Hop til indhold

Spiser anders aførning


Gæst sysan
 Share

Recommended Posts

Hej.

 

Vi har en lap hvalp på 19 uger, den er begyndt at spise hundelorte:cry:. Det er ikke så lækkert, er der noget man kan gøre for at den ikke gør det??? Har hørt at de gør det hvis de mangler noget, men hvad det lige er ved vi ikke. Håber at der er nogle der kan hjælpe.:-)

 

MVH Sysan

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Jeg kiggede engang en del rundt med hensyn til dette emne, og der er mange forskellige meninger. Og der er hunde som gør det, der får super kvalitets foder og lav kvalitets foder, hunde som får tilsat ting til foder osv. Så det er ikke nødvendigvis fordi de mangler noget, tror jeg.

 

Det er svært at finde ud af hvorfor, for der er mange meninger. Men jeg synes ofte det er noget jeg hører om mht hvalpe...og de få jeg kender der har gjort det voksede fra det.

 

Jeg tror faktisk jeg har noget om det i en bog, men skal lige ud med min hund. Men jeg kigger når jeg kommer tilbage ;)

 

Måske andre har nogle gode tips :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Tal med din dyrelæge,for du kan få noget mod det,jeg vil give dig ret det er noget træls noget og noget svineri.det er en dårlig vane ,det har ikke noget med foder at gøre.Man kan også give en skive annas efter den har spist det kan godt hjælpe lidt på det.

Redigeret af Lone m
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Hej.

 

Vi har en lap hvalp på 19 uger, den er begyndt at spise hundelorte:cry:. Det er ikke så lækkert, er der noget man kan gøre for at den ikke gør det??? Har hørt at de gør det hvis de mangler noget, men hvad det lige er ved vi ikke. Håber at der er nogle der kan hjælpe.:-)

 

MVH Sysan

 

Du får lige en oversætning fra en bog (M. Segal):

 

Det er set som en forholdsvis normal adfærd hos hunde, men er sikkert en af de ting som driver hundeejere lidt til vanvid.

 

Vanen er ofte svær at stoppe og mange dyrelæger mener, at det har med adfærd at gøre, mens andre mener det har med ernæringsmangler at gøre. Jeg mener, at det kan være på grund af begge.

 

Hunde synes at have en utrolig sans for hvad deres krop har brug for. Sandt nok, de fleste hunde er lige så villige til at snuppe et stykke chokolade, hvilket er giftigt for dem, som de er til at spise deres foder.

 

Men, mange hunde har vist mig hvor gode de er til at kende sig selv. F.eks. Coco, en puddelhund, som udviklede en passion for at stjæle fra urtehaven. Hendes favorit urte var timian, som blandt andet er effektiv mod infektioner i munden. Coco havde en lang historie med disse infektioner, men var for det meste i stand til at få det bedre på denne naturlige måde.

 

Jeg har kendskab til mange eksempler og kan derfor ikke ignorere, at hunde simpelthen har en evne for at spise ting som er gode for dem. Så når en hund spiser afføring, er det vigtigt at tage det med i betragtning.

 

Hvis det er en planteæders afføring (hunde ser ud til at have en uimodståelig trang til hestepærer og kanin afføring), så får din hund nogle ufordøjede fibre fra planter ved at spise denne afføring. Du kan derfor forsøge at inkludere lidt grøntsager i hundens foder, for at se om det hjælper. Der er også fedtstoffer og bakterier i denne afføring. Jeg foreslår ofte den følgende plan:

 

Prøv at give probiotika en uge.

Hvis det ikke stopper, så tilføj lidt grøntsager den efterfølgende uge (skal koges).

Derefter – en uge ad gangen stadigvæk - en lille smule fedstoffer.

Så multi B vitamin (skal gives med andet mad).

Og tilsidst, hvis der stadig ikke er fremskridt, en smule gennem kogt ris.

 

Du skal IKKE give det hele på engang, men en ting i en uge.

 

Hvis din hund stopper med at spise afføring, så er der ingen grund til at fortsætte med at tilføje ting. Derfor kan det være, at hvis du giver probiotika i en uge, så er problemet løst, og derfor skal du ikke tilføje mere.

 

Hvis hunden synes at katte afføring er uimodståeligt, så kan du se om du måske bør tilføje lidt mere fedtstoffer eller protein. Mens en eller begge af disse, kan hjælpe med at stoppe din hunds ‘spisevane’ er det slet ikke sikkert at det hjælper – simpelthen fordi mange hunde synes, at det er en lækker godbid, at spise kattes afføring.

 

Nogle gange stopper adfæren bare ikke, ligegyldigt hvad vi gør. Det kan være, at det er et ernæringsproblem – men at vi bare ikke ved hvad det drejer sig om. Men jeg mener, at det ofte så har med adfærd at gøre. Det kan derfor hjælpe, at forhinde hunden i at komme til at spise afføringen – og simpelthen træne det væk.

 

Held og lykke :vinken: Men som sagt, andre har måske også erfaring med dette problem og har nogle tips :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Cujo støvede også hele haven fri for kattelorte da vi fik ham, han snuser nu også til andres på gå turen, men jeg guider ham pænt udenom hvis han lægger an til at spise i dem.

 

Han har det dog også med at spise sit eget når han har lidt dårlig mave :shock: ikke rart at få sådan et kys når han kommer ind fra haven... :badr:

 

Jeg har også tit undret mig lidt over det men fi kat vide at hunde bare spiste kattelorte...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Er det ikke kun når hunden spiser sin egen afføring at de mangler noget?

 

Aslan havde også den tendens, bare med kattelorte :badr:

Så vi sørgede for at kigge hvor de lå og guidede ham uden om.

 

jeg kiggede engang omkring. og fandt ud af, at det sker i tilfælde hvor hunde får super kvalitets foder, barf, dårligt kvalitets foder...det ser ikke ud som om man kan sige, at det bestemte foder gør at den bestemte hund spiser afføring.

 

kattelorte, ligesom hestepærer, er en lækkerbisken for hunde. 'mad' er vel mad - hvorfor lade det gå til spilde?

 

men, det kan jo i alle tilfælde være mangler - vi har bare ikke altid fundet frem til hvilke mangler det er. i nogle tilfælde har det med adfærd at gøre, ifølge en bog jeg har.

 

jeg synes det er en god ide, bare lige at guide hunde væk eller stille kattebakken (hvis man har en) et andet sted.

 

men jeg ville nok også have i tankerne, at det kunne have med foderet at gøre...og måske endda prøve et andet foder, eller bruge nogle af de ideer fra min bog, for at se om det skulle have en indvirkning..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Aslan snuser til dem (helst i 10 minutter), men de andre må være for uhygiajniske (det kan jeg ikke stave til) eller noget :rolleyes: for når han har snust, ja så går han en kææææææmpe bue uden om :lol:

 

vinter har aldrig villet spise hundelort (heldigvis :-)), men snuser også. Men fugle ekskrementer og heste pærer, dem har hun været forbi. Jeg lader hende faktisk spise begge disse...det sker dog meget sjældent.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at give probiotika en uge.

Hvis det ikke stopper, så tilføj lidt grøntsager den efterfølgende uge (skal koges).

Derefter – en uge ad gangen stadigvæk - en lille smule fedstoffer.

Så multi B vitamin (skal gives med andet mad).

Og tilsidst, hvis der stadig ikke er fremskridt, en smule gennem kogt ris.

 

Du skal IKKE give det hele på engang, men en ting i en uge.

 

Jacki er også begyndt at synes at andres lorte er :mums: :mums: ikke hendes egne :badr: og hun er lidt svær at stoppe/lede forbi, når hun går løs ude på markerne :neutral: og hun ved lige præcis for de "gode" steder er :roll::???:

 

Måske skulle jeg prøve med et "skud" zoolac om dagen i en uge :hmm: det kan jo aldrig skade :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Prøv at give probiotika en uge.

Hvis det ikke stopper, så tilføj lidt grøntsager den efterfølgende uge (skal koges).

Derefter – en uge ad gangen stadigvæk - en lille smule fedstoffer.

Så multi B vitamin (skal gives med andet mad).

Og tilsidst, hvis der stadig ikke er fremskridt, en smule gennem kogt ris.

Jacki er også begyndt at synes at andres lorte er :mums: :mums: ikke hendes egne :badr: og hun er lidt svær at stoppe/lede forbi, når hun går løs ude på markerne :neutral: og hun ved lige præcis for de "gode" steder er :roll::???:

 

Måske skulle jeg prøve med et "skud" zoolac om dagen i en uge :hmm: det kan jo aldrig skade :-D

 

Ja, lad os ekskrem...eksperimentere med Jacki!! :mrgreen:

 

Hvis det er katte/hunde lorte - skal man nok ikke tænke i planteæder - så du kan sikkert skippe grøntsager og fokusere på - ja probiotika, zoolac, fedtstoffer, protein..osv. en uge ad gangen ;-)

 

...held og lykke :-)

 

ved ikke helt hvad forskellen er mellem probiotika og zoolac, men kan se at de har ligheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

vinter har aldrig villet spise hundelort (heldigvis :-)), men snuser også. Men fugle ekskrementer og heste pærer, dem har hun været forbi. Jeg lader hende faktisk spise begge disse...det sker dog meget sjældent.

 

 

 

Uuuuuuuuuuuuh fuglelorte er en lækker bidsken, heldigvis ikke ligeså meget som det har været engang. Nu kan han gå forbi dem og kun engang imellem liiiiiiiige slikke liiiiiiiidt på jorden :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...