Hop til indhold

Platinum

Gæst Janus
 Share

Recommended Posts

Jeg kender heller ikke det foder andet hvad jeg har læst om på div. tyske sider. Mine hunde har aldrig fået noget af det. Prøvede lige at google det og kunne læse at så sent som i sep. sidste år var der en debat på et tysk forum hvor de her plastik tråde var oppe til debat.

Det er dybt chokerende :shock:

Og det er derfor jeg ikke tror at producenterne gør noget ved problemet. Og det er rigtig sørgeligt, for ideen med foderet er jo rigtig godt! Mange hunde synes det er lækkert fordi det er blødt, og det har en meget karakteristisk duft. Men når produktionsmetoderne er som de er, og producenten ikke gør noget ved problemet, vil foderet jo uddø.

Jeg læste faktisk godt nogle af de tyske debatter inden jeg købte foderet første gang, men tænkte at det nok bare havde været et enkelt tilfælde, måske i kombination med en hystade. Nu er jeg så selv (blevet) en hystade:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes nu ikke jeg har skrevet jeg gerne vil foder mine hunde med plastik :confused: !, men netop skrevet jeg vil skrive til Platinum og have deres forklaring, for rygter kan man hurtigt få udfra forskellige debatter verden over. Men jeg syntes jeg mangler dokumentation på det skulle være så slemt. Det eneste jeg har set er en skrivelse fra 2007 hvori de tilbagetrækker noget foder og giver en forklaring på hvorfor der er plastik i, så mener da bestemt de tager anklagerne alvorlige. Der er nu meget dyrefoder der i løbet af tiden er trukket tilbage på grund af fejl, og ja de sker desværre i alle brancher. Jeg har aldrig set plastik i mit foder og hvis jeg havde ville jeg da strakt have en forklaring fra dem, I min verden kan jeg godt lide måde de fremstiller deres foder på, med at koge i eget saft og først tilsætte olier og urter når det har stuetemp. netop for at bevarer vitaminer optimalt. Man kan diskutere fra nu og til verdens ende hvilket foder der er bedst – det er umuligt at skabe enighed om dette, da alle producenter sikkert som udgangspunkt i hvert fald mener, at deres foder er bedst. Den almindelige forbruger har ingen chance for at vurdere kvaliteten, da de nødvendige oplysninger som regel ikke er tilgængelige. Nu har jeg været på en del kød og benmels anlæg og hundefodermærke køber deres mel fra dem. Her er det så bare formalet, så man ikke kan se hvad det indholder. Faktum er jeg forholder mig til mine hunde stortrives på Platinum og det er det vigtigste for mig. Men nok om det, tråden var nu tiltænkt til erfaring med de andre variationer end kylling :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan jo tolke det som du vil, jeg nævner ikke det er usandt du har fundet plastik i foderet, men undrer mig da over du ikke regerer overfor producenten. Hvis du finder plastik i din spegepølse fra slagteren tager du så ikke fat i ham for at høre hvad han har tabt i sin hakke ?. Jeg håber da du får svar fra dem nu du også har fundet plastik i din venindes foder. Nej jeg er bestemt ikke en loyal forbruger, hvis jeg fandt plastik i mit foder skulle de nok høre fra mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan jo tolke det som du vil, jeg nævner ikke det er usandt du har fundet plastik i foderet, men undrer mig da over du ikke regerer overfor producenten. Hvis du finder plastik i din spegepølse fra slagteren tager du så ikke fat i ham for at høre hvad han har tabt i sin hakke ?. Jeg håber da du får svar fra dem nu du også har fundet plastik i din venindes foder. Nej jeg er bestemt ikke en loyal forbruger, hvis jeg fandt plastik i mit foder skulle de nok høre fra mig.

Det ville jeg ikke gide spilde min tid på - jeg ville bare boycutte slagteren. Så sent som igår smed jeg faktisk en spegepølse ud, som ligepludselig inde i midten, indeholdt ét eller andet sært - noget jeg ikke skulle spise i hvert fald! Ud i skraldespanden, og så køber jeg bare en anden spegepølse næste gang. Jeg har også fodret med Platinum, men jeg holdt op da jeg fik af vide at Anne havde fundet plastiktråde i foderet. Her skrev jeg heller ikke til producenten, for at få en forklaring, jeg stoppede blot med at købe deres produkt. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men der er vi jo heldigvis så forskellige, og er da glad for Anne sender veninde´s foder med plastik i nakken på dem. Om hun får noget ud af det ved ingen, men hun har gjort en god gerning ved at give dem oplysninger om det ikke er ok. Og jeg er da sikker på de vil tage det til efterretning. Nu er det Tyskland og ikke Spanien der tager sig af klagesager, tysker kan ikke have uorden i sådanne sager er min erfaring. Og de gange jeg har spurgt ind til foderet dernede har jeg fået meget hurtig svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg forstår godt hvorfor Anne ikke har gjort noget ud af det her førhen. Det er ofte så håbløs at komme igennem til de her foderproducenter og nogen af dem holder altså bare kortene tæt på kroppen.

Jeg har selv haft gang i to foderproducenter - den ene omhandlende skiftende calcium/fosfor indhold i et bestemt foder - den anden trækkes jeg med pt. for at få oplysninger om kalorie indholdet i deres foder.

Så du kan skrive - ringe alt det du vil - de gider sgu ikke hoste op med oplysninger om hvorfor de gør dit eller dat - og så er der jo ikke andet for end at lade være med at købe det pågældende foder!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt klar over de forskellige producenter kan være svære at danse med, har selv være igennem calcium/fosfor problematikken, da jeg er overbevist om dette skal være lavt i hurtigtvoksende hvalpe, der har jeg fået masse underlige forklaringer ved forskellige producenter, om hvorfor de ikke reducere dette i deres large breed udgaver. Her har jeg så måtte bruge dem der netop har reduceret calcium/fosfor i. Da det har været vigtigt for mig i hvalpens vokseperiode. Og ja så har jeg måtte bruge andet foder i den periode. For overbeviste dem om det er som at slå i en dyne. De er jo overbeviste om deres foder. Men det er jo ikke en fejl som f.eks plastik i foderet som her er tilfældet, det er jo en alvorlig fejl. Når man læser fediaf.org om lovgivning/anbefalinger til hundefoder er den så bred og igen er det os forbruger der skal kunne tolke hvad foderet indholder - her er der mange der tror bare fordi det er et stort velkendt mærke så er det godt. Pris og kvalitet hænger til en vis grad sammen, men der er stor forskel på dem alle i indhold. Men plastik i foder ville jeg give producenten i hovedet igen om ikke andet for min egen skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg er helt klar over de forskellige producenter kan være svære at danse med, har selv være igennem calcium/fosfor problematikken, da jeg er overbevist om dette skal være lavt i hurtigtvoksende hvalpe, der har jeg fået masse underlige forklaringer ved forskellige producenter, om hvorfor de ikke reducere dette i deres large breed udgaver. Her har jeg så måtte bruge dem der netop har reduceret calcium/fosfor i. Da det har været vigtigt for mig i hvalpens vokseperiode. Og ja så har jeg måtte bruge andet foder i den periode. For overbeviste dem om det er som at slå i en dyne. De er jo overbeviste om deres foder. Men det er jo ikke en fejl som f.eks plastik i foderet som her er tilfældet, det er jo en alvorlig fejl. Når man læser fediaf.org om lovgivning/anbefalinger til hundefoder er den så bred og igen er det os forbruger der skal kunne tolke hvad foderet indholder - her er der mange der tror bare fordi det er et stort velkendt mærke så er det godt. Pris og kvalitet hænger til en vis grad sammen, men der er stor forskel på dem alle i indhold. Men plastik i foder ville jeg give producenten i hovedet igen om ikke andet for min egen skyld.

Okay det er ikke for at starte ballade jeg skriver det på den måde - grunden til at jeg lige trak calcium/fosfor indholdet frem er i dette tilfælde at producenten i flere omgange har ændret dette på deres hjemmeside - således at det man læste for 14 dage siden nu er ændret til en anden værdi og på posen står noget 3. - se det betragter jeg som en alvorlig fejl - på ligefod med at der findes plastik i et foder - for hvad skal man så forholde sig til!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det Platinum der ændret deres kalcium/fosfor ? Jeg har haft en snak med essential om deres hvalpefoder og der var skrevet forkert på deres hjemmeside, men er nu rettet. Men ja det virker da mærkeligt de laver det om hele tiden ? Og ja det er en jungle. Se f.eks Arion de har 30% kød andel i deres varianter, men der skal man være obs hvis man køber i udlandet for så er % meget mindre, det er kun i Danmark der er så meget kød i ?? Så sådanne ting skal man også lige have for øje i foderjunglen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Nej det er ikke Platinum vedr. calcium/fosfor (jeg kender slet ikke det foder) - det er et andet kendt mærke og jeg trak det blot frem for at gøre opmærksom på at langt de fleste foderproducenter ikke altid tager tingene alvorligt - det går jo så ud over dem som gør, men sådan er det jo med alt her i livet.

Jeg kender godt til "problemet" med arion - f.eks. er der også hvede i det som sælges i Tyskland - men ikke her i DK - selvom jeg har set at nogle sælgere har det på deres hylder - så de der bruger arion skal lige læse deklarationen en ekstra gang. - Grunden til at jeg ved det, er at min ene beagle pt. fodres på Arion Healthcare

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja med alle de hundefodermærker på markedet, vistnok ca. 3000 forskellige. Lover de alle jo deres er det bedste, så det er svært, noget foder en hund trives godt på, trives en anden måske dårligt på. Vi har som sagt en foderordning hvor vi køber foder sammen, og der har vi også Arion med, Healthcare serien er vel svaret på Hills I-serie. Der er hunde i klubben som har været på Hills I/D og nu på Arions Healthcare digestive og stortrives på det. Jeg vil meget heller hvis mine skulle på speciel foder, fodre Arion end Hills. Så dejligt Arion har lavet den serie. Så ja hundene har kun os til at holde øje og gøre oprør, hvis vi finder fejl. Så er det ærgerligt producenterne ikke tager tingene alvorligt. Jeg har det så bedst med at give dem et pip om min utilfredshed, end bare at smide det ud og finde et nyt mærke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har Platinum svaret mig. De spørger om jeg kan sende billeder, og om jeg har købt foderet i Tyskland (ved ikke liiiiiiige hvilken relevans det har).

Men Janus, jeg forstår nu ikke at du forsvarer Platinum så meget. Hvad nu hvis det viser sig at det ER plastik der er i mit foder, men de ikke trækker noegt tilbage (fordi posen er fra 2012)? Når nu det har været et erkendt problem i 2007, det har igen været oppe at vende i september 2012 og nu er den gal igen. Tror du så virkelig dybt i dit hjerte på, at producenten tager det alvorligt?

Eller er det, som jeg skrev tidligere, at du dybest set ser gennem fingre med plastik (og potentielt alt mulig andet lort), fordi dine hunde egentlig kan lide det og trives på det.

Og ja, Platinum er tyskejet, og deres hovedkontor ligger i Tyskland, men foderet produceres i Spanien. Lidt samme kvalitetsstempel som "made in china".....

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes nu ikke jeg forsvarer Platinum :confused:, jeg har skrevet jeg kan lide deres fremstillingsmåde og mine hunde trives super på det, aldrig fundet plastik i mit foder. Mit foder er også fra 2012, og netop fordi jeg har hørt om problemet før, men også fået en forklaring hvorfor det var i tilbage i 2007 tjekker jeg da altid posen når den åbnes. Så ser igennem fingre med det, mener jeg ikke jeg gør. Jeg har været på disse rendering fabrikker og set hvad der slipper igennem til petfoods, f.eks kyllingefødder incl deres ringmærkning ( den er faktisk af plast) ryger med, dyrenes mærkning i ørerne også plastik ryger med. Det hele bliver kværnet, fedtet kogt fra og tørret i store maskiner derefter formalet til fint mel og bliver solgt verden over til petsfoodindustrien. både de store og små producenter får samme mel. Der har vi bare ikke mulighed for at se alt det lort der er i, som du selv skriver, da det er formalet til mel. Jeg vil da meget gerne høre hvilken foder du syntes er det optimale foder og du kan anbefale i foderjunglen. For gift med et bestemt foder bliver jeg aldrig, finder jeg foder mine er vilde med bruger jeg også gerne det, men er desværre endnu ikke stødt på det. Har dog også alle variationer af essential foods som de får blandet i platinium, men det gider de ikke spise uden platinum.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ingen hemmelighed at jeg fodrer primært med Champion Petfoods, og de har en forholdsvis høj etik i produktionen.

En fodermand jeg stoler meget på, har et ret godt kendskab til Platinum, og han fortalte mig at deres råvarer er af temmelig ringe kvalitet. Det vælger jeg at tro på! Ham havde undersøgt det, da han overvejede at blive forhandler. Men den ringe kvalitet kan han ikke stå inde for.

Og deres råvarekvalitet sammenholdt med de fremmedlegemer der er fundet gør, at jeg ikke vil bruge penge på det foder, uanset om min hund elsker det eller ej. Og det er brand ærgerligt, for konceptet er jo genialt! Og selv de mest kræsne hunde synes det er lækkert. Men det synes de også om Frolic, og det ville jeg jo heller aldrig fodre med (af andre årsager).

Så som tidligere skrevet, er ideen bag foderet super, men produktionen ødelægger det for mig, og det vil jeg ikke betale for.

Link til indlæg
Del på andre sites