Hop til indhold

Apropro tråden om dårlige råd


HNP
 Share

Recommended Posts

Jeg har på hvalpeholdet fået at vide vi herhjemme skal ignorere alt uønsket adfærd. Fordi øjenkontakt, "Nej", anden ordre er belønning....

 

Fx. går hun i "Gø-Gø-Gø" i nogle forskellige situationer. Ignorering = Hund der gør til hun segner.

 

Er det fordi der er en lukket dør ignorerer vi hende, der stopper hun lynhurtigt. Hun gør også på hvalpeholdet, når træneren skal fortælle ting = hun røvkeder sig og vil bare blive ved med at have det sjovt. Har fået at vide jeg skal ignorere hende, men så kan vi ikke hører noget som helst :stupid: Så nu er jeg begyndt med at give hende nemme øvelser imens træneren fortæller... (Sit,Dæk, Pote, Highfive ). Hun synes også at lave kontaktøvelser i 5 min i træk er kedeligt = Gø-Gø-Gø. Jeg laver lidt af hvert indimellem kontaktøvelserne til træningen. Fatter ikke hvordan de andre ejere kan få deres hunde til det samme i så lang tid :shock:

 

Hun Gør også hvis der er en hund hun kender (og plejer at lege/hilse på). Der gør jeg altså ikke noget ved det, altså de andre hunde gør jo også aaaalt for at komme hen til os :lol: Der siger træneren vi skal ud og gå steder med mange hunde (nå ja lige uden for vores dør) og ignorere hende når hun Gør. Det er umuligt!! Kommer der fremmede hunde forbi, så Gør hun ikke hvis vi laver lette øvelser eller kontaktøvelser.

 

Vi siger også "Nej", "AA", "Slip" til hende når hun gør noget hun ikke må. Selvom vi får at vide alt uønsket adfærd = Ignorering.

 

Jeg har faktisk gået og haft det lidt dårligt med at vi siger "Nej" osv. Indtil jeg læste tråden om dårlige råd...

 

Så dårlige råd gives stadigvæk!! Vi har også fået fortalt at hunden vil dominere hvis man ikke viser hvem der bestemmer. Fx. må børn ikke sige "Nej" eller lave træning med hunden. Lidt for sent for vores vedkommende, jeg lærte nemlig børnene at lave tricks med Molly istedet for at hun hoppede op af dem... Overfor børnene gider Molly gerne lave de samme tricks igen og igen. Hun kan nemlig ikke ret mange ;-) Fik fortalt at den ene voksen hver gang skal hen og fjerne hunden uden at sige en lyd, men så ville jeg ikke kunne lave andet... Det tog ikke Molly mange dage med at stoppe med at hoppe op af børnene, efter jeg lærte dem nogle tricks. Nå, ja Molly er ikke i tvivl om hvem der bestemmer herhjemme selvom vi har gjort sådan.

 

Det der virker på den ene hund virker ikke på den anden. Molly er så hvis bare den eneste hund på hvalpeholdet der er "den anden" :roll: Molly er 5 mdr. Hun KAN godt gå pænt, men gider ikke altid. Hun KAN også kontaktøvelse, men gider ikke 5-30 gange i træk. Hun KAN godt sitte i længere tid, men hvorfor skal jeg dog det? Hun KAN godt lægge sig ned i længere tid, men igen hvooorfooor? Hun er dog ALTID med på ting hvor hun ikke skal være så musestille :lol:

 

Tilgengæld er hun mega sjov! Hendes helt egen! Stædig og selvstændig!:hjerte:

 

Sikke en lang smøre. Den handler nok mere om Molly, end om dårlige råd :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Jeg har samme erfaring med Taiki, men der er da også andre på vores hvalpehold med stædige, selvstændige hunde.

 

Jeg tillægger det meget hans race, som er avlet til at arbejde selvstændigt og bestemt ikke lige er den race man vælger, hvis man synes at f.eks. lydighedsrally er skide spændende. Taiki fatter øvelserne efter 1-2 gennemgange, så gør han dem gerne nogle gange til alt efter hvor sulten han er (det er jo nemme godbidder, når man har fattet øvelsen) og så gider han ikke mere.

Omvendt ser jeg labradorhvalpe, der bare synes det er skide fedt, at lave den samme øvelse 30 gange i træk.

 

Jeg kan godt finde på at sige nej til Taiki, jeg skælder aldrig ud, men hvis han f.eks. har fundet min nye kondisko og gnaver i den, siger jeg "Nej!" og fjerner den.

 

Han ved godt, hvad nej betyder, men fordi han ikke forbinder det med hverken skæld-ud eller smerte, eller noget lignende, er det ikke altid at han vælger at efterkomme det. Det er så prisen vi betaler for, at bruge positiv forstærkning hele vejen igennem.

Til gengæld er det ofte nemt nok, at tilbyde et positivt alternativ som han gerne vælger, så det er nu sjældent at jeg synes det er et problem.

 

 

Jeg føler slet intet behov for at udvise dominans over for min hund, det gør jeg heller ikke over for de børn som jeg arbejder med. Jeg har en naturlig autoritet i rollen som "voksen/menneske", og jeg er sgu ingen ledertype, så det gider jeg ikke engang lade som om, at jeg er.

I stedet er mit motto: "Hvis vi samarbejder, kan vi have det skide skægt, men er du på tværs, bliver det svært og så gider jeg ikke". Det betyder, at både børn og hunde må have en dårlig dag, hvor de er hysteriske og skejer ud, uden at jeg bliver sur eller skælder ud. Jeg kan også selv have dårlige dage, bevares.

Men de får rigtig meget ud af, at opføre sig nogenlunde ordentligt, jeg bliver meget sjovere at være sammen med, jeg sætter sjove initiativer i gang, leger og er positiv --- så det er meget tillokkende for Taiki, at opføre sig nogenlunde godt, fordi han ved at han så bliver badet i opmærksomhed, leg og ballade sammen med mig.

 

 

Taiki er jo ikke dummere end som så - han kan jo godt se, hvem der giver ham mad, går tur med ham, børster og nusser ham på maven, leger med ham, træner med ham og gider godbidder.

Hvis jeg havde behov for at understrege yderligere, at jeg var mennesket i huset - og det er han ikke - så ville jeg næsten tænke, at han var retarderet. Det er han dog ikke, og vores samarbejde fungerer rigtig godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil ikke lige svare på det hele lige nu, da der er mange ting og det vil tage lidt tid som jeg ikke har pt. Men grunden til at hun ikk vil den samme øvelse igen og igen er fordi den belønning hun får er for dårlig. Og hvis ikke hun vil blive siddende eller liggende så har hun enten ikk forstået øvelsen/adfærden eller også er din belønning ikke god nok. Så simpelt er det.

 

Hvis du små træner mens hundetræneren forklare så lærer din hund aldrig at vente uden lyd på for du vænner hende til at hun skal trænes hele tiden og du lære hende ikke at vente.

 

Jeg mener det er godt til barn og hund at de laver sjove ting sammen. Så det vil jeg fortsætte med. Og personligt tror jeg ikk en disse på det med lederskab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Vil ikke lige svare på det hele lige nu, da der er mange ting og det vil tage lidt tid som jeg ikke har pt. Men grunden til at hun ikk vil den samme øvelse igen og igen er fordi den belønning hun får er for dårlig. Og hvis ikke hun vil blive siddende eller liggende så har hun enten ikk forstået øvelsen/adfærden eller også er din belønning ikke god nok. Så simpelt er det.

 

Hvis du små træner mens hundetræneren forklare så lærer din hund aldrig at vente uden lyd på for du vænner hende til at hun skal trænes hele tiden og du lære hende ikke at vente.

 

Jeg mener det er godt til barn og hund at de laver sjove ting sammen. Så det vil jeg fortsætte med. Og personligt tror jeg ikk en disse på det med lederskab.

 

Jeg synes så, at det næsten er synd at få dyrebørn (og menneskebørn, for den sags skyld) til at sidde stille, hvis de har krudt i røven. Det er næsten at sætte dem op til en øvelse, der vil fejle, og det synes jeg næsten ikke at man kan være bekendt som den voksne/mennesket, når man kan forudse problematikken.

 

Da vi startede på hvalpehold kunne Taiki ikke blive siddende eller liggende, ikke fordi han ikke fattede øvelsen, men fordi det var for svært. Så ville han blive liggende, men rulle frem og tilbage, eller grave lidt i jorden.

Jeg droppede simpelthen at rette på det indtil han blev lidt ældre. Nu er han ½ år og kan godt blive liggende et stykke tid, for der er kommet en anden ro over ham; jeg tror, det bliver bedre med alderen og derfor vil jeg ikke presse på med øvelsen, før han er klar og har mere ro i kroppen. Så han bliver aldrig liggende længere, end at jeg kan stoppe øvelsen mens han er i ro og selvom andre hunde på hans alder sikkert kan ligge eksemplarisk, er det ikke noget jeg sammenligner med.

 

 

Men jeg er nok også meget præget af mit arbejde med børn, hvor jeg virkelig er stor modstander af hele den der klasserums-sidde stille og lege dukke-ting, mange institutioner og folkeskoler har kørende.

At sidde og ligge stille kan man tidsnok komme til. Hvis man ikke føler, at det har nogen praktisk værdi i ens hverdag, synes jeg ikke at man skal gå så meget op i det, mens hvalpen er lille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Jeg fik også at vide, at jeg skulle ignorere Charlie, når han begyndte at gø, når nogen går ude på opgangen - han har et ret udtalt vogtergen for den slags.

Gør jeg det, så bliver han ved til han ikke kan høre dem mere ... for det er bare hans natur. Og ikke så ønskeligt, det kan jo tage dem lang tid at gå op til øverste etage og låse sig ind osv, når de har små, umulige børn på slæb, som min øverste overbo har.

For os virker det bedst at jeg siger "taaaak!" når han har sagt vov et par gange. Ikke i et surt tonefald, men heller ikke i et "juhu, du er dygtig"-tonefald. Mere sådan et "godt, så ved jeg det, tak - og nu er du færdig"-tonefald. Så har jeg anerkendt, at han har slået alarm, og så ved han, at hvis det var en røver ville jeg nok tage videre affære, så så holder han meget hurtigere op - for det meste næsten med det samme. Så kan han finde på at stå og mumlevuffe lidt, men det gør jo heller ikke noget.

 

Så enig - det der råd om at man bare skal ignorere alt, man ikke vil have, så skal hunden nok holde op, det holder altså bare ikke. I hvert fald ikke hvis man har en rimeligt selvstændig hund, som skam har fint fornøjelse af at gøre noget uanset om mennesket er med på den eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Jeg fik også at vide, at jeg skulle ignorere Charlie, når han begyndte at gø, når nogen går ude på opgangen - han har et ret udtalt vogtergen for den slags.

Gør jeg det, så bliver han ved til han ikke kan høre dem mere ... for det er bare hans natur. Og ikke så ønskeligt, det kan jo tage dem lang tid at gå op til øverste etage og låse sig ind osv, når de har små, umulige børn på slæb, som min øverste overbo har.

For os virker det bedst at jeg siger "taaaak!" når han har sagt vov et par gange. Ikke i et surt tonefald, men heller ikke i et "juhu, du er dygtig"-tonefald. Mere sådan et "godt, så ved jeg det, tak - og nu er du færdig"-tonefald. Så har jeg anerkendt, at han har slået alarm, og så ved han, at hvis det var en røver ville jeg nok tage videre affære, så så holder han meget hurtigere op - for det meste næsten med det samme. Så kan han finde på at stå og mumlevuffe lidt, men det gør jo heller ikke noget.

 

Så enig - det der råd om at man bare skal ignorere alt, man ikke vil have, så skal hunden nok holde op, det holder altså bare ikke. I hvert fald ikke hvis man har en rimeligt selvstændig hund, som skam har fint fornøjelse af at gøre noget uanset om mennesket er med på den eller ej.

 

Min eks' hund, gøede også altid af fremmede. Hvis man så bare lige kiggede op og ud af vinduet, og sagde "Det er ok" eller "Nå nå, det er bare postbuddet" eller lign., stoppede han igen, fordi så havde han opnået hvad han ville = alarmere os om fremmede. Hvad der videre skulle ske, gad han ikke tage sig af, det måtte vi mennesker selv ligge og rode med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Hun Gør også hvis der er en hund hun kender (og plejer at lege/hilse på). Der gør jeg altså ikke noget ved det, altså de andre hunde gør jo også aaaalt for at komme hen til os :lol: Der siger træneren vi skal ud og gå steder med mange hunde (nå ja lige uden for vores dør) og ignorere hende når hun Gør. Det er umuligt!! Kommer der fremmede hunde forbi, så Gør hun ikke hvis vi laver lette øvelser eller kontaktøvelser.

 

Der har du jo så svaret ;-) Hvad med at sætte en kommando på?

Det er en rigtig god idé at lære sin hund at ignorere forbipasserende hunde. Det er ikke alle der vil hilses på, og det er skide irriterende at stå der med en hund som hiver ens arm af led ved synet af en anden hund.

 

Det der med at man ikke må sige 'nej' til sin hund er simpelthen noget af det værste juks, synes jeg. Men at gøre det forudsætter selvfølgelig at den har lært hvad 'nej' betyder.

 

Udover det, så lyder det virkelig som et lortested du går til træning :lol: Skift i en fart ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

(null)

 

Man hiver selvfølgelig ikk hunden ud af bilen og så forventer at denne skal blive i positionen. Det stress niveau man indlære i øvelsen får man i øvelsen. Så klart at man starter op med de øvelser som kræver fart og højt stress niveau. Og så taget bliv i position når hundens stress niveau er faldet. Og det er forskelligt hvor længe hunden kan blive siddende eller liggende alt efter alder og træning. Men som med alt andet så handler det om at sætte gode kriterier og have gode belønninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Man hiver selvfølgelig ikk hunden ud af bilen og så forventer at denne skal blive i positionen. Det stress niveau man indlære i øvelsen får man i øvelsen. Så klart at man starter op med de øvelser som kræver fart og højt stress niveau. Og så taget bliv i position når hundens stress niveau er faldet. Og det er forskelligt hvor længe hunden kan blive siddende eller liggende alt efter alder og træning. Men som med alt andet så handler det om at sætte gode kriterier og have gode belønninger.

 

Det kan vi godt blive enige om. Og en del hunde har brug for f.eks. en trækkeleg som belønning, fordi godbidder bare ikke er spændende nok. Det er den mest effektive måde for os, at træne "bliv siddende/liggende".

Link til indlæg
Del på andre sites

Man finder jo den belønning der virker for lige netop ens egen hund. For nogle hunde er en pølse nok, for andre skal det være lever eller andet, legetøj, lov at snuse der hvor den løbske tæve har siddet, lov at tisse i hegnet osv. Så det er jo bare at finde en god belønning så hunden føler det kan betale sig at blive. Og så selvføfelig træne derfra hvor man er nået til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det er ikke fordi vi har problemer med Molly. Jeg tror mere bare på at vi holder hund på en anden måde, end fx. hvad vores træner mener man skal.. (Vi har haft hund før, men aldrig gået til træning). Vi skælder såmænd aldrig ud på hende, det er nok at sige "slip" hvis hun har noget i munden, eller "Nej" hvis der er noget hun gør som hun ikke må (ok, ikke at Gø). Hun går pænt i snor og kan utrolig mange ting :)

 

Det er mere bare den der med at det skal være sådan og sådan og du skal gøre sådan og sådan. Det hele skal bare ordnes ved at ignorere...

 

At gå til træning har faktisk kun gjort at jeg har tvivlet på mange ting, hvilket jo ikke er meningen. Molly er en selvstændig hund og gør ikke ting for at behage folk, men for at have det sjovt! Godbidderne er hun lidt ligeglad med, men spiser dem da... Hun vil bare gerne have ros, så bliver hun så glad :lol: Legetøj til belønning virker ikke, for så bliver hun overivrig :roll: Og kan ligepludselig ingenting huske. Men måske når hun bliver ældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fx. må børn ikke sige "Nej" eller lave træning med hunden. Lidt for sent for vores vedkommende, jeg lærte nemlig børnene at lave tricks med Molly istedet for at hun hoppede op af dem... Overfor børnene gider Molly gerne lave de samme tricks igen og igen. Hun kan nemlig ikke ret mange ;-)

:5up::5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil ikke lige svare på det hele lige nu, da der er mange ting og det vil tage lidt tid som jeg ikke har pt. Men grunden til at hun ikk vil den samme øvelse igen og igen er fordi den belønning hun får er for dårlig. Og hvis ikke hun vil blive siddende eller liggende så har hun enten ikk forstået øvelsen/adfærden eller også er din belønning ikke god nok. Så simpelt er det. Kan da godt være belønningen er for dårlig.. Men vi har prøvet alt simpelthen. Hun gider godt fx. 4 øjenkontakt, 3 sit, 1 stå, gå pænt i snor lidt, øjenkontakter igen, så lægge ned osv. Det er som om hun keder sig hvis det er det samme hele tiden efter hinanden i 3-4-5 min.

Hvis du små træner mens hundetræneren forklare så lærer din hund aldrig at vente uden lyd på for du vænner hende til at hun skal trænes hele tiden og du lære hende ikke at vente. Hvis du ved hvordan jeg lærer hende at lade være med at Gø, imens hun sidder stille og venter på træneren taler færdig. Så må du gerne fortælle det. Ignorering hjælper ikke. Hun Gør ikke andre steder når hun skal vente, hvis vi fx. møder nogen og står og snakker lidt. Der venter hun pænt i fred og ro.

 

 

...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der har du jo så svaret ;-) Hvad med at sætte en kommando på?

Det er en rigtig god idé at lære sin hund at ignorere forbipasserende hunde. Det er ikke alle der vil hilses på, og det er skide irriterende at stå der med en hund som hiver ens arm af led ved synet af en anden hund.

 

Det der med at man ikke må sige 'nej' til sin hund er simpelthen noget af det værste juks, synes jeg. Men at gøre det forudsætter selvfølgelig at den har lært hvad 'nej' betyder.

 

Udover det, så lyder det virkelig som et lortested du går til træning :lol: Skift i en fart ;-)

 

Jamen, det er jo det man ikke må. Vi fik at vide vi skulle hjem og gå steder med masser af hunde og hvis hun begyndte at gå skulle jeg bare stoppe op og vente på hun stoppede med at gø. (Er prøvet, hun stopper når hun ikke kan se dem mere). Istedet har jeg valgt at gøre det modsatte og laver lidt sjov med Molly, beder hende sitte eller noget øjenkontakt. = Hun gør ikke af de fremmede hunde.

 

Har ikke mulighed for et andet træningssted og er overordnet også ganske tilfreds. Vi startede der kun for det sociale, men jeg tager det jeg kan bruge og resten der gør jeg bare som jeg vil :slem: Det har trods alt været dejligt at få fortalt og vist nogle ting/øvelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

men jeg tager det jeg kan bruge og resten der gør jeg bare som jeg vil :slem:

Sådan skal det lyde. Det er jo trods alt din hund, så naturligvis bestemmer du suverænt, hvordan tingene bedst foregår for Molly. Nogle trænere er bare ikke specielt gode og så må man tage de smuler, der er - og hygge sig med sine egne øvelser i hyggelige omgivelser. Der er jo også andre hundefolk tilstede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Det med at vente på træningsplads, det har jeg også brugt en del tid på med Motor (som snakker fanden et øre af), jeg brugte at drysse godbidder på jorden som han så stod og søgte, ikke mange af gangen, kunne altid smide flere, men så var jeg sikker på at han spiste dem, så de ikke lå til alle de andre hunde på banen.

 

Ellers har jeg stille rost ham for at holde mund og lavet godbidsautomaten, givet ham riiiiigtig mange så snart han var stille.

 

Gøede han, kom det an på hvad han gøede af. Kiggede han på mig, vendte jeg mig med ryggen til. Gøede han af en anden hund/ville derover, gik vi længere væk fra den. Gøede han bare ud i luften (jævnligt :lol:), sagde jeg nej og fik ham til at sidde eller dække, så jeg kunne rose for det og han ligesom kom ud af det der gø-trip.

 

Det tog noget tid, men lige pludselig var den der bare. Nu har vi så ikke gået til træning et godt stykke tid, så jeg har ikke fået det holdt ved lige, men er sikker på vi kan gøre det igen :-D

 

 

Spidshunde som har tendens til at gø meget, synes jeg ikke virker at ignorere. For dem er det selvforstærkende og meget, meget dejligt bare at larme, Motor har præsteret at gø i 2 timer i træk mens han skulle vente på at komme ud og hyrde, han stopper ALDRIG af sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

PS, Motor er forresten også meget glad for at gå og snuse i det hele taget, så på træningspladsen sørgede jeg for pauser hvor han så fik snuse-fri, oftere end de andre holdt pauser, ligesom dig skiftede jeg også mere mellem øvelserne. Motor gider leverpostej på en træningsplads, andre godbidder er så som så, så det var perfekt at jeg kunne bruge "fri" som en belønning også.

 

Trækkeleg brugte vi også, men det skulle være kortvarige sessioner, for ellers blev han også helt vild og så havde han svært ved at koncentrere sig bagefter :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har på hvalpeholdet fået at vide vi herhjemme skal ignorere alt uønsket adfærd. Fordi øjenkontakt, "Nej", anden ordre er belønning....

 

Fx. går hun i "Gø-Gø-Gø" i nogle forskellige situationer. Ignorering = Hund der gør til hun segner.

 

Er det fordi der er en lukket dør ignorerer vi hende, der stopper hun lynhurtigt. Hun gør også på hvalpeholdet, når træneren skal fortælle ting = hun røvkeder sig og vil bare blive ved med at have det sjovt. Har fået at vide jeg skal ignorere hende, men så kan vi ikke hører noget som helst :stupid: Så nu er jeg begyndt med at give hende nemme øvelser imens træneren fortæller... (Sit,Dæk, Pote, Highfive ). Hun synes også at lave kontaktøvelser i 5 min i træk er kedeligt = Gø-Gø-Gø. Jeg laver lidt af hvert indimellem kontaktøvelserne til træningen. Fatter ikke hvordan de andre ejere kan få deres hunde til det samme i så lang tid :shock:

 

Hun Gør også hvis der er en hund hun kender (og plejer at lege/hilse på). Der gør jeg altså ikke noget ved det, altså de andre hunde gør jo også aaaalt for at komme hen til os :lol: Der siger træneren vi skal ud og gå steder med mange hunde (nå ja lige uden for vores dør) og ignorere hende når hun Gør. Det er umuligt!! Kommer der fremmede hunde forbi, så Gør hun ikke hvis vi laver lette øvelser eller kontaktøvelser.

 

Vi siger også "Nej", "AA", "Slip" til hende når hun gør noget hun ikke må. Selvom vi får at vide alt uønsket adfærd = Ignorering.

 

Jeg har faktisk gået og haft det lidt dårligt med at vi siger "Nej" osv. Indtil jeg læste tråden om dårlige råd...

 

Så dårlige råd gives stadigvæk!! Vi har også fået fortalt at hunden vil dominere hvis man ikke viser hvem der bestemmer. Fx. må børn ikke sige "Nej" eller lave træning med hunden. Lidt for sent for vores vedkommende, jeg lærte nemlig børnene at lave tricks med Molly istedet for at hun hoppede op af dem... Overfor børnene gider Molly gerne lave de samme tricks igen og igen. Hun kan nemlig ikke ret mange ;-) Fik fortalt at den ene voksen hver gang skal hen og fjerne hunden uden at sige en lyd, men så ville jeg ikke kunne lave andet... Det tog ikke Molly mange dage med at stoppe med at hoppe op af børnene, efter jeg lærte dem nogle tricks. Nå, ja Molly er ikke i tvivl om hvem der bestemmer herhjemme selvom vi har gjort sådan.

 

Det der virker på den ene hund virker ikke på den anden. Molly er så hvis bare den eneste hund på hvalpeholdet der er "den anden" :roll: Molly er 5 mdr. Hun KAN godt gå pænt, men gider ikke altid. Hun KAN også kontaktøvelse, men gider ikke 5-30 gange i træk. Hun KAN godt sitte i længere tid, men hvorfor skal jeg dog det? Hun KAN godt lægge sig ned i længere tid, men igen hvooorfooor? Hun er dog ALTID med på ting hvor hun ikke skal være så musestille :lol:

 

Tilgengæld er hun mega sjov! Hendes helt egen! Stædig og selvstændig!:hjerte:

 

Sikke en lang smøre. Den handler nok mere om Molly, end om dårlige råd :oops:

 

Det er en skam at brugen af at ignorere er så misforstået. Det virker altså hovedsageligt, hvis den uønskede adfærd i sig selv ikke er så interessant og hvis du samtidig arbejder med belønning af høj værdi. Eks: du vil lære hunden at dreje venstre om sig selv. Alt hvad der er en tilnærmelse til den adfærd (se til venstre, vægt på venstre ben, skridt til venstre), belønnes, alt andet ignoreres. På den måde vil hunden kunne regne ud hvad du vil have den til.

At gø, grave i rosenbedet eller splitte en sofa ad, kan i sig selv meget attraktivt for hunden, og ignorering har da ingen effekt.

Ærgerligt at du ikke har fået nogle redskaber til at undgå at din hund begynder at gø.

Det lyder som om du kender din hund godt. Benyt dig endelig af din viden og tilpas din træning efter det:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Molly er ½ samojede, og er sikker på hele hendes personlighed har hun fra samojeden. Minder meget om Motor med det du fortæller. Hun elsker også at søge godbidder (og foder) og skal nok sørge for at fortælle når der ikke er flere til hende :lol: Så underligt for os. Vores gamle hund spiste ikke godbidder, kun hans foder.

 

Lige netop leverpostej er Molly rigtig vild med, men leverpostej med til træning? Hvordan gør man det, uden at det hele er smurt ind i leverpostej?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Molly er ½ samojede, og er sikker på hele hendes personlighed har hun fra samojeden. Minder meget om Motor med det du fortæller. Hun elsker også at søge godbidder (og foder) og skal nok sørge for at fortælle når der ikke er flere til hende :lol: Så underligt for os. Vores gamle hund spiste ikke godbidder, kun hans foder.

 

Lige netop leverpostej er Molly rigtig vild med, men leverpostej med til træning? Hvordan gør man det, uden at det hele er smurt ind i leverpostej?

 

Jeg havde det i en frysepose i godbidstasken og så brugte jeg fingeren :mrgreen: Har prøvet teske, virkede ok, jeg kunne bare ikke holde lyden ud af metal mod tænder. Prøvede også en brugt ispind, det var ret godt, men fingeren var nok bare nemmere. Havde vådservietter med, så tørrede jeg bare fingeren engang imellem.

 

Til søg brugte jeg så alm godbidder eller kogt hjerte, pølsestykker etc. Søg er åbenbart sjovt næsten ligemeget hvad der hældes ud, hvor kontakt og sådan krævede leverpostej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Det med at vente på træningsplads, det har jeg også brugt en del tid på med Motor (som snakker fanden et øre af), jeg brugte at drysse godbidder på jorden som han så stod og søgte, ikke mange af gangen, kunne altid smide flere, men så var jeg sikker på at han spiste dem, så de ikke lå til alle de andre hunde på banen.

 

Ellers har jeg stille rost ham for at holde mund og lavet godbidsautomaten, givet ham riiiiigtig mange så snart han var stille.

 

Gøede han, kom det an på hvad han gøede af. Kiggede han på mig, vendte jeg mig med ryggen til. Gøede han af en anden hund/ville derover, gik vi længere væk fra den. Gøede han bare ud i luften (jævnligt :lol:), sagde jeg nej og fik ham til at sidde eller dække, så jeg kunne rose for det og han ligesom kom ud af det der gø-trip.

 

Det tog noget tid, men lige pludselig var den der bare. Nu har vi så ikke gået til træning et godt stykke tid, så jeg har ikke fået det holdt ved lige, men er sikker på vi kan gøre det igen :-D

 

 

Spidshunde som har tendens til at gø meget, synes jeg ikke virker at ignorere. For dem er det selvforstærkende og meget, meget dejligt bare at larme, Motor har præsteret at gø i 2 timer i træk mens han skulle vente på at komme ud og hyrde, han stopper ALDRIG af sig selv.

 

Det er i det hele taget blevet min opfattelse, at man ikke kan have en totalt "færdig" metode for hvordan hundetræning skal være og hvad der virker, fordi hunde bare er forskellige. Jojo, altså - overordnet kan man sige, at man er til bløde metoder. Men sådan i detaljer, der synes jeg virkelig der er forskel på, hvordan man skal håndtere forskellige ting for at det fungerer.

Som du siger, så synes nogle hunde altså også bare, at det er fedt at larme og høre sig selv gø. Så der er man jo lost ved at ignorere dem og må prøve forskellige andre ting. Af og til duer det ikke at sige "taaaak" til Charlie, der er han helt oppe og flippe, og så må jeg aflede ham, hvis jeg vil have ro.

 

Derudover, så er mine hunde slet ikke udprægede "kommando"-hunde - de er overvejende "fornemmelses"-hunde, hvis man kan sige det. ISÆR Charlie. Da jeg fik ham, så gik jeg jo kækt i gang med klikker og kommandoer og godbidder. Og jaja, han sittede da vældigt nemt. Men så ville jeg f.eks. jo også øve dæk, og jeg fulgte instrukserne i mine hundebøger og sad der med ham og guidede og gjorde ved, og Charlie var bare såååå øv. Han syntes overhovedet ikke, det var sjovt, og han fattede simpelthen ikke, hvad jeg ville have ham til - eller hvorfor. Og han virkede virkelig som om, at han bare var med, fordi han jo gerne ville være sammen med mig, men det gav ingen mening for ham, at han skulle lægge sig, hvis han nu sad udmærket som han sad. Og så tænkte jeg lidt over tingene og holdt øje med ham, og det sjove var jo, at han lagde sig i de situationer, hvor jeg naturligt ville have bedt ham om det, (hvis han nu fes rundt eller på anden måde skulle "hjælpes" til ro). Han satte sig før jeg havde sagt sit, han fulgte bare mig og den stemning, vi havde - det, vi lavede. Så han var meget nemmere og opførte sig eksemplarisk, hvis jeg ikke kommanderede rundt med ham. Også når vi gik tur - han gik jo altid bare der ved siden af mig i slap line uden at trække eller gøre nogle andre krumspring, og han satte sig af sig selv bag mig, når vi skulle over en vej. Jeg behøvede ikke en eller flere kommandoer til at rende rundt med ham i byen, og jeg var ret målløs. Jeg siger som regel "så må vi gå" i glad, lys, opmuntrende stemme, når vi så efter at have ventet og set os for begynder at gå. Men ikke som kommando, bare sådan "så, nu skal vi videre"-småsnak. Jeg skal ikke bede ham stoppe, han stopper af sig selv bagved, når jeg stopper - og jeg var faktisk paf over, at han bare gjorde det. Der er tit folk der siger "gud, hvor er han veldresseret" eller "nej, hvor har du trænet ham fantastisk, hvor har I gået?". Især fordi han jo nu altid går uden snor. Men jeg har jo ikke trænet ham til det. Han ER bare sådan der. Og så ville det være synd at begynde at fyre kommandoer af og stå og glo på ham og insistere på at få ham til det. Han bryder sig heller ikke om at lære tricks, jeg prøvede med det, og han viste nada entusiasme - hvad skal han rulle rundt for, give pote eller high five, når det ikke giver mening for ham og jeg heller ikke skal bruge det til noget. Så kan man have verdens bedste godbidder, det rager ham en høstblomst, han er ikke madglad, og i sådan en situation, der er han da en ren Gandhi i sultestrejke, der kan han bare ikke købes - han kan mærke på mig, hvis det ikke er rigtig vigtigt, og så gider han ikke. Hvorfor skulle han?

Charlies eneste "rigtige" kommando, det er "kom" - indkald bliver jo altså nødvendigt temmelig ofte. Og den fungerer, den forstår han godt, og så bruger vi ellers træningstiden på at lege, lave aktiverende søgeopgaver, hygge og snakke og alt sådan noget. Og han er sjov med godbidder også i forbindelse med leg. En bold, hvor godbidderne falder ud af, hvis man triller den, det forstår han ikke. Han VIL ikke trille den, selvom der er kylling i, som han elsker. Men selv de sværeste Nina Ottossen-spil, hvor man skal skubbe og løfte og dreje og hvad ved jeg, der gider han, om det så er de kedeligste godbidder. For der synes han, at det han skal gøre for dem er sjovt - det er motivationen, at han kan lide den aktivitet, ikke bare godbidden.

 

Jeg tager det i mindre skridt med Buster, men på mange måder minder han altså om Charlie - vi har lidt mere arbejde med gåturene, og det er helt fint. Men hjemme er der ingen kommandoer på ham heller. Han er også bare faldet ind og følger stemning og aktiviteter så fint.

 

Så mine hunde er ikke ret træningskrævende i det hele taget - det er der jo mange andre hunde, som klart er. Jeg er ret overrasket over, hvor store forskellighederne kan være, uden at det overhovedet handler om at de er uopdragne eller noget, de har bare forskellige behov og præferencer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når din hund ikke vil sitte mange gange i træk er din belønning ikke god nok. Så simpelt er det bare. Hunden gør kun noget for at opnå noget eller for at undgå noget. Det er i hvert fald min klare overbevisning, og det gælder for alle racer. Min retriever skal være "well to please" eller hvad pokker det hedder, men jeg kan ikke rigtig se ideen i det, for han gør intet for at gøre mig glad, han gør hvad der kan betale sig for ham. Har du et eksempel hvor det ikke er tilfældet hører jeg gerne om det.

Derfor er din belønning ikke god nok. Og ja, det kan se lettere ud for sidemanden der har en labrador som hopper på tungen for en lille bid pølse.

Jeg siger ikke det er let at finde en god belønning og nogen gange er den ikke i vores lomme, nogen gange er den et sted udenom jer.

Det er død træls at man står der og synes man nu har taget det bedste af det bedste med, og så synes hunden alligevel at andet er mere spændende. Men det er fakta at hunden bare ikke findes belønningen spændende nok.

 

Du står foran en stol. For hver gang du sætter dig ned på den og rejser dig igen får du 100 kr. Det gør du nogle gange. Er du fattig studerende gør du det til dine ben er syret til, har du penge nok, gider du måske kun gøre det få gange. Nu siger du at du ikke gider mere. Så tilbyder jeg dig 1000 kr. pr. gang. så gider du måske godt lige gøre det et par gange mere, osv. Det er nøjagtig det samme med hunden :)

 

Hvordan du får hende til ikke at gø når træneren snakker, er en rigtig svær en, og jeg er ikke sikker på at jeg er kompetent nok til at hjælpe dig med at afhjælpe adfærden. Jeg ved bare (af bitter erfaring) at du ved at træne med hende mens træneren snakker ikke lærer hende at være stille, men blot lærer hende at hun skal underholdes hele tiden. Da jeg selv havde et problem med at min hund peb meget under træning fandt jeg en artikel i et canis blad hvori problemet var beskrevet, og vi er det nærmest helt kvit idag. Jeg brugte 3 uger hvor jeg kun trænede på det problem, og var med på holdet, men arbejdede ud fra min egen træningsplan i de uger for at komme problemet til livs.

Jeg vil undersøge om ikke der ligger noget om materialet på canis (synes meget ofte de har nogle rigtig gode og holdbare løsninger på problemer) eller søge efter stof til emnet andet steds. At lære hunden ikke at gø er virkelig en svær opgave (nærmest umulig) da den får så meget succes med at gø. Og netop derfor ved jeg ikke helt hvordan man skal sætte ind.

 

Og så har jeg super god erfaring med at træne på den måde hvor man er 2 mennesker sammen, og arbejder sammen med 1 hund af gangen. Hundene er dermed ude på skift i 10 min hver. Hundene lærer at de er på når de er ude, de yder maksimalt fordi de får pauser, og man er ude over gø problemet. Og en masse andre fordele. Men det er selvfølgelig klubben der skal arbejde på den måde, så det ved jeg godt du ikke kan bruge til så meget. Jeg har selv arbejdet med hund ude en time af gangen i mange år, og er først indenfor det sidste år skiftet til at arbejde 2 og 2 sammen, men jeg er meget positiv over resultatet og kan kun anbefale det.

 

Held og lykke med træningen :) alt i alt så handler det jo om at følge sit hjerte og sin mavefornemmelse. Sådan gør vi andre :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når din hund ikke vil sitte mange gange i træk er din belønning ikke god nok. Så simpelt er det bare. Hunden gør kun noget for at opnå noget eller for at undgå noget. Det er i hvert fald min klare overbevisning, og det gælder for alle racer. Min retriever skal være "well to please" eller hvad pokker det hedder, men jeg kan ikke rigtig se ideen i det, for han gør intet for at gøre mig glad, han gør hvad der kan betale sig for ham. Har du et eksempel hvor det ikke er tilfældet hører jeg gerne om det.

Derfor er din belønning ikke god nok. Og ja, det kan se lettere ud for sidemanden der har en labrador som hopper på tungen for en lille bid pølse.

Jeg siger ikke det er let at finde en god belønning og nogen gange er den ikke i vores lomme, nogen gange er den et sted udenom jer.

Det er død træls at man står der og synes man nu har taget det bedste af det bedste med, og så synes hunden alligevel at andet er mere spændende. Men det er fakta at hunden bare ikke findes belønningen spændende nok.

 

Du står foran en stol. For hver gang du sætter dig ned på den og rejser dig igen får du 100 kr. Det gør du nogle gange. Er du fattig studerende gør du det til dine ben er syret til, har du penge nok, gider du måske kun gøre det få gange. Nu siger du at du ikke gider mere. Så tilbyder jeg dig 1000 kr. pr. gang. så gider du måske godt lige gøre det et par gange mere, osv. Det er nøjagtig det samme med hunden :)

 

Hvordan du får hende til ikke at gø når træneren snakker, er en rigtig svær en, og jeg er ikke sikker på at jeg er kompetent nok til at hjælpe dig med at afhjælpe adfærden. Jeg ved bare (af bitter erfaring) at du ved at træne med hende mens træneren snakker ikke lærer hende at være stille, men blot lærer hende at hun skal underholdes hele tiden. Da jeg selv havde et problem med at min hund peb meget under træning fandt jeg en artikel i et canis blad hvori problemet var beskrevet, og vi er det nærmest helt kvit idag. Jeg brugte 3 uger hvor jeg kun trænede på det problem, og var med på holdet, men arbejdede ud fra min egen træningsplan i de uger for at komme problemet til livs.

Jeg vil undersøge om ikke der ligger noget om materialet på canis (synes meget ofte de har nogle rigtig gode og holdbare løsninger på problemer) eller søge efter stof til emnet andet steds. At lære hunden ikke at gø er virkelig en svær opgave (nærmest umulig) da den får så meget succes med at gø. Og netop derfor ved jeg ikke helt hvordan man skal sætte ind.

 

Og så har jeg super god erfaring med at træne på den måde hvor man er 2 mennesker sammen, og arbejder sammen med 1 hund af gangen. Hundene er dermed ude på skift i 10 min hver. Hundene lærer at de er på når de er ude, de yder maksimalt fordi de får pauser, og man er ude over gø problemet. Og en masse andre fordele. Men det er selvfølgelig klubben der skal arbejde på den måde, så det ved jeg godt du ikke kan bruge til så meget. Jeg har selv arbejdet med hund ude en time af gangen i mange år, og er først indenfor det sidste år skiftet til at arbejde 2 og 2 sammen, men jeg er meget positiv over resultatet og kan kun anbefale det.

 

Held og lykke med træningen :) alt i alt så handler det jo om at følge sit hjerte og sin mavefornemmelse. Sådan gør vi andre :)

Helt så simpelt er det altså ikke. Vi kan ikke blive uenige om at belønningens værdi for hunden, er meget vigtig, men der er andre faktorer i spil. Når retrievere er så populære som f.eks. blindehunde/ servicehunde, er det bl.a. fordi de villigt og stabilt udfører den samme øvelse om og om igen. Det ville kræve meget mere arbejde at få en Broholmer til at udføre det samme stykke arbejde (og nu generaliserer jeg naturligvis).

Hundens læringsniveau generelt har også betydning, samt det stressniveau den befinder sig på, på træningspladsen.

TSs træner har en pointe i, at man skal passe på ikke at "belønne" den uønskede adfærd med opmærksomhed og korrektioner, men h*n undlader åbenbart at give anvisninger til hvordan TS kan foregribe problemet. Det kan være en rigtig stor mundfuld for en ung hund at koncentrere sig på en træningsplads

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke uenig i at der er meget forskel på hvor hurtig en hund er og hvor nemt det er at belønne den. Som jeg også skrev er det let med en labrador da den måske vil hoppe på tungen for et lille pølse stykke, mens det er sværte at få en Mastiff til at hoppe rundt. Og en Mastiff eks har heller ikke fysik til at sætte sig og rejse sig mange gange efter hinanden. Så der er vi ikke uenige :) men vælger hunden os fra så mener jeg helt bestemt at den har fundet en belønning der er bedre (

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke uenig i at der er meget forskel på hvor hurtig en hund er og hvor nemt det er at belønne den. Som jeg også skrev er det let med en labrador da den måske vil hoppe på tungen for et lille pølse stykke, mens det er sværte at få en Mastiff til at hoppe rundt. Og en Mastiff eks har heller ikke fysik til at sætte sig og rejse sig mange gange efter hinanden. Så der er vi ikke uenige :) men vælger hunden os fra så mener jeg helt bestemt at den har fundet en belønning der er bedre (

Tak for dit svar. Jeg er stadig ikke enig i dit oprindelige udsagn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...