Hop til indhold

Min store drøm

Gæst Zuggie
 Share

Recommended Posts

Hejsa :)

Jeg er en pige på snart tretten år, ja det er ikke så meget, det ved jeg godt, men jeg drømmer sådan om at få en Border Collie, når jeg bliver voksen! Nu er der jo hundrede år til jeg flytter hjemmefra, og kan få en, men jeg bliver bare så glad ved tanken om, at det måske en dag bliver muligt, at leve sammen med sådan en fantastisk hund! Jeg vil rigtig gerne høre noget om jeres Border Collier, og om jeres hverdag med dem :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Bc'erne er verdens mest fantastiske hunde, så jeg kan godt forstå du har forelsket dig og glæder dig!

Har selv lige fået min første ægte bc for nogle måneder siden, efter at have haft en bc blanding.

Og når man først bliver forfalden til at arbejde og træne med den type hund, så kan ingen anden race måle sig med den.

Det er jo en arbejdshund.

Først nu her på hans ældre dage, er der kommet lidt ro på min blanding, som ellers har krævet en del træning og aktivering.

Men når jeg tager træningsvesten på, så er han klar og hopper og springer rundt som en unghund :lun:

Man kan slet, slet ikke se at han er så gammel som han er, når vi er på trænings og konkurrence banerne.

Så man skal være indstillet på at bruge sin hund til noget fornuftig og gå til træning med den - Og en gang i ugen er ikke nok.

En masse løbeture og boldleg er heller ikke ubetinget godt for en bc.

Man ser ofte bc'er i afsindig god form, som ikke er til at køre trætte og som kravler på væggene, fordi de har fået en frygtelig masse motion, men ingen aktivering af øverste etage.

Det er en hund som kræver at man lære den at slappe af og ikke at køre i et højt stress niveau hele tiden, som de lynhurtigt kan komme til - Og så er en bc langt fra en dejlig hund, men en kæmpe pestilens.

Så de skal bruge hovedet - Og selvfølgelig også kroppen. Men de to ting skal kombineres fornuftigt.

Når man formår det, så er en bc den skønneste, skønne hund man kan tænke sig til.

Men man skal bare være klar over, at man ikke "bare" får hund, når man får en bc.

Man får en livsstil og en træningspartner som kræver noget af en.

Hvis du har lyst så har jeg min bc Yoda's dagbog her:

http://www.hunde-forum.dk/hvalpe/32417-yoda.html

Han er nu 5 mdr gammel og der kommer mere og mere gang i ham og han bliver skønnere og skønnere for hver dag der går - Men kræver også mere og mere af mig ;-)

Min hverdag indebære hundetræning to gange ugentligt med træner på og derudover træner jeg hver dag derhjemme og mødes med træningskammeraterne i klubben i de weekender hvor jeg ikke er ude og starte konkurrencer.

Hvor lang tid jeg træner i hverdagene, vareriere meget alt efter hvad jeg skal træne og hvor meget tid jeg har.

Det kan være alt fra 5 minutter til flere timer (har jo 3 hunde ;-))

Jeg går en fællestur på markerne med alle mine 3 hunde hver dag og så får de hver især en tur dagligt.

Nu bor vi så også så heldigt, at vi har en masse jord de kan løbe rundt på, grave huller i og har en bæk de kan bade i uden at gå udenfor haven.

Havde vi boet i byen, så gik jeg flere ture med dem.

Har i hund derhjemme nu?

For i så fald, så kan jeg kun anbefale at starte på et ungdomshold i nærheden og begynde at træne med den, så du ved hvad det drejer sig om, til når du får din egen.

Har i ikke hund, så tag ud og kig til konkurrencer og udstillinger.

Det er super sjovt at kigge på og så går tiden lidt hurtigere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for svaret og alle de gode råd! :D

Jeg vil gøre alt hvad der skal til, for at den kommer til at have det godt, så jeg kan ikke få for mange gode råd ;) Som sagt er der jo lang tid til jeg bliver voksen, men jeg skal i hvert fald bo på landet, med en stor have... Og det er jo altid noget hvis man har en BC. Jeg tror jeg vil træne agility med den. Er det en god idé, eller stresser det den også? Boldkast er i hvert fald udelukket ;) Og med hensyn til den mentale træning, så vil jeg lave en masse opgaver, hvor den skal finde godbidder, og så vil jeg også gerne lære den tricks :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige nogle flere spørgsmål:

- Hvordan lærer man den at lade være med at hyrde på ting? Jeg mener, er det ikke ret svært, når det er så naturligt for den? Jeg villle føle mig lidt ond, hvis jeg skulle stå og skælde den ud for noget, dens faktisk tror er meningen med dens liv? Men samtidig vil jeg jo gerne have at den lader være, for det kan i den grad genere dem det går ud over... Så, hvad skal man gøre?

- Og ja, hvis man ikke må løbe og kaste en bold, hvad er så en god måde at få den til at bevæge sig på? Agility, måske?

- Og til sidst, er der nogle der har gode forslag til, hvad man kan lave af sjove opgaver eller andet, hvor den får brugt sin hjerne? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg har lige et til... Jeg er ikke sikker på at en BC er den første hund jeg skal have, når jeg bliver voksen, for de kræver jo en masse erfaring. Så har i et forslag til en hund jeg kan købe, inden jeg får min BC? Altså, en der minder lidt om den, men som ikke er ligeså "svær"...

Link til indlæg
Del på andre sites