Hop til indhold

Vi skal have endnu en hvalp.

Gæst Bella2008
 Share

Recommended Posts

Gæst Bella2008

Vi har valgt at få en Jack Russell terrier, næste år.

Vi har i forvejen en kat og en Dansk Svansk Gårdhund.

Nogen der har erfaringer med Jack Russel Terrier og andre hunde eller katte???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus

Hvordan kan det være, at valget lige er faldet på en jack russel terrier?

Hvis jeg skulle have sådan en hund (og samtidig har kat), ville jeg vælge fra et opdræt, hvor der også er katte, så hvalpene fra små lærer at omgås katte :-D Ellers skal I i hvert fald nok være opmærksomme på at træne hvalpen i at være rolig/ikke jagte katten fra starten...

Vi har mødt et par enkelte på gåture, og der har det været nogle hidsige nogle, men det kan jo selvfølgelig bare være tilfældigt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bella2008

Det vil vi da det ligner meget en DSG´er. Den har ikke så lang pels og den er ikke så stor.

Vores DSG jagtede ikke katte da den var lille og den jager ikke vores egen kat men nok fremmede katte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil vi da det ligner meget en DSG´er. Den har ikke så lang pels og den er ikke så stor.

Vores DSG jagtede ikke katte da den var lille og den jager ikke vores egen kat men nok fremmede katte.

Men de ligner absolut ikke hinanden i sind, det ved du godt ikke?

En DSG er jo ikke en terrier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg har ikke haft en Jack Russell før, derfor forhører jeg mig her. :)

En DSG er en pinscher - en Jack Russell Terrier en en ja, terrier.

Der er meget stor forskel i sindet.

Jeg har haft to DSG'er - de var meget bløde i sindet. Der skulle ikke tales hårdt til dem. De ville rigtig gerne please og gøre tingene rigtigt. En fantastisk stille og rolig hund, som bare gerne vil elskes af alle og gøre alle tilfredse. Jeg har derudover også haft en westie (terrier) og vores lille blandingshund vi har nu, har også 100% terriersind. Derudover har mine svigerforældre to Jack Russell Terrier.

Terriere har et noget mere skarpt sind. De KAN være nogle hidsige bæster hvis ikke man opdrager dem rigtigt. Der skal sættes lidt flere grænser, end hvad jeg oplevede med mine DSG'er. Mine svigerforældres hanhund er pænt egetkønsagressiv - angriber andre hanhunde fuldstændig out of the blue, han kan bare ikke lide dem! Og den har jeg hørt fra flere JRT hanhunde ejere...

Vores egen hund herhjemme søger grænser. Hun tester os ofte af, for at se om ikke grænsen kan rykkes lidt mere.

Hun vil gerne være med til alt - men hun pleaser absolut ikke på samme måde som min DSG gjorde. Ayo gider kun træne, hvis HUN gider. Ellers kan jeg glemme alt om det.

Ayo har masse af selvtillid og kan være ret provokerende til tider - hun er total "Her kommer jeg!!"-hund, som slet ikke er ét sekund i tvivl om hendes egen charme. Min DSG var mere stille og rolig og kunne til tider ligne en hel stor undskyldning for sig selv. :kys:

Jeg ELSKER terriersindet. Det giver en masse udfordringer fordi de er så dejlig stædige :hjerte:

Men er man vant til en DSG og forventer at en JRT ligner sådan én - så skal man nok få endnu en DSG i stedet for, der er rimelig stor forskel på de to hundes temperament og sind. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Et godt eksempel på Ayos ret frembrusende terriersind er en episode vi oplevede da min mor passede hende.

Ayo ved godt at man går IKKE på bordene herhjemme, det har hun fået af vide et par gange - og så var det også ok. Så passede min mor hende en weekend, og jeg fik en sms "Må Ayo gerne gå på bordene? Nu har jeg pillet hende ned derfra 20 gange og da jeg sidste gang sagde nej! til hende, knurrede hun af mig mens hun stod på bordet" (Det er ikke en alvorlig knurren, slet ikke, men mere sådan en lege-gø/knurren)

Ayo respekter min kæreste og jeg fuldstændig - hun ved godt hvor vores grænser går, og dem acceptere hun. Men så snart hun omgås andre mennesker, så tester hun dem og prøver i allerhøjeste grad grænser af!

Det er sådanne ting som jeg aldrig oplevede med DSG. Havde de fået af vide dét der må man ikke, jamen så var det jo sådan det var - uanset hvem der var i nærheden. Og sagde man nej! så var de godt klar over den var gal. Ayo kan til tider være noget så provokerende når man prøver på at skælde hende ud - dog mest hvis andre irettesætter hende, det er som om at det kan hun slet ikke tage seriøst. :stupid: :lol: Der skal en del til før at folk har hendes respekt og hun gider lytte efter dem - lille møghund. Det er i store træk kun min kæreste og jeg hun har respekt for. Men så er det heldigt resten af familien knuselsker hende og bare griner af hende når hun skaber sig åndssvagt. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hat 2 JRT.

Og de minder bestemt ikke om DSG.

Jeg er desværre ikke vågen nok til at komme med en længere forklaring, men vil anbefale dig at sætte dig godt og grundig ind i hvad en JRT indebærer, INDEN du køber en.

JRT har et stort jagt drift, og harmonere ikke altid med katte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hat 2 JRT.

Og de minder bestemt ikke om DSG.

Jeg er desværre ikke vågen nok til at komme med en længere forklaring, men vil anbefale dig at sætte dig godt og grundig ind i hvad en JRT indebærer, INDEN du køber en.

JRT har et stort jagt drift, og harmonere ikke altid med katte.

Mine svigerforældres JRT er i hvert fald heller ikke glad for katte.

Og nu er han ved at være en ældre hanhund, så hans jagtinstink er ikke så stærkt længere. Men ser han noget han godt kan lide (fx vand!), så lukker han fuldstændig ned for hørelsen og gør præcis som det passer ham! :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja jeg bliver nok lige nød til at møde nogen først før jeg kan sige med 100 procent at jeg vil have en jack russel.

Og læse om racen - kontakt nogle kenneler - snak med dem.

Det ER altså en noget anderledes hund end en DSG er.

:blink:

Det er en rigtig dejlig lille hund - men en stor hund gemt i en lille hunds krop.

Den kræver mere end en DSG gør - både fysisk og mentalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja. suk, jeg skulle nok ikke have meldt mig ind her. men tak for det gode råd.

Jeg finder på noget.

Hvorfor dog ikke?

Det er da kun godt du spørger ind til racen. Du skal bare være klar over det er to vidt forskellige hunde - men med det i mente, så læs da videre om racen og snak med folk som kender den rigtig godt, mød nogle stykker osv., så kan du se om det er een for dig. Blot fordi det er to meget forskellige hunde, så kan de jo sagtens fungere sammen alligevel. Jeg ville bare blive meget trist hvis du fik en JRT og regnede med at den var ligesom en DSG - for det er den slet ikke, men det er en skøn, skøn lille hund. Man skal bare være opmærksom på at sindet er et andet og den måske kræver lidt mere. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

ja. suk, jeg skulle nok ikke have meldt mig ind her. men tak for det gode råd.

Jeg finder på noget.

Hvorfor dog ikke ? Er det ikke bedre at få lidt kendskab til racen, i stedet for hovedkluds at kaste sig ud i at anskaffe sig en JRT ? (det siger jeg ikke at du/I gør)

Når du spørger ind til JRT på et hunde-forum, må du jo forvente at folk kommer med deres erfaringer omkring racen, også selvom de måske ikke passer ind i dit billede af JRT :-D

Hvis I er glade for jeres DSG, er der så en bestemt grund til at I ikke vil have én mere ? Jeg tænker at de måske er en smule nemmere at træne end JRT (det der terrier-sind osv.)

Rent størrelse- og udseendsmæssigt er de jo ikke forfærdeligt langt fra hinanden. Begge nogle kompakte mindre hunde, og gerne med et noget større ego end den fysiske størrelse :-D

Hvad er jeres tanker omkring at anskaffe en JRT ? Hvilke forventninger har I til den ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bella2008

Jeg er vist ikke så godt til at modtage råd, jeg syntes mere at jeg opfatter det som frarådelse, lige meget hvad jeg skriver. men jeg tror bare at det er mig. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man sletter sig som medlem af hunde-forum.dk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er vist ikke så godt til at modtage råd, jeg syntes mere at jeg opfatter det som frarådelse, lige meget hvad jeg skriver. men jeg tror bare at det er mig. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man sletter sig som medlem af hunde-forum.dk.

Det var overhovedet ikke en frarådelse, hvis ellers bare man VED hvad racen er for én :-)

Det som bekymrede mig lidt var at du skrev at grunden til at du ville have en JRT var fordi den mindede om en DSG - og ja, det gør den også i udseende, men slet ikke i sind. Men hvis ellers bare du sætter dig godt ind i racen og trods det du læser/høre om den, stadig synes det lige er en hund for jer, så er det jo super :-D Man er jo bare nødt til at vide hvad racen indebære og at det er en noget andet hund end en DSG man får. Men det er jo ingen skidt ting, hvis i føler en JRT passer ind hos jer. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

At blive frarådet en bestem race er jo heller ikke et problem eller en kritik, det er sørme da vigtigt at få nogle brugbare informationer om forskellige racer, så man kan træffe det bedste valg siden hen.

Jeg tror ikke jeg forstår dit ønske om ikke at være medlem på HF, du har jo været her i næsten 2 år. Altså ikke at du ikke må slette dig, det må du selv om :-) tænker mere at det da er meget rart at have i baghånden til de spørgsmål der dukker op før eller siden.

Link til indlæg
Del på andre sites