Hop til indhold

Hunde og intelligens


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Hvornår er en hund intelligent? Der er nok lige så mange svar som ejere :)

 

Jeg synes jo en hund, der selvstændigt kan løse en situation, den står overfor, er pokkers kvik. Men jeg ved også, at nogle racer vil søge mere til ejeren for hjælp men måden de gør det, kan være kvikt. Fx borderen, der henter ejeren for at komme til noget mad eller få døren åbnet.

 

Jeg har arbejdet med mange racer - jeg synes der ingen for dem alle findes individer, der er klogere/hurtigere end andre. For mig er intelligens derfor ikke racebestemt men individbestemt - akkurat som der blandt os mennesker er nogle, der ikke er det hurtigste dyr i skoven eller den skarpeste kniv i skuffen :) Jeg har fx haft en kat en gang, der var mere muskler end hjerne - hold op han var sød - men han var simpelthen hjælpeløs ukvik i pæren ind i mellem :banan:

 

Hvad tænker I andre om dette store emne? Jeg synes det er SÅ spændende, hvad vores hunde egentlig kan.

 

jeg har ad åre erfaret, at det kræver en del humor at eje en intelligent hund - jeg udstilles tit af mine som den "dumme" :mrgreen: Aslan kan endda finde på at snyde os bevidst - irriterende? Lidt... men hold op det er kvikt at regne den ud på den måde. Det kan jeg godt lide ved en hund -også selvom det nogle gange giver grå hår før tid

 

Fx løb han væk for nogle dage siden, vi ledte som gale - og så stod vi og snakkede med en nabo om at vores liv var slut fordi Aslan var væk - hvorefter naboen helt tørt siger: Er det ikke den hvide hund, der står bag dig, der er jeres? Den er da ikke væk... Nå joh det er da den.....:stupid:

 

Eller når der står kattemad i et vindue...det vil han gerne have, men han ved jo godt, at vi siger nej. Så sniger han sig derhen - gradvis. Og hvis du ser på ham, så sover han sandelig. Det eneste er bare, at den sovende hund på mystisk vis bevæger sig over gulvet - tættere på målet.... :hmm:

 

Jeg har mange eksempler. Det er både sjovt og belastende, men mest sjovt:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha Aslan :lol:

 

Altså jeg tænker det bestemt pr individ. Mine er både kloge og dumme på hver sin måde, men grundlæggende handler det om hvad der er vigtigt for dem. Motor er vel, set fra et menneskeligt synspunkt, ret klog, og har bestemt luret hvordan han kan kommunikere med os. Men det sjoveste ved ham er, at han godt kan have lyst til noget og så forsøgerat få os til det - især hvis han synes det kunne være hyggeligt hvis jeg gik med på morgenturen (hvilket jeg virkelig sjældent gør), så bliver han ved med at gå ind til mig og gø og charmere, og nægte at gå ud til manden som altså er på vej afsted :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...