Hop til indhold

hjælp til "tæppetræning"


Gryn
 Share

Recommended Posts

Jeg har købt et lækkert tæppe til Groa. Det er meningen hun skal lære at blive på det mens jeg. f.eks. lægger spor ud til hende. Jeg har tænkt hun skal have en Kong eller andet at fordrive tiden med imens.

Min plan er vi starter træningen her hjemme, sådan i det små.

Jeg mangler idéer til hvordan jeg får lært hende at blive på tæppet og at tæppet bliver forbundet med noget rart.

forslag modtages med kyshånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, du har jo selv løsningen på, hvordan du gør tæppet til et rart sted :blink: nemlig ved at servere Kongs og lign. for hende der :mums:

 

Det er sådan, jeg har lært mine hunde, at puden/tæppet var og er et rart sted at være, et sted jeg kan sende dem hen og lægge sig fx ved gulvvask uden at det er en straf. Ved at servere guffer, kongs, tyggeting og lign. der - i løbet at maks. et par dage har de lært selv at søge puden/tæppet.

 

Når det er lært, skal du "bare" lære hende at blive der, til du giver hende "fri", det gør du ved konsekvent at flytte/lede hende tilbage, hvis hun forlader tæppet, inden hun får "fri", når hun ledes tilbage, skal hun selvfølgelig ingen belønning have - den skal hun først have efter "fri", hurtigt bliver belønning "fri" uden ekstra guf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, du har jo selv løsningen på, hvordan du gør tæppet til et rart sted :blink: nemlig ved at servere Kongs og lign. for hende der :mums:

 

Det er sådan, jeg har lært mine hunde, at puden/tæppet var og er et rart sted at være, et sted jeg kan sende dem hen og lægge sig fx ved gulvvask uden at det er en straf. Ved at servere guffer, kongs, tyggeting og lign. der - i løbet at maks. et par dage har de lært selv at søge puden/tæppet.

 

Når det er lært, skal du "bare" lære hende at blive der, til du giver hende "fri", det gør du ved konsekvent at flytte/lede hende tilbage, hvis hun forlader tæppet, inden hun får "fri", når hun ledes tilbage, skal hun selvfølgelig ingen belønning have - den skal hun først have efter "fri", hurtigt bliver belønning "fri" uden ekstra guf.

 

Hvis hun får en Kong på tæppet så bærer hun den hen i hendes seng. Måske jeg skal lade tæppet være i hendes seng nogle dage?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun får en Kong på tæppet så bærer hun den hen i hendes seng. Måske jeg skal lade tæppet være i hendes seng nogle dage?

 

Kan hun så identificerer tæppet, hvis det lægger i sengen :confused: Dvs. forbinder hun godet = kong med tæppe eller seng :hmm:

 

Hvis hun forbinder med tæppet er alt OK, hvis med sengen er det skidt = ingen indlæring af tæppe :???:

 

Jeg ville nok spille på det sikre, nemlig konsekvent at lede hende og kong tilbage på tæppet - stort arbejde, men tror det er det eneste der du´r - måske kan du have tæppet i et rum, hvor hun ingen anden seng har, hvis det er muligt :blink: jeg ved hun har mange :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Jeg vil også sige du bare skal lede hende tilbage til tæppet - fra nu af må kong der gives indendørs KUN spises på tæppet :mrgreen:

 

Jason har godt nok ikke et tæppe, men han har hans transporttaske og hvis jeg siger "nu skal vi snart afsted så du skal snart natnat" (natnat = "gå i transporttaske")eller lignende så hører han det straks og hopper ind i den (til de interesserede kan jeg informere at der er plads til 1 hund og 1½ kat i min kasse på én gang:mrgreen:) og der kan han så ligge i ½-1 time og vente på at jeg kommer og slæber ham ned og sætter kassen på cyklen, får den sat på, kører afsted og må stoppe op fordi jeg har glemt at lukke den :rolleyes: og så afsted igen. Jason ved at den eneste måde man kommer ud af kassen på er ved at få en fri-kommando eller at blive løftet ud af den (hvis vi er i hundeskoven - så gider jeg ikke til at lirke kassen af først) og det har han lært ved at blive dirigeret ind i den igen når han går ud uden "fri". Når han sover hos mine forældre så står boksen åben (min mor synes det er synd den skal være lukket - men han skal sove deri alligevel:rolleyes:) om natten og der fik han også bare et mumlet natnat når han gik ud, så vendte han om og lagde sig derind og sov videre:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Du kan eventuelt også gå ind i stuen, eller andet stort rum, og lægge tæppet på gulvet. Vis Groa, at du har en godbid og vent til at hun træder på tæppet og giv hende så en godbid. Lad hende finde ud af, at det kun er når hun træder hen på tæppet at hun får en godbid. Sæt eventuelt et ord på efterhånden.

 

Flyt tæppet rundt forskellige steder, når hun har styr på det, og sig ordet og se om hun smutter hen på tæppet.

 

Hvis du gerne vil at hun skal ende med at ligge på tæppet kan du begynde at inkorporere det. Efterhånden får hun altså en godbid i det moment hun er på tæppet + ligger ned.

 

Derefter kan du begynde at trække tiden lidt ud, mens du siger ordet, før hun får en godbid. Ligesom 'bliv'. Et sekund, to...osv. Du kan have et fri ord, for hvornår hun må hoppe af igen.

 

Efterhånden betyder det valgte ord, at Groa skal gå hen og blive på tæppet til at du siger til.

 

:-) måske...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Det bliver vist det jeg vil prøve.

Tak for jeres svar:5up:

 

Det bliver spændende :mrgreen:

 

Jeg kom til at tænke på, at det jo faktisk kan blive til en ret sjov ting - når groa har fundet ud af at hun skal hen på tæppet (men ikke har lært at ligge sig der og blive endnu) - så kan man jo putte lidt leg ind i det og simpelthen tage hus og have i brug og 'gemme' tæppet.

 

F.eks. sæt groa af i stuen, og gå så et andet sted hen med det (græsset, sengen, en stol, bag noget, bag i bilen...), kom tilbage og bed hende om at smutte hen på tæppet.

 

Så kommer der lige pludseligt leg og søg i det. Vinter ville elske det - og jeg tror den gode følelse hun ville få fra det sjove i det, ville 'sætte' sig dybt og hjælpe med at gøre tæppet til et super godt sted at være.

 

Ihvertfald held og lykke med det :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...