Hop til indhold

melamin og andet


Gæst snevinter
 Share

Recommended Posts

Gæst snevinter

Der var et utal af hunde og katte, som døde af nyresvigt af uforklarlige grunde sidste år i USA. Unge så vel som gamle, fik pludselig meget alvorlige helseproblemer. Man fandt ud af, at det var pga det foder som de blev givet. Der var Melamin i foderet, blandt andre ting. Over 100 foder mærker endte med at blive fjernet fra markedet.

 

Melamin bruges blandt andet til at fremstille plastik og rengøringsmidler og er forbudt i fødevarer i USA - I Danmark er et minimumsniveau af melamin vist tilladt i fødevarer.

 

Hvorfor putte Melamin i hundefoder? Fordi det får foderet til at se ud som om det indeholder mere protein end det egentligt gør.

 

I år, er der sikkert mange som har hørt om, at samme problem skete - denne gang i Kina - med mælkepulver hvor mange tusinde børn blev syge. Igen, melamin.

 

Nu skal vi fjerne kinesiske produkter fra hylderne i Danmark, fordi der er fundet melamin i slik, kager og andet i flere EU lande, hvor der er brugt mælkebestanddele fra Kina.

 

Efter fund af kinesiske fødevarer med melamin i andre europæiske lande, indfører Fødevarestyrelsen fra fredag 3. oktober totalt forbud mod salg og markedsføring af kinesiske fødevarer med indhold af mælkebestanddele.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2008/forbud_kinesiske_maelkefoedevarer.htm

 

Fødevarestyrelsen indførte lørdag 27. september 2008 importforbud mod mælkeerstatninger fra Kina, og har samtidig indført importkontrol af kinesiske fødevarer indeholdende mælkebestanddele.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2008/Fødevarestyrelsen+fraråder+at+spise+kinesik+slik+mm.htm

 

 

 

 

 

Jeg ved ikke hvad jeg vil med dette indlæg, men en kommentar fra nyhederne (omkring slikket) virker bare lidt forkert for mig... Der blev sagt nogen lign: "Forbrugere og virksomheder bedes chekke varene og fjerne disse varer hvis de er fra Kina."

 

Som forbruger - hvordan skal man se på en pose slik, om der er mælkebestanddele i fra Kina? Eller i andre produkter?

 

Som forhandler -her kan man stille samme spørgsmål.

 

Begge kan vel ringe til producenten og måske få et svar - men hvor mange forhandlere gør det....ja, hvor mange steder ender forhandlere mon med at fjerne de rette produkter?

 

Det virker på mig som om at produktion og import er et stort selv-check område.

 

Hvis der fra den oprindelige producent er et papir på, at et produkt er f.eks. økologisk - ja, så godtages det som økologisk hele vejen fra producenten til andre producenter, forhandlere og tilsidst til forbrugeren.....

 

Det er bare ikke godt nok, synes jeg.

Redigeret af snevinter
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...