Hop til indhold

Tidlig løbetid

Gæst Krina
 Share

Recommended Posts

Hej...

Jeg har en rottweiler/schæfer tæve som er 6 måneder... Hun er i dag begyndt at bløde... meeeen...Kan det virkelig passe hun allerede er gået i løbetid ? Hun er godt nok en stor pige på 30 kg.. Det vores første hund, så nogen der har erfaringer?

karina

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Karina!

Det kan sagtens være første løbetid. Men som du selv er inde på er det lidt tidligt.

Mine 2 tæver har begge været 8 mdr.

Citerer lige fra Virum Dyreklinik:

Hvornår kommer den første løbetid?

Tæven bliver normalt kønsmoden når den er mellem 7 og 12 måneder gamle. For nogle kommer den første løbetid så tidligt som 6 måneders alderen og så sent som halvandet år.

De små racer bliver tidligere kønsmodne end de store, og får således deres første løbetid tidligere.

Så ingen grund til panik;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har været inde og læse om det også, og kan se det er meget tidligt... Havde slet ikk regnet med det allerede ville komme, så blev noget overrasket i dag da jeg så det. Hun er jo min lille hund, som nu er på vej til at blive en voksen pige ;) Den skal jeg lige sluge :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.

ja det formentlig den første løbetid.

Min egen tæve (Alaskan Malamute) havde også sin første løbetid da hun var 6mdr.

Desværre viste det sig hos hende at hun havde cyster på æggestokkene og derfor endt hun med at have haft 5 løbetider da hun var lidt over to år. (hvor efter hun blev steriliseret)

Til sidst gik der kun 3mdr mellem løbetiderne og under løbetiden var hun meget påvirket for derefter at blive letter falsk drægtig.

Din tæve behøver slet ikke få de problemer, men skriv ned i en kalender hvornår løbetiderne starter/slutter, så der styr på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 3 weeks later...
Gæst VictorKnudsen

Jeg har en Dansk Spids tæve der bliver 6 måneder imorgen. Hun er også allerede begyndt at bløde, så ja. Det kan sagtens være rigtigt. Det er dog rigtigt, at det er meget tidligt.

Link til indlæg
Del på andre sites