Hop til indhold

Køresyg hund


Gæst MikaelPS
 Share

Recommended Posts

Gæst MikaelPS

Hej med jer allesammen, håber på at kunne få et godt råd eller to med på vejen. Min hustru og jeg har to hunde, en på 1 år og en på ca. 4 mdr. Den lille nye er en Collie (samme slags som Lassie, for dem som måtte være i tvivl). Nå nu slet ikke det som det handler om.

 

Den lille nye kunne i starten sagtens holde ud til at køre bil. Vi købte så en hundesele til hende ligesom vi har til den store så hun kunne blive spændt fast med sikkerhedssele. Og siden den dag kan vi ikke køre i bil med hende i mere end 45min så begynder hun at kaste op. Jeg har prøvet at løsne for remtøjet rundt om livet og halsen på hende - ingen effekt. Jeg har prøvet at køre med hende hvor hun har spist og hvor hun ikke har fået noget - stadig det samme.

 

Kan man, som til mennesker, få køresygetabletter til hunde og er dette en smart løsning eller er det skidt for hunden?? Synes jo i forvejen det er synd for hende at hun skal kaste op - men vil jo også være træls for hende hvis der er alvorlige bivirkninger ved tabletter - hvis man kan få sådan nogle.

 

Håber der er nogle derude der har lidt det samme problem eller har prøvet det og overvundet problemet... Står og skal til Sjælland på fredag og det bliver vist noget af en lang tur hvis vi skal have en syg hund med hele vejen :blink:

 

På forhånd tak.

 

Mvh

Mikael

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen :-)

Du kan i Matas købe et middel til transpostsyge, kan ikke huske hvad det hedder..

 

Da din hvalp har kunnet klare køreture tidligere uden køresyge burde det være selve situationen at være fastspændt som trigger det.

 

Hvor var hun i bilen tidligere og ift hvor hun er nu?

 

Har du prøvet at lade være at sætte hende i selen for at tjekke om det er udløseren?

 

Hvordan er hendes adfærd op til hun kaster op?

 

Jeg vil foreslå daglig træning langt under de 45 minutter, så hun ikke når at blive dårlig og derved får et andet syn på at køre i bil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik at vide at ingefær piller skulle virke (og det virker på nogen hunde), men det virker ikke på ham :cry:

 

Vi skal så prøve piller fra dyrelægen istedet.

 

Men snak med din dyrelæge og hør ad.

 

Hvis du vil afprøve ingefær fik vi at vide at det var 2 piller til en hvalp på 30 kilo.

 

 

Ingefær kan virke hvis køresygen udelukkende er en fysisk reaktion og det er det sjældent.

Min Trille fik det faktisk værre af ingefærtabletter.

 

Hvis det kun er en fysisk reaktion kan det også hjælpe nogle hunde at have vat i ET øre, dette skal naturligvis øves forud for kørslen.

Vat i ET øre påvirker balancesansen

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Tacco var lille blev han også nemt køresyg. Vi kørte max i 20 minutter så oldt vi ind på rasteplads eller lignende så han kunne få frisk luft. Han har altid været i bagage rummet og køresygen gik over da han voksede så han kunne se ud af bagruden.

Sidst vi var på sjælland måtte han sidde på bagsædet i sele og det blev han altså utilpas af. Så løsnede vi selen og han vendte sig så han så ud af bagruden, så faldt der ro på ham.

Så måske det kan være fordi alting vender den forkerte vej for den lille nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Køresyge har to aspekter: Det rent fysiske at skulle holde balancen i en situation hunden ikke kan beherske. Den kan ikke forudse bump på vejen, nedbremsning, drejning osv osv.

 

Dette giver den fysiske køresyge: utilpashed, kvalme, savlen og til sidst opkastning.

 

Derudover er det det mentale aspekt: At hunden ret hurtigt associerer det at være i bilen med det fysiske ubehag.

 

Det fysiske ubehag kan ofte tages med medicin, det er straks et større arbejde at behandle køresyge, når hunden har lavet associationen: Bil = ubehag.

 

Der er det først og fremmest det mentale billede som skal vendes, at hunden lærer at søge ind i bilen selv af lyst og når dette sidder kan man begynde på superkorte ture, så korte at hunden ikke når at blive dårlig. Det drejer sig måske kun om to minutter eller mindre.

 

Pelle var køresyg og da jeg ikke havde bil hans første 15 måneder var dette et problem.

 

Når jeg kunne låne en bil øvede jeg på den, først at han overhovedet ville HEN til den, så ind i den osv.

Og så en dag kørte jeg de 50m jeg havde fra mit hus til stranden.

Altså ganske kort og hvor "turen" mundede ud i noget han fandt positivt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Gæst Jesper Olsen
Hej med jer allesammen, håber på at kunne få et godt råd eller to med på vejen. Min hustru og jeg har to hunde, en på 1 år og en på ca. 4 mdr. Den lille nye er en Collie (samme slags som Lassie, for dem som måtte være i tvivl). Nå nu slet ikke det som det handler om.

 

Den lille nye kunne i starten sagtens holde ud til at køre bil. Vi købte så en hundesele til hende ligesom vi har til den store så hun kunne blive spændt fast med sikkerhedssele. Og siden den dag kan vi ikke køre i bil med hende i mere end 45min så begynder hun at kaste op. Jeg har prøvet at løsne for remtøjet rundt om livet og halsen på hende - ingen effekt. Jeg har prøvet at køre med hende hvor hun har spist og hvor hun ikke har fået noget - stadig det samme.

 

Kan man, som til mennesker, få køresygetabletter til hunde og er dette en smart løsning eller er det skidt for hunden?? Synes jo i forvejen det er synd for hende at hun skal kaste op - men vil jo også være træls for hende hvis der er alvorlige bivirkninger ved tabletter - hvis man kan få sådan nogle.

 

Håber der er nogle derude der har lidt det samme problem eller har prøvet det og overvundet problemet... Står og skal til Sjælland på fredag og det bliver vist noget af en lang tur hvis vi skal have en syg hund med hele vejen :blink:

 

På forhånd tak.

 

Mvh

Mikael

 

 

Ja, det er da almindeligt kendt, at ingefær skulle være godt mod køresyge. Ifølge INGEFR ? Hvilken Anvendelse og Virkning har Ingefr? er ingefær godt mod kræft, hjerte- og karsygdomme, morgenkvalme og et utal af andre lidelser. Så mon ikke ingefær kan hjælpe din hund mod køresyge. Nu har jeg ikke selv bil, så jeg har ikke haft dette problem med min hund. Men umiddelbart synes, jeg da at du bør prøve at give din hund ingefær-piller. Hvis ingefær virker mod mennesker, så virker det sandsynligvis også mod din hund :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Læser spændt med. Har samme problem med vores 4 måneder gamle hvalp. Han ligger og sover i bilen og sætter sig så op efter ca 30 minutter og kaster op. Det bliver faktisk værre lige nu, hvor han kaster sin mad op men savler videre og bliver ved med at kaste op på tom mave.

Han er ikke bange for at køre i bil. Men fysisk har han svært ved at klare det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinne og Hugo
Læser spændt med. Har samme problem med vores 4 måneder gamle hvalp. Han ligger og sover i bilen og sætter sig så op efter ca 30 minutter og kaster op. Det bliver faktisk værre lige nu, hvor han kaster sin mad op men savler videre og bliver ved med at kaste op på tom mave.

Han er ikke bange for at køre i bil. Men fysisk har han svært ved at klare det.

 

Jeg bliver køresyg bare af at se på et bagsæde i en bil. Ingefær piller er fantastiske!! Og de sløver ikke som køresygepiller. Vi brugte et DAP-halsbånd da vores hund lærte at køre bil. Han blev godt nok ikke køresyg, men var køreskræk. Men halsbåndet skulle kunne hjælpe på begge dele. Det virkede rigtig godt og kan købes hos dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

fedt sådan at koble sig på en masse gode råd. Iler hen efter halsbånd - det er ærligt talt lidt anstrengende med en hund, der kaster op i bilen og de deraf følgende sæbeafvaskninger. Ikke at forglemmer, hvor forpint den stakkels fyr ser ud, når den kigge bebrejdende på os. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

Super tråd selv om den er lidt gammel :5up:

Vores 5½ mdr. gamle Toller tæve bliver nogle gange køresyg og nogle gange ikke. Det kan være efter 5 min. eller efter 30 min. så det har ikke noget med at gør om hun køre lang tid eller ej, det har hjulpet lidt at vi ikke køre med hende før efter min. 2 timer efter hun har spist, men hun gør det stadig ind imellem og det er så synd for hende for hun kaster op (altid kun 1 gang) og virker utilpas:cry:.

Hun ligger i en kasse i bagagerummet og den er hun super tryg ved og hun ser bestemt ikke bange ud (ligger nogle gange og sover mens vi køre), så tror ikke det har noget med frygt/nervøsitet at gøre.

 

Nogen som ved hvor meget ingefær man skal give hunden/hvalpen og hvor længe før køreturen de skal have det? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...