Hop til indhold

Schæferhundeklubben eller Politihundeforeningen


Gæst jefferson
 Share

Recommended Posts

Gæst jefferson

Hej Alle...

Jeg påtænker mig at købe en Schæfer som er 10 måneder gammel. Jeg er i tvivl om jeg skal træne med den i Schæferhundeklubben eller i Politihundeforeningen. Er det en smags sag, eller er der nogen af jer som har nogle gode råd??

På forhånd tak

Nic

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er helt klart en smagssag.

 

Jeg ville tage på besøg i nogle forskellige klubber (også flere inden for samme forening), se hvordan og hvad de træner og vælg så den klub der tror passer bedst til dig, dit "temperament" og den forhåbentligt kommende hund. :-D

 

Der er uendelig stor forskel på de enkelte klubber uanset hvad de hedder til efternavn (forening).

 

Du kunne inden besøgene gå ind på deres respektive hjemmesider og læse lidt om hvilke træningsformer de bruger, samt hvilke øvelser der arbejdes med - så er du også lidt forberedt inden du møder op.

 

Held og lykke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

som der bliver skrevet længere oppe er det meget en smagssag

 

personligt foretrækker jeg PH programmet da det er mere minded på hunden og meget mere alsidigt

hvor schæferhundeprogrammet som IPO/BHP er mere en konkurrencesport hvor perfektion betyder enormt meget men jeg synes nu også du skal besøge begge dele da der er fordele og ulemper ved begge steder schæferhundeklubbens programmet er langt mere fremme i lydigheden som er meget flottere trænet og c-arb er mere struktureret

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er som de andre skriver en smagssag... Og det afhænger også af hvad du vil med din hund???

 

Jeg træner selv i schæferhundeklubben, og har også trænet i Politihundeforeningen... Her valgte jeg dog at stoppe, da der desværre (efter min mening og erfaring) er langt mellem de gode klubber. I PH er der heller ikke noget egentligt krav til figuranterne - alle kan nærmest figurere, og i mine øjne er der rigtig meget dårligt figurant arbejde i PH!

Der er self også brodne kar i schæferhundeklubben - men jeg synes klart at der er mere struktur, viden og forståelse i schæferhundeklubben fremfor PH! Men igen, det er jo en smagssag...

 

Her er et link til de forskellige programmer der trænes i indenfor henholdsvis schæferhundeklubben og PH:

 

Schæferhundeklubbens programmer:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Brugshundesport_2005.pdf

 

PH programmer:

http://www.danskpolitihundeforening.dk/index.php/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=78

 

Kredse i schæferhundeklubben:

http://www.schaeferhund.dk/?DK/Venstre/Kredse%20og%20Landsdele/Kredse%20i%20DK.aspx

 

Kredse i PH:

http://www.danskpolitihundeforening.dk/index.php/index.php?option=com_content&task=view&id=90&Itemid=104

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jefferson

Hej igen

 

Tak for jeres svar.

Som udgangspunkt vil jeg gerne træne min hund i lydighed, sporarbejde og forsvarsarbejde. Og begge klubber beskæftiger jo sig med det. Jeg vil prøve at besøge begge steder, og så se hvilken een som passer os bedst.

 

Mvh

 

Nic

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

 

Tak for jeres svar.

Som udgangspunkt vil jeg gerne træne min hund i lydighed, sporarbejde og forsvarsarbejde. Og begge klubber beskæftiger jo sig med det. Jeg vil prøve at besøge begge steder, og så se hvilken een som passer os bedst.

 

Mvh

 

Nic

 

Så ville jeg vælge IPO-programmet - du skal ikke spørge mig om hvorfor for det ene kan jo være lige så godt som det andet :mrgreen: det er nok sådan noget præferance-noget :blink:

 

Men rigtig god fornøjelse :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Ej altså...jeg agter at slæbe min vovse ned til politiet lige om snart. Var ude og se en træningstime og det så godt ud...er der noget jeg har overset eller misforstået i min hjerne...ud af busken og frem med erfaringerne !

 

Altså... Vi har jo alle sammen vores grænser for hvad vi vil byde vores hunde... :blink:

 

Ej, min personlige erfaring og deraf mening, er baseret på mine indtryk de steder jeg har været og på hvad jeg har hørt.. Sagt på en anden måde: Oddsene for at få kompetent hjælp er større i Sch. regi end i PH regi. Men som bla. BlackGSD skriver, så er der gode og dårlige steder i begge lejre. Hvis du er tilfreds med det sted du har valgt, er alt jo fint og flot. (bortset fra at jeg altid vil være klar til at moppe dig og hovere, hvis du skulle fortryde dit valg :cool:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså... Vi har jo alle sammen vores grænser for hvad vi vil byde vores hunde... :blink:

 

Ej, min personlige erfaring og deraf mening, er baseret på mine indtryk de steder jeg har været og på hvad jeg har hørt.. Sagt på en anden måde: Oddsene for at få kompetent hjælp er større i Sch. regi end i PH regi. Men som bla. BlackGSD skriver, så er der gode og dårlige steder i begge lejre. Hvis du er tilfreds med det sted du har valgt, er alt jo fint og flot. (bortset fra at jeg altid vil være klar til at moppe dig og hovere, hvis du skulle fortryde dit valg :cool:)

 

Klart-klart. Man skal sandelig holde på håne-retten, hvis man har den og ikke forsømme en eneste lejlighed til at hovere...eller sådan ville jeg nu have det ha ha ha :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jefferson
Jeg ville også vælge IPO eller BHP programmet (sch.klubben)

 

Er det din første schæfer?? Og er den af højavls eller grå linier???[/QUO

 

Ja det er min første Schæfer. Den er grå linie.

 

Mvh

 

Nic

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har trænet i Schæferklubben, Politihundeforeningen, DKK og DCH.

Det er en smagssag, hvilket program, man synes bedst om. Personligt synes jeg, PH er det sjoveste, det er "rigtigt" hundearbejde.

Nu træner jeg min grå schæferhund i DCH. Det passer mig fint.

Det er ikke den samme hund, jeg har trænet de forskellige steder. Det er et forløb gennem 37 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg tager selv lidt fra begge programmer feks er lydighedesdelen noget flottere i sch klubben samt c delen er også bedre trænet derfor træner jeg den del der også men ellers synes jeg ph det er meget alsidigt og finder man en god klub som jeg trænede i er der gode muligheder for at lære din hund og arb andre steder end på en træningsplads men i andre miljøer som er godt til at miljøudvikle hunden feks mørke kældre ,lagerbygninger, osv osv

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tager selv lidt fra begge programmer feks er lydighedesdelen noget flottere i sch klubben samt c delen er også bedre trænet derfor træner jeg den del der også men ellers synes jeg ph det er meget alsidigt og finder man en god klub som jeg trænede i er der gode muligheder for at lære din hund og arb andre steder end på en træningsplads men i andre miljøer som er godt til at miljøudvikle hunden feks mørke kældre ,lagerbygninger, osv osv

 

 

Det var på en måde lidt det jeg tænkte på, da jeg prøvede at finde noget andet til vores vaps. Vi går til lydighed (DKK / DBSK) med ham og vil fortsætte med det og jeps det er rigtig fint og blæret og ser super godt ud, men så var det at det slog mig, at det måske ikke var helt nok. Vaps keder sig lidt til det lydighed (begynder-hold fordi han indtil nu har været for ung til LP1) vi er igang med nu og så tænkte jeg i min "visdom" (???) at der da måtte være et eller andet, der kunne udfordre ham lidt mere og så traskede jeg ned til det politihunde-noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også vælge IPO eller BHP programmet (sch.klubben)

 

Er det din første schæfer?? Og er den af højavls eller grå linier???[/QUO

 

Ja det er min første Schæfer. Den er grå linie.

 

Mvh

 

Nic

 

Hvis det er din første, så ville jeg vælge at træne i schæferhundeklubben først, og så senere evt. afprøve PH... men det er jo også bare mig ;-)

 

(har selv schæfer/e af grå linier ;-) )

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes så, at det er federe at gå et bhp eller ipo spor f.eks. - det sætter højere krav til hundene efter min mening... I PH er det ikke nødvendigt at det er lige hunden der finder genstandene på sporet, hvis hundeføreren finder dem, er det også fint nok... Og knækkene er også mere krævende i bhp og ipo ;-)

 

men det er smag og behag... og der er da helt sikkert også elementer i PH som er sjove og fede at træne, f.eks. rundering i skov...

 

men jeg er også af den mening, at en del PH klubber er af den gamle skole, og det bærer træningen så også præg af... det var jeg f.eks. ude for, og det var så ikke lige mig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes så, at det er federe at gå et bhp eller ipo spor f.eks. - det sætter højere krav til hundene efter min mening... I PH er det ikke nødvendigt at det er lige hunden der finder genstandene på sporet, hvis hundeføreren finder dem, er det også fint nok... Og knækkene er også mere krævende i bhp og ipo ;-)

 

men det er smag og behag... og der er da helt sikkert også elementer i PH som er sjove og fede at træne, f.eks. rundering i skov...

 

men jeg er også af den mening, at en del PH klubber er af den gamle skole, og det bærer træningen så også præg af... det var jeg f.eks. ude for, og det var så ikke lige mig...

 

Er det seriøst ment ?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtigt hundearbejde??? :lol:

 

Jeg har nok udtrykt mig forkert. For mig er PH det mest "rigtige" hundearbejde. Dermed være ikke sagt at IPO og BHP ikke er flot rigtigt udført.

[media]

[/media] Dette er min egen hunds far, og jeg synes, det er fantastisk flot.

Men PH er det praktiske arbejde, hvor målet (genstandene) er vigtigere end, hvordan det nåes.

Det er jo klart, at figuranterne ikke har speciel uddannelse og de skal ikke trænge hunden. PH hunden skal jo fange "forbrydere", de har normalt ingen figurantuddannelse:-D.

Men heldigvis er der jo programmer efter enhver smag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Det var på en måde lidt det jeg tænkte på, da jeg prøvede at finde noget andet til vores vaps. Vi går til lydighed (DKK / DBSK) med ham og vil fortsætte med det og jeps det er rigtig fint og blæret og ser super godt ud, men så var det at det slog mig, at det måske ikke var helt nok. Vaps keder sig lidt til det lydighed (begynder-hold fordi han indtil nu har været for ung til LP1) vi er igang med nu og så tænkte jeg i min "visdom" (???) at der da måtte være et eller andet, der kunne udfordre ham lidt mere og så traskede jeg ned til det politihunde-noget...

 

 

 

jeg synes personligt selv jeg får meget alsidige hunde i at jeg tager lidt fra de forskellige programmer

personligt synes jeg er driftig opmærksom hund i lydighed er noget kønnere en dem som træner ph de bruger ikke så meget tid til at gøre noget ved lydighedsdelen derfor hænger hundene en del

samt med figurantdelen er det også væsentlig mere professionelt i sch klubben en PH men når det så er sagt er det mere udfordrene for hundene da der ikke er noget som er 100% sikkert som i IPO hvor HF og hund kender programmet til sin egen bukselomme det er mere sport og konkurrence og 100% lydighed

hvor PH lægger mere vægt på at hundene egentlig skal lære og tænke og arb selvstændigt,feks under feltsøg ,rondering samt er det kanon til at fremme hunde som burde kunne arb i alle miljøer hvilket desværre mange IPO hunde ikke formår

men der er gode ting ved begge dele det kommer nok mere an på hvad man selv hælder til

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Jeg har nok udtrykt mig forkert. For mig er PH det mest "rigtige" hundearbejde. Dermed være ikke sagt at IPO og BHP ikke er flot rigtigt udført.

 

Prøver lige igen.. hvad er "rigtigt hundearbejde"? Det kan ikke være Politihundearbejde, da deres hunde jo skal kunne tåle modstand og belastning.

 

Men PH er det praktiske arbejde, hvor målet (genstandene) er vigtigere end, hvordan det nåes.

 

Så altså hvis bare man er en god hundefører, er hundens evner ikke så vigtige, eller?? Kan man så ikke bare droppe det med hunden og blive spejder? Eller evt. gå ind i hjemmeværnet. (Her får man penge for at træne sin hund)

Jeg vil absolut mene at en IPO-hund vil have noget lettere ved at blive omskolet til PH, end omvendt!

 

Det er jo klart, at figuranterne ikke har speciel uddannelse og de skal ikke trænge hunden. PH hunden skal jo fange "forbrydere", de har normalt ingen figurantuddannelse:-D.

Men heldigvis er der jo programmer efter enhver smag.

 

Jeg synes ikke det er klart, nærmere meget ærgerligt! Figurantuddannelsen handler ikke om at efterligne en bandit. Den handler om bla. ærmeføring, indlæringsteknikker, problemløsning osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
....men når det så er sagt er det mere udfordrene for hundene da der ikke er noget som er 100% sikkert som i IPO hvor HF og hund kender programmet til sin egen bukselomme det er mere sport og konkurrence og 100% lydighed

 

Nu færdes jeg begge steder som fig. og vil lige tilføje at det sted jeg har trænet mest "program" har været i PH :blink:

 

hvor PH lægger mere vægt på at hundene egentlig skal lære og tænke og arb selvstændigt,feks under feltsøg ,rondering samt er det kanon til at fremme hunde som burde kunne arb i alle miljøer hvilket desværre mange IPO hunde ikke formår

men der er gode ting ved begge dele det kommer nok mere an på hvad man selv hælder til

 

Der er absolut også dele af IPO programmet der kræver selvstændighed. Især sporet.

 

Iøvrigt har jeg oplevet flere hunde være "miljø-påvirkede" i PH end i Sch.klubben. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...