Hop til indhold

I tvivl om fodervejledningen til hvalpen

Gæst Smukkemops
 Share

Recommended Posts

Gæst Smukkemops

Hej kære hundemennesker!

Min kæreste og jeg skal have en mops om 4 uger og vi glæder os rigtig meget! Jeg har et par spørsmål omkring fodring...

Jeg har meldt mig ind i Maxizoos Poteklub og købt en hvalpestartpakke, hvor der bl.a. var 1 kg hvalpefoder af mærket Select gold med i. Jeg er ikke så erfaren ud i valg af hundefoder, men ved dog at det vist nok er sådan, at det der står først på indgredienslisten er det vigtigste indhold.

Select gold indeholder bl.a: fersk kyllingekød (20%), fjerkrækødmel (16% kylling og 4% kalkun), majs, majsgluten, majsmel, animalsk fedt tørrede roetrævler (2%). Umiddelbart ser det vel meget godt ud, med et højt indhold af kød. Men på den anden side er der os meget majs i, som måske kan give risiko for allergi? Spørgsmålet jeg søger svar på er, om dette foder kan gå an til vores hvalp, selvom der er en del majsprodukt i?

Udover dette, er jeg også i tvivl om den fodervejledning der følger med pakken. Nu skriver jeg bare lige de to første kolonne ind her.

Slutvægt /ca 2 måneder

2 kg/ 50g

5 kg/ 95g

7 kg/110g

10 kg/150g

Vil dette sige, at man skal se på hvalpens idéelle slutvægt som voksen hund og så fodre den derudfra? Så hvis vi regner med at vores hund skal veje omkring 7 kg som voksen, så skal hun have 110g foder om dagen som hvalp?? :confused:

Håber der er nogen, som kan hjælpe :)

Venlig hilsen Tanja.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Smukkemops

Mange tak :vinken:

Det ved jeg egentlig ikke. Det kan da godt være faktisk, vi får i hvert fald noget af det mad med den er vant til at spise :) Det vil jeg lige spørge om næste gang vi skal besøge hende. Og mht til at vænne den til nyt foder så tænker jeg at gøre det over mindst en uge, hvor vi blander mere og mere af det nye foder i det den plejer at få.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Følg opdrætters anvisning - jeg aner ikke hvad en mops vejer i 8 ugers alderen -

fodervejledning er og bliver fodervejledning - hvis hunden vejer 3 kg som 8 uger og den starter med at få 120 gram - så siger tommelfinger reglen at man øger 10-15 gram pr uge indtil hvalpen rammer sin voksen vægt - derefter fodre man efter voksen vægten og holder øje med at der ikke tabes vægt - op eller ned justerer - det er jo det smarte med tørfoder. Det er den regel jeg altid selv har brugt.

Du får noget foder med fra din opdrætter og det skal du forsætte med i starten - senere kan du jo så lave et skift til noget andet.

Majs giver ikke allergi, med mindre hunden/mennesket er disponeret for det. Majs er en fremragende energi kilde - og har gode fedt syrer der styrker hjernens funktion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til:vinken:

Jeg er enig med de andre - din opdrætter har med stor sandsynlighed sat sig godt ind i hundefoder, og burde kunne hjælpe dig. (der er selvfølgelig undtagelser)

En ting du skal være opmærksom på når du læser hvad foderet indeholder er, at fx 20% fersk kylling indeholder rigtigt meget vand, som fjernes når man laver tørfoder - derfor ender friske ingredenser meget længere nede på indholdslisten.

Fjerkrækødmel er derfor 1ste ingrediens i dette foder, og af dette ved du at 16% er kylling, 4% er kalkun, og 80% er....fugl af en eller anden art..

Synes egentligt foderet ser ok ud, der er ingen biprodukter osv. Men blev selv overrasket over hvor kreativt en indholdsliste kan skrives på en pose hundefoder, og synes det er værd at sætte sig ind i ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige fået en skøn mops hvalp. Han er blevet fordret med dåse mad derfra hvor han kom, og havde rigtig dårlig mave. Vi har aldrig fodret med dåsemad, så her får den hvalpe foder fra royal canin, ca. 40 g 3 gange om dagen, vi har købt det der er specielt udviklet til mops. Vores dyrlæge anbefaler at når de er så små skal de altid have tilgang til mad, så der er altid foder i Leo's skål :) Nu hvor han har vænnet sig til foderet spiser han bare løbende i løbet af dagen når han er sulten, og vi fylder så op. Vi er dog ved at vænne ham til at han en gang om dagen får en portion der er opblødt i vand, fx til aften.

Han vejede 1,5 kg som 8 uger og i morgen er han 10 uger og vejer 1,85 kg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Vi har lige fået en skøn mops hvalp. Han er blevet fordret med dåse mad derfra hvor han kom, og havde rigtig dårlig mave. Vi har aldrig fodret med dåsemad, så her får den hvalpe foder fra royal canin, ca. 40 g 3 gange om dagen, vi har købt det der er specielt udviklet til mops. Vores dyrlæge anbefaler at når de er så små skal de altid have tilgang til mad, så der er altid foder i Leo's skål :) Nu hvor han har vænnet sig til foderet spiser han bare løbende i løbet af dagen når han er sulten, og vi fylder så op. Vi er dog ved at vænne ham til at han en gang om dagen får en portion der er opblødt i vand, fx til aften.

Han vejede 1,5 kg som 8 uger og i morgen er han 10 uger og vejer 1,85 kg :)

Jeg syntes så det er en rigtig dårlig ide at hunde har adgang til foder hele tiden. Det er meget bedre at vænne dem til faste spisetider - når der er mad, så spises der. Det at lade hunden selv styre og småspise i løbet af dagen, kan give anlæg til fedme senere i livet. Det er fint med små måltider flere gange om dagen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til:vinken:

Jeg er enig med de andre - din opdrætter har med stor sandsynlighed sat sig godt ind i hundefoder, og burde kunne hjælpe dig. (der er selvfølgelig undtagelser)

En ting du skal være opmærksom på når du læser hvad foderet indeholder er, at fx 20% fersk kylling indeholder rigtigt meget vand, som fjernes når man laver tørfoder - derfor ender friske ingredenser meget længere nede på indholdslisten.

Fjerkrækødmel er derfor 1ste ingrediens i dette foder, og af dette ved du at 16% er kylling, 4% er kalkun, og 80% er....fugl af en eller anden art..

Synes egentligt foderet ser ok ud, der er ingen biprodukter osv. Men blev selv overrasket over hvor kreativt en indholdsliste kan skrives på en pose hundefoder, og synes det er værd at sætte sig ind i ;)

Select gold er foder fra royal canin, som kun sælges i maxizoo :-D

Link til indlæg
Del på andre sites