Hop til indhold

Kunne skrive linie føring. Men det er jo hunde psykologi.


Gæst LabTikki
 Share

Recommended Posts

Gæst LabTikki

Hej. Jeg har en fantastisk Labrador retriever. Vi har trænet i DRK på et hvalpe hold og et lydigheds hold. Ud over det har jeg læst alt det fag stof jeg har kunne finde. Så alt det med hvordan man træner en gennemsnits hund, det kan jeg til fingerspidserne. Men så enkelt er det jo ikke at have hund.

Tikki er en glad, livlig, nysgerrig, ikke bange for noget, kan med alle, og sådan kunne jeg blive ved i alt evighed. Men med alle de har positive ting, skulle der jo også værer en eller to ting som der skal arbejdes med. Og det er det er blevet. men vi er der ikke endnu.

 

Tikki har en fantastisk næse, hun fanger alle spor og dufte som hun finder og hun reagere altid instruktivt (hvis det er det rigtige ord) Når hun fanger snerten så glemmer hun alt om mig og snoren og vil bare så gerne følge det. Når hun ser en hund så vil hun bare så gerne hilse osv.

 

Når vi går tur hvilket er 2-5 gange om dagen. Så går vi 700meter i snor, så går hun fri i 4km og så går hun i snor i 700meter igen. Og hun er faktisk meget mere reagerende på mig når hun ikke er i snor. Når hun går fri, kan jeg godt få hende til at gå forbi en kat. Men hvis hun ikke har snor på så er risikoen for at hun løber efter den større.

 

Der er meget at arbejde med og det skal der arbejdes med. men det jeg vil prøve nu er om jeg kan få hende til at følge efter mig når hun er i snor. Og ikke gå foran eller gå efter en fert. Når hun ikke har snor på så må hun gerne løbe for det er der plads til og jeg kan kalde hende ind og stoppe hende.

 

Er der nogle som har nogle gode råd?

Jeg kan godt selv se fejlen i at hun er ivrig efter at komme derud hvor hun kan løbe frit. Men slipper hende først når hun er rolig. Men når hun kan løbe så kan hun jo gå meget mere fert end hun kan i snor. Men jeg døjer meget mere med det i snor. Håber at der er nogle der har nogle gode ideer til hvad jeg skal træne

 

mvh

Lasse Og Tikki

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver citat" Når hun går fri, kan jeg godt få hende til at gå forbi en kat. Men hvis hun ikke har snor på så er risikoen for at hun løber efter den større." citat slut men jeg tænker lige er det ikke det samme ?

 

Nå men en ting som man kan læse af dit indlæg er at du har dannet en vane, her går jeg i snor og her går jeg fri og jeg skal gå i snor de første 700 meter før det bliver sjovt, så det er jo bare med at få dem overstået.

Prøver at ændre på vanen, gå forskellige ture og slip hunden fri på forskellige steder, så den ikke har mulighed for at forudsige hvad der skal ske.

 

venlig hilsen steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LabTikki

Jo du har helt ret i at det er forkert formuleret. Det jeg mente var at når jeg har hende til at gå fri, så kan jeg få hende til ikke at løbe efter katte, fugle osv. Men når hun har snor på så reagere hun mere instinktivt, og prøver at løbe efter dem.

 

Problemet med vores linie føring er ikke så meget at hun prøver på at trække mig derhen hvor hun kan gå fri. De gange hvor hun trækker så er det fordi hun fanger et spor eller møder hunde og katte. Det er i de tilfælde at hun "glemmer" at jeg er der og så bare instinktivt prøver at følge sporet/færten, hvilket så ikke lykkes pga snoren.

 

Hun er meget mere opmærksom på mig når hun går fri. Det er den opmærksomhed jeg gerne vil træne hende til også at have når hun har snor på.

 

Jeg har prøvet alt det basale med at stoppe op, skifte retning, gå i ring, zik zakke osv. Det er bare opmærksomheden imellem os der er fordårlig. Hun er på auto pilot når hun er i snor

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hvor meget øjenkontakt træner du med hende? Og snakker du med hende, når I eksempelvis skal forbi en anden hund? Jeg tænker lige, at hvis din hund er på autopilot, er det sandsynligvis fordi, du også er.

 

Jeg arbejder netop på det samme med min hund, som er så nysgerrig, at hun kan fascineres af en person, som er på vej ud af sin parkerede bil.. Hun kan gå helt i stå, hvis vi ser en anden hund, og somme tider lægger hun sig, og venter, hvilket jeg er rigtig træt af. Jeg har - siden jeg fik hende - belønnet hende meget for øjenkontakt, hvilket har bevirket, at hun er rigtig flink til at søge den (fordi øjenkontakt = ros og somme tider guf).

 

Det, jeg gør nu, er, at jeg prøver at fange Audreys opmærksomhed med godbidder og min stemme. Nogle gange skal man lyde rigtig fjollet, så det gælder om at være ligeglad med, hvad andre tænker. :blink: Lige så snart hun fjerner blikket fra det, hun fikserer på, roser jeg, og får jeg øjenkontakt, får hun endnu mere ros. Jeg kan allerede mærke, at det er blevet nemmere for mig at henlede hendes opmærksomhed på mig, og der behøver sådan set ikke at være en anden hund, for at jeg søger kontakten med min egen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LabTikki

Det er sku et godt råd. Den vil jeg tage til mig

 

På hvalpe hold og lydigheds hold trænede vi øjenkontakt. Så kender til emnet. Men på de hold var det hunden der skulle søge kontakten og ikke mig som skulle "kræve" den.

Men har aldrig fået råd til hvordan man får kontakten når hunden har "låst" sit blik på en hund/hest/cykel osv.

 

Hvad gør du når du ser at din hund har mistet fokus på dig?

 

Er det et lille kald og så en belønning eller ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sku et godt råd. Den vil jeg tage til mig

 

På hvalpe hold og lydigheds hold trænede vi øjenkontakt. Så kender til emnet. Men på de hold var det hunden der skulle søge kontakten og ikke mig som skulle "kræve" den.

Men har aldrig fået råd til hvordan man får kontakten når hunden har "låst" sit blik på en hund/hest/cykel osv.

 

Hvad gør du når du ser at din hund har mistet fokus på dig?

 

Er det et lille kald og så en belønning eller ?

 

Det er jo egentlig også hunden, som søger øjenkontakt. Der hvor man kan tale om at "kræve" den, er, når du lærer hunden, at der ikke sker noget, før du får øjenkontakten. Det kaldes vist operativ indlæring.

 

Jeg kan komme med et eksempel:

 

Når vi skal over en vej, får jeg min hund i plads. Når vi er ovre på den anden side, stopper jeg = min hund sætter sig- stadig i plads. Vi går videre, når hun kigger på mig. Hun får som regel et "fri" i samme forbindelse. Hvis du træner sådan et forløb konsekvent, og roser hver gang din hund søger dit blik, vil hun inden længe finde ud af, at hun skal "op og have kontakt" med dig, før I går videre. Det samme kan du gøre med andre øvelser.

 

Når det er en anden hund, som fanger Audreys opmærksomhed, er det ikke altid godt nok, at jeg venter, til hun søger mit blik. Så prøver jeg med stemme og hoppen lidt rundt. Hun er ikke overdrevent madglad, så hvis hun først er gået i "trance", kan jeg ikke få hende ud af den, ved at vifte med et stykke pølse. :rolleyes:

 

Og så lige for at gøre det helt klart: Min hund skal ikke have konstant fokus på mig. Når vi går tur, får hun lov til at gå og snuse og kigge, men en gang imellem kan jeg finde på at stoppe op og/eller lave en øvelse med hende, så vi ikke bare er to individer på tur. Fordi hun ved, at hun er dygtig, når hun giver øjenkontakt, gør hun det helt af sig selv med jævne mellemrum. Somme tider er det bare for at få en godbid, men det er der heldigvis også plads til. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LabTikki

Er helt enig med dig. Er samme måde vi gør det på.

Det er bare der hvor hun mister fokus, at jeg gerne vil få den tilbage. Det er der problemet ligger.

Hun mister fokus når hun ser en kat, hund eller ko som bevæger sig. Det er faktisk de eneste tidspunkter hvor hun mister fokus.

Jeg kan se det med de samme på hendes kropssprog. Hun står frem ad lænet på stive ben og med et fast blik.

Med 2 små jap/markeringer i snoren følger hun efter mig, men fokus er stadig på det hun har set.

Det jeg mener med at kræve den, er når hun har mistet fokus. Så skal jeg kræve den eller få den på en anden måde

Link til indlæg
Del på andre sites

Er helt enig med dig. Er samme måde vi gør det på.

Det er bare der hvor hun mister fokus, at jeg gerne vil få den tilbage. Det er der problemet ligger.

Hun mister fokus når hun ser en kat, hund eller ko som bevæger sig. Det er faktisk de eneste tidspunkter hvor hun mister fokus.

Jeg kan se det med de samme på hendes kropssprog. Hun står frem ad lænet på stive ben og med et fast blik.

Med 2 små jap/markeringer i snoren følger hun efter mig, men fokus er stadig på det hun har set.

Det jeg mener med at kræve den, er når hun har mistet fokus. Så skal jeg kræve den eller få den på en anden måde

 

Den markerede sætning forstår jeg ikke betydningen af?

 

Hvad gør du, når din hund stopper op, og fikserer på eks. en kat?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LabTikki

Sætter snoren på hendes halsbånd. Jeg ved at når katten løber, så følger hun efter, men så længe den står stille, så er hun ligeglad, men har fokus på katten.

Så kan se at nu er hun "klar til at løbe efter" og så må hun få snoren på, fordi jeg ikke gider at kalde hende hjem, og hun så tror at hun har gjort det godt

Så er bare på forhånd på hendes kropssprog og giver hende snoren på når jeg kan se at det vil gå galt. Men ville da hellere kunne droppe snoren helt og bare tale hende ud af det i stedet

Link til indlæg
Del på andre sites

Sætter snoren på hendes halsbånd. Jeg ved at når katten løber, så følger hun efter, men så længe den står stille, så er hun ligeglad, men har fokus på katten.

Så kan se at nu er hun "klar til at løbe efter" og så må hun få snoren på, fordi jeg ikke gider at kalde hende hjem, og hun så tror at hun har gjort det godt

Så er bare på forhånd på hendes kropssprog og giver hende snoren på når jeg kan se at det vil gå galt. Men ville da hellere kunne droppe snoren helt og bare tale hende ud af det i stedet

 

Men så prøver du jo heller ikke at distrahere hende fra katten. Du bliver nødt til at gøre noget interessant, hvis hun skal synes, at du er mere spændende end en kat, som løber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...