Hop til indhold

Gå Pænt Træning - forvirret?


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Ja, det er ikke så meget mig der er forvirret - eller måske lidt forvirret jo.

 

Men spekulerer på om en hund kan blive så forvirret af gå-pænt-træning at den simpelthen står af?

 

Det er fordi at Azuro jo udsættes for tre typer: Små nyk når han trækker, rykken tilbage i snoren når han trækker eller stop-op-metoden.

 

I starten hvor jeg gik tur med ham gik han rigtig pænt. Så så jeg ham ikke i næsten 1 helt år, hvor han så var blevet rigtig slem til at trække. Jeg begyndte at bruge stop-op-metoden og det gik rigtig fint. Men næste gang var det back to familiar og sådan har det været hver gang herefter - kun er det blevet sværrere at lære ham ikke at trække for hver gang. Og nu virker han nærmest som om han er stået af, på sin hvis. Han ved godt han ikke må, men han kan slet ikke holde koncentrationen om at gå pænt ordentligt. Hans opmærksomhed, som før i tiden var mulig at vinde, er nu totalt tabt, medmindre man stopper op. Ikke engang viften med godbidder foran hans næse, kan få hans opmærksomhed, han går bare forbi! :shock: Og det skal lige siges, at han ÆLSKER de godbidder.

 

Jeg har prøvet lidt med vend-om metoden på ham og den virker faktisk ganske effektivt. Men er bare bange for, at han også går kold i forhold til den.

 

Jeg spekulerer jo så på, om det er fordi han simpelthen har svært ved at overskue "alle" de metoder han udsættes for?

Og om det måske ville være en idé at lære ham, at han ikke må gå foran mig i stedet? Så er det jo meget lettere for ham, at vide hvor jeg er i forhold til ham og måske også lettere at forholde sig til linen. Bare en lille tese jeg har. Og det selvom jeg HADER når hunden går bag mig (foretrækker at kunne se hvor den er :-)).

 

Nogle som har nogle gode råd? For det er altså ærlig talt lidt træls at stoppe op hver gang man er gået 10 skridt :neutral: Og jeg nægter at begynde at rykke i halsbåndet..!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige starte med at tillade mig at korrigere dig: Azuro ved ikke han ikke må trække!

Det er en fejltolkning når vi siger sådan om hunde.

At måtte eller ikke måtte er menneskabte begreber som er så inkonkrete at hunde ikke kan forholde sig til dem.

 

De kan forholde sig til konsekvensen af en handling - eller den mulige konsekvens erfaringen har vist dem kan være af en handling.

 

Og det er nok det sidste du skal have med i dine beregninger i dette tifælde.

Det lyder som om det at gå tur er blevet for svært for Azuro at forholde sig til for uforudsigeligt.

Berner sennen er eller sikke typen på en nemt stresset race, men som du beskriver det virker det som om han er stresset i situationen.

 

Du er inde på det rigtige her: At gå pæbt indlæringen skal være helt forudsigelig og meget konkret for ham og jeg synes det lyder rigtigt, det du foreslår med at han ikke må komme foran dig, for så har han noget helt konkret at forholde sig til.

 

Jeg ville dog sørge for at han startede turene i 5 - 10m line så han kan få snust og komme lidt væk fra dig. Det er ikke en fed en på opleveren at gå i 50 cm line og turen er jo for hans skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige starte med at tillade mig at korrigere dig: Azuro ved ikke han ikke må trække!

Det er en fejltolkning når vi siger sådan om hunde.

At måtte eller ikke måtte er menneskabte begreber som er så inkonkrete at hunde ikke kan forholde sig til dem.

 

De kan forholde sig til konsekvensen af en handling - eller den mulige konsekvens erfaringen har vist dem kan være af en handling.

 

Og det er nok det sidste du skal have med i dine beregninger i dette tifælde.

Det lyder som om det at gå tur er blevet for svært for Azuro at forholde sig til for uforudsigeligt.

Berner sennen er eller sikke typen på en nemt stresset race, men som du beskriver det virker det som om han er stresset i situationen.

 

Du er inde på det rigtige her: At gå pæbt indlæringen skal være helt forudsigelig og meget konkret for ham og jeg synes det lyder rigtigt, det du foreslår med at han ikke må komme foran dig, for så har han noget helt konkret at forholde sig til.

 

Jeg ville dog sørge for at han startede turene i 5 - 10m line så han kan få snust og komme lidt væk fra dig. Det er ikke en fed en på opleveren at gå i 50 cm line og turen er jo for hans skyld.

 

Jeg må indrømme, at jeg ikke er sikker på, at jeg har modet til at lade ham gå i en 5meters line, selvom jeg har en 8meters flex, som min veninde har givet mig (min omgangskreds er slet ikke i tvivl om, at jeg er blevet bidt af hunde :lol: ). Godt nok er det endnu ikke lykkedes ham at hive snoren ud af mine hænder endnu, men jeg kan snildt forestille mig, at den bliver revet ud af mine hænder, når han har så megen plads at tage tilløb på. Og han er altså bomhamrende stærk, når han springer frem i linen og ligger hele vægten i, når han vil over til en anden hund :shock: Vi snakker trods alt et sted mellem 45-60kg...

 

Hans line er dog 1,5meter og ikke kun 0,5meter, hvilket jo giver ham lidt mere frihed - ikke meget, men han virker ikke som sådan hæmmet af det.

Det store problem er, at han går helt ud i strakt line (dog uden at trække) og så er det lige en ekstra spændende duft og så sættes farten lige lidt op --->> han trækker i snoren. Og han er så bange for at gå glip af noget den skøre mand, at når han er færdig, så løber han helt op forrest og stikker snuden i jorden igen.

 

Angående om han er stresset i forbindelse med at gå tur, så er jeg ret sikker på at ja, det er han. Så snart man begynder på aktiviteter, som har forbindelse med at gå tur, så bliver han fuldstændig overgearet, piver, fiser rundt og kan slet ikke falde ned. Man kan tydeligt se på ham, at det er meget modvilligt/svært for ham, at sætte sig ned, når han skal have halsbånd på. Og når man så endelig har fået ham lidt ned på gåturen, så kommer der en hund - og vupti, så er han helt oppe i det røde stressfelt igen.

 

Men ja, jeg bliver nok nød til at lære ham, ikke at overhale mig når vi går. Og så håbe på, at han kan forholde sig til det. Er det så bedst at stoppe op (immervæk lidt besværligt, når man skal gribe fat i en lang line) eller vil det være bedst at vende om, når han kommer lidt for langt frem?

 

Det er OK at du korrigere mig, men det er nok igen én af de ting, jeg bare siger uden at tænke nærmere over det. For for mig må Azuro jo ikke trække. Det må jeg så bare gøre mit bedste for at lære ham, hvilket jo desværre volder lidt problemer for tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...