Hop til indhold

Hjææælp - Jeg er blevet en kattehader!


MVA88
 Share

Recommended Posts

Gæst Beaglepack
Tusind tak for dit svar :)

Det kunne være, at jeg bare skulle prøve den eddike blanding og håbe på at jeg får ramt på en kat og den så spreder rygtet :-P

 

Uh, du har da mange smarte katte afskrækningsmetoder :-D

Og dejligt I er blevet katte fri med et kattehjem så tæt på jer!

 

Ja og det er jo et harmløst middel - katte kan ikke fordrage eddike lugten, så det går kun ud over lugtesansen :mrgreen:

 

Ja det har holdt hårdt med alle de forband.... katte :evil: - de begyndte at ødelægge stammen på vores birketræ :shock: og beaglerne var jo godt gale i skralden over deres renden i deres have. Vi har også fået kørt 2-3 katte væk af Falck - selvom vi jo godt vidste det var hende kattedamen længere nede af vejen. Desværre slæber hun altså bare katte med hjem hele tiden :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og det er jo et harmløst middel - katte kan ikke fordrage eddike lugten, så det går kun ud over lugtesansen :mrgreen:

 

Ja det har holdt hårdt med alle de forband.... katte :evil: - de begyndte at ødelægge stammen på vores birketræ :shock: og beaglerne var jo godt gale i skralden over deres renden i deres have. Vi har også fået kørt 2-3 katte væk af Falck - selvom vi jo godt vidste det var hende kattedamen længere nede af vejen. Desværre slæber hun altså bare katte med hjem hele tiden :(

 

Ja, så må vi jo tage eddiken i brug!

 

Det er jo også virkelig synd for kattene, og jeg forstår jer fuldt ud!

Link til indlæg
Del på andre sites

For nogle år siden da jeg endnu havde min dalmatiner - havde vi en bestemt kat på den rute vi ofte gik ture med ham - som bare angreb ham hele tiden. 2 gange blev han såret temmelig meget af kattens kløer - den ene gang kostede det et dyrlæge besøg. Pongo var jo hunderæd for den møgkat og selvom vi gik på den anden side af vejen så angreb den alligevel. Jeg var jo stædig, for den kat skulle ikke bestemme hvor jeg skulle gå tur - men af hensyn til Pongo måtte jeg udtænke en plan. Eddike er noget katte ikke kan fordrage - så jeg lavede en forstøver flaske med en blanding af lidt vand og eddike - det skal lugte meget kraftig af eddike. Når katten sprang frem sprøjtede jeg/vi den i hovedet med eddike blandingen. Der gik ikke lang tid før den holdt op og vi kunne igen gå i fred. Jeg havde dog flasken med mig et godt stykke tid, for man kunne jo aldrig vide.

 

Vi har rigtig mange katte - der bor en kattedame som vi kalder hende 3 huse fra os. Hun har nok 8-10 katte rendende - meget irriterende - for de kom også ind i vores have og selvom beaglerne jog dem på flugt var det ikke nok - så nu har vi sat kobbertråd hele vejen langs med vores plankeværk - cirka 2 cm over planken - det kan de ikke lide at få poterne i og nu er vores have katte fri :mrgreen:

men såvidt jeg ved har man da ansvar for at holde sin kat på sin egen matrikel ( lov om vej og markfred tror jeg det hedder ) så hvis ens hund bliver angrebet af en kat og må til dr. dyr og man ved hvem der ejer katten så må man da kunne kræve erstatning .... jeg har iøvrigt aldrig fattet at man som katteejer bare smider sin kat ud og lader den klare sig selv x-antal timer i døgnet , jeg ville dø af skræk hvis det var min kat !
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
men såvidt jeg ved har man da ansvar for at holde sin kat på sin egen matrikel ( lov om vej og markfred tror jeg det hedder ) så hvis ens hund bliver angrebet af en kat og må til dr. dyr og man ved hvem der ejer katten så må man da kunne kræve erstatning .... jeg har iøvrigt aldrig fattet at man som katteejer bare smider sin kat ud og lader den klare sig selv x-antal timer i døgnet , jeg ville dø af skræk hvis det var min kat !

 

 

Den lov kan DKW udenad...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bernerfan

Jeg har både hund og kat og har ingen præferencer mht det ene eller andet dyr - jeg elsker hunde og katte lige højt. :-)

 

Nu er det sådan med katte, at det i nogle tilfælde kan være enormt svært at holde kattene på egen matrikel. De 5 ud af mine i alt 7 katte er 100% stuekatte, som ikke kommer ud, før jeg har fået bygget en voliere til dem, så de ikke kan løbe frit. Dette først og fremmest af hensyn til kattenes sikkerhed, men også af hensyn til naboerne, da jeg er af den holdning, at det er MIT valg at have dyr, ikke mine naboers, og derfor skal mit valg ikke være til gene for dem.

 

Men, men... for at mine 2 staldkatte kan udføre deres job som muse- og rottefængere, så er det altså nødvendigt, at de løber frit rundt ude såvel som i stalden. Jeg har dog sørget for, at de begge er kastrerede og øremærkede, vaccinerede osv., og jeg har været rundt til alle mine nærmeste naboer med billeder af kattene og oplyst, at hvis kattene på nogen måder generer dem, må de endelig kontakte mig, og så vil jeg naturligvis gøre, hvad jeg kan for at forhindre, at der sker yderligere.

 

Indtil videre har jeg heldigvis ikke fået nogen klager. :mrgreen:

 

Men jeg kan fuldt ud forstå, at det er en særdeles ubehagelig og absolut uhensigtsmæssig oplevelse gang på gang at få sin hund angrebet af "gale katte", og jeg er absolut heller ikke ignorant overfor, at nogle katte er aggressive og reelt ikke burde løbe frit. Har man dog som katteejer først ladet sin kat løbe, så er det svært at begrænse den; især hvis man f.eks. bor på landet, og der er tale om en staldkat/gårdkat. Og vildkatte er jo et helt kapitel for sig.

 

Men ved man, at man har en aggressiv kat, som angriber, bør man dog efter min mening gøre sit yderste for at holde denne kat på sit eget, hvor den ikke gør nogen skade. En sådan kat bør ikke gå frit rundt.

 

For så vidt angår den konkrete sag, ville jeg også umiddelbart anbefale en solid vandpistol som den bedste løsning til at holde kattene på afstand. Det plejer i hvert fald at virke overfor de fleste katte...

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejlig ansvarbevidst katteejer, Bernerfan :bighug:

 

Jeg vil nu også mene, at gårdkatte/staldkatte er noget helt andet.. De skal være der! :D

 

Men jeg bor midt i bolig- og villakvarterer, og her mener jeg altså, at man må blive nødt til lufte sin kat og have den i snor i haven - Netop fordi det er ejerens valg at have kat og ikke alle andre i området, som du også siger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Hvis man sætter det lidt anderledes op, så fortrækker jeg altså løse katte frem for løse hunde!

 

Jeg var selv meget spændt på udfaldet, da jeg kom hjem med Siku. Dengang havde jeg 1 fast gårdkat samt 2 tilløbere fra naboen(faktisk kom alle 3 fra naboen, men kun den ene af kattede valgte at bosætte sig i den ene af mine udhuse).

 

Siku fløj lige hen til katten, som var godheden selv. Katten lagde sig ned og lod Siku snuse, hoppe op og der var ingen udfald overhovedet. Katten måtte egentlig ikke komme indenfor, dog smuttede hun ind ustandselig. En dag fandt jeg både hund og kat spise af samme skål i køkkenet.

 

I dag er katten væk(hun var gammel og syg og evt ræven har snuppet hende). Jeg har nu næsten dagligt besøg af naboens katte, jeg har intet imod dem. Siku vil stadig gerne lege med dem og løber gerne efter dem!

 

Jeg har kun tidl oplevet probl mellem hund og kat, hvis de skal enes under samme tag. Eller hvis hunden render efter katten, så er det jo klart, at den skal forsvare sig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Dejlig ansvarbevidst katteejer, Bernerfan :bighug:

 

Jeg vil nu også mene, at gårdkatte/staldkatte er noget helt andet.. De skal være der! :D

 

Men jeg bor midt i bolig- og villakvarterer, og her mener jeg altså, at man må blive nødt til lufte sin kat og have den i snor i haven - Netop fordi det er ejerens valg at have kat og ikke alle andre i området, som du også siger.

 

hvis så bare de kan finde ud af at blive der...hæhæ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har både hund og kat og har ingen præferencer mht det ene eller andet dyr - jeg elsker hunde og katte lige højt. :-)

 

Nu er det sådan med katte, at det i nogle tilfælde kan være enormt svært at holde kattene på egen matrikel. De 5 ud af mine i alt 7 katte er 100% stuekatte, som ikke kommer ud, før jeg har fået bygget en voliere til dem, så de ikke kan løbe frit. Dette først og fremmest af hensyn til kattenes sikkerhed, men også af hensyn til naboerne, da jeg er af den holdning, at det er MIT valg at have dyr, ikke mine naboers, og derfor skal mit valg ikke være til gene for dem.

 

Men, men... for at mine 2 staldkatte kan udføre deres job som muse- og rottefængere, så er det altså nødvendigt, at de løber frit rundt ude såvel som i stalden. Jeg har dog sørget for, at de begge er kastrerede og øremærkede, vaccinerede osv., og jeg har været rundt til alle mine nærmeste naboer med billeder af kattene og oplyst, at hvis kattene på nogen måder generer dem, må de endelig kontakte mig, og så vil jeg naturligvis gøre, hvad jeg kan for at forhindre, at der sker yderligere.

 

Indtil videre har jeg heldigvis ikke fået nogen klager. :mrgreen:

 

Men jeg kan fuldt ud forstå, at det er en særdeles ubehagelig og absolut uhensigtsmæssig oplevelse gang på gang at få sin hund angrebet af "gale katte", og jeg er absolut heller ikke ignorant overfor, at nogle katte er aggressive og reelt ikke burde løbe frit. Har man dog som katteejer først ladet sin kat løbe, så er det svært at begrænse den; især hvis man f.eks. bor på landet, og der er tale om en staldkat/gårdkat. Og vildkatte er jo et helt kapitel for sig.

 

Men ved man, at man har en aggressiv kat, som angriber, bør man dog efter min mening gøre sit yderste for at holde denne kat på sit eget, hvor den ikke gør nogen skade. En sådan kat bør ikke gå frit rundt.

 

For så vidt angår den konkrete sag, ville jeg også umiddelbart anbefale en solid vandpistol som den bedste løsning til at holde kattene på afstand. Det plejer i hvert fald at virke overfor de fleste katte...

 

Hvor kunne jeg ønske mig, at der var flere ansvarlige katteejere af din slags!

 

Jeg bliver så ked af det, når jeg læser om kattehadere, der har lyst til at gøre alverdens ting ved kattene - det er jo i bund og grund ejeren og ikke katten, man skal klandre, selvom det kan være svært, når de her uansvarlige katteejere ikke mærker deres katte. Jeg ønsker mig virkelig en kattelov, der gør det lovpligtigt at mærke katte OG at neutralisere alle fritgående katte.

 

Jeg er selv katteejer, men da JEG har valgt at have katte, så er de MIT ansvar ene og alene. Dvs. at vores have er indhegnet, så kattene kun har adgang til den. Det kan altså godt lade sig gøre, og det er ikke synd for kattene - de kan ikke savne noget (fritløb), som de ikke kender.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...