Hop til indhold

Renlighed af hvalp !


Gæst Mullah
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige fået mig den søøøødeste hvalp der blir 8 uger imorgen ...

.. men der er et lille problem , han vil gerne bruge meget tid ude i haven , men han hverken tisser eller laver bæh ..

Først når han kommer indenfor .. Han tisser & skider når han vil og vi prøver at lære ham at det er udenfor at det foregår eller på avisen , men han hører bare ikke efter ..

Han piver hele tiden og søger hen til døren og vi lukker ham tit ud , men han skal osse lære at han i k k e skal bestemme :-)

.. Han har skidt 2 gange ude og tisset og det har vi beeeeeestemt rost ham for :-)

 

Men det virker osse som om han protesttisser:shock::shock:

Hjææææææææææælp!

 

Nogle der har nogle gode råd til hvordan man kan få ham renlig hurtigst muligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Hej, og velkommen :vinken:

 

Det er en god ting, hvis du ikke tænker for meget på 'hvem der bestemmer' ;-)

 

Din hvalp (hvad hedder han? :-)) befinder sig i en helt ny verden, og er kommet væk fra dem som han kender,,,ja, alt han kender. Det er en stor mundfuld. Som hvalp, tænker han ikke over hvem der bestemmer, men søger tryghed, forståelse, rutine, tålmodighed, ro, osv.

 

Husk, at han ikke fysisk kan styre hans blære endnu. Det kommer bare, når det kommer :-)

 

Med hensyn til at blive renlig, vil jeg foreslå:

 

- tag ham ud ca hver anden time og giv ham muligheden for at tisse.

- tag ham ud til samme område hver gang, da det er nemmere for ham at finde ud af det så, og fordi hvalpe ikke altid bryder sig om at tisse langt fra hjemmet

- tag ham specielt ud, hvis han lige har leget, sovet, eller spist

- tag ham ud om natten også

- fjern aviser - det kan være svært for ham at forstå hvorfor han nogle gange godt må tisse inde (på aviser) og andre gange ikke. Han skal kun tilbydes at tisse ude.

- skæld ikke ud, bliv ikke irriteret, men ryd bare op efter ham hvis han har et uheld inde

- hold øje med tegn (begynder at snuse, cirkle, pibe, eller andet) og giv ham så chancen for at komme ud.

- hver gang han tisser ude, så ros ham stille og roligt, og sig eventuelt hver gang 'tis så' i det han tisser - så han senere knytter de ord med at han skal tisse. Du kan også give ham en godbid når han har gjort sit

 

Det tager tid, giv ham den tid han har brug for ;)

 

...og spørg endelig igen...eller del historier om ham ;) vi er ret vilde med billeder herinde også ;):vinken:

Redigeret af snevinter
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, og velkommen :vinken:

 

Det er en god ting, hvis du ikke tænker for meget på 'hvem der bestemmer' ;-)

 

Din hvalp (hvad hedder han? :-)) befinder sig i en helt ny verden, og er kommet væk fra dem som han kender,,,ja, alt han kender. Det er en stor mundfuld. Som hvalp, tænker han ikke over hvem der bestemmer, men søger tryghed, forståelse, rutine, tålmodighed, ro, osv.

 

Husk, at han ikke fysisk kan styre hans blære endnu. Det kommer bare, når det kommer :-)

 

Med hensyn til at blive renlig, vil jeg foreslå:

 

- tag ham ud ca hver anden time og giv ham muligheden for at tisse.

- tag ham ud til samme område hver gang, da det er nemmere for ham at finde ud af det så, og fordi hvalpe ikke altid bryder sig om at tisse langt fra hjemmet

- tag ham specielt ud, hvis han lige har leget, sovet, eller spist

- tag ham ud om natten også

- fjern aviser - det kan være svært for ham at forstå hvorfor han nogle gange godt må tisse inde (på aviser) og andre gange ikke. Han skal kun tilbydes at tisse ude.

- skæld ikke ud, bliv ikke irriteret, men ryd bare op efter ham hvis han har et uheld inde

- hold øje med tegn (begynder at snuse, cirkle, pibe, eller andet) og giv ham så chancen for at komme ud.

- hver gang han tisser ude, så ros ham stille og roligt, og sig eventuelt hver gang 'tis så' i det han tisser - så han senere knytter de ord med at han skal tisse. Du kan også give ham en godbid når han har gjort sit

 

Det tager tid, giv ham den tid han har brug for ;)

 

...og spørg endelig igen...eller del historier om ham ;) vi er ret vilde med billeder herinde også ;):vinken:

 

Han hedder Congo og er 8 uger gammel idag ! <3 lille pjok .. hihi ..

.. men han piiiiiiiiiiiiber meget ved døren og tit er det bare fis ... så er det bare fordi han ikke gider være indenfor ..

en veninde gav mig det råd , at det er bedst at lade ham være i haven den første uge så han kan kende de faste omgivelser ...

Og han er tiiiiit ude ! ;)

 

I skal nok se billeder :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Hvis han har en vane med at ville ud hele tiden, kan du eventuelt sætte lidt rutine i hverdagen.

 

Du kan have nogle tidspunkter på dagen, hvor han kan komme ud i haven og hygge i et stykke tid. Men ellers skal han være inde - undtagen når du går tur med ham, osv, og når du tager ham ud i f.eks. 10 minutter de gange han skal have chancen for at tisse.

 

Jeg synes det er en god ting, hvis han ikke er i haven alt for meget, fordi han så eventuelt 'passer sig selv' mere. Hvis du giver ham tid i haven, men mere begrænset, har i også mere tid sammen inde og det giver mere tid til at bygge et forhold op mellem jer. Samtidigt ser han eventuelt mere klart, at der faktisk er en forskel på ude og inde - at i går ud for at tisse. Hvis han bare suser lidt frem og tilbage selv, er det måske ikke nær så klart for ham.

 

Jeg ville derfor også - hvis du er sikker på at han piber uden grund - ikke tage ham ud hver gang han piber...bare for en tid. Du kan se det som hans måde at sige 'kan jeg komme ud nu?' hvortil du kan vælge at svare

ikke lige nu' eller 'ja, det kan du'. Det bliver ikke nødvendigvis altid optimalt for dig at han altid kommer ud når han gerne vil, derfor er det en god ting, at han finder ud af nu, at det ikke altid sker. Når du siger nej, kan du eventuelt lege lidt med ham eller hygge lidt med ham i stedet.

 

En god lille have ting, er desuden at smide noget af hans foder derud, for at han kan søge efter det. Det er rigtigt godt arbejde for snude og hjerne, og afslappende samtidigt. En god aktivitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Han hedder Congo og er 8 uger gammel idag ! <3 lille pjok .. hihi ..

.. men han piiiiiiiiiiiiber meget ved døren og tit er det bare fis ... så er det bare fordi han ikke gider være indenfor ..

en veninde gav mig det råd , at det er bedst at lade ham være i haven den første uge så han kan kende de faste omgivelser ...

Og han er tiiiiit ude ! ;)

 

I skal nok se billeder :D

 

Så lige på din profil, at han hedder Congo - sødt navn :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han har en vane med at ville ud hele tiden, kan du eventuelt sætte lidt rutine i hverdagen.

 

Du kan have nogle tidspunkter på dagen, hvor han kan komme ud i haven og hygge i et stykke tid. Men ellers skal han være inde - undtagen når du går tur med ham, osv, og når du tager ham ud i f.eks. 10 minutter de gange han skal have chancen for at tisse.

 

Jeg synes det er en god ting, hvis han ikke er i haven alt for meget, fordi han så eventuelt 'passer sig selv' mere. Hvis du giver ham tid i haven, men mere begrænset, har i også mere tid sammen inde og det giver mere tid til at bygge et forhold op mellem jer. Samtidigt ser han eventuelt mere klart, at der faktisk er en forskel på ude og inde - at i går ud for at tisse. Hvis han bare suser lidt frem og tilbage selv, er det måske ikke nær så klart for ham.

 

Jeg ville derfor også - hvis du er sikker på at han piber uden grund - ikke tage ham ud hver gang han piber...bare for en tid. Du kan se det som hans måde at sige 'kan jeg komme ud nu?' hvortil du kan vælge at svare

ikke lige nu' eller 'ja, det kan du'. Det bliver ikke nødvendigvis altid optimalt for dig at han altid kommer ud når han gerne vil, derfor er det en god ting, at han finder ud af nu, at det ikke altid sker. Når du siger nej, kan du eventuelt lege lidt med ham eller hygge lidt med ham i stedet.

 

En god lille have ting, er desuden at smide noget af hans foder derud, for at han kan søge efter det. Det er rigtigt godt arbejde for snude og hjerne, og afslappende samtidigt. En god aktivitet.

 

ih tak for dine gode , lange og inspirerende indlæg ! :engel:

Vi er så småt begyndt at lade være med at lukke ham ud , men når han piber voldsomt så lukker vi ham ud , da han er sååååe vant til at være ude i den gamle familie ....

.. men han tisser og div. andre ting stadig indenfor , og det med aviserne er han ikke god til, han leger hellere med dem *Griner*

men vi har li båret ham ind , så nu må vi se om han vælger at protesttisse eller går over til døren og piber igen :genert:

 

Jahe. Congo'manden <3 :)

Tror heller ikke at han er såe bevidst om sit navn endnu .. hehe ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Uh, hvis han piber og ender med at tisse, så skal du glemme alt om den plan jeg skrev om mht ikke at tage ham ud.

 

Hver anden-tredje time, skal du tage ham ud i snor til et bestemt tisse sted.

Men også hver eneste gang han piber.

 

Vent i 5-10 minutter. Ros ham hvis han laver noget. Gå ind hvis der ikke sker noget.

 

Hvis du tager ham ud ofte og hver gang han piber ved døren, så finder han efterhånden ud af, at hvis han viser dig døren = ud og tisse. Det skal ikke betyde = kommer ud til hygge og leg i haven samtidigt. Kun en ting - at tisse - så tror jeg det er nemmere for ham at finde ud af hvad du vil.

 

Så du må med hver gang ;) Det er lidt surt, men sådan er det at have hvalp :mrgreen: og han kan simpelthen ikke finde ud af det, med mindre han kommer ud mange gange, mange dage. Og et par gange om natten.

 

Ja, hvis han er renlig indenfor et par uger er du heldig - for nogle sker der et uheld hist og pist i længere tid.

 

....Det er ikke sikkert, at han ender med at tisse ude hvergang han piber, men hvis han nogle gange gør, så er i faktisk godt på vej. Fordi, hvis han piber og finder ud af at du straks tager ham ud og han derefter begynder at se at du roser ham hver gang han tisser, så begynder han at finde ud af. Ok, hvis jeg skal tisse, så piber jeg og kommer ud.

 

Og det er faktisk flot, at han piber og viser dig døren. Det er ikke alle hvalpe der finder ud af. Her kan du rose og sige 'skal du tisse' eller hvad du nu bruger som ord til ham. Han er da ret dygtig :5up:

 

At leve med mennesker er ikke altid en nem ting, og der er mange ting man som hvalp skal lære at forstå. Jo mere klar du er i budskabet (f.eks. at du tager ham ud hver gang han piber, og ikke skipper), jo nemmere er det for Congo at finde ud af verdenen og hvordan han skal forholde sig til ting. En masse tålmodighed kommer du langt med og han vil sætte stor pris på det ;)

 

(Lidt fra den PB jeg sendte dig, og lidt til)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...