Hop til indhold

vores gamle kat hader vores nye hvalp

Gæst amandapf
 Share

Recommended Posts

Gæst amandapf

Hej!

jeg håber i måske kan hjælpe, jeg ved godt der er mange tråde om lige netop det her emne, men jeg synes ikke at der er en der passer lige på problemet her.

for snart 3 uger siden fik min familie en fransk bulldog hun hvalp, på nu snart 12 uger.

i forvejen har vi en hankat på 12 år. Før vi fik vores hvalp, lå vores kat det meste af dagen og sov på bordet i sin kurv i bryggerset. Men efter vi har fået den lille ind i huset, vil han hele tiden være der hvor det sker. det lyder jo alt sammen meget godt, men problemet er at vores hvalp kan ikke lade vores kat være, hun jagter ham, og gør som en sindssyg. Vores kat slår ud efter hende, det er kun sjælendt at han rammer. Vi troede her hjemme at hvis vores kat satte sig på plads ved at give hende en klo, så ville hun forstå hvem der bestemmer, men det gør hun ikke, vores kat kan slå ud efter hende mange gange i træk, og hun forstår det stadig ikke.

Samtidig er vi jo også bange for om vores kat kan gøre hende fortræd, da hun jo er en lille en.

Det er ved at drive vores familie til vanvid at de ikke kan gå sammen i fred, uden vi skal være over dem hele tiden, og holde øje med at der ikke sker noget.

Det nemmeste ville egentlig være hvis vores kat han ikk var så provokerende, for han ved at han sætter det helt store i gang hver gang han kommer ind i stuen.

Vi har sat en Feliway bestøver op ved hans kurv, men jeg synes ikke jeg kan se en effekt, tvært imod er hans adfærd blevet mindre rolig.

Jeg håber i kan give nogle råd, om hvordan kan tackler hele den her situation, fordi vi er så bange for at det aldrig bliver godt.

Hilsen en bekymret hunde - og katte ejer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan ikke være fordi katten gerne vil lege med hunden?

Den ene er mine katte, "bryder" også med hunden og slår ud efter den, men uden at kløerne er ude, og hvis hun vil kan hun hoppe op på noget hvor hunden ikke kan nå hende, hvis hun ikke gør det, tolker jeg det som om at hun gerne vil lege med hunden.

Den anden kat "knurre" og hvæser hvis hun kommer for tæt på og hammer hende en med kløerne ude, så hende ved hunden godt at hun ikke kan lege med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst amandapf

jeg tror ikke vores kat vil lege med hunden. men vores hund vil meget gerne lege med katten.

det mindste spjæt fra katten, tolker hun som leg, og især kattens hale er meget spændende.

vores kat bakker væk fra hunden når den kommer for tæt på, og andre gange sidder han bare som en sten og langer ud efter hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror ikke vores kat vil lege med hunden. men vores hund vil meget gerne lege med katten.

det mindste spjæt fra katten, tolker hun som leg, og især kattens hale er meget spændende.

vores kat bakker væk fra hunden når den kommer for tæt på, og andre gange sidder han bare som en sten og langer ud efter hende.

Men det ville jeg da netop tolke som forsigtig leg.

Hyler han når hunden bliver for vild?

Har han steder han kan hoppe op på? - hvor hunden ikke kan nå ham

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeres kat er kun naturligt nysgerrig, fordi der nu er kommet en anden ind på dens enemærker. Samtidig går jeg også ud fra, at han er stresset fordi, hun jagter ham, så det er ikke katten der er problemet, men jeres hund og det skal I sætte en stopper for, dels fordi det er synd for katten , men også fordi hunden risikere, at miste et øje. Så når der er optræk til ballade, så må det stoppes, ved at I går i rette med hunden og så er det ellers i gang med, at træne "katten må godt være her". Her har det aldrig været noget stort problem med nye hunde og vores gamle katte og har hundene endelig jagtet katten er det blevet stoppet med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst amandapf

Katten hvæser kun, hunden hyler ;)

og det med at sætte en stopper for hundens legeri med katten der ikke gider, det prøver vi virkelig, men hun drøner efter katten lynhurtigt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en kat på snart samme alder som din.

Hun hader andre katte, men har fuldstændig accepteret Cille der er totalt fjoget når hun ser katten.

Katten sidder som din og langer ud efter hunden uden kløerne fremme. De render rundt i haven som om katten har fået sin anden ungdom igen :lol:

Det eneste tidspunkt jeg stopper hunden er, når den render med snuden helt oppe i røven af katten.

Jeg tror din kat leger med din hvalp.

I modsatte fald, havde den ikke nøjedes med at lange ud efter den. Den havde plantet klør fem i fjæset på hunden så der havde været klomærker efter det.

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Det er ofte sværest at få en hund, når katten er der i forvejen - og især en legesyg hvalp og en gammel kat. Det er ihvertfald min egen erfaring på dét punkt.

Som Tullemus også siger, er det ikke jeres kat, men hvalpen der er problemet. Den skal lære meget hurtigt, at katten også må være der. Mit råd fra egen erfaring er tålmodighed og positiv indlæring (=masser af godbidder!). Jeg passede en overgang en kat, mens jeg fik Ina og de var heller ikke perlevenner i starten (selvom Ina var 5 gange mindre end katten).

Jeg startede med at have Ina i snor og så hev jeg hende væk, hvis hun langede ud efter katten, med et "slut!" (det bruger jeg som stop-kommando). Hvis hun derimod bare så på katten eller snusede venligt, var der godbid. Det tog nogle dage, men virkede. Jeg ville ikke opdrage det store på katten, da den ikke var min, men hvis dén langede ud (ikke i leg, men aggressivt), fik den med en blomsterforstøver.

Det tager et stykke tid, som sagt, men jeg endte med selv at kunne have kat sammen med Ina uden problemer ;)

Link til indlæg
Del på andre sites