Hop til indhold

Hjælp en svensker med at finde inspiration til almindelige cues på dansk!

Gæst Strix
 Share

Recommended Posts

Gæst Strix

Hej!

Jeg venter på at få hjem en lille hvalp, og kom så i tanker om at det måske ikke er så klogt at lære den svenske cues - også om kæresten nok kunne gå med til det, så ville det jo gøre det noget problematisk for andre som skal passe hunden.

Forslag på almindelige engelske cues er let at finde i bøger, videos og guides på internettet. Men jeg har ikke fået samlet nogen særlig lang liste for modsvarende danske cues. Selvfølgelig bruges forskellige ord, jeg er dog interesseret i at få fadt i forslag og inspiration. De meget basale ord er ikke så svære at fange, men det bliver hurtig svært at finde passende ord. Kæresten er heller ikke altid så opfindsom, når jeg spørger, "hvad siger man for X på dansk?" :???:

Er det måske nogen gode hundetræningsbøger på dansk, hvor jeg kunne finde inspiration? Eller er det nogen god webside der ude? Jeg håber i har nogen gode forslag!

Link til indlæg
Del på andre sites

I kan jo selv vælge at blive enige om et sæt ord, engelske, svenske eller jeres helt egne. Alternativt kan i melde jer til et hvalpetræningshold og dukke op begge to,der skal i nok få forslag til hvad i skal kalde tingene.

Det kommer også an på om i begge vil træne med hunden. Herhjemme bruger jeg alle de fine ord og min mand bruger ingen ord, højst et indkaldsord en gang imellem.

De almindeligste danske signaler må være:

sæt dig: sit

læg dig: dæk

stil dig: stå

find positionen ved mit venstre ben: plads

Hent en dims: apport

Find noget: søg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej!

Jeg venter på at få hjem en lille hvalp, og kom så i tanker om at det måske ikke er så klogt at lære den svenske cues - også om kæresten nok kunne gå med til det, så ville det jo gøre det noget problematisk for andre som skal passe hunden.

Forslag på almindelige engelske cues er let at finde i bøger, videos og guides på internettet. Men jeg har ikke fået samlet nogen særlig lang liste for modsvarende danske cues. Selvfølgelig bruges forskellige ord, jeg er dog interesseret i at få fadt i forslag og inspiration. De meget basale ord er ikke så svære at fange, men det bliver hurtig svært at finde passende ord. Kæresten er heller ikke altid så opfindsom, når jeg spørger, "hvad siger man for X på dansk?" :???:

Er det måske nogen gode hundetræningsbøger på dansk, hvor jeg kunne finde inspiration? Eller er det nogen god webside der ude? Jeg håber i har nogen gode forslag!

Jaaaa, fler svenskar, välkommen! :blink:

Jeg er svensk, og har valgt at bruge danske kommandoer. Undtaget er "loss" (svensk for "slip") og et par enkelte engelske kommandoer til agility. Jeg har en svensk veninde her på øen, hun bruger kun svenske kommandoer. Venindens hund er tit udlånt, og den danske "låner" har så måttet lære enkelte svenske kommandoer, men det går vist fint. Selv om man bruger danske kommandoer, så er det jo ikke sikkert at en evt. hundepasser bruger helt de samme, så det er ikke nogen garanti. Taler man selv lidt gebrokkent dansk, så vil de danske kommandoer heller ikke lyde ens. Så det kan godt være lidt af et dilemma.

Nu ved jeg ikke helt præcist hvilke kommandoer du er ude efter, men hvis du lister dem op herinde skal du nok få forslag til modsvarende danske kommandoer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordelen med svenske ord kunne jo være at de ikke bliver brugt til andet (i det at vi mest taler dansk hjemme), men jeg tror det bliver lettere for os at have et fælles set ord hvis det er på dansk. Det er måske smart at kunne give en lille instruktions manual med når hunden skal passes, for at forebygge sprogforvirringen ;-)

Har jo lige kommet at tænke på dette, så har ikke nogen struktureret liste på ord jeg søger, så det er mest for inspiration lige nu.

Ah, at loss=slip var en af de ting jeg ikke kunne komme i tanker om.. :stupid:

Dæk giver jo 0 mening for et svensker-øre... "Fido, bred ut dig så att du täcker marken!" :lol: Men det er måske som med apport, at det virkelig lyder som et hundkommando også i danske øre?

Hvad med når hunden skal lade noget være og tilladelse til at gå til noget? Bruger I forskellige ord for eksempelvis mad/lejtøj og for distraktioner på gåturen? Jeg tror at "vänta" er det mest almindelige på svensk, i hvert fald når det kommer til mad hvor det så kommer et "varsågod!" hvis det er noget hunden får lov at gå til.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Vente" eller "Bliv" bli'r tit brugt, for "vänta". "Dæk" er vist ret anerkendt også blandt ikke-hundefolk - men sjovt i svenske ører! :lol:

Jeg tror selv på at det er nemmest at bruge de danske kommandoer. Ikke mindst hvis I også skal gå til træning. Så er det sgu indimellem lidt forvirrende at køre sine helt egne svenske kommandoer, når både underviser og resten af holdet bruger de danske. Synes jeg, i hvert fald! Jeg brugte vist lidt svenske kommandoer med min første hund, men det gik hurtigt over! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

"Vente" eller "Bliv" bli'r tit brugt, for "vänta". "Dæk" er vist ret anerkendt også blandt ikke-hundefolk - men sjovt i svenske ører! :lol:

Jeg tror selv på at det er nemmest at bruge de danske kommandoer. Ikke mindst hvis I også skal gå til træning. Så er det sgu indimellem lidt forvirrende at køre sine helt egne svenske kommandoer, når både underviser og resten af holdet bruger de danske. Synes jeg, i hvert fald! Jeg brugte vist lidt svenske kommandoer med min første hund, men det gik hurtigt over! :lol:

Jeg tror det er sådan det bliver for os også, jeg har alligevel ret svært ved at tale svensk i danske sammenhæng.

Men jeg går ud fra at korv stadig hedder korv? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er sådan det bliver for os også, jeg har alligevel ret svært ved at tale svensk i danske sammenhæng.

Men jeg går ud fra at korv stadig hedder korv? :lol:

Jeps, sprogforvirringen kan bli' total, hvis man skal blande svensk og dansk! :lol: Og jada - hvor tror du mit brugernavn stammer fra? :lol: (jeg havde altid korv med til søsters hund da han var hvalp, for 23 år siden, og navnet hænger stadig ved... :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites