Hop til indhold

Berner senne/rott


Gæst king1975
 Share

Recommended Posts

Gæst king1975

hej nogle der kender til denne race berner senne den jeg har kik på er så en blandning hvor mor er berner senne og far rottweiler har læst at men skal passe på med formeget motion da de har svage ledbånd men nu er det jo en blanding ville bare hører om der var nogen der har af-faring med denne race

Link til indlæg
Del på andre sites

Berner har nogle sygdomme i racen, bla. cancer. Det er en dejlig hund, men pga. deres generelt korte levetid (ca. 6 år) er det ikke en race for mig.

 

Rotten, kunne jeg forestille mig, har (lige som berner) høj risiko for AD/HD. Tillige er rotten på obs listen og risikerer at blive påbudt mundkurv og snor fra næste år når hundeloven revideres.

Link til indlæg
Del på andre sites

hej nogle der kender til denne race berner senne den jeg har kik på er så en blandning hvor mor er berner senne og far rottweiler har læst at men skal passe på med formeget motion da de har svage ledbånd men nu er det jo en blanding ville bare hører om der var nogen der har af-faring med denne race

 

Det, at det er en blanding sikrer dig på ingen måde at hunden er sundere end en racehund. Særligt ikke hvis blandingen består af racer som har problemer - så vil jeg faktisk sige at du øger risikoen for problemer, fordi du ikke har mulighed for at tjekke op på sundheden hos anerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bernerfan

Berner Sennen er på rigtig mange områder en pragtfuld hunderace, der som udgangspunkt har et rigtig godt temperament. Racen skal naturligvis aktiveres, men må i det første leveår ikke få for meget motion, da den qua sin størrelse er disponeret for HD og OCD, så derfor skal aktivering i det første leveår primært bestå af hjerne- og næsearbejde, selv om hvalpen selvfølgelig også gerne må lege med andre hunde og gå små ture. Man skal bare være forsigtig og skåne led og knogler mest muligt, mens hvalpen vokser.

 

Udover HD og OCD er der desværre også en række andre sygdomme, som Berner Sennen kan være særligt disponerede for; bl.a. kræft, mavedrejninger og hotspots, og den gennemsnitlige levealder for racen er desværre heller ikke mere end 7 år, selv om flere individere naturligvis bliver ældre end som så.

 

Når du har taget stilling til ovenstående, skal du selvfølgelig også vurdere, hvorvidt Berner Sennen passer til de

forhold, du har at tilbyde en hund. Det er en stor hund, så den skal have plads, og det er en "skødehund" i forklædning, så du skal også være opmærksom på, at med en Berner skal du forvente en hund, som har et stort behov for at "være tæt", mens det samtidig er en selvstændig race, som virkelig skal motiveres rigtigt, hvis man skal kunne få en veltrænet hund ud af den.

 

Jeg har selv en pragtfuld Berner-dreng på 10 måneder og kan kun anbefale racen ud fra mine egne personlige erfaringer med den, forudsat man har forhold og forventninger, der passer til denne type hund.

 

Jeg ville dog være forsigtig med en rottweiler/berner-blanding, da der er tale om en blanding af 2 vogtende og selvstændige hunderacer + du ikke har nogen viden om forældrene mht. hvilke sygdomme mv., der evt. kan ligge i forældrenes linjer, når hvalpen ikke stammer fra en godkendt opdrætter og har en stamtavle, der kan bevise dens herkomst. Hvis du ønsker dig en Berner, vil jeg klart anbefale, at du køber hos en ansvarsbevidst, registreret opdrætter, hvor du kan godkende de forhold, hundene lever under, og hvor du kan se attester på forældredyrenes HD-røntgen mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...