Hop til indhold

Alene-hjemme


Osvaldo
 Share

Recommended Posts

Hej alle

 

Jeg er så heldig at have en lille fransk bulldog hvalp på snart 12 uger:lun:. Vi har har haft ham siden han var 8 uger gammel og har gradvist trænet alene-hjemme med først 10 sek., tilbage osv. osv.

Jeg går hjemme lige nu så jeg har haft god tid til at træne dette.

Nu er vi oppe på mellem 5-10 min og har været oppe på 15 min. Jeg har dog det problem, at han simpelthen ikke kan falde til ro når jeg ikke er der. Den tid han kan være alene-hjemme afhænger udelukkende af hvor lang tid han bruger på de aktiviteter jeg har sat i gang (kong fyldt med lækkert, gnaveben, foder spredt ud, eller gemt i hviskestykke). Ligeså snart han er færdig med sin aktivitet og jeg ikke går ind med det samme, begynder han at hyle. Jeg venter selvfølgelig med at gå ind til at det stopper.

 

Men hvad skal jeg gøre, vi er ikke kommet længere i to uger nu, selvom vi træner flere gange hver dag:vedikke: Jeg er frustreret og vil snart gerne kunne komme hen og handle og gøre normale små dagligdagsting uden at skulle sørge for pasning.

 

Jeg håber der er nogle af jer der har nogle gode råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det synes jeg, f.eks. et morgenscenarie: jeg starter med at gå en tur med ham, når vi kommer hjem spreder jeg hans mad ud på gulvet i det meste af vores lejlighed så han går rundt og søger, dernæst får han pause før jeg laver et par øvelser med ham 2 x 3 min med pause, her i starten sit, giv pote eller gemmeleg.

Dernæst får han lov at gå lidt for sig selv så jeg kan spise morgenmad. Herefter er han for det meste træt og vi går ud hvor han skal være alene, køkken/badeværelse hvor han får en gnaveting han lægger sig ned og fordyber sig i.

Jeg kan sagtens tage tøj og sko på og gå ud, uden han så meget som kigger op på mig. Jeg kan lytte ved døren og lige så snart han mister interessen for gnavebenet så drøner han til døren og begynder at hyle eller gø.

 

Andre gange øver jeg det med ham når vi har været på tur eller han har været ude og lege med sine hundevenner, der er han altid dødtræt og falder i søvn ved mine fødder hvis jeg bare står stille i 1 min. Jeg gør det samme mht. alene-hjemme her og følger ham over i hans kurv, men uanset hvor træt han er falder han ikke i søvn hvis jeg ikke er der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg synes ikke jeg sniger mig væk, men tager sko og jakke på som han ser jeg gør og går ud af døren og låser så han kan høre det, men kan da godt være han er så fordybet så han ikke registrerer det som jeg tror, men hvordan skal jeg så gå ud?:vedikke:

Han gør det som sagt kun når han ikke længere er i gang med sin aktivitet og det kan godt være op til 15 min.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min egen teori er egentlig at jeg har været "for" meget sammen med ham og aktiveret ham for meget, samt ladet ham sove ved mine fødder. Dette har måske gjort at han simpelthen ikke er tryg nok når han ikke kan sove ved mig? Men dette har jeg gjort en stor dyd ud af den sidste uge og jeg har virkelig prøvet at ignorere ham når jeg fx. skal lave computerarbejde osv. og fulgt ham hen og sove i sin kurv konsekvent hver gang, så han ikke sover ved mine fødder hele tiden.

Selvom han allerede er begyndt at være rigtig god til disse inaktivitetperioder og jeg sagtens kan sidde i nogle timer uden han kun er ved mig, så giver det bare ikke pote i alene-hjemme-træningen... Måske er det bare et spørgsmål om tid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Jeg tror du med fordel kan anskaffe dig en børne låge og så lære ham at være bag den mens du laver noget andet

 

I starten skal han kunne se dig, men ignorer hylen og brok. Bare sat dig på den anden side af lågen og læs en bog. Lige nu af lågen hvis han er hysterisk. Start når han er træt som du plejer. Først når han slapper af og accepterer at han ikke kan komme til dig, gerne sover, åbner du bareihelt roligt for ham.

Gentag på samme niveau til ham med det samme falder til ro. Og så flytter du længere og længere væk og til sidst ud af syne.

 

Lav gerne en fast rytme hvor han får lidt alene tid bag låge hver dag i med tiden nogle timer

 

Så tror jeg du har løst dit problem på efå uges tid;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...