Hop til indhold

test for EIC og CNM


nr 49
 Share

Recommended Posts

vi er begyndt at kigge efter hvalp på labrador-retriever klubbens hjemmeside og kan se at mange tester for EIC og CNM - helt ukendte ord for mig indtil jeg nærlæste hjemmesiden....

 

er der nogen der kan sige noget om de sygdomme og hvor udbredte de er?

 

som udgangspunkt vil jeg helst købe gennemtestede hunde, men ikke alle tester eller skriver "ej oplyst" (er de så testet i det sidste tilfælde?)

Link til indlæg
Del på andre sites

De er vist ikke så udbredte (endnu), men EIC skulle være ret slemt, hvis hunden bliver ramt af den. Der var en artikel i Hunden (tror jeg det var) for et par år siden.

 

Jeg ville ikke turde købe fra et kuld, hvor mindst en af forældrene er fri for sygdommene. Så kan hvalpene højst blive bærer.

Link til indlæg
Del på andre sites

De er vist ikke så udbredte (endnu), men EIC skulle være ret slemt, hvis hunden bliver ramt af den. Der var en artikel i Hunden (tror jeg det var) for et par år siden.

 

Jeg ville ikke turde købe fra et kuld, hvor mindst en af forældrene er fri for sygdommene. Så kan hvalpene højst blive bærer.

 

hvor IKKE mindst vel? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

CNM er ikke særlig udbredt.

Kun 2 hunde herhjemme er bærere og det er i brugslinjerne.

CNM

 

[TABLE]

[TR]

[TD][/TD]

[TD=colspan: 3][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD=width: 1][/TD]

[TD]Hvad er CNM?

Centronuclear Myopati kaldes også Hereditary myopathy of the Labrador retriever eller Labrador retriever myophathy, og der findes en tilsvarende type hos mennesker.

 

De klassiske symptomer er, at hvalpen ved ca. 2-5 måneders alderen, taber sig i vægt, og bliver stiv i sine bevægelser. Hvalpen tåler ikke motion og bliver muskelsvag. Musklerne udvikles ikke normalt, og ofte får hvalpen vækstproblemer. Ofte stabiliserer sygdommen sig ved et års alderen.

Hos den voksne hund ses en unormal rygskydende kropsstilling og korte stive bevægelser. Med tiden får nogle hunde problemer med vejrtrækningen og/eller synsproblemer.

 

Arvegangen er autosomal recessiv, præcis som vi kender det fra lidelser som PRA og EIC. Sygdommen er medfødt og kan ikke helbredes. De fleste hunde med CNM må aflives i en tidlig alder. Det forekommer at visse Labrador har ganske milde symptomer og kan leve med sygdommen en tid, men det er sjældent.

Informationer om sygdommen findes i begrænset omfang på dansk - se links nederst på siden. Information om sygdommen på engelsk findes på The Alfort Schools hjemmeside www.cnmlabrador.com

 

Hvordan undersøges for CNM?

 

Sygdommen diagnosticeres ved en DNA test. Gentesten foretages enten hos Laboklin i Tyskland eller Alfort School i Frankrig. Blodprøven udtages hos dyrlægen.

Hvorfor undersøge for CNM?

CNM er en arvelig og - som det fremgår ovenfor - stærkt invaliderende lidelse, som oftest fører til aflivning af hunden i en ung alder. Der er p.t. ingen avlsrestriktion vedrørende CNM, men jo flere hunde der undersøges for denne lidelse, desto bedre muligheder har Raceledelsen for at danne sig et overblik over udbredelsen inden for racen og avlsrådgive fornuftigt.

 

 

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

EIC er mere udbredt og mange er affected.

Men du må endelig ikke være bange for at købe en hvalp, der kanvære bærer.

De kan IKKE blive syge.

Og skal de bruges i avlen, så skal de bare parres med en hund, der er testet fri.

 

Hvad er EIC?

Exercise Induced Collapse hos Labrador Retriever. EIC er beskrevet som et sygdomskompleks som hos nogle hunde kan medføre trænings intolerans og kollaps.

 

Disse hunde kan tolerere mild til moderat arbejdsbelastning, men efter 5 til 20 minutters anstrengende arbejde med ekstrem ”belastning” indtræder svaghed efterfulgt af kollaps.

Nogle af disse hunde kollaberer hver gang de arbejder til denne grænse – andre kollaberer kun af og til.

 

En stor del af de hunde som genetisk set har EIC udviser ikke symptomer på sygdommen og laver ikke disse kollaps. Man har pt. ikke viden om hvorfor de fleste hunde med den genetiske defekt ikke udviser symptomer og hvorfor nogle hunde gør.

 

EIC er en arvelig tilstand, hvor forskere på University of Minnesota har identificeret årsagen som en recessiv mutation i genet for dynamin-1, der spiller en rolle i overførslen af beskeder i det centrale nervesystem

Link til indlæg
Del på andre sites

Min helt ærlige mening er, at hvis man er en seriøs opdrætter, som vil det bedste for sit opdræt og sine hvalpekøbere, så enten tester man egen hund eller kræver, at den anden hund er testet fri.

 

Så nej, jeg ville ikke købe fra en opdrætter, som ikke tester for mindst EIC.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se hvad du mener og er da enig men er det korrekt forstået at de to lidelser ikke er ret udbredte?

 

EIC er udbredt. Og rigtige mange hunde er bærere. Også hos dem der ikke er testet!!!

Jeg ville ikke købe en hvalp, hvis ikke den ene forælder er testet fri for EIC

CNM ville jeg ikke være så bekymret for.

 

Men hvis hvalpen skal overholde DKK's anbefalinger, så skal en af forældrene være testet fri for EIC og CNM

Og prisen er det samme. Så hvorfor ikke købe en hvalp der overholder de anbefalinger??

Det viser i det mindste at der ligger bare en snert af betænksomhed bag kuldet

Link til indlæg
Del på andre sites

Lab-lover: ved du hvad ekstrem belastning dækker over og har du kendskab til nogle hunde der har EIC?

 

Ekstrem er jo forskelligt fra hund til hund..

Nogle hunde skal jo bare lege vildt, så er pulsen oppe på samme niveau som andre hunde har på en jagt

 

En af de gamle opdrættere har en gammel hund, der fik anfald på jagt

Men den hund lærte lynhurtigt at når det var på vej, så lagde han sig simpelthen ned og lod pulsen falde.

Så var han klar igen

 

 

Min opdrætter har en gammel avlstæve, der blev testet affected. Hun har aldrig vist symptomer.

Jeg kender til flere hunde, der er affected. Dog fortæller ejerene jo så ikke, om de oplever anfald.

Det ville nu være rart med ærlighed omkring racens sygdomme. Men det sælger jo ikke hvalpe

 

Jeg fandt lige den her på nettet.

 

Den genetiske årsag til EIC

Forskere i USA har fundet, at sygdommen skyldes en ændring i et gen, en mutation. Mutationen er sket i genet for dynamin-1, et proteinstof. Proteinet findes udelukkende i rygmarven og i hjernen, og det spiller en vigtig rolle i videreførelsen af nerveimpulser, når der er kraftig stimulation af nerverne, som under voldsom ophidselse og intens fysisk aktivitet. Det ændrede gen nedarves ved en autosomal recessiv (vigende) arvegang. Det vil sige, at et dyr skal have fået det syge gen fra begge sine forældre, før sygdommen kommer til udtryk. Hunde, som er syge af EIC, har det syge, muterede gen i to kopier. Der findes også hunde, som er fysisk raske, men bærer sygdommen, - de har én kopi af det muterede gen og ét raskt gen. Endelig findes selvfølgelig helt raske hunde, som ikke har nogen kopier af det syge gen. Gentesten, vi kan tilbyde hundeejere i dag, kan foretages på hunde i alle aldre. Testen fortæller, om en given hund er rask, om den er bærer af sygdommen og dermed vil give det syge gen videre til 50 % af sit afkom, eller om den er syg, har EIC- og dermed ved brug i avl vil give sygdomsgenet videre til alt sit afkom. Gentesten er således af stor nytte i bekæmpelsen af sygdommen, idet avlsdyr kan undersøges før evt. parring. Man skal således undgå at lade to dyr parre, der begge er syge, begge er anlægsbærere eller hvor én er syg og én er anlægsbærer, idet der her er chance for at afkommet vil være sygt af EIC.

Hundeliv med EIC

Har man en hund, der har EIC, er det sjældent, den kan fortsætte med hård, fysisk træning, jagt, konkurrencer mv. Hvis hunden tages ud af træningen, vil sygdommen ikke forværres, og hunden vil kunne fungere fint som almindelig familiehund, hvis bare ejeren søger at hindre voldsom leg og ophidselse. Ofte ses hundene at få færre symptomer med alderen, idet de af naturlige, aldersmæssige årsager falder lidt til ro. Det er dog meget vigtigt, at ejere til EIC- hunde er klar over, at hundens aktivitet skal stoppes umiddelbart, hvis der ses begyndende usikkerhed og svaghed i benene, idet det er set, at hunde er døde under anfald, hvor ejere har tilladt eller opfordret til videre motion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...