Hop til indhold

Nybegynder Barf


Gæst Soffer
 Share

Recommended Posts

Gæst Soffer

Hejsa

 

Jeg overvejer at gå over på Barf jeg har ikke kunne finde nogen konkrete priser på det.

 

Vi har en Golden retriever på 33 kg han og det eneste jeg har kunne finde er at han skal have ca 2% af hans kropsvægt.

 

Så er der nogen der kan fortælle mig hvad i ca giver for barf om måneden, så vidt jeg kan se og regne mig frem til så ligger det på omkring 650 kr om måneden, for en hund på vores str.?

 

Samtidigt vil jeg høre fordele og ulemper ved barf kontra alm. tørfoder..

 

Vh

Søren

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Schnitzel

Det smartest er at tage en tur forbi een som sælger BARF (f.eks. Rigtig Hundemad) og blive guidet. De 2% er kun en tommelfingerregel

Mine 3 voksne bliver BARF'et og den ene får kun 90g. vejer 7,8 kg. og den anden får 180g. og han vejer 9,5 kg.

Den 3. er pt. på tørfoder, da hun har hvalpe.

Jeg køber 20 kg. pr. gang og koster ca. 650 kr. og har til ca. 2 mdr. når alle 3 hunde får kød.

 

 

/Torben

Redigeret af Schnitzel
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MartineSophia

Vi bruger barf til vores mopsedreng.. Han havde problemer med maven så vi gik over til barf og det har virkelig hjulpet. Dog vil jeg sige at du skal vide at du skal starte ud med at komme hos en prof. sådan at personen kan se hvad din vovse skal have. Eks. måtte Romeo ikke få heste kød i starten men får det nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi begyndte for ca. en måned siden at barfe vores sankt bernhard tæve. Årsagen til dette er, at hun har en meget kraftig pollenallergi som lige er blevet opdaget. Dyrlægen anbefalede enten deres allergifoder eller barf, da vi specifikt skulle undgå forskellige alm. grøntsager pga. krydsreaktioner. Vi valgte barf, da dyrlægen ikke kunne garantere, at tørfoderet er helt frit for lagermidder, hvilket hun også reagerer kraftigt på. Nu har vi, som skrevet, været på barf i ca. en måned og har frem til nu brugt ca. 1000 kr. incl olier og vitaminer, ca. 30 kilo, men uden godbidder og hyggeben.

 

I bund og grund er det "bare" at hælde noget foder i skålen, men så alligevel ikke. Jeg vil anbefale dig at læse så meget som muligt på nettet, hvis du ikke allerede har gjort det. En rigtig god side er Kom godt igang med rfodring. Siden er god, da der er henvisninger til videnskabelige kilder osv. Siden er skrevet af en biolog med speciale i hunde.

 

Min egen holdning til barf information på nettet er meget kritisk. Der er flere steder hvor der bliver lagt op til, at barf kan kurrer alt fra kræft til nedgroede tå negle, så husk din kritiske sans når du læser.

 

Da vi startede, gik vi bare igang. Vi havde løbende skiftet et måltid ud med råt, uden at planen var at skifte til barf. Til at begynde med, gik afføringen fra helt hvid, knas tør og knoldet til vandig diarré. Diarréen stammer ikke fra kødet men nærmere fra noget, som er blevet spist under en tur.

Jeg har fra starten manglet en rettesnor for hvor meget man skal give af de forskellige foderemner. Jeg har snakket med eks. Rigtig hundemad, hvor vi stadig handler og er tilfredse med deres produkter, men deres svar var, at jeg skulle kigge på min hund og finde den metode som passer til os. Det følte jeg ikke, at jeg blev klogere af. Vi har så valgt at følge foderplanen fra ovenstående link, den uden grønt, og det har givet ro på maven. Vi fodrer stadig to gange om dagen, men giver ca. 200 - 300 g om morgnen og resten om aftenen. Vi følger ikke de 2 % til fingerspidserne, nogle dage er der lidt mere og andre dage lidt mindre i skålen. Dette er fordi, at vuffen bliver totalt sløv når hun skal fordøje alt den mad i løbet af dagen. Vi kan se det på hendes energi niveau og kan nu bedst lide hende som slagtehund.

 

Nu skal det heller ikke gøres sværre end det er, så det er bare at gå i gang og holde øje med om hunden forandrer sig og justere ben osv. efter hvad der kommer retur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Tal med en fra RH de kan rådgive dig både m.h.t. pris og mængde. Min aussie på ca 26 kg får ca 3 kg kød om ugen plus ben. Jeg køber altid stort ind og jeg giver 1500 kr for 50 kg. kød, så må du lige regne lidt på det selv ;-) .

 

Begge mine hunde er rigtig glade for barf og trives godt på det. Dog var den yngste ret "løs i maven" i en 3 uger da jeg som 5 mdr. kørte ham over på barf, men nu er der ingen problemer.

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanja

Vi har været på Barf i 3 år og må sige at der har været stor forskel på hvordan vores hund har reageret på de forskellige leverandører. Fx fik hun dårlig mave af Rigtighundemad men fungerer fint på Original Barf.

 

Vi kom frem til i tidernes morgen at det kostede ca lige så meget på barf som et ordentligt tørfoder. Men ved ikke om priserne på tørfoder har ændret sig siden dengang. vi gir pt ca 400 kr om måneden til en hund på 20 kg (meget aktiv jagthund så hun får en ordentlig portion)

 

Kan kun tilslutte mig at det er vigtigt at finde et sted hvor forhandleren er uddannet. Det kan godt virke lidt uoverskueligt i starten men se på din hund når du kommer igang. Er pelsen blank så får den nok fedtstof, er vægten ok så passer mængden af foder. Ellers kan du lynhurtigt justere det:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Liva's mor

Vi gik over på Barf for ca. 2 måneder siden. Vi har en labrador, Liva som vejer ca. 29 kg og hun får 450 g om dagen (så det er jo mindre end de anbefalede 2%). Vi køber Original Barf hos FoderXpressen, det ligger I Mårum ved Græsted, så hvis du bor i nærheden kan jeg klart anbefale at tage en tur forbi Kirsten og snakke med hende - man kan også købe over nettet hos hende ;-)

 

Men om ikke andet så vil jeg ihvertfald klart anbefale at kontakte en som har forstand på det inden man starter op.

 

Jeg havde en forestilling om inden vi gik igang med Barf at vi kunne spare en masse på at købe foder hos slagtere, supermarkeder osv., men må indrømme at det meste af vores foder bliver købt hos FoderXpressen - fordi det er dejligt nemt med de poser som er løsfrossent, så det er nemt at veje af - og så fylder det at købe stort ind meget mere end jeg havde ventet.

 

Det er måske rigtigt med at det ikke er dyrere at fodre med Barf end med et godt tørfodermærke, man skal bare lige være opmærksom på at der også skal forskellige tilskudsprodukter til (olie og vitaminer) ihvertfald efter den vejledning vi har fået - for at man er sikker på de får alle de næringsstoffer de skal have - ved godt der er nogle som ikke giver tilskudsprodukter overhovedet, men det ville jeg ikke selv turde undvære - og det kan altså godt være lidt af en udskrivning - specielt når man starter op.

 

En anden ting man også skal være opmærksom på er frysepladsen, jeg synes det fylder MEGET mere end jeg havde regnet med, vi har en almindelig skabsfryser (sådan en som kan stå under et køkkenbord) som kun er til Liva's kød, men vi kunne nemt bruge MEGET mere plads, jeg tror hvis man køber foder fra RigtigHundemad det der som er hakket og i 500 grams blokke så vil man kunne spare en masse plads, men det synes jeg så ikke personligt virker særlig lækkert når det er fuldstændig hakket sammen - jeg vil hellere have det er løsthakket og så mener jeg også det må være noget nemmere at dosere - ved godt der er nogle som tøer sådan en 500 grams pakke op og tager det de skal bruge og så fryser resten ned igen, det er jeg så ikke selv så meget for. Nå men det der gjorde til at jeg blev overrasket over at det fylder så meget er at hvis man skal fodre varieret så er det jo mange forskellige ting man skal have liggende og så kan man ikke rigtig købe stort ind af flere forskellige ting for så er der jo kun plads til få forskellige ting - så jeg kan kun anbefale at man har mere end rigeligt fryseplads.

 

Men når man tager højde for de her ting så kan jeg helt klart anbefale Barf, Liva har altid været meget glad for mad, men hun er jo også labrador ;-) men nu hvor hun får råt så hopper og danser hun endnu mere når hun skal have mad, så det er virkelig en fornøjelse af se. Noget andet er også at hendes afføring er blevet væsentligt mindre, før vi gik over på Barf prøvede vi lidt forskellige tørfodermærker af de bedre slags fordi vi havde lidt problemer med hendes afføring, så der var det nogen gange det næsten ikke kunne være i posen hvor det nu kun er et par små knolde der skal i posen at man næsten tænker det er spild af pose med den smule ;-)

 

Vi har så lavet lidt småændringer i forhold til den plan vi fik, f.eks. giver vi Liva mad 2 gange om dagen, vi prøvede nok i en halvanden uges tid kun at give mad en gang om dagen som de anbefalede - og på forskellige tidspunkter på dagen, men det kunne Liva slet ikke finde ud af og var slet ikke til at holde ud, så vi besluttede altså at give mad 2 gange om dagen og det fungerer bare perfekt for hende, ja hvis det står til hende så ville hun gerne have mad endnu flere gange om dagen - men den går vist ikke ;-)

 

Vi giver så også kun Kallun en gang om ugen hvor der på planen stod kallun 2 gange om ugen, men af hvad vi har læst os til så er der mange der mener det er dem der producerer Barf som tjener flere penge ved at sælge kallun end andet kød da det stort set ikke koster noget for dem - så det har vi valgt at tro på og så længe det fungerer for Liva er det sådan vi vil gøre det.

 

Py ha det blev til lidt af en roman, håber det kan hjælpe dig - ellers spørg bare løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også golden retriver .Freja er nu 1 år .De første mdr havde hun meget ''mavehalløj''.

Vi gik over på barf - efter et par mdr syntes vi hun fik mavehalløj igen.

De sidste par mdr bruger vi tørpiller fra woulfblut - ca 150 g morgen .Aften får hun råt ca 150 g tilsat hjemmelavet ( kogte ris/ kylling m grøntsager ) denne måde fungere rigtig godt.

barf her bruger vi også løsfrossen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...