Hop til indhold

Skud og slag ?


Zaz-zaz
 Share

Recommended Posts

Vi har fået politihunde-dimsets begynderprøveoversigt. Øvelse 8 hedder "Skud og Slag" og nu er der nogle (og det er ikke Simbas mor), der er blevet helt bedrøvet og har udtalt; "Det er ok, at de skyder Simba, men de skal bare ikke slå ham !!!" :roll:

 

Er der nogen iblandt os, der ved om den lille kornfede Berner bliver gennempryglet med en kæp eller hvad det præcis handler om, så de bekymrede sjæle i huset eventuelt kan genvinde deres sjælefred ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Taget fra PH´s program

En figurant iført synligt beskyttelsesærme på højre arm, bevæger sig ca. 75 meter ude i åbent terræn. Figuranten er bevæbnet med stok - eller læderslagstok - i venstre hånd.

Føreren anråber figuranten om at standse, men denne giver sig til at løbe bort fra føreren, der sender sin hund efter ham.

Føreren må straks løbe med sin hund efter anråbet.

Når hunden er ca. 20 m fra figuranten, vender denne omkring og løber med venstre arm hævet truende frem mod hunden, som frygtløs skal bide sig fast i figurantens beskyttede højre arm.

Figuranten tildeler hunden 2 lette slag mod ryg eller sider.

Hunden skal trods stokkeslag fastholde figuranten, indtil føreren kommer til stede og afvæbner denne.

Hunden skal være effektiv i angrebet og lydig i slippet. Manglende fasthed og lydighed skal trækkes i point.

"Når føreren i stoppet har afvæbnet figuranten, træder han 1 skridt tilbage, hvorpå han ved kommando får hunden til at slippe og gå på plads.

Når figuranten er standset og afvæbnet, skal denne indtransporteres til dommerne.

Under indtransporten skal føreren gå med sin hund fri ved fod ca. 5 m bag figuranten.

Under indtransporten - efter forud aftale med dommerne - foretager figuranten flugtforsøg. Hunden skal nu uden kommando fra føreren straks eftersætte og standse figuranten ved effektivt at bide sig fast i den beskyttede arm.

I flugtforsøget standser føreren i 1 skridts afstand fra figuranten, hvorefter han ved kommando får hunden til at slippe.

Herefter kommanderes hunden på plads. Øvelsen afsluttes ved at dommeren kommandere linen på.

Taget fra BHP programmet:

Stokkeslagene med den bløde læderstok tildeles på

skulderparti eller i området ved manke. Stokkeslagene skal udføres med samme

intensitet på alle hundene.

Det 1. slag finder sted efter 4 - 5 skridt, det 2. efter yderligere 4 - 5 skridt under belastningsfasen.

Efter det 2. slag vises en yderligere trængning uden stokkeslag.

Trængningens varighed bestemmes af dommeren.

Jeg træner jo selv BHP og IPO, og har ingen skrupler med at bruge mine hunde i c-arbejde (bide-arbejde). jeg har haft en figurant på min hund, som var for voldsom, men har så heller ikke brugt ham siden.

Men det er ikke unormalt at nogle synes at det er voldsomt, og det samme som at slå hunden - men det er så også typiske bemærkninger fra nogen, som ikke ved hvad det egentlig går ud på - og det er ikke at banke hundene! Min egen mor, er også meget imod at jeg går til "den slags" træning, men hun har nu ved selvsyn set hvor glad min hund er, for netop denne aktivitet, og den glæde ville han jo nok ikke vise, hvis han fik bank og tæv ;-)

 

Pøj pøj med det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for udførligt svar. Troede bare hundene var ældre i gårde, når de gik igang med at gumle figuranter. Men den beskrivelse må da kunne berolige de sart sjæle, der jo ellers galper op om, at en Berner skal klappes, så den kan mærke, at man er tilstede. Det er da ubegribeligt, at der nu skulle gøres et show ud af det, men nu vil jeg antage, at det kan manes i jorden en gang for alle. Tak igen og tak for at genetablere husfreden :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for udførligt svar. Troede bare hundene var ældre i gårde, når de gik igang med at gumle figuranter. Men den beskrivelse må da kunne berolige de sart sjæle, der jo ellers galper op om, at en Berner skal klappes, så den kan mærke, at man er tilstede. Det er da ubegribeligt, at der nu skulle gøres et show ud af det, men nu vil jeg antage, at det kan manes i jorden en gang for alle. Tak igen og tak for at genetablere husfreden :blink:

 

Det er jo ikke sådan, at man ligger ud med at give hunden stokkeslag ved første træningsgang... i hvert fald ikke de steder jeg træner - og jeg ligger også stor vægt på at stokken præsenteres ordenligt for hunden.

Dvs. at figuranten først starter med at bruge sin egen arm, til at stryge hunden henad ryggen med, og føre armen over hovedet på hunden - så hunden ikke føler ubehag men er tryg ved det figuranten gør. Efterhånden begynder figuranten så at tage stokken med, og gøre det samme, stryge hunden over ryggen på den, så den er tryg ved den. Når hunden ikke viser sig påvirket af dette, lader figuranten hunden vinde ærmet, så den bliver belønnet for det.

Først når hunden er vænnet til at stokken er med, starter man stille og roligt med stokkelslagene, og efter første stokkeslag (blidt) så vinder hunden ærmet - sejr og belønning ;-)

Og efterhånden øges stokkeslagene (i BHP er og IPO er det højest to stokkeslag "i træk") og slagene gøres også lidt hårdere efterhånden - men ikke så hårdt at det skader hunden selvfølgelig ;-)

 

Og jeg er da bekendt med en hund herindefra, der heller vil have stokken at lege med end ærmet :roll: Og den synes at stokken er det fedeste at lege med - så den kan man vist roligt sige IKKE føler ubehag eller mistroiskhed overfor stokken :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ, jeg forestillede mig heller ikke at det var lige på og hård fra starten af. Jeg tror egentlig ikke, at jeg havde forestillet mig noget i det hele taget andet end, at den her træner vel vidste, hvordan det skulle gøres på en for hunden ordenlig måde, så jeg blev lidt paf, da gemalen stejlede, men han ser ud til at være blevet beroliget igen. Det er skisme noget underligt noget med det politihundetræning. Vi har mødt folk, der ikke vidste man måtte være med til den type træning, folk, der tror, at vores hund er udvalgt blandt millioner af andre hunde, folk, der tror det handler om, at hunden skal være agressiv osv. Der er godt nok de særeste forestillinger i omløb...

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ, jeg forestillede mig heller ikke at det var lige på og hård fra starten af. Jeg tror egentlig ikke, at jeg havde forestillet mig noget i det hele taget andet end, at den her træner vel vidste, hvordan det skulle gøres på en for hunden ordenlig måde, så jeg blev lidt paf, da gemalen stejlede, men han ser ud til at være blevet beroliget igen. Det er skisme noget underligt noget med det politihundetræning. Vi har mødt folk, der ikke vidste man måtte være med til den type træning, folk, der tror, at vores hund er udvalgt blandt millioner af andre hunde, folk, der tror det handler om, at hunden skal være agressiv osv. Der er godt nok de særeste forestillinger i omløb...

 

Hi hi... kender det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...