Hop til indhold

Hvalp der fransker?


Gæst DSD
 Share

Recommended Posts

Nicky, min mors danske spids er begyndt at franske. Benstillingen var fin som 8-ugers, men nu fransker han tydeligt :???:

Hvordan vurderer man om det er forkert fodring eller bare vokseværk?

Han har fået Oliver's hos opdrætter og de første uger hjemme. Men hans mave var ganske utilfreds med foderet, så derfor blev der skiftet til Eukanuba Medium Breed Puppy i søndags, hvilket fungerer rigtig godt for maven. Nicky er en bitte smule for godt i stand, og derfor er han sat ned i foder.

 

Jeg har læst mig til, at C-vitamin skulle være godt, så det bliver selvfølgelig indkøbt. Men jeg tænker at der skal sættes mere ind?

 

Kom hid kloge hoveder! :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fransk benstilling er når forpoterne drejer ud som Chaplin.

 

C-vitamin er ikke for at undgå fransk benstilling med for at holde håndrod og poter stramme.

Hos min race er det mest effektive for at stoppe den fejlvækst det er når fronten begynder at franske, at sænke proteinindtaget. Enten finder I et foder med en anden sammensætning så ikke proteinindholdet er så højt, eller osse (hvis I helst vil undgå at skifte foder) tilsætter I en kulhydratkilde i en periode til der er kommet styr på forbenene igen. Problemet ved det, kan i dette tilfælde være at hvalpen har tendens til overvægt, og efter som den skal have dækket sit behov korrekt uden at blive fed, vil det være hensigtsmæssigt i stedet at finde et godt sammensat foder, hvor kalcium og fosfor er i overensstemmelse med en hund i vækst, men hvor proteinindholdet ligger mellem 21 og 25 %

Link til indlæg
Del på andre sites

Fransk benstilling er når forpoterne drejer ud som Chaplin.

 

C-vitamin er ikke for at undgå fransk benstilling med for at holde håndrod og poter stramme.

Hos min race er det mest effektive for at stoppe den fejlvækst det er når fronten begynder at franske, at sænke proteinindtaget. Enten finder I et foder med en anden sammensætning så ikke proteinindholdet er så højt, eller osse (hvis I helst vil undgå at skifte foder) tilsætter I en kulhydratkilde i en periode til der er kommet styr på forbenene igen. Problemet ved det, kan i dette tilfælde være at hvalpen har tendens til overvægt, og efter som den skal have dækket sit behov korrekt uden at blive fed, vil det være hensigtsmæssigt i stedet at finde et godt sammensat foder, hvor kalcium og fosfor er i overensstemmelse med en hund i vækst, men hvor proteinindholdet ligger mellem 21 og 25 %

 

Så er man vel oppe i voksenfoder, ikke? Synes i hvert fald ikke, jeg støder på noget hvalpefoder med lavt proteinindhold. Han er jo en relativt lille race, så lyder et kalciumindhold på ca. 1,2% (og deraf afstemt fosfor, selvfølgelig) fornuftigt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal ikke være højere end det.... Prøv at tjekke hvalpefoderet (til store racer tror jeg) fra Tholo, jeg er ret sikker på der ikke er mere end 25% protein i det.

Til mine egne hvalpe og unghunde bruger jeg voksenfoder til schæfere fra Royal Canin, men de har så osse en lidt anden størrelse end sådan en spids.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg kigget fortegnelser på godt og vel alle fodermærker der findes :lol:

 

Tholo ser fornuftigt ud, ligeledes gør RC Dalmatiner jr. så det må jeg få min mor til at prøve af. Indtil hun har fundet prøveposer - og om maven tåler en af de to, så har hun indkøbt Eukanuba large puppy. Der er trods alt 4% mindre protein i end i medium udgaven, og selvom jeg ikke ligefrem bifalder mærket, så er det fint indtil der er styr på om han tåler det andet. Han har også fået en dosis C-vitamin hver dag, så er der da dækket ind!

 

Måske er det synsbedrag, men jeg synes allerede det ser bedre ud efter 5 dage :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Hvordan ser benstillingen ud i dag?

 

Benstillingen har forbedret sig noget efter han blev sat over på et foder med mindre protein. Han endte med at få en blanding af Eukanuba Large breed jr. og et voksenfoder med 20% protein indhold og afstemte værdier hele vejen rundt. Royal Canin ville hans mave desværre ikke samarbejde med.

 

Nu har jeg lige været nede og hente en sæk Specific CJD, for at se om det kan bedre hans patella lux, og er ganske spændt på at se effekten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...