Hop til indhold

Hjælp til gøende hundehvalp

Gæst Hunde-fatter
 Share

Recommended Posts

Gæst Hunde-fatter

Hej alle!

Vi har en lille, for det meste, dejlig Pomaranian tæve på 6 måneder. Hun er dog ved at udvikle en masse dårlige vaner, som vi har nogle spørgsmål til hvordan man kunne stoppe.

Det største problem er næsten at hun gør af alt. Hvis nogen går forbi på den anden side af hækken, hvis vi sidder og spiser, af vores kanin i haven, hvis hun ikke får sin vilje og også når vi står og tager sko på, for at tage væk hjemme fra. Kort sagt rigtig meget.

Er der nogen måde man kan ændre dette på, så vi får en mindre gøende hund, der ikke gør når vi spiser, sidder i sofaen og hygger eller er i haven?

Hun er også begyndt at hoppe rigtig meget op af os, f.eks. når vi står og laver mad i køkkenet. Så står hun og gør desperat for at få fat på noget (hvilket hun ALDRIG gør) og står og hopper op. Det kan også være hvis vi sidder i sofaen, hun står og gør og hopper, og hvis hun får lov til at komme op, er hun bare helt oppe og køre, og bider i fingre og arme.

Håber vi kan få en masse gode råd.

På forhånd tak!

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)'

Gøen sidder jo løst på den race, så det er vigtigt man får lagt låg på tidligt hvis ikke hunden skal blive et gømonster.

Jeg tør vædde på, at hun får jeres opmærksomhed når hun gør?

Enten ved at I ser på hende, siger noget til hende, skubber hende væk eller andet.

Hunde gør kun det de får noget ud af - eller hvis de er rigtigt desperate for at få opfyldt deres behov.

Dit "hvis hun får lov at komme op" i sofaen fortæller, at hun engang imellem får det ud af sin opførsel som hun ønsker ved sofaen - at komme op. Denne måde at belønne på (kaldet variabel belønning, hvis det skal være fint) er den stærkest virkende måde en hund kan blive belønnet på. Det kaldes også lotterieffekten- at man har held nogle gange og måske er det i dag :-)

Hvis I også nogle gange lader hende stå og hoppe/gø i længere tid før I giver jer, har I utilsigtet fået lært hende vedholdenhed så hun nu tror at bare hun bliver ved længe nok får hun succes.

Hvis det så "går over tid" bliver hun frustreret og mere insisterende i sin adfærd., hvilket lige præcis den adfærd alle som træner ønsker af sin hund :-D

Giver det mening?

I kan gøre det at I sætter hunden i gang med en aktivitet før I går i gang med det som får hende til gø, så hun på forhånd er afledt. Det kan være at søge foder/godbidder, gnave i en tyggeting, få foder i en aktivitetsting eller andet hun gerne vil.

Kommer hun og begynder at gø eller hoppe op af jer skal I lige så stille, men straks, flytte jer fra hende uden at give hende nogen opmærksomhed.

Ved rolig adfærd skal hun roses stilfærdigt og have den kontakt hun har brug for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hunde-fatter

Tusind tak for svaret.

Du kunne desværre godt have ret i, at vi nok kommer til at give hende opmærksomhed når hun gør, vi har nok ikke haft tænkt over det på den måde, at vi har givet hende opmærksomhed ved at skælde ud, prøve at stoppe eller prøvet at distrahere ved hjælp af forskellige ting. Men efter dit svar har vi virkelig prøvet at være opmærksomme på det, hvilket man allerede kan mærke på hendes adfærd. Hun er blevet bedre til at underholde sig selv eller sove, mens vi spiser eller sidder i sofaen.

Vi har også prøvet at lukke hende inde i soveværelset, hvis det er blevet for slemt, for lige at give hende en time-out, og lukket hende ud så snart hun er faldet til ro, og hendes gøen er stoppet. Det har klart hjulpet, men findes der bedre eller andre måder at gøre det på ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg har også en meget gøende blandingshund, som kun gøer på komando(idag -som 8 mdr). (Foxterrier/pekingeser/f.bulldog)

Siku gøede meget, da han var 3-4 mdr gammel. Gøede af min datter, af mig og af folk, der kom som gæster.

Jeg brugte meget ordet Nej og vende ryggen til, når han gøede af min datter og mig. Roste ham, når han gøede af folk, som kom ind af landevejen/indkørselsen. I dag kan han så gø på komando.

Siku er ikke en gøende hund mere...

Ved ikke, om det er nogen hjælp, men det virkede her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for svaret.

Du kunne desværre godt have ret i, at vi nok kommer til at give hende opmærksomhed når hun gør, vi har nok ikke haft tænkt over det på den måde, at vi har givet hende opmærksomhed ved at skælde ud, prøve at stoppe eller prøvet at distrahere ved hjælp af forskellige ting. Men efter dit svar har vi virkelig prøvet at være opmærksomme på det, hvilket man allerede kan mærke på hendes adfærd. Hun er blevet bedre til at underholde sig selv eller sove, mens vi spiser eller sidder i sofaen.

Vi har også prøvet at lukke hende inde i soveværelset, hvis det er blevet for slemt, for lige at give hende en time-out, og lukket hende ud så snart hun er faldet til ro, og hendes gøen er stoppet. Det har klart hjulpet, men findes der bedre eller andre måder at gøre det på ?

Der er det som jeg har beskrevet med at aflede på forhånd og at man straks afbryder den fysiske kontakt og går sin vej ved uønsket adfærd.

Man skal være opmærksom på at timeout ikke er den mest optimale læremester for en hund. Fordi timingen som regel ikke fungerer og lige forud for timeouten fik hunden jo det den ville - opmærksomhed.

Hvis det skal have størst effekt skal man forud for timeout'en give et signal, advarsel, om man vil, så hunden lærer at hvis den overhører denne advarsel, kommer den i social isolation.

Vi kan ikke påvirke en hund som er isoleret, blandt andet derfor går jeg ikke ind for timeout som strategi i opdragelsen.

Timeout bør, hvis den skal anvendes, lære hvalpen at straks hun tier får hun kontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites