Gæst Stelle7400 Skrevet Juni 25, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2012 Hej med jer, Har brug for et godt råd om min Dansk svensk gårdhund. Han er en dejlig dreng på 3 år vi har fået fra en kennel - Vi har haft ham i godt 6 måneder, og han er en helt fantastisk dejlig og livlig hund. Han er glad for mennesker, og er rigtig behagelig. Men nu har vi fået det problem at han er begyndt at gø af ALLE der går forbi vores vinduer - Og han behøver ikke engang se dem, han skal bare høre de er der. Dette er lidt problematisk da vi bor i den indre by og der går folk forbi ca. 50 gange i timen!... (OGSÅ om natten)... Har lidt en teori om at det er noget beskyttelse eller noget i den stil, da han ellers på ingen måde er agressiv. Vi har forsøgt at lukke ham i et andet rum HVER gang han gør, og efter ca 500 forsøg syntes det ikke at have nogen effekt overhovedet.. - Kan læse at posivitiv adfærdsmodifisering er den rigtige vej frem, og det er vi helt indstillede på - Men vi mangler redskaberne til hvordan dette gøres helt specifikt? Nogen af jer der har erfaringer med dette ville det være en stor hjælp. Læste et sted at det kunne hjælpe at give ham en godbid HVER gang han stoppede med at give hals - Men det havde bare den konsekvens at han hurtigt regnede ud at han bare skulle gø - Og så sad han ellers klar til sin godbid - Klog som han er.. På forhånd mange tak for hjælpen, Steffen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sabrina Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Det er korrekt at du kan give ham godbidder for hver gang han stopper med at gø, men du skal også huske at trække tiden, så han regner ud at han får godbidder for at være stille og ikke for at gø og stoppe igen, som faktisk er det han gør lige nu Det lyder til at han regnede den hurtigt ud det med godbidden, så hvis du bare begynder at sætte tid på kan det være han hurtigt fanger hvad du mener igen. F.eks. hvis han pt gør og er stille i 2 sek før han gør igen, så ska du se om du ikke liiige kan trække den til 2½-3 sek og så overrose ham for det. Derefter nogle gange med samme interval og så sæt den op til 3-3½ og så fremdeles Desuden skal du være hurtig til at fange ham hvis der kommer forbipasserende og han enten a. reagerer med blot at kigge eller b. slet ikke reagerer. For du vil have ham til at stoppe med at gø, så så længe han reagerer uden gøen kan du også rose ham/give godbid for det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Halen Besvaret Juni 28, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 28, 2012 Jeg er helt enig med dig Steffen, han gør ikke fordi han er aggressiv. Det er en race der oprindeligt er avlet til at jage rotter og mus, samt at fungere som vagthund på gårdene. Så ifølge ham selv så "passer han bare sit job" . Har selv en schæffer på 11 der, da jeg fik ham for et par år siden, gøede hver gang der kom nogen på vejen, en kat kom forbi eller en fugl trak vejret hos naboen (sådan virkede det ihvertfald) og når han lavede det nummer midt om natten så lettede jeg 2m over sengen . Udgangspunktet var jo at han "bare passede sit job" ved at holde vagt og gøre mig opmærksom på et muligt sikkerhedsproblem eller fortalte en eller anden der kom forbi, at her boede vi og de bare skulle fise af til en anden planet. Jeg var ikke en del af hans univers når han "passede sit job" så det gjaldt ført og fremmest om at få hans opmærksomhed og tone det ned. Når han således gøede gik jeg roligt hen ved siden af ham, kiggede i hans retning og sagde med rolig stemme "Dygtig". Ventede et øjeblik og vente herefter ryggen til det og fortsatte med det jeg var i gang med. De første gange gjorde det ingen forskel, men langsomt begyndte han at kigge efter mig når der var noget 'farligt' og hans gøen aftog hurtigere. Så snart den stoppede fik han en godbid og da jeg var sikker på at hans gøen ville stoppe gav jeg ham kommandoen 'Tys' inden han fik en 'Dygtig' og en godbid. Efterhånden kunne jeg give ham kommandoen 'Tys' uden at være ved ham og han kom så selv ind for at få en godbid. Nu gør han når der kommer fremmede, men falder hurtigt ned igen. Også uden kommando. Jeg havde fået lært ham at han ikke gjorde noget forkert, men at jeg har styr på det der med at passe på og han ikke behøver gøre mig opmærksom på alt Håber du kan bruge det og god arbejdslyst! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts