelser i kedelige øvelser. Gør det ikke må det bare være sådan. På alle andre punkter er hun så nem en hund. Var vi ikke begyndt til træning, havde det aldrig været et "problem" der var opdaget. Heller ikke gø problemet, for hun kan sagtens vente uden problemer andre steder.

 

Hun har ingen problemer med at gøre tingene i lang tid når det er "tricks". Pote, High-five, Rulle rundt på gulvet, Kravle, Elefanten, Dutte på ting, Hente ting til mig, Hoppe, Søge, Finde mad i og på forskellige ting (synes der er flere, men kan ikke komme i tanke om det). Så kan hun blive ved og ved i en uendelighed :shock: Fordi hun synes det er sjovt.

 

Oki - Er ikke så god til det med klassisk indlæring, fordi jeg ikke har arbejdet ret meget med det og derfor ikke ved nok til egentlig at kunne give gode råd.

 

Men det vigtigste må og skal være, at man har det sjovt sammen. :5up:

Hunden fanger lynhurtigt hvis man bliver irriteret og træt af det og så går tingene i hårdknude og er ikke sjovt for nogen af parterne.

I samme øjeblik jeg tager mig selv i at synes træningen er træls, eller blive lidt træt af/irriteret på min hund, så laver jeg lige en enkelt nem øvelse jeg er stensikker på virker.

Og så stopper jeg træningen.

 

Mange øvelser synes hundene ofte er sjove, fordi vi synes de er sjove.

Kender fra mig selv, at jeg kan blive lidt kedelig i lydighedsøvelserne, fremfor når vi træner tricks, fordi jeg har en meget klar forventning om hvordan øvelsen skal se ud og måske lidt selv har den indstilling, at det egentlig er lidt sjovere at indlære tricks end lydighedsøvelser.

Og den indstilling smitter af på mine hunde :engel:

Heldigvis har jeg en træningsnarkoman, som synes ALT sammen med mig er sjovt, så kan lidt nemmere leve med, at den bette så ikke synes det samme og kræver mere af mig.

 

Nu er de øvelser hvor hunden er aktiv jo så ofte også temmelig meget sjovere end dem hvor de skal være i ro.

I lydighed er det da absolut alle andre øvelser end sit, dæk og stå der er favoritterne hos os, men har så brugt meget tid på, at gøre nemt de stationære øvelser sjove via fantastiske belønninger.

 

Men håber lever postejen virker!

Det er jo altid sjovest, når man får succes med noget der ellers har drillet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Hun lyder ret meget som en samojede :lol: Motor kan også bedst lide tricks træning.

 

Synes det er en rigtig god ide at bruge leverpostej til flere gentagelser, hvis hun er ligeså vild med leverpostej som Motor, vil det vel også på et tidspunkt blive noget ala gentagelser = virkelig god bonus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...