Hop til indhold

Hej Fra os(:


Gæst Emma
 Share

Recommended Posts

Jeg hedder Emma og har en ''lille'' rottweiler hvalp på 16 uger..

jeg har lige idag oprettet profil herinde i håb om at få svar, på nogle hundespørgsmål (:

Bla. Er det risikabelt, at anskaffe sig en tæve hvalp, når man i forvejen har en han hvalp. burde hannen være ældre før det er bedst ?

 

Hilsen Emma .

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hej Emma

 

Velkommen til.

 

Med de få oplysninger du har givet vil jeg mene, at den eneste risiko ved at have to hvalpe samtidig er, at man som menneske kan glide i baggrunden hos hvalpene idet de har hinanden.

 

Det er af største vigtighed at hvalpene bliver skilt ad på ture og oplevelser så de dels kan lære at klare sig selv uden den anden som backup dels så de hver især bliver knyttet til ejeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen han er som sagt 16 uger (4 måneder) .

En glad og frisk hvalp, dog lidt stædig.

Han slikker på alt og alle han kommer i nærheden af, og elsker at lege med andre hunde.

Min forlovede og jeg, frygter bare at kato vil blive jaloux idet vi også får en tæve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen han er som sagt 16 uger (4 måneder) .

En glad og frisk hvalp, dog lidt stædig.

Han slikker på alt og alle han kommer i nærheden af, og elsker at lege med andre hunde.

Min forlovede og jeg, frygter bare at kato vil blive jaloux idet vi også får en tæve.

 

Hvor stor aldersforskel vil der blive på de to hunde??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jamen han er som sagt 16 uger (4 måneder) .

En glad og frisk hvalp, dog lidt stædig.

Han slikker på alt og alle han kommer i nærheden af, og elsker at lege med andre hunde.

Min forlovede og jeg, frygter bare at kato vil blive jaloux idet vi også får en tæve.

 

Hvorfor skulle han blive jaloux mener I?

 

I skal være meget opmærksomme på, at en hvalp ikke har forstand på at lege hensynsfuldt og at en yngre hvalp dermed kan lide overlast.

En yngre hvalp vil enten forsøge at leve op til den ældre hvalps fart og voldsomhed og dermed overskride egne grænser, blandt andet vil den ikke mærke når den er træt, eller også vil den blive overforsigtig.

 

Derfor er to hvalpe med få måneders aldersforskel ikke nogen god ide medmindre man er meget over dem og det kan hæmme den ene eller begge.

Link til indlæg
Del på andre sites

vi havde regnet med at der skulle være ca. 2-3 måneders forskel mellem dem.

mere pga. når Kato bliver kønsmoden vil han prøve endnu mere at parre sig med tæven og da det jo er farligt for tæven hvis hun bliver gravid inden, hun er 1 år. er det en for stor risiko at tage når han er et par år. og har forstået konceptet med parring.

Til det med jalouxien er det fordi at en 10 ugers hvalp kræver det mere opmærksomhed de første par uger end en 16 ugers hvalp, og det kan være at han bliver jaloux over at han ikke får 100% opmærksomhed mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved at jeg ikke ville have overskudet til at have to hvalpe. Men hvad I kan overskue er jo noget helt andet.

 

Jeg har ikke den store forstand på hvad der generelt anbefales, men syntes jeg ofte har læst et par års forskel - hvilket nok også var det jeg ville foretrække, så har man nok lidt bedre en ide om hvad det er for en hund (sind, temperament) man har mellem hænderne inden der kommer en ny som skal indføres i husreglerne osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
vi havde regnet med at der skulle være ca. 2-3 måneders forskel mellem dem.

mere pga. når Kato bliver kønsmoden vil han prøve endnu mere at parre sig med tæven og da det jo er farligt for tæven hvis hun bliver gravid inden, hun er 1 år. er det en for stor risiko at tage når han er et par år. og har forstået konceptet med parring.

Til det med jalouxien er det fordi at en 10 ugers hvalp kræver det mere opmærksomhed de første par uger end en 16 ugers hvalp, og det kan være at han bliver jaloux over at han ikke får 100% opmærksomhed mere.

 

Er i førstegangsejere? Det er jeg.

 

Min hund hedder Vinter og fra hun var hvalp til hun var omkring 1 1/2 år tænkte jeg med mellemrum på det at få en hund nummer to. Jeg var aldrig helt overbevist, hvilket er en af grundene til, at jeg nu stadig kun har Vinter.

 

En anden grund var, at jeg hele tiden havde nogle nye udfordringer eller ting jeg skulle finde ud af med hensyn til Vinter. Og som hun gik fra at være en hvalp til unghund tog det også mere tid at have hund. Gåturerne skulle være længere osv.

 

Jeg synes, at det er en meget god ide at se hvordan forløbet fra hvalp til voksen er med EN hund, for netop at se hvor meget det kræver at give en hund et godt liv. For mig, var der forskellige udfordringer hen ad vejen, som ikke ville have været sjove hvis jeg havde to hunde, tror jeg.

 

Andre grunde til ikke at have to hunde lister jeg lige op - he he, jeg skriver det fra råd og tanker jeg selv fik engang ;-)

 

- det tager mere plads i bilen og lign.

- mange har det fint med at få besøg hvis man har en hund med, men er ikke glade for to hunde (familie og venner)

- to hunde kan nemt knytte sig mere til hinanden end til ejeren, og skal gerne ud og opleve ting hver for sig (tidskrævende)

- to hunde kan være svære at håndtere i forskellige situationer - gåtur, møde med andre hunde, osv.

- to hunde kan nogle gange udvikle f.eks. en slags flokmentalitet - hvor de måske vil have større trang til at 'jage' eller f.eks. får tendens til at møde andre hunde 'som en flok', hvilket kan være for meget for andre hunde.

PS - har selv mødt nogle for nyligt - hvis der blev lagt op til leg med en, kom den anden med det samme, og legen stoppede fordi det blev for meget for den nye hund at 'håndtere' begge hunde på en gang.

- koster mere

- generelt er det bedst hvis der er et par års forskel på hunde som bor sammen.

- og meget mere ;)

 

Nu skriver jeg det negative, fordi det lyder som om at i overvejer det negative i at udvide flokken ;) Der er selvfølgelig også mange positiver :-D

 

Velkommen :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har en god pointe, faktisk (:

- Men vi har ikke bil.

- Næsten alle vi kender har selv hund eller elsker hunde.

- Ja det kan jo ske at de knytter sig mere til hinanden, men det har min forlovede og jeg snakket om, så vi har aftalt, at vi i weekender tager ture hver for sig med hundene og skiftes per dag. Så vi ikke altid går med den samme hund.

- ja det kan blive et stort problem hvis man møder andre hunde og de ikke kan enes. Men det er jo en risiko vi må tage hvis vi vil have en hund til.

- det koster mere ja men det er jo ikke så meget mere igen,

jamen der er jo så mange negative ting ved det.

 

Man skal jo også tænke på de positive ting.

Kato ville altid have en at lege med.

Så er der jo hvalpe.

Dobbelt så meget ubegrænset kærlighed.

Men hvalpe er så dejlige at de tæller som 2 gode ting :-D:-P

der er uendeligt mange gode ting ved en hund, så hvorfor ikke fordoble de gode ting :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så til en dårlig nyhed.

vi måtte tage kato til dyrlægen i morges. han har fået en stor flænge i trædepuden på højre bagben,og der er gået grum infektion i det:( de sagde at han nok havde trådt i et glasskår:(

så han fik to sprøjter med antibiotika, plus smertestillende piller han skal have de næste 5 dage. og penicillin piller de næste 8 dage..

han tog det rigtig pænt det var nu mere mig, der stod og halv hulkede over min lille baby skulle stikkes. :ae:

Min forlovede siger jeg er for pylret, der er måske en lille bitte bitte smule sandhed i det... men det går vel så småt over med tiden.

 

Nogen andre der har oplevet lign.? og hvad kan man gøre for at forhindre det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...