Hop til indhold

RÅ ben skal prøves


bellas mor
 Share

Recommended Posts

Nu vil vi prøve rå ben , (har altid kogt dem) Bella er nu godt 8 md. Jeg købte i går et okseben hos slagteren, nogle siger spidsben, jeg er bange for de er for skarpe:?: hvor meget må hun få :?: kan jeg give kyllinge hjerter / kråser skal de heller ikke koges :?: hvad med kyllingelever, :?:

Bella er ikke så meget for tørfoder i øjeblikke så måske kan det blandes lidt,

det gør jeg i øjeblikke med en leverposteg mad:5up:

vi bruger svinelever stegt i ovnen som de GODE godbider:5up:til træning.

jeg vil være glad hvis nogle vil give mig nogle gode råd,:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil vi prøve rå ben , (har altid kogt dem) Bella er nu godt 8 md. Jeg købte i går et okseben hos slagteren, nogle siger spidsben, jeg er bange for de er for skarpe:?: hvor meget må hun få :?: kan jeg give kyllinge hjerter / kråser skal de heller ikke koges :?: hvad med kyllingelever, :?:

Bella er ikke så meget for tørfoder i øjeblikke så måske kan det blandes lidt,

det gør jeg i øjeblikke med en leverposteg mad:5up:

vi bruger svinelever stegt i ovnen som de GODE godbider:5up:til træning.

jeg vil være glad hvis nogle vil give mig nogle gode råd,:vinken:

 

Jeg vil nok skifte til kalvelever i stedet for, Der er for meget medicin rester i svinelever. Tænk på hvor meget antibiotika som grise bliver udsat for i sit korte liv. Det er helt ekstremt og det giver du videre til din lille øjesten. :-D

 

Har du prøvet at blande lidt tun i hendes foder? Har hørt at det skulle virke hvis hunden ikke vil spise sit foder :-) Det er også sundere end en leverpostejmad. (Bare min mening) Hvad indmaden fra kyllingen angår så har jeg givet Bubber det råt i snart 9 år, hver gang jeg har tilberedt en kylling uden at der er sket noget :5up: Dog vil jeg ikke give hende det på én gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella er ikke så meget for tørfoder i øjeblikke så måske kan det blandes lidt

 

Prøv at koge noget fisk og putte i, evt bløde fodderet lidt op.

 

Fisken smuldre ud over det opblødte fodder og hænger fast og det dufter/smager godt, så Aslan spiser det.

 

Jo mere han spiser morgen, jo mere spiser han aften :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nok skifte til kalvelever i stedet for, Der er for meget medicin rester i svinelever. Tænk på hvor meget antibiotika som grise bliver udsat for i sit korte liv. Det er helt ekstremt og det giver du videre til din lille øjesten. :-D

 

 

 

Mon det er de par godbidder som trådstarter giver sin hund der kommer til at udgøre nogen sundhedsrisiko for trådstarters hund.

 

Og mon ikke der er mindst lige så mange medicinrester i kylling som der er i svin? Kyllinger bliver jo også pumpet med medicin ;-)

 

Herudover kan vi jo også inddrage dyrevelfærd, og går vi ud af den vej, så ville jeg foretrække svin fremfor kyllinger.

 

Og vi kan fortsætte udad stien og så drøfte hvor godt tun er, for er der ikke noget med der ryger en delfin i nettet i ny og næ....

 

Heldigvis har vi jo oksekød :lun: -der kan da ikke være problemer med det? -eller kan der? ;-)

 

 

Nå, anyway. Min pointe er, at når man kun bruger svinelever til godbidder, så er det nok ikke det store problem i det lange løb sammenlignet med alt andet.

 

Man kunne jo også vælge at købe det hele økologisk, men hvis det var tilfældet at alle hundeejere gjorde det, så havde vi nok en hel del flere økologiske besætninger i DK.

 

Alternativt kan vi jo bare vælge at tænke at alt det medicinerede kød er functional food ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon det er de par godbidder som trådstarter giver sin hund der kommer til at udgøre nogen sundhedsrisiko for trådstarters hund.

 

Vel, her tænker jeg på at trådstarter skriver at hund bruger dem som trænings godbider og så er det vel mindst èn gang om ugen, hvor hunden for flere stykker. Det er da sådan som jeg forstod det. Så på en mdr bliver det jo alligevel til meget. Og det har jo været oppe i nyhederne at mennesker var blevet resistense over for antibiotika pga at spise for meget svinekød. Så hvorfor ikke have den samme tanke om sin hund? Jo mere man spiser jo større er risikoen vel

 

Og mon ikke der er mindst lige så mange medicinrester i kylling som der er i svin? Kyllinger bliver jo også pumpet med medicin ;-)

 

Det gør de sikkert. Men hvor mange hele kyllinger spiser du om ugen? jeg tænker mere på hvor stor mængden som man spiser om ugen/ måneden.

 

Herudover kan vi jo også inddrage dyrevelfærd, og går vi ud af den vej, så ville jeg foretrække svin fremfor kyllinger.

 

Jeg syntes da også man skal tænke på dyrevelfærd, når vi går ud og handler. Heller give lidt mere og dyret har det godt. Kunne personligt ikke finde på at købe æg fra burhøns, da jeg syntes at det er dyrplageri og ikkevil støtte det.

 

 

Og vi kan fortsætte udad stien og så drøfte hvor godt tun er, for er der ikke noget med der ryger en delfin i nettet i ny og næ....

 

Man kan købe tun, hvor de har ændret fangstmetoden så delfinerne går fri.

 

Heldigvis har vi jo oksekød :lun: -der kan da ikke være problemer med det? -eller kan der? ;-)

 

Sikkert. Det vil desværre ikke være utænkeligt. Så er det godt at der er kommet så meget økologisk vare på markedet.... :-D

 

 

Nå, anyway. Min pointe er, at når man kun bruger svinelever til godbidder, så er det nok ikke det store problem i det lange løb sammenlignet med alt andet.

 

Samlignet med hvad?

 

Man kunne jo også vælge at købe det hele økologisk, men hvis det var tilfældet at alle hundeejere gjorde det, så havde vi nok en hel del flere økologiske besætninger i DK.

 

Man kan kun drømme :-D Der skulle også være en stor stigning af køb af økologiske vare her i landet.

 

Alternativt kan vi jo bare vælge at tænke at alt det medicinerede kød er functional food ;-)

 

Selvfølgelig, valget er der......

 

Det var også ment som et råd til trådstarter. Om trådstarter vil tage rådet til sig, er vel trådstarters valg ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at blande lidt tun i hendes foder? Har hørt at det skulle virke hvis hunden ikke vil spise sit foder :-) Det er også sundere end en leverpostejmad. (Bare min mening) Hvad indmaden fra kyllingen angår så har jeg givet Bubber det råt i snart 9 år, hver gang jeg har tilberedt en kylling uden at der er sket noget :5up: Dog vil jeg ikke give hende det på én gang.

 

 

 

Nu har vi prøvet at blande tun i tørfoder, og JA det gik fint, (denne gang) Har prøvet at Hakke kyllinge kråse/hjerter, og blande i tørfoder det gik også godt et par gange så var det ovre, jeg syntes ikke bella spiser nær det hun skal som unghund, 9md kan jeg snart prøve mig frem med voksen foder:?:da vi har prøver flere mærker hvalpefoder uden den store lykke.. Hvor tit må hunden få rå ben:?:og hvor meget :?:for det er hun glad for,:5up: (jeg har ALDRIG før givet mine hunde råt mad)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi prøvet at blande tun i tørfoder, og JA det gik fint, (denne gang) Har prøvet at Hakke kyllinge kråse/hjerter, og blande i tørfoder det gik også godt et par gange så var det ovre, jeg syntes ikke bella spiser nær det hun skal som unghund, 9md kan jeg snart prøve mig frem med voksen foder:?:da vi har prøver flere mærker hvalpefoder uden den store lykke.. Hvor tit må hunden få rå ben:?:og hvor meget :?:for det er hun glad for,:5up: (jeg har ALDRIG før givet mine hunde råt mad)

 

 

Aslan HAR (datid wooohooo :klap2: ) jo heller spist så meget, og nu har vi fundet noget der har virket siden søndag aften...........

 

Tørfodder der står i blød i 10 min i VARMT vand blandet op med et spsk leverpostej. ALT tørfodderet skal helst flyde (altså GODT med vand på) og wupti, pt spiser Aslan ALT sin mad. Vi er oppe på 700 g tørfodder om dagen og mellem 50-150 g fisk :shock:

leverpostejsvandet skal så være lunkent når det serveres :blink:

 

Nu skal vi så til at passe på han ikke bliver tyk hvis det bliver ved på denne måde :rolleyes:

 

Jeg håber det bliver ved.

Nu skal vi ikke huske at sætte maden i blød, huske at købe kylling eller fisk der lige skulle tilberedes osv osv. Jeg har håb om at han om 6 mdrs tid vil spise ude på græsplænen, hvilket ville være super lækkert.

 

 

Ellers har jeg hørt om op til flere hunde der fungere godt med at spise kun lidt over halvdelen af hvad fodderposens vejledning siger!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor bruge tricks og leverpostej for at få hunden til at spise?

Jeg har en næsten voksen tæve, som får råt, og har fået det rigtig længe.... hun stortrives, og der er aldrig problemer med ikke at ville spise, eller en overskidt græsplæne eller for den sags skyld, grim ånde eller tandsten :-)

 

Hvis man er usikker på hvad de skal have, så kan man få lavet en kostplan som jeg fik, da hun var lille hvalp :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor bruge tricks og leverpostej for at få hunden til at spise?

Jeg har en næsten voksen tæve, som får råt, og har fået det rigtig længe.... hun stortrives, og der er aldrig problemer med ikke at ville spise, eller en overskidt græsplæne eller for den sags skyld, grim ånde eller tandsten :-)

 

Hvis man er usikker på hvad de skal have, så kan man få lavet en kostplan som jeg fik, da hun var lille hvalp :-)

 

det er helt fint med kun at fodre med råt, men der skal jo lidt at en fryser til hvis man skal købe ind, så der fylder tørfoder jo ikke så meget, og hvad vedr.græsplænen, og dårlig ånde så har vi aldrig haft problemer der,:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fuldstændigt enig med dig, Ridiger, i, at svinekød nok ikke er det reneste medicinmæssigt som man kan finde. Jeg er vokset op på en svinefarm, så det ved jeg alt om :roll: Derfor holder jeg mig langt væk fra svin og især fra kylling da det, som chr68866 skriver, er propfyldt med medicin. Læste fornyligt, at Danmark importerer salmonellakød fra tyske Heidemark i stor stil. Ulækkert..

 

Jeg barfer selv min Woody og køber det løsfrosne. Så fylder det ikke nær så meget i fryseren og det er nemt at portionspakke. Nogle gange får han det tilmed frossent og det lader ikke til at være noget problem.

 

Mht. benene, har han en fast bendag, hvor han får kødfulde okseben eller lammeben. Det er en fornøjelse at kigge på :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en alm kummefryser, og er 4 mennesker, 2 hunde og 4 katte. Dyrene bliver alle råfodret :-)

 

--Ja, når bare du bruger samme slags kød som du fodrer resten af familien med, så kan du sagtens have det liggende i samme fryser. Og tø det og pakke det ud i samme køkken.

 

Men hvis det er BARF der er købt færdigpakket fra en producent der producerer BARF-kød, så må det IKKE håndteres sammen med mad til mennesker.

Færdigpakket BARF-kød er det samme som de animalske biprodukter, som de fleste hundeejere gør en masse for at undgå at give deres hunde i tørfoder. ---I gamle dage kaldte man det "slagteri-affald".:shock:

 

Det er desuden ublu, at BARF-producenterne tager næsten det samme for det elendige affald, som supermarkederne tager for kødet i køledisken.

Og BARF-foder er altså IKKE!!! en fødevare. Det er IKKE kontrolleret for de samme ting som menneskemad er.

Efter jeg har set hvad en pakke BARF består af kan jeg kun sige, at det er ekstremt ulækkert! :badr:

 

HVIS min hund skulle barfes, så skulle det da være med ordentligt kød!

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgitta:

Netop: Hvis man skal barfe sin hund skal det være med ordenligt kød. Ellers går ideen jo ligesom af det, hvis det bare er slam-mad den får. Så hellere tørkost eller en McDonaldsburger. Det var netop en af de ting jeg sikrede mig, da jeg startede på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Birgitta:

Netop: Hvis man skal barfe sin hund skal det være med ordenligt kød. Ellers går ideen jo ligesom af det, hvis det bare er slam-mad den får. Så hellere tørkost eller en McDonaldsburger. Det var netop en af de ting jeg sikrede mig, da jeg startede på det.

 

 

lige præcis derfor også en grundt til at jeg har fået lavet en foderplan :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgitta

Det er faktisk ikke rigtigt... Dansk færdig produceret barfmad ( der er kun en dansk producent nu ), det må kun være kategori 3 litra a, hvilket er kød godkendt til konsum ( mennesker ). Det står i biproduktforordningen :-)

og det bliver kontroleret efter samme regler som kød til mennesker.

Det er ganske enkelt fordi man ikke ønsker at selskabsdyret skal kunne smitte mennesker med salmonella m.m.

Så jeg har intet problem med at have det i samme fryser, dog må det ikke opbevares i samme fryser som mad til konsum, i butikkerne.

Faktisk så har jeg ofte delt en pakke lammekoteletter ( økologiske ), med hundene. Det køber jeg hos den danske producent, så jeg ved at alt er tjekket og iorden.

 

Til tørkost må man bruge kategori 3 litra a-j ( j er fjer, næb m.m. også kalder f.eks. kyllingemel).

Det må man fordi det SKAL opvarmes til 133 grader, og derfor ikke mere udgør en bakterie risiko.

 

Desværre bliver barf færdig produceret fra udlandet ikke tjekket når det bliver indført.

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese, der er intet tilsat i det jeg køber. Det er grovhakket eller hele stykker kød jeg køber, så det er meget nemt at se og lugte at det er god kvalitet :-)

Så er der jo heller ingen ko på isen :-) Jeg har bare hørt, at barf-foder fra nogle forhandlere mest består af brusk og andet affald. Det er ikke lige det jeg regner med, når jeg køber kød til mine hunde.

 

Det er ikke noget jeg har undersøgt selv, så jeg ved ikke hvor meget hold der er i det og det har ikke været nødvendigt for mig at undersøge det endnu, fordi jeg som sagt køber det i butikkerne. Men for at være på den sikre side, vil jeg bestemt gå kødet igennem, hvis jeg en dag køber det hos en forhandler.

 

Jeg tror ikke på man skal stole blindt på en forhandler uanset hvad de sælger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal man ikke stole blindt på en forhandler, men jeg vil så også sige at jeg har kun været yderst tilfreds med det fra den danske producent, andre har jeg også tjekket, og som du skriver, så er der meget brusk m.m. og jeg syntes ikke at kvaliteten har været okay.

Det er så også lidt svært at tjekke i butikkerne, hvis det er i vaccum eller lukkede pølser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese og Odine:

Efter hvad jeg ved, er barf ikke et beskyttet varemærke. Derfor kan alle sige de sælger det. Der fandtes engang et firma, der importerede "barf-pølser" til hunde fra Tyskland, der var fulde af kemi. Jeg hørte om een hvis hunds afføring blev grøn af det. Derudover var dens opkast ildelugtende, så jeg tror ikke det var vanvittigt godt. Stakkels hund. Den slags gør mig altså sur.

 

Problemet er, at der er langt slappere krav til importeret hundemad. Stort set alt kan puttes i kødet og det er lidt sørgeligt. Jeg vidste ikke, at det importerede slet ikke bliver tjekket, som Odine skriver. Det vil jeg undersøge nærmere.

Her i Danmark har vi jo heldigvis fødevarestyrelsen og væsentligt strammere krav. Og hvis det danskproducerede barf-mad skal være godkendt til menneskemad, er jeg ærlig talt mere rolig ved det.

 

PS: Jeg er ny herinde. Er der nogen, der ved hvad et "trackback" er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal man ikke stole blindt på en forhandler, men jeg vil så også sige at jeg har kun været yderst tilfreds med det fra den danske producent, andre har jeg også tjekket, og som du skriver, så er der meget brusk m.m. og jeg syntes ikke at kvaliteten har været okay.

Det er så også lidt svært at tjekke i butikkerne, hvis det er i vaccum eller lukkede pølser.

Jeg mener bare, at der garanteret er nogen der ser en god forretning i at sælge kød, men ikke gør forarbejdet godt nok og derfor skal man kigge sig for - jeg mente ikke, at du stoler blindt på en forhandler :-)

 

Ja, man er næsten nødt til at købe kødet for at se om det er ordentlig kvalitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgitta

Det er faktisk ikke rigtigt... Dansk færdig produceret barfmad ( der er kun en dansk producent nu ), det må kun være kategori 3 litra a, hvilket er kød godkendt til konsum ( mennesker ). Det står i biproduktforordningen :-)

og det bliver kontroleret efter samme regler som kød til mennesker.

Det er ganske enkelt fordi man ikke ønsker at selskabsdyret skal kunne smitte mennesker med salmonella m.m.

Så jeg har intet problem med at have det i samme fryser, dog må det ikke opbevares i samme fryser som mad til konsum, i butikkerne.

Faktisk så har jeg ofte delt en pakke lammekoteletter ( økologiske ), med hundene. Det køber jeg hos den danske producent, så jeg ved at alt er tjekket og iorden.

 

Til tørkost må man bruge kategori 3 litra a-j ( j er fjer, næb m.m. også kalder f.eks. kyllingemel).

Det må man fordi det SKAL opvarmes til 133 grader, og derfor ikke mere udgør en bakterie risiko.

 

Desværre bliver barf færdig produceret fra udlandet ikke tjekket når det bliver indført.

 

Det lyder rigtig interessant, at der skulle være en dansk producent af barf-mad hvor produktet er godkendt til menneskeføde.

 

Hvad hedder den producent?

 

Jeg har nemlig kontaktet Fødevarestyrelsen. Og Gert Emborg Sørensen, dyrlæge i Fødevareregion Øst siger, at: "råt hundefoder er produceret af samme råvarer som der kunne være fremstillet fødevarer af, men det kan indeholde dele af slagtede dyr, der er erklæret uegnede til konsum".

 

Altså kategori 3 litra a og b i biproduktforordningen.... --Som forøvrigt er en EU-forordning. Og dermed osse gælder for den tyske producent, som leverede den BARF, jeg har stået med. (www.pansen-express.de )

Hvad producenten osse gør opmærksom på.. Desværre er den side kun på tysk... :(

 

Samme Gert Emborg Sørensen siger:

"Jeg vil starte med at understrege at råt hundefoder ikke er en fødevare og bør holdes adskilt fra fødevarer.

Så hvis du skal bruge samme bord/vask så skal du gøre det ordentligt rent før du bruger det til fødevarer."

 

Men det er da muligt, at der er kommet helt nye og skrappere regler for dansk produceret BARF. Min kommunikation med Fødevarestyrelsen er tilbage fra august 2008.

 

Så står det sikkert på den danske producents hjemmeside.... Link?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Der er for meget medicin rester i svinelever. Tænk på hvor meget antibiotika som grise bliver udsat for i sit korte liv. Det er helt ekstremt og det giver du videre til din lille øjesten

Det er korrekt at der er fundet medicinrester i dansk svinekød, men ifølge Danish Meat Associasion er der kun fundet rester af antibiotika og kemoterapeutika i mellem 0,01 - 0,04 % af de undersøgte prøver af svinekød, ligesom der på intet tidspunkt er påvist reststoffer af hormoner. Ifølge fødevarestyrelsen blev antibiotiske vækstfremmer forbudt i EU 2006, men landbrugsorganisationerne i Danmark indgik en frivillig aftale med Fødevareministeren om at undlade at bruge antibiotiske vækstfremmere i produktionen af kyllinger, svin og kalve i fra fødsel til slagtning allerede tilbage 1998.

Jeg bruger svinekød (og kyllingekød) til mine hunde og har god samvittighed med at gøre det. Jeg er af den mening, at hvis svinekød og kylling er godt nok til mig, ja så er det også godt nok til mine hunde - jeg benytter dog kun dansk kød.

Færdigpakket BARF-kød er det samme som de animalske biprodukter, som de fleste hundeejere gør en masse for at undgå at give deres hunde i tørfoder.

Det er nu at skære lidt bredt synes jeg, det ville være at sige at alle tørkost mærker indeholder animalske biprodukter – hvad størstedelen dog også gør!

De to største forhandler af råt kød til hunde i Danmark (Dansk BARF Center og Rigtig Hundemad, som forhandler kød fra Pansen Express) forhandler selvfølgelig ikke hakket oksemørbrad og vildtsteak, men det kød de benytter hverken kan eller må beskrives som animalske biprodukter! Det kan godt være du ikke har været tilfreds med deres produkter, men det kød som de sælger er af en ganske udmærket kvalitet og kunne bruges til human konsumption - hvis altså det ikke var solgt til en petfood virksomhed.

Animalske biprodukter kan betegnes som lunger, tarme (uden indhold), klove, muler, øre, yver mv. Maskinskrab er ikke slagteaffald eller biprodukter – faktisk benyttes maskinskrab til flere fødevare beregnet til mennesker (pølser, kødboller mv.)

– og tro mig dette er ikke et forsvar af DBC, for jeg er bestemt ikke en fortaler for DBCs produkter eller forretnings politik, bare spørg Lars og Merete!

Det er desuden ublu, at BARF-producenterne tager næsten det samme for det elendige affald, som supermarkederne tager for kødet i køledisken.

Jeg vil give dig ret i at det er temmelig dyrt at købe kødet til hundene – alt for dyrt. Derfor køber jeg gerne på det lokale slagteri og i supermarked når der er tilbyd. Jeg benytter dog også visse produkter fra Rigtig Hundemad og er fuldt til freds med disse produkter. Det har altid været frisk kød og hundene er vilde med det.

For ikke så lang tid siden kunne man dog købe DXP pølser mv. som mange hunde havde svært ved at klare - disse var lavet primært at biprodukter.

Det lyder rigtig interessant, at der skulle være en dansk producent af barf-mad hvor produktet er godkendt til menneskeføde. Hvad hedder den producent?

Se her over

Jeg har nemlig kontaktet Fødevarestyrelsen. Og Gert Emborg Sørensen, dyrlæge i Fødevareregion Øst siger, at: "råt hundefoder er produceret af samme råvarer som der kunne være fremstillet fødevarer af, men det kan indeholde dele af slagtede dyr, der er erklæret uegnede til konsum".

Nemlig, kan indeholde.

Dele som er erklæret uegnet til human ernæring er f.eks. kallun, som mange der barfer/råfodre bruger i stor stil. Jeg ved det spises i visse lande, men jeg siger bare …. Addddrrrrrrr!!!!

Andre ting er hakkede produkter med brusk og ben, disse er uegnet til human ernæring, men uundværlige for hunden

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...