Lonny Skrevet November 2, 2008 Rapporter Share Skrevet November 2, 2008 Inde på hundegalleriet er der udsendt en advarsel om at der er Parvo i omløb omkring Nakskov. Inde på HG blev der givet følgende beskrivelse af sygdommen (jeg kender den ikke selv), og den lød altså ikke behagelig!: Parvo er en meget alvorlig tarmsygdom, som forårsager voldsom (oftest blodig) diarré og dermed dehydrering. Man kan ikke gøre andet, end at holde hunden så smertefri som mulig, give antibiotika mod en evt. sekundær bakteriel infektion og så give rigtig meget væske. Hvalpe bliver oftest ramt. Der er antistoffer mod parvo i den almindelige vaccine, men i sjældne tilfælde (med et stort smittepres eller et svagt immunforsvar) kan vaccinen gennebrydes. Parvo ses, så vidt jeg kan vurdere, oftere i dag end for få år siden. Jeg tror det er fordi mange folk er begyndt at vaccinerer mindre og begynde senere og fordi der hentes mange hvalpe hjem fra tvivlsomme steder østpå. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Any Besvaret November 3, 2008 Rapporter Share Besvaret November 3, 2008 Uha hvor skræmmende. Jeg kommer fra Maribo. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret November 3, 2008 Rapporter Share Besvaret November 3, 2008 :hmm: mon jeg lige skulle ringe til dyrehospitalet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret November 3, 2008 Rapporter Share Besvaret November 3, 2008 Hvor hurtigt breder smitten sig? Jeg bor på midtfyn! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret November 3, 2008 Rapporter Share Besvaret November 3, 2008 Hvor hurtigt breder smitten sig? Jeg bor på midtfyn! bare roligt, jeg har sendt det til dig via brevdue Bare rolig den er ikke luftbåren Smitte Smitte til en anden hund sker ved, at en parvosyg hund udskiller virus via sin afføring. Raske hunde behøver ikke at spise denne afføring for at blive smittet. De smittes typisk af virus, som er blevet transporteret vidt omkring, via poter, pels og fodtøj etc. Virus er nemlig meget modstandsdygtig og kan overleve selv varme, udtørring, kulde og mange rengøringsmidler. Derfor er det meget svært at undgå, at ens hund kommer i kontakt med parvovirus, også selvom man lufter sin hund, der hvor andre sjældent kommer. Forebyggelse Det bedste forsvar mod parvovirus er vaccination. Er du i tvivl om hvorvidt din hund er maximalt beskyttet mod parvovirus, så kontakt din dyrlæge. Udfra din hunds vaccinationspapirer kan din dyrlæge hurtigt se, om det er tid til en vaccination. En god hygiejne er også vigtig. Forsøg at undgå, at din hund kommer i kontakt med afføring fra andre hunde. Og slutteligt; opsaml din egen hunds afføring – også i de såkaldte ”hundeparker”! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts