Hop til indhold

RÅ ben skal prøves


bellas mor
 Share

Recommended Posts

Aussies for ever:

Jeg er selv opvokset på en gård og lærte som ti-årig at injecere pencillin, så jeg ved hvor meget pencillin grise får og hvor stor risikoen for resistens er, til trods for at vi forsøgte at begrænse det. Jeg ved ikke hvorfor mange hunde –heriblandt min- får forstoppelse af det. Jeg kan kun sige, at jeg har oplevet det for tit til at jeg vil udsætte ham for det.

 

Kylling har jeg valgt at holde mig helt fra. Især efter jeg hørte om Heidemark fra Tyskland, der eksporterer salmonellakyllinger til Danmark, som supermarkederne gladeligt køber. Stillet over for argumentet var begrundelsen, at ”det er den bedste leverandør vi kan finde”, som der stod i Politiken. Dér mistede jeg al tillid til de danske supermarkeder. Jeg ved dog, at kyllinger bliver fodret forebyggende med et middel mod tarmbetændelse, som hunde ikke kan tåle. De kan blive alvorligt syge af det og jeg vil ikke forsøge at teste det på min hund.

 

Men: Det uenighed overlever vi nok :-D

 

Birgitta:

Du skrev, at:

 

Jeg har nemlig kontaktet Fødevarestyrelsen. Og Gert Emborg Sørensen, dyrlæge i Fødevareregion Øst siger, at: "råt hundefoder er produceret af samme råvarer som der kunne være fremstillet fødevarer af, men det kan indeholde dele af slagtede dyr, der er erklæret uegnede til konsum". ?

 

Der vil jeg lige tilføje ”uegnet til human konsum af kommercielle årsager”, så det er ganske enkelt menneskemad, der er havnet under kategorien ”pet-food”. Jeg ved at det mad Dansk BARF Center har, er godkendt til human konsum, da deres godkendelsesnummer (som jeg har checket) står på deres hjemmeside. Rigtig Hundemad skriver på deres hjemmeside, at de også har et godkendelsesnummer, men da jeg checkede det, var det ikke et godkendelsesnummer, som fødevarestyrelsen kendte.

 

Jeg ved ikke om Rigtig Hundemad sælger dyrt og ”elendigt affald” som du beskriver det, men jeg er har købt det én gang og det bliver ved den ene gang, for det lugtede forkert og jeg serverede det ikke for min hund. Så måske har du ret. Jeg ved det ikke. Jeg holder mig bare til Dansk BARF Center for at være på den sikre side. Jeg vil vide hvad jeg får.

 

Jeg ved dog, at Rigtig Hundemad solgte DXP-pølser inden de gik konkurs. Og de er lavet af biprodukter som Aussie ganske rigtigt skriver og er vacuumpakket i plasttarm. Derudover er der masser af tilsætningsstoffer i det, så hvis barf er råt mad, har DXP vist aldrig været barf.

 

Kilde: http://www.dogxperts.com/default.efact?pid=2097

 

Jeg har iøvrigt også hørt, at hunde har svært ved at klare DXP-pølserne, som Aussie skriver. Jeg hørte om en der sked grønt og dén har jeg ikke regnet ud endnu. Tror bare jeg holder mig fra det :shock:

 

Aussies for ever:

Vi kan godt blive enige om, at hundemad er dyrt. Alt for dyrt. Jeg tog tidligere også gerne selv omkring slagteriet, men de lugtede vist en forretning, så det stoppede jeg med igen.

 

Jeg lavede dog en prissammenligning mellem dyrlægens tørkost ( som han fik tidligere) og barf (som han får nu). Det er ganske rigtigt lidt dyrere for mig at fodre med barf. -Til gengæld er jeg blevet forskånet for dyrlægebesøg (han kommer dog stadig til kontrol) siden jeg begyndte på det. Da han fik tørkost, nåede jeg da at bruge nogle tusinde kroner på dén konto, så det udligner sig selv i sidste ende. Faktisk kan jeg på barf holde hans albueledsdysplasi i ave, så det fortsætter jeg med. Det ville jeg også gøre, hvis det var meget dyrere end tørkost. Han halter ikke længere :-D :-D :-D

 

Jeg kender ikke Lars og Merete fra Dansk BARF Center personligt og det er jeg dybest set ligeglad med. Dog har de ikke lagt skjul på, at min hund var vigtigere og mere interessant end mig, og det synes jeg er fint. De kan huske hans navn, men ikke mit. Deres mad har givet ham et bedre liv og det er nok for mig. Jeg synes iøvrigt, at dit antipati mod dem virker både respektfuld og lødig og det tager jeg hatten af for.

 

Birgitta:

Jeg er helt enig med dig i, at kallun ikke er specielt lækkert, men det er en delikatesse i visse eksotiske lande. Der er den dog både bleget, kogt og skyllet, som det fra Pansen Express er. Dvs. der er stort set ingen næring tilbage i den. Men alligevel. Jo.. Jeg synes også det er ulækkert, så det kan jeg sandelig ikke bebrejde dig.

 

Rigtig kallun –dvs det der ikke er blevet ødelagt- indeholder meget næring , men det er vist kun hundene (og ulvene) der har behov for det og lyst til at spise det.

Redigeret af Woody
Stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg købte det meste af mit i DBC før i tiden men efter deres nye prisstigninger er det simpelthen for dyrt i længden kun at købe der

 

RHM er endnu dyrere over i sindssyge priser for 500gr mad man ville jo bliver ruineret hvis man har hund over 20 kg og der er prisstigninger i vente hos dem derfor jeg selv lidt forskellige steder som slagterier,DBC ,butikkerne,RHM

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det godt din hund ikke halter mere :-)

 

Jeg har kigget på Rigtighundemads side, og det godkendelses nummer der står der, er det nummer som biproduktforordningen har :-))) så det er ikke noget godkendelsesnummer :-(

 

Jeg har selv lavet regnestykket, men hos mig, er det billigere at fodre med barf fra DBC, end det dyre tørkost... at jeg så derudover sparer penge på bl.a. tandrensning m.m. er jo bare et ekstra plus :-)

 

Milderbatmusen, du skrev noget om prisstigninger... hvem er det du snakker om, og hvor meget stiger prisen? :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hvor er det godt din hund ikke halter mere :-)

 

Jeg har kigget på Rigtighundemads side, og det godkendelses nummer der står der, er det nummer som biproduktforordningen har :-))) så det er ikke noget godkendelsesnummer :-(

 

Jeg har selv lavet regnestykket, men hos mig, er det billigere at fodre med barf fra DBC, end det dyre tørkost... at jeg så derudover sparer penge på bl.a. tandrensning m.m. er jo bare et ekstra plus :-)

 

Milderbatmusen, du skrev noget om prisstigninger... hvem er det du snakker om, og hvor meget stiger prisen? :roll:

 

 

der kommer prisstigninger igen hos RHM som om det ikke er dyrt nok :roll::roll:

ved ikke hvor meget endnu fik beskeden inde hos forhandleren i kbh at de skulle til møde ang flere stigninger

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår altså ikke deres priser... hvis man kigger på Panzen´s hjemmeside, så er det helt andre priser for alm. kunder, og det er endda hvis det bliver sendt?

 

Noget andet er, at der står at hvis du har kennel, så får du 50% i rabat, og hvis de skal tjene lidt på salg til kenneler, så må deres fortjeneste jo ligge på mere end 50% når alle udgifter er betalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Forstår altså ikke deres priser... hvis man kigger på Panzen´s hjemmeside, så er det helt andre priser for alm. kunder, og det er endda hvis det bliver sendt?

 

Noget andet er, at der står at hvis du har kennel, så får du 50% i rabat, og hvis de skal tjene lidt på salg til kenneler, så må deres fortjeneste jo ligge på mere end 50% når alle udgifter er betalt.

 

 

ja der er meget og spare hvis man har kennel men synes ski det er enorme priser med de priser kan man ligeså godt købe kød lavet til mennesker det er næsten billigere

Link til indlæg
Del på andre sites

Batmusen og Odine:

Gad vide, om deres hundefoder er blevet til Foi Gras eller kaviar? :-D

 

Spøg til side.. Hvis Rigtig Hundemad tjener over 50% på det kød de sælger, må de grine hele vejen ned til banken. helt ærligt. Der må da være grænser for hvor meget man kan udnytte hundeejere..

Redigeret af Woody
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Batmusen og Odine:

Gad vide, om deres hundefoder er blevet til Foi Gras eller kaviar? :-D

 

Spøg til side.. Hvis Rigtig Hundemad tjener over 50% på det kød de sælger, må de grine hele vejen ned til banken. helt ærligt. Der må da være grænser for hvor meget man kan udnytte hundeejere..

 

 

ja det er nogle hampre priser de kører med

jeg ville ikke have råd til det med mine 2 store vovser

da jeg er blevet træt af at skulle bruge langt over 1500 og op til 2500 kr i mad hver mdr

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Batmusen: Jeg er helt enig med dig. Jeg vil gerne bruge pengene, hvis de går til min hund, men det gør de vist ikke i det tilfælde.

 

 

ja det er stadig mange penge hver mdr kun på mad dertil mangler godbidder,træning,kosttilskud

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det er stadig mange penge hver mdr kun på mad dertil mangler godbidder,træning,kosttilskud

 

fik lige lyst til at høre hvad kosttilskud kan jeg bruge, :?: dyrhandleren mener ikke jeg skal give vitaminer når bella (spiser) skal spise Hvalpefoder for så kan hun få for mange vitaminer, men med den lille smule mad jeg kan få hende til at spise:megaked: skal hun ha noget ingen tvivl om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bellas Mor:

 

Jeg synes det er rigtigt svært at svare på det med kosttilskud. Hvis hun får tørkost, afhænger det af hvilket mærke og hvor meget næring der er i i forvejen. Hvis hun får barf, kan du vælge at bruge grøntsagspulver, men jeg tror faktisk ikke det er nødvendigt. Der er sikkert forhandlere, der vil sælge dig næsten hvad som helst. Olie, ølgærspiller (har nu aldrig set en fuld hund), pulverkure osv., så der er nok at bruge penge på :-D

Det blev lidt rodet. Var det er svar du kunne bruge?

Link til indlæg
Del på andre sites

Woody, jeg kan godt se hvad du mener, men grøntsags/frugt pulver, det skal de altså have lidt af :-)

 

Bellas mor, som Woody svarer, så skal der ses på indholdet af det tørfoder du køber for at vide om hunden er dækket ind.

For mig, er problemet med tørpiller, at det ikke er sund og naturlig mad for en hund, og derfor ser man mange idag som får allergi m.m.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Jeg ved ikke hvorfor mange hunde –heriblandt min- får forstoppelse af det. Jeg kan kun sige, at jeg har oplevet det for tit til at jeg vil udsætte ham for det

Det ved jeg heller ikke. Mine hunde får det en gang imellem (ikke så tit da jeg ikke mener det er særlig naturligt for en hund at spise gris - vildsvin er alt for farlig for en ulv) og jeg har aldrig oplevet noget. De laver dog nogle solide hvide l..., så måske det kan hænge sammen med et begrænset kalkoptag???

Hvis man har en hund som ikke tåler svin, så skal man da bestemt heller ikke fodre med det - og jeg synes også at man skal være forsigtig med det hvis man ikke har prøvet det før. Jeg startede ud med grisehaler - mine hundes absolutte favorit!

 

Men: Det uenighed overlever vi nok :-D

Forhåbentlig da :-D Tænkt hvis alle var enige i alt hvad der blev sagt, ville verden så ikke være et kedeligt sted?

Jeg synes det er fint at være uenig - og så have en diskussion i et ordentlig og dannet sprog. Hvem ved måske kan man faktisk lære noget af det, men selvfølgelig ikke mig, jeg ved jo alt :mrgreen:

 

Vi kan godt blive enige om, at hundemad er dyrt. Alt for dyrt. Jeg tog tidligere også gerne selv omkring slagteriet, men de lugtede vist en forretning, så det stoppede jeg med igen

Det jeg køber er rimelig i pris og fuldstændig egnet til menneskemad. Jeg giver 20,- per kg. for det kød jeg køber (lammehjerter, mellemgulv, lever). Hos min lokale købmand køber jeg lammeribben til 21,- per kg. - og de er godt kødfulde da de sælges som menneskemad, vildtribben koster 26,- per kg.

 

Der er den dog både bleget, kogt og skyllet, som det fra Pansen Express er.

Skyllet ja, men ikke bleget eller kogt. Der er dog delte meninger omkring effekten/manglen her på, men den debat er dog temmelig lang.

 

Jeg synes det er super godt at DBC produkter fungere for dig og din hund. Mine hunde vil dog ikke spise det, ikke engang hvis de var blandet op med halvt hakket oksekød. RHM spiser de dog med stort velbehag og jeg har været yderst tilfreds med deres produkter når jeg har købt dem. Den eneste grund til at jeg kun sjældent køber dem er prisen. Det jeg køber hos slagteren/købmanden koster det halve - og er erklæret egnet til human konsum :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
fik lige lyst til at høre hvad kosttilskud kan jeg bruge, :?: dyrhandleren mener ikke jeg skal give vitaminer når bella (spiser) skal spise Hvalpefoder for så kan hun få for mange vitaminer, men med den lille smule mad jeg kan få hende til at spise:megaked: skal hun ha noget ingen tvivl om det.

 

 

uha der er mange forskellige kosttilskud på markedet

man kan sagtens give en af de billigste som hedder kanavit det kan fåes i både pulverform og piller er ganske udmærket eller kanavit 37 er også udmærket til at dække din vuffer ind men hvad får din vovse og spise:?::?::?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...